جمعه 7 اردیبهشت 1403

مقام‌ها و شخصیت‌ها درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مقام‌ها و شخصیت‌ها درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند

تهران - ایرنا - جمعی از شخصیت‌ها و مقام‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس پیشین قوه قضاییه را تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمد یزدی که از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود صبح چهارشنبه به دیدار حق شتافت. او یکی از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و آیت الله بروجردی (ره) و از همراهان استوار و ثابت قدم مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار بود. از او تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است.

ریاست پیشین قوه قضاییه، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسوولیت‌های آیت الله یزدی بود. آیت‌الله یزدی همچنین نماینده استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود و در چهارمین دوره برای یک سال ریاست این مجلس را برعهده داشت. در این راستا شخصیت‌ها با ارسال پیام‌هایی جداگانه فقدان این عالم مجاهد و استاد حوزه علمیه را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت فرمانده کل سپاه در پی ارتحال آیت الله یزدی

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفت و افزود: ارتحال عالم جلیل القدر و مجاهد انقلابی حضرت آیت الله شیخ محمد یزدی (ره) رییس معزز شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از یاران صادق و دیرین امامین انقلاب اسلامی، موجب تأثر و تأسف کثیر شد.

وی اظهار کرد: مجاهدت‌های عالمانه و مخلصانه و همت سترگ و موثر آن روحانی پارسا و فقیه بصیر در همراهی با نهضت اسلامی و نقش آفرینی های مثال‌زدنی و هوشمندانه و توأم با ژرف اندیشی در کوران حوادث و رخدادهای پیش و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به ویژه در قامت ریاست قوه قضائیه، نمایندگی ملت در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی و نیز عضویت شورای نگهبان و صحنه های خطیر دیگر، الگویی ماندگار از یک روحانی تراز مکتب و نیازهای انقلاب و جامعه دینی، فرا روی نسل‌های امروز و فردای ایران اسلامی به ویژه حوزه های علمیه کشور قرار داده است.

سلامی خاطر نشان کرد: این مصیبت بزرگ و ثلمه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری آیت الله العظمی امام خامنه ای، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، خاندان مکرم و آحاد ارادتمندان و شاگردان داغدار ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقیه فقید سعید؛ رضوان و جنت الهی و برای عموم مصیبت دیدگان به ویژه بازماندگان گرامی، صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌کنم.

پیام تسلیت فرمانده کل ارتش به مناسبت درگذشت آیت الله یزدی

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیامی نوشت: خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه پارسا حضرت آیت الله یزدی موجب تالم و تاثر فراوان شد.

موسوی اظهار داشت: این روحانی بصیر و انقلابی، عمر بابرکت خویش را در راه دفاع از آرمان های اسلام وانقلاب و همراهی با امام عزیز (ره) صرف کرد و در تربیت شاگردان دینی و حوزوی تلاش بی وقفه ای را به یادگار گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: حضور در سنگرهای مختلف سیاسی و انقلابی و دفاع عالمانه از جایگاه منیع ولایت فقیه، بخشی از کارنامه درخشان زندگی ایشان به شمار می آید.

فرمانده کل ارتش در این پیام تصریح کرد: اینجانب درگذشت آن شخصیت برجسته و روحانی بصیر و انقلابی را به محضر امام زمان (عج)، فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم. امید است خداوند متعال، مزد سالها مجاهدت و تلاش ایشان را با نعمات بی کران خود در بهشت رضوان جبران فرماید.

پیام تسلیت رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی در درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت و افزود: خبر درگذشت مبارز و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله محمد یزدی، روحانی عالی قدر شیعه، باعث تاسف و تالم خاطر دلدادگان به روحانیت راستین گردید. سال‌ها تلاش و خدمتگذاری شبانه روزی این عالم ربانی در ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی از ذهن مردم قدردان ایران فراموش نخواهد شد.

وی افزود: درگذشت این عالم متعهد، انقلابی، صبور و پرتلاش را به پیشگاه با عظمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و نایب برحقشان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای، مردم شریف، حوزه های علمیه، شاگردان، ارادتمندان، به ویژه بیت مکرم معظم له تسلیت عرض نموده، همنشینی او با اولیای الهی را از خداوند مهربان خواستارم.

پیام تسلیت رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در پیامی با تسلیت ارتحال عالم مجاهد و با بصیرت حضرت آیت‌الله یزدی نوشت: ضایعه ارتحال عالم مجاهد و با بصیرت، یار دیرین امام ورهبری حضرت آیت‌الله یزدی موجب تاثر وتاسف فراوان شد. شخصیتی که حیات علمی وسیاسی پر برکت شان وقف اسلام وانقلاب و حوزه های علمیه بود وهمواره با صلابت و شجاعت ازنظام اسلامی، اصل ولایت فقیه ورهبری انقلاب دفاع می کردند، حضور در عرصه های مختلف و سنگرهای حساس گوناگون پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تربیت شاگردان در حوزه‌های علمیه بخشی ازکارنامه درخشان این فقیه برجسته است.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در این پیام اظهار داشت: اینجانب ضایعه درگذشت این عالم وارسته را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، به خصوص به فرزندان و بیت مکرم این عالم فرزانه تسلیت عرض می‌کنم، انشاالله خداوند او را غریق رحمت واسعه خود قراردهد و حشر با پیامبر (ص) را قرین‌اش فرماید.

