پنج‌شنبه 19 مهر 1403

از سیل سپاس برای حضور مردم در آیین 22 بهمن تا طوفان و برف در استان ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از سیل سپاس برای حضور مردم در آیین 22 بهمن تا طوفان و برف در استان ها

استان ها - ایرنا - مشارکت حماسی مردم در آیین یوم الله 22 بهمن به مناسبت چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا سیلی از بیانیه ها برای قدردانی از این حضور شورانگیز توسط مقامات و نهادهای انقلابی صادر شود و جدا از سفر استانی وزیر صنعت می توان آثار بارش سنگین برف و اعلام اسامی قطعی نامزدهای انتخابات را مهمترین رخدادهای روز چهارشنبه استان ها دانست.

سایت های استانی ایرنا روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود 600 فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است و عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان، مهمترین مطالب 24 ساعت گذشته در قالب یک بسته خبری منتشر می‌شود:

سپاس از ملت ایران

دیروز سه شنبه مصادف با 22 بهمن سالروز چهل و یکمین بهار آزادی در ایران اسلامی بود و مردمان مومن و حقیقت جوی این دیار بی توجه به شرایط نامساعد جوی، زیر باران و برف؛ با تحمل برودت هوا، اعم از زن و مرد؛ پیر و جوان در تمام شهرها به خیابان آمدند تا ضمن تجدید میثاق با آرمان های انقلاب اسلامی مهر تاییدی دوباره بر ضرورت پیمودن ادامه راه طی شده در چهار دهه گذشته شدند.

به پاس این حضور پر شور و حماسی استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استان ها و دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور با صدور بیانیه های جداگانه یا مشترکی مراتب قدردانی خود را ملت ایران بیان داشتند.

در تمام این بیانیه ها تاکید شده که حضور انقلابی مردم شهید پرور و همیشه در صحنه ایران در آوردگاه راهپیمایی یوم الله 22 بهمن، تجدید میثاقی دوباره با آرمان های شهدا، امام شهیدان و نیز رهبر معظم انقلاب بود.

همچنین آمده است در این روز برگ زرین دیگری در تاریخ پرفروغ و افتخار ملت بزرگ و غیور ایران که در چهل و یکمین سال آزادی، عزت و پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل چشم جهانیان به منصه ظهور رسید.

سفر وزیر صنعت به خراسان رضوی

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در راس هیاتی از معاونین و مدیران این وزارتخانه به منظور بهره‌برداری از چند طرح صنعتی و بازدید از چند واحد تولیدی در شهرهای مشهد و بردسکن وارد خراسان رضوی شد.

بهره برداری از طرح توسعه واحد نساجی در شهرک صنعتی بردسکن با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 700 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 250 نفر و ظرفیت تولید 6 هزار تن نخ در سال و بازدید از واحد تولیدی «آسیا پی جو بینالود» در کیلومتر 25 جاده سبزوار - بردسکن با سرمایه‌گذاری یکهزار و 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی 200 نفر و ظرفیت تولید 200 کیلو شمش طلا در سال از جمله برنامه های این سفر بود.

امروز همچنین قرار بود سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان خراسان شمالی برود که لغو شد.

بازخوانی شهادت مظلومانه مردم بی دفاع

امروز 23 بهمن ماه مصادف است با سالروز بمباران ناجوانمردانه دو نقطه از میهن اسلامی ایران توسط نیروهای رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی که سبب شهادت مظلومانه تعدادی از شهروندان بی دفاع شد.

در طول جنگ تحمیلی 127 شهر ایران زیر بمباران هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و در آنها علاوه بر به شهادت رسیدن شمار زیادی از مردم بی‌دفاع، بخش‌هایی از زیرساخت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی نیز از بین رفت اما در نهایت این مقاومت ملت بود که دشمنان را شکست داد.

بمباران شهرهای مرزی در غرب کشور، در مقایسه با مناطق مرکزی ایران از توان دفاعی کمتری برخوردار بودند و این شهرها، در طول جنگ بارها توسط هواپیماها، توپخانه و موشک بمب شیمیایی و غیرشیمیایی شدند.

مهاباد و ایلام دو نمونه از این شهرهای مقاوم هستند که بهمن ماه سال 1365 در چنین روزی مورد هجوم هواپیماهای دشمن قرار گرفتند.

مهاباد در استان آذربایجان غربی در طول جنگ تحمیلی 2 بار مورد حمله هوایی قرار گرفت که بمباران میدان استقلال این شهر در ساعت 11 صبح روز 23 بهمن 33 سال قبل، یکی از خونین‌ترین روزهای این شهر بود که 51 شهید و 16 مجروح بر جای گذاشت.

مهاباد در سال 1362 نیز تجربه بمباران را داشت که درآن واقعه نیز 15 شهروند بی گناه شهید شدند.

