چهارشنبه 4 مهر 1403

معمای حضور نیکزاد در دولت رئیسی / همه تناقضات همتی بعد از شکست در انتخابات / امیدواری روحانی درباره عملکرد قوه قضائیه / چرا مجلس به شعار شفافیت عمل نمی‌کند؟

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
معمای حضور نیکزاد در دولت رئیسی / همه تناقضات همتی بعد از شکست در انتخابات / امیدواری روحانی درباره عملکرد قوه قضائیه / چرا مجلس به شعار شفافیت عمل نمی‌کند؟

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون 4 میلیون و 436 هزار و 83 نفر دز اول واکسن کرونا و یک میلیون و 596 هزار و 507 نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 6 میلیون و 32 هزار و 590 دز رسید.

از دیروز تا امروز 9 تیرماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 748 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که هزار و 222 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به سه میلیون و 204 هزار و 557 نفر رسید.

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 137 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 84 هزار و 264 نفر رسید.

ورود تهران به موج پنجم کرونا 

دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کرونا در استان تهران، گفت: تا پیش از هفته اخیر روند سینوسی و ثابتی داشتیم اما در طول یک هفته اخیر 10 درصد افزایش موارد بستری و سرپایی را شاهد هستیم و البته مرگ و میر به صورت تاخیری تغییر خواهد کرد. با این اوصاف می‌توان رسما اعلام کرد که یک هفته است که وارد موج پنجم کرونا شده‌ایم.

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است مراجعان فعلی به بیمارستان‌ها مبتلا به کدام گونه جهش یافته کرونا هستند یا خیر؟، اظهار کرد: ما سکوئنس ژنی بیماری از بیمار نمی‌گیریم زیرا این کار برای همه بیماران منطقی نیست اما رفتاری که مشاهده می‌کنیم مربوط به انواع جهش یافته است.

وی افزود: خود مرکز تهران هنوز نارنجی است اما چند شهرستان اطراف تهران قرمز شدند. اگر روند افزایشی به همین شکل تا هفته آینده ادامه داشته باشد، خود تهران نیز قرمز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ورود تهران به موج پنجم کرونا / احتمال قرمز شدن پایتخت در هفته آتی

تزریق بیش از یک میلیون و 800 هزار دز واکسن در تهران / ارسال پیامک به واجدان شرایط فعال است

***

چرا مجلس به شعار شفافیت عمل نمی‌کند؟

همشهری درباره درخواست برخی نمایندگان برای تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» ذیل اصل 85 نوشت: «چرا چنین طرحی باید ذیل اصل85 قانون اساسی بررسی شود؟ این طرح چه ویژگی دارد که برحسب ضرورت از صحن علنی مجلس باید خارج شود و در کمیسیون‌های مجلس تصویب و به صورت آزمایشی اجرا شود؟

تصور نگارنده این است که شفافیت در این طرح کمتر مشاهده شود و افکارعمومی کمتر به آن بپردازند. نکته دیگر این است که پس از انتخابات این طرح به سرعت مطرح شد که این موضوع هم قابل بحث است.

این در حالی است که چنین طرحی بر فعالیت‌های روزمره مردم و کسب‌وکارهای بخش قابل توجهی از آنها تأثیر بسیاری می‌گذارد. بسیاری از کسب‌وکارها در تعداد میلیونی، آن هم در شرایط کرونا، آسیب بسیاری می‌بینند که علاوه بر مشکلات اقتصادی، شاهد آن خواهیم بود که مشکل دیگری به مشکلات مردم اضافه خواهد شد.

بنابراین، در مورد این طرح بیش از این باید کار شود و حتما در جامعه و افکارعمومی مطرح شود. همچنین باید از کارشناسان و نمایندگان صنوف دعوت و از نظرات آنها استفاده شود.

به‌نظر می‌رسد که این طرح با دقت، اشراف کامل و هوشمندی خاصی تدوین و نگارش شده است و متأسفانه عنوان طرح با محتوای آن سازگاری ندارد. این در حالی است که نمایندگان مردم باید علی‌القاعده قوانینی وضع کنند که به نفع مردم، همسو با توسعه و با محوریت بهبود وضعیت اقتصادی آنها باشد.