پیام تسلیت رییس خانه احزاب

شهاب الدین صدر رییس خانه احزاب نیز با صدور پیامی درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفت و افزود: ارتحال ملکوتی فقیه عالیقدر آیت الله محمدیزدی که ازانقلابیون مبارزدرسال های خفقان رژیم پهلوی ودر مسئولیت‌های حساس و مهم پس ازپیروزی انقلاب، با مقام معظم رهبری درشورای نگهبان وریاست قوه قضائیه و با رای مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با انتخاب علما و مدرسین رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه بوده با اخلاص، شجاعت، تلاش وکوشش کم نظیردرخدمت اسلام، انقلاب و مردم بودند به امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، خانواده محترم و فرزندان ایشان وآحاد ملت شریف ایران تسلیت گفته و ازخداوند متعال برای آن مرحوم غفران وعلودرجات وبرای خانواده محترم وسایربازماندگان صبروسلامتی خواهانم.

پیام تسلیت فرمانده نیروی هوایی ارتش به مناسبت درگذشت آیت الله یزدی

همچنین سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در پیامی درگذشت استاد فرزانه و مجاهد راسخ و عامل به شعارهای اصیل انقلاب، آیت الله محمد یزدی را به محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده مکرم و شاگردان محترم ایشان تسلیت گفت و افزود: خوشه چینی‌های ایشان در کوران مبارزه با طاغوت و دفاع از ولایت فقیه، در دیار عقبا، خرمنی از باقیات و صالحات برایشان رقم زده که موجب غفران الهی و همنشینی با آل الله خواهد بود.

پیام تسلیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درگذشت فقیه مجاهد مبارز و انقلابی آیت‌الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به جامعه علمی و به‌طور خاص حوزه‌های علمیه کشور تسلیت عرض کرد و افزود: آیت الله یزدی که افتخار تلمذ در محضر امام خمینی (ره) را در کارنامه خود داشت در سیره زندگانی خود نیز همچون مراد خود به مبارزه با ظلم، بی‌عدالتی و استبداد طاغوت پرداخت و بارها طعم تبعید و زندان را چشید و حتی در تبعید و زندان نیز دست از مبارزات خود برنمی‌داشت.

عاملی اظهار داشت: این مجاهد فقید علاوه بر افتخار کسب علم در محضر امام خمینی (ره) موفق به شرکت در درس خارج علمای بزرگی همچون آیت الله‌العظمی بروجردی (ره)، آیت الله‌العظمی اراکی، آیت الله شیخ محمدتقی آملی، آیت‌الله شاهرودی نیز شدند و آثار علمی متعددی از جمله اسس الایمان فی القرآن، نبذ من المعارف الاسلامیه، رسائل فقهیه، کتاب القضاء فی شرح العرو الوثقی، اسس العقید فی الاسلام، آداب القضاء و احکامه، سلسل بحوث اسلامیه فی الحقوق، دارالاسلام و دار الحرب، المسائل الثقافیه را به زبان عربی و ترجمه قرآن کریم، بشر و خداشناسی، حسین بن علی را بهتر بشناسیم، شرح قانون اساسی، روان‌شناسی اسلامی، اسلام همگام با زمان، سیری در تاریخ حدیث، علی (ع) بر منبر وعظ، انسان و خداشناسی، پایه‌های ایدئولوژی در اسلام و... را به زبان فارسی از ایشان به یادگار مانده است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان مسئولیت‌های بزرگی را نیز در دوران حیات پر برکت خود عهده‌دار بودند که از جمله آن می‌توان به ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست قوه قضائیه، عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی اشاره کرد.

عاملی تاکید کرد: آیت‌الله یزدی از پیش از انقلاب در زمره مبارزین انقلابی و یاران با وفای امام خمینی (ره) بود و همواره به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند برای کشور و رهبر حکیم انقلاب در تمام برهه‌های حساس سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشت. ضمن تسلیت رحلت این عالم مجاهد به محضر امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان و مردم مومن و انقلابی، برای آن فقید مجاهد، غفران الهی و علو درجات را خداوند متعال خواستارم.

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در سپاه در پی ارتحال آیت‌الله یزدی

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت و افزود: ارتحال جانکاه عالم فرزانه و فقیه وارسته آیت‌الله شیخ محمد یزدی (ره) رییس مکرم شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از پیشتازان نهضت اسلامی، موجب تاثر و تاسف عمیق شد.

وی اظهار داشت: نام، یاد و مجاهدت های عالمانه و انقلابی آن فقیه عالیقدر و بصیر که در زمره یاران امین، صدیق و وفادار امامین انقلاب اسلامی می درخشید و با حضور شجاعانه خود در مسئولیت‌ها و سنگرهای خطیر از جمله ریاست قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه و شورای نگهبان خدمات ارزشمند و ماندگاری در ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران نمودند برای همیشه در حافظه تاریخی جامعه اسلامی زنده و علاوه بر ذخیره معنوی برای آخرت ایشان، پشتوانه پاسداران غیرت دینی و انقلابی و پرچمداران اندیشه، تفکر و فقه اسلامی در این کشور خواهد بود.

حاجی صادقی خاطر نشان کرد: این ضایعه بزرگ را به محضر مبارک ولی امر مسلمین مقام‌معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه های علمیه، خانواده مکرم و آحاد علاقه‌مندان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن عالم مجاهد و مخلص، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و عموم مصیبت دیدگان ارجمند، صبر جمیل و اجر جزیل توام با پاداش صابرین، مسالت می کنم.

پیام تسلیت رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با صدور پیامی رحلت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفت.

در پیام او آمده است: آن عالم نستوه عمر خود را در راه نظام و انقلاب اسلامی صرف کرد و در عرصه‌های مختلف از جمله عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نقش آفرینی داشت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اینجانب این ضایعه را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و خانواده معظم آن مرحوم تسلیت گفته وعلو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می کند.

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت و افزود: خبرارتحال عالم انقلابی، بصیر، مجاهد و باتقوا مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی مایه تأسف وتاثر همه دوستان وعلاقه مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم مومن و ولایتمدار ایران شد.

شهریاری اظهار داشت: آن فقید سعید از جمله مجاهدان با اخلاص و رنج دیده در قبل از انقلاب و از خدمتگزان موثر و صدیق نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب بود که خدمات ماندگاری از خویش در بسیاری از عرصه ها بر جای نهاد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله یزدی همواره با تبعیت از نهاد ولایت و ولی فقیه زمان در طول سال های مبارزه و در تمام صحنه های انقلاب اسلامی حاضر و شجاعانه به حفظ و دفاع از ارزشها پرداخت.

شهریاری تاکید کرد: خدمات ایشان در نهضت بزرگ امام (ره) از آغاز تاپیروزی نهضت وپس از آن درعرصه های مختلف علمی و اجرایی و قبول مسئولیت وخدمت درسمت‌های مختلف نظام ازجمله قوه قضاییه، شورای محترم نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه ازحسنات ماندگار کارنامه درخشان ایشان است.

وی در این پیام تصریح کرد: اینجانب فقدان آن فقیه ارجمند رابه محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان، بستگان وعلاقه مندان خصوصا بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان محترم صبرجمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند مهربان مسالت دارم.

پیام تسلیت سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور

سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور نیز در پیامی نوشت: رحلت عالم وارسته، مجاهد، پارسا، شجاع و انقلابی آیت الله محمد یزدی را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع و فضلای حوزه های علمیه، شاگردان و دوستداران و خاندان مکرم و معزز ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.

در این پیام آمده است: آیت الله حاج شیخ محمد یزدی از پیشکسوتان و مبارزان دوران ستمشاهی بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسئولیت های مهم و گوناگون در خدمت به اعتلای نظام اسلامی، مجاهدت و تلاش وافر کردند.

این پیام افزود: روحانی انقلابی و باصفایی که در بیش از چهل سال اخیر، در برهه های حساس و حیاتی ضمن داشتن مسئولیت های بزرگ، با بصیرت، شجاعت و عقلانیت انقلابی از آرمانها و ارزش های بنیادین انقلاب شکوهمند اسلامی دفاع کرده و اسیر محافظه کاری های بی مبنا نشد و در مقابل انحرافات و اعوجاجات روشنفکرنمایان غربزده تا روحانی نمایان مرتجع، در برابر منافقین مسلح دهه شصت تا جریان نفوذ و برانداز دهه هشتاد و تا آخرین روزهای حیاتش با تمام وجود ایستاد و به فرمان "این عمار" مولا و مقتدایش لبیک گفت و از طعنه و ملامت ملامتگران نهراسید و چونان "عمار" فریاد بلند و رسای انقلاب اسلامی در صحنه های گوناگون بود.

کارنامه درخشان از مرحوم آیت الله یزدی به جا مانده است

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در پیامی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس پیشین قوه قضائیه را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: مبارزات روشنگرانه آیت الله یزدی علیه رژیم ستم‌شاهی، تلاش خستگی‌ناپذیر در عرصه تدریس، تحقیق و تالیف کتب و رساله‌های ارزشمند دینی و فقهی، حضور موثر در جایگاه‌های اثرگذار نظام، کارنامه‌ای درخشان از ایشان برجای گذاشته است.

*س_برچسب‌ها_س*