چهارشنبه 4 مهر 1403

نطق پزشکیان زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان / از تعامل با غرب تا معمای عبور از تحریم / اروپا برای مذاکرات آماده است؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نطق پزشکیان زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان / از تعامل با غرب تا معمای عبور از تحریم / اروپا برای مذاکرات آماده است؟

اقتصادنیوز: مسعود پزشکیان در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر تعامل سازنده با غرب و عبور از تحریم‌ها عبور کرد و تلاش داشت تا مواضع خود را در ارتباط با مسائل و چالش‌های جهانی برای رهبران دنیا تبیین کند. نشریه‌های بین‌المللی نیز هرکدام از زاویه‌ای متفاوت موضع گیری رئیس دولت چهاردهم را بررسی کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، نخستین سخنرانی مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شد؛ رئیس جمهوری در جریان سخنرانی خود بار دیگر از خواست تهران برای تعامل سازنده با غرب گفت و تاکید داشت که در صورت حسن نیت بازیگران غربی شرایط برای توافق و عبور از تحریم‌ها فراهم خواهد شد. او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به جنگ در غزه و اوکراین نیز اشاره کرد و ضمن به چالش کشیدن رویکرد تل‌آویو در ارتباط با غزه و لبنان، نقش ادعایی ایران در جنگ علیه اوکراین را رد کرد و تاکید داشت که تنها راه خروج از بن بست اوکراین توسل به دیپلماسی است. اظهارات پزشکیان در رسانه‌های جهانی بازتاب گسترده‌ای داشته است. به همین بهانه اقتصاد نیوز تلاش کرده تا نگاه دنیا را به موضع گیری رئیس دولت چهاردهم بررسی کند.

واشنگتن پست: پزشکیان برای عبور از تحریم‌ها خیز برداشته است

واشنگتن پست با انتشار گزارشی درباره سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، موضع‌گیری او در ارتباط با غرب را برجسته کرد و نوشت که پزشکیان در سخنرانی خود خواهان تعریف فصلی تازه و در عین حال سازنده در روابط ایران با کشورهای جهان شد و به صراحت اعلام کرد که دیگر بازیگران بالاخص ایالات متحده می‌بایست این در زمینه نقش آفرینی کنند. به ادعای این نشریه لحن و ادبیات او در اولین سخنرانی‌اش در گردهمایی سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در قیاس با اسلافش اندکی متفاوت بود. رئیس جمهوری ایران در ادامه تاکید داشت که هدفش ایجاد عصری تازه برای کشورش است تا ایران بتواند نقشی موثر و سازنده در نظم جهانی در حال تحول ایفا کند.

به ادعای واشنگتن پست به نظر می‌رسد که تهران درها را برای مذاکره دوباره با ایالات متحده باز کرده تا دو طرف بتوانند درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران رایزنی داشته باشند. پیشتر ایران و آمریکا توانسته بودند ذیل برجام توافق کنند؛ توافقی که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کرده بود، اما ترامپ سال 2018 از برجام خارج شد و با تکیه بر سیاست فشار حداکثری تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد. این نشریه مدعی است، هنوز مشخص نیست ایران در میانه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به واسطه جنگ اسرائیل و حماس و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا چه اندازه برای تحقق این خواسته قدرت مانور دارد.

واشنگتن پست همچنین نوشت: پزشکیان در ارتباط با تحولات خاورمیانه موضع گیری کرد و اسرائیل را به واسطه جنایات در غزه و حملاتش به حزب الله هدف حملات تندی قرار داد. به گفته او بمباران شدید لبنان نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. این عبارات در حالی ایراد شد که به واسطه افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان، معادلات خاورمیانه پیچیده‌تر شده است. واشنگتن پست در ادامه نوشت: پزشکیان در سخنرانی‌اش به سیاست‌های نادرست (به گفته رئیس جمهوری ایران) ایالات متحده در ارتباط با ایران، از تحریم‌ها گرفته تا ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت دولت‌هایی که از این استراتژی معکوس در ارتباط با ایران پیروی می‌کنند از تاریخ درس بگیرند. او در نهایت ضمن اشاره به خواست ایران برای عبور از محدودیت‌ها و ورود به عصری تازه، ضمن اشاره به نگرانی‌های امنیتی ایران و تمایلش برای برای حل چالش‌های متقابل خواستار لغو تحریم‌ها شد.

