دوشنبه 16 مهر 1403

سیزدهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سیزدهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور همزمان با پیشرفت جریان واکسیناسیون علیه کووید 19 باعث شده است که در ادامه خیز چهارم این بیماری، ابتلا و فوت ناشی از آن سیر کاهشی یابد، هر چند کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به شکننده بودن وضعیت موجود، رعایت پروتکل های بهداشتی هنوز ضروری است.

تازه ترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که با فوت 391 نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید19 در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به 72 هزار و 875 نفر رسید و پنج هزار و 461 بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

براساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا امروز (13 اردیبهشت 1400) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 20 هزار و 732 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که سه هزار و 9 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به دو میلیون و 555 هزار و 587 نفر رسید.

تازه ترین اخبار دریافت شده از استان ها نشان می دهد که سیر نزولی شیوع کرونا در برخی مناطق همچون چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

به بیان رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، روند شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد بیماران بستری در استان از هفته گذشته از اوج منحنی شیوع فاصله گرفت و روند نزولی آن آغاز شده است.

مجید شیرانی در عین حال تصریح کرد: این وضعیت شکننده است و برای تند شدن شیب نزولی نیازمند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از عادی انگاری و غفلت نسبت به این ویروس هستیم.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان بروز شیوع کرونا هفتمین استان کشور است که نشان می‌دهد میزان شیوع در استان همچنان بالا است و مهمترین موضوعی که به این وضعیت دامن می‌زند خوشه‌ها و برگزاری دورهمی‌ها است.

اما در ایلام، از مجموع136 ابتلای جدید در 24 ساعت گذشته، 53 بیمار در مراکز درمانی بستری شدند

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، شهرستان های جنوبی در پیک چهارم کرونا بیشتر از سایر مناطق دچار مشکل شده اند.

دکتر کریمیان بیان کرد: با وجود کاهش تعداد مبتلایان نسبت به چند هفته اخیر اما خطر همچنان باقی است و مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت و از حضور در تجمعات خودداری کنند.

چهار شهرستان دره شهر، آبدانان، چرداول و ایوان در وضعیت قرمز، دهلران، مهران، ایلام، بدره، چوار در وضعیت نارنجی و سیروان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

در آذربایجان غربی همشمار فوت شدگان ناشی از کرونا به 4 هزار و 223 نفر رسید.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: طی 24 ساعت گذشته نیز 22 نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

علی‌احمد آقاپور ادامه داد: طی 24 ساعت گذشته همچنین هزار و سه نفر در استان به کرونا مبتلا و از این تعداد، نزدیک به 180 نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

تاکنون نزدیک به 155 هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

کرونا در لرستان هم در شبانه روز گذشته 13 قربانی گرفت و مجموع تعداد فوت شدگان را در این استان به هزار و 703 نفر رساند.

طی این مدت در لرستان که تمامی شهرهای آن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد،، 656 بیمار جدید شناسایی شده اند.

در سیستان و بلوچستان، با افزوده شدن 174 بیمار جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرو به 32 هزار و 485 نفر رسید.

اما از استان البرز خبر رسیده است که به خاطر بی توجهی و عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، این استان در نوک قله موج چهارم کرونا ثابت مانده است

به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز شمار فوتی های روزانه کووید 19 به طور میانگین 30 نفر است و تعدا بستری های روزانه و هفتگی نیز در سطح بالا و قرار دارد.

دکتر علیرضا سلیمانی بیان داشت: میانگین مدت بستری بیماران کووید19 البرز در موج چهارم کرونا نسبت به سه موج قبلی بیشتر شده؛ بطوریکه در موج های اول و دوم میانگین بستری بیماران ز سه روز و در موج سوم، پنج روز بود اما در موج چهارم به یک هفته رسیده که سبب شده تا تخت ها دیرتر تخلیه شود.

وی افزود: اکنون یک هزارو 50 بیمار کووید 19 در بیمارستان های البرز بستری هستند که 30 درصد آنها یعنی بیش از 200 نفر وخیم حال هستند.

وی اظهار داشت: تراکم جمعیتی، سفرهای نوروزی و در کنار آن رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی سبب شده تا شاهد روند افزایشی ابتلا به کووید 19 طی یک ماه گذشته تاکنون در البرز باشیم.

سلیمانی ادامه داد: قرار گرفتن البرز در مسیر ترددمسافران شمال و جنوب کشور سبب شده تا این استان با افزایش میزان ابتلا با کووید 19 مواجه شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر شناسایی و ابتلای 2 تبعه کشور هندوستان ساکن البرز به کووید19 بیان داشت: تاکنون هیچ نمونه ابتلا به کووید 19 هندی در استان البرز شناسایی نشده است.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز، شهرستان 2 میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز پررنگ، شهرستان ساوجبلاغ، چهارباغ، نظرآباد، اشتهارد و فردیس قرمز و شهرستان اشتهارد نارنجی کرونایی قرار دارد.

در آذربایجان شرقی، شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر به پایداری نسبی رسیده است.