در مورد خارج شدن طرح از دستور کار مجلس، قطعا افکارعمومی، نقد و نظر متخصصان و کارشناسان و همچنین رسانه‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که طراحان از آنجا که پیش‌بینی می‌کردند، این طرح در صحن علنی و در افکارعمومی با مخالفت روبه‌رو شود، تصمیم گرفته‌اند که با استفاده از اصل85 آن را به سرعت در کمیسیون بررسی و تصویب و اجرا کنند.

به این نکته هم باید توجه شود که اکنون ما قوانینی داریم که به‌طور آزمایشی به‌مدت 8سال است که اجرا می‌شود. در واقع تجربه نشان می‌دهد که قانونی که به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، دائمی می‌شود.»

***

همه تناقضات همتی بعد از شکست در انتخابات

چند روز پیش سخنان عبدالناصر همتی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی منتشر شد که طی آن همتی از دولت و جریان اصلاحات گلایه و انتقاد کرده بود.

آرمان ملی درباره سخنان همتی نوشت: «همتی خودش نیز تلاش داشته قبل از انتخابات و در زمان مناظرات خود را از دولت جدا کند. نشان به آن نشان که می‌گفت روحانی اقتصاد نمی‌فهمید و وی نماینده و حامی دولت و کارمند کسی هم نیست. همتی تلاش کرد به مردم و بقیه بفهماند او را از دولت به شمار نیاورند؛ چون احتمالا می‌دانست عملکرد روحانی و نتایج امروز کشور به‌گونه‌ای است که اگر او به عنوان نماینده آن شناخته شود هیچ رایی نخواهد آورد.

او در جست‌و‌جوی رای بیشتر بود. برای همین دائم تلاش می‌کرد خود را از دولت جدا کند. اما حالا از این گلایه دارد که چرا نماینده‌های دولت از او حمایت نکرده‌اند (!) که اگر چنین می‌کردند قطعا همتی همان کارمند دولت و نماینده دولت شناخته و این موضوع به ضرر او تمام می‌شد و آرایش را از این هم کمتر می‌کرد.

کسی دل‌خوشی از حسن روحانی و تیمش نداشت، همتی چه می‌خواست، چه نه بخشی از بدنه ساختاری بوده که نرخ ارز و نوسانات و... را در پس‌زمینه سیاسی خود داشته، مردم او را بخشی از مسببان وضع موجود می‌دانستند. همتی چه با حمایت دولتی‌ها و چه بدون او نمی‌توانست راه به جایی برد؛ چون هر دو یک نتیجه داشت؛ اینکه مردم همتی را جزوی از دولت حسن روحانی به شمار می‌آوردند و از همین رو رای ندادن یا رای باطله دادن را به او ترجیح داده‌اند.

بخش دیگری از اظهارات همتی درباره اصلاح‌طلبان نیز قابل‌تامل است. او از این جماعت هم که از وی حمایت نکرده‌اند گلایه دارد... همه چیز نشان می‌داد اصلاح‌طلبان روی همتی بسته‌اند و در انتخابات نیز با تمام ظرفیت خود در این عرصه وارد شده‌اند. نخست کناره‌گیری محسن مهرعلیزاده تنها کاندیدای باقی‌مانده با شناسنامه اصلاح‌طلبی به نفع همتی بوده است.

درست بعد از این کناره‌گیری محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در بیانیه‌ای از این اقدام مهر‌علیزاده تقدیر کرد و ممنون شد که او با کناره‌گیری‌اش به نفع همتی مانع شکسته شدن رای میان خود او شده و آن را اقدامی راهگشا دانسته است. آیا این چیزی جز حمایت از همتی معنا می‌دهد؟...

اما از قرار همتی به این نکته توجه ندارد که در این دوره از انتخابات هرکس دیگری هم جای او بود، توان رای خیلی بالا را نداشت؛ چرا که بنابه آمار خود مقامات داخلی کشور‌، بالای50 درصد مردم دست به تحریم انتخابات زده‌اند و بخش عمده‌ای از رای‌هایی هم که همواره به سبد اصلاح‌طلبان ریخته می‌شد ناشی از همین رای‌های تحریمی بوده که در روز انتخابات برای رای نیاوردن کاندیدای مقابل‌، به نفع آن‌ها وارد صندوق می‌شد و‌لی این بار تحریمی‌ها تا آخر پای صندوق نیامدند.»

***

معمای حضور نیکزاد در دولت رئیسی

آفتاب یزد نوشت: «این روزها منهای بحث گمانه زنی ها، رئیسی دچار دردسری عجیب شده است؛ دردسری که ممکن است حتی بر مسیر دولت او و موفقیت و عدم موفقیت دولت سیزدهم، تاثیرگذار نیز باشد و آن «علی نیکزاد ثمرین» است، چهره‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد و جبهه ی پایداری که نماینده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم نیز به شمار می‌آید.

نیکزاد اگرچه مانند خرداد96، در خرداد1400 نیز رئیس ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی بود اما با این تفاوت که در 1400 نماینده ی مجلس است اما در 96 نماینده ی مجلس نبود. احمدی‌نژادی بودن، نزدیک به جبهه ی پایداری بودن و از همه مهم‌تر نماینده ی مجلس بودن، سه مسئله یا مثلث چالش برانگیزی است که به کارگیری و عدم استفاده از نیکزاد را به یک معضل تبدیل کرده یا در نهایت خواهد کرد!

مخمصه ی سختی است؛ از یک سو عدم استفاده از نیکزاد این سوال را به وجود خواهد آورد که اگر بنا بر استفاده ی از او در دولت نبود؛ دلیل انتخاب او در دو انتخابات به عنوان رئیس ستاد چه بود؟! و اما اگر از او در بنه ی دولت که کف آن وزارت راه و شهرسازی است و سقف آن معاون اول استفاده شود آن گاه دردسرهای رئیسی شروع خواهد شد:

با انتخاب و استفاده از نیکزاد در بدنه ی دولت؛ دولت سیزدهم قطعا به عنوان دولت سوم احمدی‌نژاد منهای احمدی‌نژاد معرفی خواهد شد که یکی از پر فروغ‌ترین چهره‌های دولت احمدی‌نژاد و از قدیمی‌ترین یاران او همین علی نیکزاد ثمرین است.

با انتخاب و استفاده از نیکزاد در بدنه ی دولت؛ دولت سیزدهم در معرض این اتهام قرار می‌گیرد که علی رغم توصیه ها، بازهم از نمایندگان مجلس در بدنه ی خود بهره مند شد پس ادعای حداد عادل که می‌گوید:«دولت رئیسی، دولتی است که حرف رهبری را می‌فهمد و می‌پذیرد!» کجای ماجرا قرار خواهد گرفت؟!

با انتخاب و استفاده از نیکزاد در بدنه ی دولت؛ دولت سیزدهم لاجرم به استفاده از دیگر نمایندگان مجلس به ویژه منتسب به پایداری خواهد شد.»

***

اکبر کمیجانی به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز هیات وزیران گفت: طبق مصوبه امروز هیئت دولت رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.

وی اضافه کرد: شاید این سوال پیش بیاید یک ماه باقیمانده می‌توانستیم سرپرست بگذاریم ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که طبق آن در صورتی که رئیس‌کل بانک مرکزی استعفا دهد یا به هر دلیلی نتواند به کارش ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام این اختیار را برای اداره بانک مرکزی را دارد و بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: اساسنامه هیچ جایی برای سرپرستی باقی نگذاشته است و به همین دلیل رییس جمهوری هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگر برای معرفی سرپرست استفاده کنیم که معاونت حقوقی جواب داد با توجه به قانون خاص بانک مرکزی صراحتا جایی برای سرپرستی وجود ندارد و به همین دلیل رئیس بانک مرکزی انتخاب شد.

واعظی افزود: بنابراین این کار معنایش چنین نیست که ما فردی را مشخص کردیم تا برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. آقای کمیجانی هم که انتخاب شدند این آمادگی را دارند و اعلام کردند که به محض تشکیل دولت سیزدهم از رییس دولت بعدی می‌خواهند که فردی را انتخاب کند.

***

امیدواری روحانی درباره عملکرد قوه قضائیه

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت به هفته قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این روزهای هفته قوه قضاییه است و ما از قضات شریف و محترم و از مسئولین قوه قضاییه و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند، تجلیل می کنیم و امیدواریم قوه قضاییه ما با علم و دانش و دقت و در نظر گرفتن احکام الهی و در چارچوب قانون و بی‌طرفی کامل بدون وابستگی به احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها عمل کند.

وی یادآورشد: چیزی که می‌تواند قوه قضاییه را بشکند و نابود کند وابستگی حزبی و جناحی است. ان‌شاءالله قوه قضاییه ما از جناحی و حزبی بودن دور باشد و کاملا بی‌طرف باشد.

روحانی در ادامه گفت: قوه قضاییه باید به گونه ای عمل کند که همه مردم به آن اعتماد داشته باشند چرا که آخرین پناهگاه است. هرکس هر ظلمی ببیند تظلم خواهی می‌کند و می‌داند که در پایان یک دادگاه عدلی وجود دارد و قاضی هست. البته ما هم باید برای قضات امکاناتی فراهم کنیم چرا که حکم قاضی وابسته به گزارشاتی دارد که ضابطین قوه قضاییه تهیه می‌کنند. گزارش ضابط پایه پرونده است و بعد گزارشاتی که کارشناسان در حوزه های مختلف می دهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در کار کشور همیشه نیازمند به همکاری سه قوه هستیم، گفت: اگر سه قوه باهم نباشند و از هم فاصله داشته باشند کار خیلی سخت می‌شود. در دولت یازدهم و دوازدهم این فاصله را لمس کردیم که چقدر کار را برای دولت و مردم سخت می شود. امیدواریم شرایط بهتری پیش روی نظام و دولت آینده باشد.

***

گمانه‌زنی درباره تیم اقتصادی دولت رئیسی

ایلنا نوشت: «برای تصدی وزارت امور خارجه علیرغم مطرح شدن نام‌هایی مانند سعید جلیلی، حسین امیرعبدالهیان و علی باقری کنی به نظر می‌رسد انتخاب نهایی از میان افرادی چون مهدی صفری و سیدعلی حسینی تاش انجام شود؛ البته استقرار باقری کنی در وزارت خارجه به عنوان رابط رئیس‌جمهور منتخب با دستگاه دیپلماسی می‌توانست نشان‌دهنده کاهش شانس او برای تصدی این جایگاه باشد.

همچنین طی روزهای اخیر اسامی از یک تیم 5 نفره شامل فرهاد رهبر، محمدرضا فاطمی امین، مهدی دوستی، مسعود میرکاظمی و حجت الله عبدالملکی به عنوان تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی منتشر شد که نشان می‌دهد رئیسی در این عرصه تلاش دارد تیمی از نزدیکان خود در آستان قدس را به کار گیرد و تجربه عملکرد خود در آستان قدس رضوی را این بار در گستره بزرگتری محک بزند.

در میان این اسامی می‌توان احتمال داد رهبر با توجه به سابقه علمی و مطالعاتی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فاطمی امین به عنوان وزیر صمت و حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر کشاورزی برگزیده شوند. همچنین مسعود میرکاظمی که سابقه وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه دارد ممکن است گزینه‌ای برای این وزارتخانه باشد که البته مهدی دوستی با داشتن سابقه معاون فنی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم الانبیاء و مدیریت پروژه بومی‌سازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز دیگر گزینه محتمل دیگری برای این کرسی است.»

***

محسن هاشمی: دلیل ردصلاحیتم به من اعلام نشد

محسن هاشمی درباره دلیل ردصلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به جماران گفت: «دلیلی از سوی شورای نگهبان به من اعلام نشده، البته براساس مواردی که سخنگوی شورای نگهبان و برخی دیگر از اعضا گفتند سیستم احراز صلاحیت در شورای نگهبان براساس رای‌گیری مخفی است، یعنی مشخص نمی‌شود که چه کسانی صلاحیت یک کاندیدا را احراز نکرده‌اند که بتوان از آنها دلایل عدم احراز را پرسید، این مساله‌ای است که نیاز به اصلاح ساختاری دارد و قانون انتخابات باید این مسایل را پیش‌بینی کند تا این میزان هزینه به کشور و کاهش مشارکت تحمیل نگردد.»

هاشمی درباره آینده جریان اصلاحات گفت: «اصلاحات به یک تولدی دوباره و مهندسی مجدد احتیاج دارد، نباید جامعه از احزاب اصلاح طلب برداشت فعالیت تزیینی و گرم کردن تنور انتخابات را داشته باشد چرا که دیگر حاضر به حضور بی نتیجه در پای صندوقهای رای نیست، در هردو سر طیف اصلاح طلبان تندرو و کندرو، ما نیاز به آسیب شناسی داریم تا یک رویکرد واقع گرایانه، عملگرایانه وموثر را به جامعه ارائه دهیم و مردم مطمئن باشند که با حمایت خود، شاهد تغییر در شیوه مدیریت وتصمیم گیری در کشور می شوند.»