ایلام نیز همزمان با مهاباد در روز 23 بهمن ماه سال 1365 بمباران شد، البته این شهر دهها بار تجربه انجام این نوع جنایت ها را از سوی صدامیان داشت.

هواپیماهای رژیم بعثی عراق در آن روز با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار با ریختن بمب تعدادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.

تشییع پیکر آیت الله طبرسی

پیکر آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران روز چهارشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و استانی از میدان شهید قاسمی شهر ساری مرکز این استان تا گلزار شهدای این شهرستان تشییع شد و در آرامگاه ملامجدالدین به خاک سپرده شد.

در آیین خاک سپاری وی در این مکان که بر اساس وصیت آن مرحوم انجام شد علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، علی نبیان رییس سازمان ملی زمین و مسکن، محمد باقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان، احمد حسین زادگان استاندار مازندران و ربیع فلاح استاندار سابق این استان حضور داشتند.

مشکلات برآمده از بارش برف و باران

با ورود سامان بارشی از غرب کشور و فعالیت آن طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در نوار شمال غربی و شمال کشورمان، شهرهای زیادی با مشکلات ناشی از بارش سنگین برف و باران روبرو شدند که اوج این مشکلات در استان گیلان خود را نشان داد.

بسته شدن بزرگراه قزوین به رشت که البته امروز ظهر باز شد و قطعی برق بیش از 200 هزار مشترک در گیلان، قطع

آب بیش در 50 روستا؛ کیلومترها ترافیک خودروها در شماری از جاده ها و قطع ارتباط 60 درصد سایت های مخابراتی استان گیلان از جمله مشکلاتی برآمده از بارش سنگین برف بود که بسیاری از آنها تا زمان ارسال این خبر مرتفع شده است.

دستور رئیس جمهوری برای رفع مشکلات ناشی از بارش برف

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری امروز اعلام کرد گزارشی از وضعیت استان‌های مناطق شمالی کشور به ویژه پس از بارش‌های سنگین برف در استان‌های گیلان و مازندران در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ارائه شد و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه های خود را برای تسریع در روند کاستن مشکلات ناشی از بارش‌ها بکار گیرند.

همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رییس جمهوری و دولت عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسوولان محلی گفت و گو و مشکلات را بررسی کند.

تخصیص 50 میلیارد تومان برای جبران خسارات برف در گیلان

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 50 میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از برف در استان گیلان خبر داد و امروز در حاشیه بازدید از مناطق آسیب دیده در جمع خبرنگاران گفت: 30 میلیارد تومان تنخواه از سوی دولت برای این استان ارسال شد و 20 میلیارد تومان نیز برای رفع سریع مشکلات به توانیر به منظور رفع قطعی برق اختصاص یافته است.

عبور آزمایشی از آزاد راه تهران شمال

رییس پلیس راه تهران بزرگ امروز اعلام کرد که با هماهنگی‌های پلیس راهور ناجا و وزارت راه و شهرسازی، آزاد راه تهران - شمال به صورت آزمایشی از ساعت 12 تا 14 امروز برای عموم از سمت ورودی بزرگراه همت باز می‌شود.

سرهنگ نورالله خادم گفته است این تردد تنها برای وسایل نقلیه سواری است و ورود وسایل نقلیه سنگین، موتورسیکلت و وانت ممنوع است.

بعد از لرزه سرما این بار زمین لرزه در گیلان

زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.5 ریشتر بعد ازظهر چهارشنبه حوالی احمد سرگوراب واقع در شهرستان شفت در استان گیلان را لرزاند.

گزارش مرکز لرزه نگاری کشور حاکی است این زمین لرزه در ساعت 14 و 23 دقیقه و 14 ثانیه در عمق 18.3 کیلومتری زمین به وقوع پیوست و محل دقیق آن در طول جغرافیایی 49.4 شمالی و 37.07 شرقی گزارش شده است.

هنوز از خسارت احتمالی این زلزله در شهرستان شفت که دارای 2 بخش و 4 دهستان است و بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد، گزارشی مخابره نشده است.

نگاهی به یک گزارش خبری

«وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان همچنان در سایه بی‌توجهی» عنوان گزارشی است که امروز در سایت استان اصفهان منتشر شد.

از آن جا که تپه باستانی شهر اصفهان در وضعیت نابسامانی قرار دارد و در حالی که انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در همکاری با هم اقدامی برای حصارکشی ناتمام آن انجام دهند، این تپه دردانه که در دل یکی از خیابان‌های مطرح اصفهان قرار دارد به توپی میان 2 نهاد یاد شده تبدیل شده، این گزارش به آخرین وضعیت آن پرداخته است.

*س_برچسب‌ها_س*