این خبر را مدیر گروه مقابله با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و افزود: در زمان حاضر حدود 30 تا 35 درصد تست های کرونا در استان مثبت می شود و آمار فوتی های کرونا هم 17 تا 19 نفر در روز است.

دکتر سیمین خیاط زاده بیان کرد: این وضعیت پایدار در آمار بالا تثبیت شده و ما انتظار داریم که در روزهای آتی با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان، آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های کرونا در استان پایین بیاید.

در زمان حاضر شهرستان هوراند دارای وضعیت زرد، 6 شهرستان شامل سراب، اسکو، چاراویماق، هشترود، خداآفرین و ورزقان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان های استان از جمله تبریز همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در استان اردبیل کاهش شمار مبتلایان به کرونا که چند روز پیش آغاز شد، همچنان ادامه دارد ولی در شبانه روز گذشته آمار جان‌باختگان کووید.19 در این استان افزایش یافت و به 13 نفر رسید.

طی شبانه‌روز گذشته 13 نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.19 در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان به هزار و 672 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با 52 نفر کاهش نسبت به 2 هفته قبل روند کاهشی داشته و به 69 نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با 110 کاهش از 633 نفر به 523 نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده در عین حال افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان به 76 نفر را نگران‌کننده خواند و گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده است و در صورت بی توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر، سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این استان را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: در هفته‌های اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده و رکوردهای جدیدی به ثبت رسید.

وی با تاکید بر ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

واکسیناسیون 

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور اواخر بهمن ماه سال گذشته ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه آغاز شد و پس از بیماران خاص (پیوند کلیه، دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی و هموفیلی)، جانبازان بالای 70 و 50 درصد و شیمیایی، کارکنان مطب پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی، تازه‌ترین گروه هدف آن سالمندان بالای 80 سال هستند.

در همین ارتباط، رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس در استان گلستان گفت: 2 هزار و 700 سالمند بالای 80 سال ساکن مناطق شهری و روستایی این شهرستان که 2 هزار و 100 نفر آنان دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند، در فهرست دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

عبدالرحیم پالیده با بیان این که تاکنون 400 نفر از سالمندان بالای 80 سال گنبدکاووس واکسن کرونا دریافت کردند و طی چند روز آینده، واکسن به افراد باقی مانده نیز تزریق می‌شود، اضافه کرد: هیچ یک از سالمندان دریافت کننده واکسن به جز عوارض جزیی مانند تب و بی‌حالی که در بحث تزریق واکسن طبیعی است، مشکل حادی نداشتند.

وی ادامه داد: از هفته آینده جمعیت بالای 75 سال گنبدکاووس و بعد از آن به ترتیب با روند پنج سال کاهش، جمعیت بالای 70 و 65 سال در شهرستان واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

از شهرهای استان گلستان، هم اکنون گرگان، مینودشت و گالیکش در وضعیت قرمز، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه، آق‌قلا، گمیشان، رامیان و بندرترکمن در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در استان مرکزی هم مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات گفت: واکسن کرونا همزمان با سراسر کشور برای 767 سالمند بالای 80 سال در این شهرستان در حال تزریق است.

دکتر مهدی قلیچ خانی همچنین تاکید کرد که نارنجی شدن محلات در رنگ بندی وضعیت کرونا به معنای پایان این ویروس نیست و شهروندان همچنان باید به رعایت کامل موازین بهداشتی پایبند باشند چراکه این رنگ بندی‌ها معیارهایی برای محدودیت های هوشمند و بازگشایی اصناف است.

در خراسان شمالی هم اعلام شد که 2 هزار و 67 سالمندان بالای 80 سال اسفراینی در فهرست دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

در مجموع در استان خراسان شمالی افزون بر 10 هزار و 600 سالمند 80 سال به بالا سکونت دارند که تزریق واکسن به این گروه سنی در هفته جاری شروع شد.

امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم از تداوم واکسیناسیون افراد بالای 80 سال و استقبال خوب از آن خبر داد و گفت: روزانه یکهزار تا یکهزار و 400 نفر در استان واکسینه می شوند.

دکتر پرویز قزلباش وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در زنجان را قابل قبول ندانست و گفت که باید بالای 90درصد رعایت شود تا تاثیر گذاری بر مقابله با ویروس داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از شیوع ویروس کرونای هندی در استان مشاهده نشده است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همچنان اصلی‌ترین راه جلوگیری از انتشار هر ویروسی است.

قزلباش در خصوص تاثیر واکسن برای مقابله با گونه های مختلف ویروس نیز افزود: واکسن های موجود باعث ایمنی کلی می شوند ولی ممکن است در مقابل برخی ویروس ها اثر بخشی نداشته باشند و با تزریق واکسن روند ایمنی زایی شروع می شود و این کار یک تا 2 هفته طول می‌کشد. همچنین در یزد، معاون فنی مرکز بهداشت و درمان یزد گقت: واکسیناسیون جمعیت بالای 80 سال این استان علیه بیماری کووید -19 در شهرستان‌های بافق، بهاباد و خاتم از روز یکشنبه آغاز شد.