هندو: راه‌حل عبور از جنگ اوکراین گفت‌وگو است

نشریه هندو با اشاره به سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ضمن انتقاد از حضور نظامی آمریکا در همسایگی ایران، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و ترور سردار قاسم سلیمانی در سال 2020 را به چالش کشید و گفت: «ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر برویم و با شناخت نگرانی های امنیتی ایران و همچنین کار مشترک بر روی موضوعات مشترک عصر تازه ای را رقم بزنیم». پزشکیان در ادامه با بیان اینکه ایران علیرغم تلخی سال‌ها تحریم، به اراده و خودباوری قوی دست یافته و آماده همکاری با جهان است، تاکید کرد: ایران برای ساختن دنیایی بهتر آماده همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با قدرت های جهانی و همسایگان است. به گفته پزشکیان برداشتن تحریم ها از یک طرف به بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران کمک کرده و همزمان به تهران برای توافق های بیشتر و مشارکت های جهانی فرصت می دهد. به نوشته هندو، پزشکیان در بخش دیگری از سخنرانی اش از کشورهای جهان خواست که تا پیش از وقوع جنگ در منطقه و جهان، رفتار جنون آمیز اسرائیل در لبنان را متوقف کرده و زمینه را برای برقراری آتش بس هموار کنند. رئیس جمهوری ایران همچنین تاکید داشت که کشورش مخالف جنگ روسیه در اوکراین است و بر راه حل مسالمت آمیز تاکید دارد چرا که عبور از بحران ها با تکیه بر گفت و گو محقق می شود.

الجزیره: ایران خواهان مذاکره درباره برجام است؛ پاسخ ترامپ چیست؟

الجزیره نیز با اشاره به سخنرانی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) نوشت، به نظر می رسد ایران آماده تعامل با غرب در ارتباط با برنامه هسته ای اش هست. این خبرگزاری در ادامه به موضع گیری پزکیان در ارتباط با حملات اسارئیل به غزه و لبنان اشاره کرد و از جهان خواست تا تل آویو را متوقف کنند. بازیگری که به گفته رئیس جمهوری ایران مرتکب «نسل‌کشی در غزه» و «جنایت علیه بشریت» و «بربریت» شده است. این خبرگزاری در ادامه آورد، رئیس جمهوری ایران از صلح گفت و این که کشورش قصد جنگ با هیچ کشوری را ندارد و خواهان توقف فوری درگیری ها در اوکراین است. او همچنین خاطر نشان کرد، ما آماده تعامل با شرکت کنندگان توافق هسته ای 2015 هستیم. اگر تعهدات برجام به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر می‌تواند دنبال شود. به ادعای الجزیره، موضع گیری تازه دولت ایارن در حالی است که هفته گذشته، ترامپ در در مراسمی که به میزبانی کمپین خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 به سابقه حمایت هایش از اسرائیل در دوران ریاست جمهوری خود از جمله به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل و حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی اشاره کرد. ترامپ همچنین مدعی شد که فسخ برجام بهترین کاری بود که برای اسارئیل انجام داد. به ادعای رئیس جمهوری پیشین آمریکا،، توافق 2015 بدترین توافقی بود که تا به حال در تضاد با منافع اسرائیل تعریف شد. با این همه پزشکیان تاکید داشت که احتمال احیای برنامه جامع اقدام مشترک، توافق هسته‌ای ایران، مشروز به آن است که سایر طرف‌های این توافق به تعهدات خود عمل کنند. سخنرانی رئیس جمهوری ایران ایران در حالی ایراد شد که رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که تمایل مقامات ایرانی برای تعامل معنادارتر با آژانس را احساس کرده و امیدوار است که در سال آینده به تهران سفر کند. گروسی روز سه شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، یکی از معماران کلیدی توافق 2015 که توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم های غرب را محدود می کرد، گفتگو کرد. گروسی در مصاحبه ای به رویترز گفت: «آنچه من می بینم تمایل تهران برای تعامل مجدد با ما به شیوه ای معنادارتر است».

عرب نیوز: پزشکیان از جهان خواست تا اسرائیل را متوقف کنند

عرب نیوز با انتشار گزارشی درباره سخنرانی مسعود پزشکیان در نشست سالانه سازمان ملل به صحبت های رئیس جمهوری از آمادگی ایران برای پایان دادن به بن بست حاکم در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور گفت و همچنین تاکید داشت که تها راه عبور از عبور اوکراین، رایزنی و توسل به اهرم های دیپلماسی است. عرب نیوز در ادامه نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در سال 2018 توافق هسته ای تهران با شش قدرت جهانی را در سال 2015 کنار گذاشت و تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد. امروز تلاش ها برای احیای توافق شکست خورده است. عرب نیوز در ادامه مدعی شد، روابط تهران با غرب با آغاز جنگ در خاورمیانه و اوکراین پرتنش تر شده است. به ادعای این رسانه، پزشکیان، سیاستمداری نسبتا معتدل است که در ماه اوت با وعده سیاست خارجی عمل‌گرایانه پیروز شد. عرب نیوز در بخش دیگری از گزارش خود به موضع گیری پزشکیان علیه اسرائیل در غزه و لبنان اشاره کرد و در این باره نوشت، پزشکیان تاکید داشت ایران به دنبال صلح است و مخالف جنگ، از همین رو بر ضرورت فوری درگیری های نظامی تاکید دارد. به گفته پزشکیان لازم است که جامعه بین الملل آتش بس در غزه را تضمین و به بربریت اسرائیل در لبنان پایان دهند، پیش از آن که منطقه و جهان درگیری جنگ تمام عیار شوند. به ادعای عرب نیوز، روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین روابط نزدیک تری با تهران تعریف کرده و قرار است طرفین قرارداد جامع همکاری را امضا کنند. در همین راستا سه منبع غربی و منطقه ای مدعی اند که ایران مذاکرات محرمانه جاری بین روسیه و انصار الله یمن برای انتقال موشک های ضد کشتی را میانجی گری کرده، تحولی که نشان دهنده تعمیق روابط تهران با مسکو است.