دکتر مسعود شریفی افزود: تاکنون 22 هزار و 858 دوز واکسن در استان یزد تزریق شد و از این تعداد 18 هزار و 210 دوز اول واکسن کرونا و چهار هزار و 648 دوز دوم واکسن کرونا تزریق شد.

در کرمان هم از هفتم اردیبهشت ماه تاکنون، 2 هزار و 850 نفر از جامعه هدف 18 هزار سالمند بالای 80 سال شهرستان کرمان تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده اند.

حسین صافی زاده یادآور شد: در حال حاضر سامانه‌ای برای ثبت‌نام وجود ندارد بلکه از طریق مراقبان سلامت در هر پایگاه بهداشتی به جمعیت تحت پوشش اطلاع‌رسانی می‌شود و افراد بالای 80 سال سن برای واکسیناسیون فراخوان می‌شوند.

واکسن کرونا همچنین تاکنون به 10 هزار سالمند بالای 80 سال در اسنان گیلان تزریق شده است.

این خبر را مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان اعلام کرد و با اشاره به آمار حدود 55 هزار سالمند بالای 80 سال در گیلان خاطر نشان کرد: این گروه سنی به هیچ وجه نگران نباشند تا زمانی که واکسیناسیون این گروه سنی به اتمام نرسد، تزریق واکسن گروه دیگری را آغاز نمی کنیم.

اما در خوزستان که 10 شهرستان آن در وضعیت قرمز، 9 شهرستان نارنجی و هشت شهرستان زرد است، دبیر شورای سلامت اهواز گفت: هیچگونه نگرانی درباره عوارض واکسن کرونا وجود ندارد و انتظار داریم گروه های هدف هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

دکتر مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: نه تنها در خوزستان بلکه در کشور، عارضه خاصی در خصوص واکسیناسیون مشاهده نشده است اگرچه وجود عوارض در تمام واکسن ها طبیعی است.

ووی افزود: روزانه حدود 600 نفر به مراکز بهداشت غرب اهواز مراجعه می کنند که تست پی سی آر نیمی از آنها مثبت است لذا از مردم انتظار داریم برای کاهش روند بیماری، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

احمدی بلوطکی بیان کرد: برآورد ما این است که در خردادماه سال جاری با ورود واکسن های تولید داخل، واکسیناسیون گسترده انجام و روزی چندین هزار دوز واکسن تزریق شود.

امروز همچنین در استان تهران، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از پیگیری شهرداری برای تزریق واکسن کرونا به تمامی پاکبانان اتباع دیگر کشورها خبر داد.

غلامحسین محمدی با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: رفع مشکل تزریق واکسن به کلیه پاکبانان اتباع غیر ایرانی در حال پیگیری است.

وی افزود: در همین راستا تاکنون در بعضی مناطق با توجه به کارت سبز اقامت واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی انجام شده است.

محمدی در توئیت خود نوشت، انشاءالله برای دیگر پاکبانان اتباع غیر ایرانی هم تزریق واکسن انجام خواهد شد.

سایر اخبار کرونایی 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان گفت که تولید زباله پزشکی در این استان پس از شیوع کرونا در مقایسه با قبل از همه‌گیری این ویروس 1.5 برابر شد.

به گفته محسن سمیعی، تولید زباله در بیمارستان ها، مطب پزشکان، مراکز درمانی و آزمایشگاههای گلستان در شرایط عادی 10 تن بود که پس از شیوع ویروس کرونا به حدود 15 تن در روز افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان ادامه داد: زباله‌های عفونی بیمارستانی برابر قوانین ابتدا باید توسط بیمارستان و با "اتوکلاو" بی‌خطر شده و سپس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله آهک پاشی و احاطه شدن با پوشش مناسب خاک، به صورت اصولی دفن شود.

در هرمزگان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: تداوم محدودیت های کرونا خسارت های بسیاری بر اقتصادی کشور و مردم وارد می کند و از همین رو ضروری است با احساس مسئولیت همگانی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی زمینه کاهش محدودیت ها در جامعه مهیا شود.

علی رئوفی افزود: ساده انگاری ویروس کرونا آثار مخربی دارد و ضروری است مردم در همه رنگ بندی ها اعم از قرمز، نارنجی، زرد و آبی خطر ویروس کرونا را جدی بگیرند.

جانشین رییس ستاد کرونای استان هرمزگان با بیان اینکه روند شیوع کرونا در مناطق غربی هرمزگان اندکی رو به کاهش است، گفت: البته این شرایط بسیار ناپایدار بوده و به طور یقین در صورت بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی، این روند صعودی خواهد شد.

وی عمده دلیل روند صعودی کرونا در هرمزگان را کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی عنوان کرد و گفت: براساس پایش ها، میزان استفاده مردم از ماسک نسبت به سال قبل حدود 30 درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز در اماکن عمومی 60 درصد، مجتمع‌های تجاری 79، پایانه‌های مسافربری درون شهری 61 و اماکن ورزشی استان 54 درصد کاهش یافته است.

کرونا در یک نگاه 

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در کشورهای مختلف که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

بر اساس آمار رسمی کشورها، ویروس کرونا تاکنون حدود 153 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید19 جان خود را از دست داده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*