رویترز: پزشکیان از تعامل با غرب گفت؛ آیا اروپا برای دور تازه مذاکرات آماده است؟

خبرگزاری رویترز با اشاره به سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل، از آمادگی تهران برای تعامل با اعضای توافق هسته ای موسوم به برجام گفت؛ توافقی که ترامپ سال 2018 از آن خارج شد و تا به امروز بستری برای احیای آن هموار نشده است. به گزارش رویترز، پزشکیان در این باره گفت: ما آماده تعامل با اعضای توافق هسته ای 2015 هستیم. اگر تعهدات این توافق به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان گفت و گو درباره موضوعات دیگر را دنبال کرد. به واسطه توافق 2015 غنی سازی اورانیوم ایران با خلوص 3.67 درصد و ذخیره اش را به میزان 202.8 کیلوگرم (447 پوند) محدود کرده بود - محدودیت هایی که تهرانبا خروج ترامپ از برجام آنها را کنار گذاشت. رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شد، رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای توافق هسته ای (تروئیکای اروپایی)، امید چندانی به تغییر مسیر ایران ندارند و می گویند که رایزنی برای توافق گسترده‌تر شامل برنامه هسته‌ای ایران و نقش ژئوپلیتیک این بازیگر در حال حاضر غیرواقعی است. این خبرگزاری مدعی است، ایالات متحده، متحدان اروپایی این کشور و اسرائیل تهران را به استفاده از برنامه هسته ای خود به عنوان پوششی برای تلاش جهت توسعه توان تسلیحاتی متهم می کنند. ادعایی که ایران بارها آن را رد کرده و تاکید دارد که به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست. همزمان آنگونه که این خبرگزاری نوشته، روابط تهران با غرب با آغاز جنگ در خاورمیانه و اوکراین پرتنش تر شد. پزشکیان در سخنرانی اش از اسارئیل به واسطه جنگ در غزه و حملات اخیر به حزب الله به شدت انتقاد کرد و در ارتباط با جنگ در اوکراین نیز تاکید داشت که تنها راه خروج از بحران کنونی توسل به اهرم دیپلماسی و مذاکره است. این در حالی است که روابط ایران و روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین نزدیک تر شده است.

دیلی هرالد: ماموریت پزشکیان در نیویورک دشوار بود

نشریه دیلی هرالد با اشاره به سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: سخنرانی پزشکیان از نظر لحن و کلمات کاملا آشتی‌جویانه بود. او در این نشست از صلح با کشورهای جهان بالاخص ایلات متحده (به استثای اسرائیل) گفت. با این همه به ادعای این نشریه مشخص نیست که اظهارات رئیس جمهوری ایران در عمل به چه شکلی قابلیت اجرایی داشته باشد. هرالد در بخش دیگری از اظهارات خود، توافق هسته‌ای ایران با غرب را به عنوان دستاوردی دیپلماتیک ستود و گفت: ایران آماده است با همه طرف‌ها برای بازگشت به توافق و لغو تحریم‌های آمریکا وارد مذاکره شود. او گفت اگر رایزنی ها با حسن نیت اغاز شود، موانع برطرف خواهد شد. با این حال، به ادعای تحلیلگران پیام صلح پزشکیان با رویکرد کشور در میدان همخوانی ندارد، بالاخص در خاورمیانه که شاهد رویارویی میان مقاومت و اسرائیل هستیم. ایران حامی محور مقاومت است؛ گروهی که از آغاز جنگ در غزه، بارها مواضع اسرائیل و ایالات متحده را هدف حملاتشان قرار داده اند. هرالد در بخش دیگری از گزارش خود به موضع گیری پزشکیان در ارتباط با جنگ در اوکراین و نقش تهران در این رویارویی را رد کرد. آن هم در شرایطی که مقامات غربی مدعی اند که ایران موشک ها و پهپادهای خود را در اختیار کرملین قرار داده تا مسکو با توسل بدان ها بتواند اهدافی را در خاک اوکراین هدف حملات خود قرار دهد. هرالد در ادامه آورد، وقتی صحبت از اسرائیل شد، لح پزشکیان تغییر کرد و او موضع سخت تری اتخاذ کرد. پزشکیان مانند بسیاری از رهبران جهان که در مجمع سخنرانی کردند، اسرائیل را به خاطر آنچه «جنایت در غزه» خواند، مورد انتقاد قرار داد. علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران در ایران، درباره پزشکیان گفت: «ماموریت پزشکیان در نیویورک که همانا ایجاد توازن در میانه تنش ها، دشوار است، زیرا بسیاری از اولویت‌هایی که او دنبال می‌کند رویاروی هم قرار دارند.» به ادعای واعظ ایران در جنگ غزه و اوکراین کنار مقاومت و روسیه قرار گرفته، دو بازیگری که مخالف غرب هستند. با این همه تهران از تعامل با غرب می گوید. همین مقوله معادلات را پیچیده تر می کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید