شنبه 16 تیر 1403

هشدار باقری به اسرائیل / واکنش وحیدی به اظهارات پزشکیان / انتقاد اژه‌ای از بی‌اخلاقی در انتخابات

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
هشدار باقری به اسرائیل / واکنش وحیدی به اظهارات پزشکیان / انتقاد اژه‌ای از بی‌اخلاقی در انتخابات

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نامزدها به فکر شنبه بعد از انتخابات باشند

جام جم نوشت: «نامزدها در قبال رفتاری که در این رقابت دارند وحرف‌هایی که بر زبان جاری می‌کنند، مسئولیت دارند. تذکرهای متعدد رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌طور اعم و در یک دهه اخیر به‌طور اخص درباره رعایت اخلاق انتخاباتی هم از همین جهت قابل تحلیل است. وجه مهم، «تبعات» آن است. تبعات و تأثیرات این رقابت‌ها محدود به ایام برگزاری انتخابات نیست و آثاری میان‌مدت و بلندمدت دارد.

تبعاتی که می‌توانند برای عقبه اجتماعی کشور امواج التهاب یا آرامش را به ارمغان آورند؛ مایه ترویج ثبات و اطمینان به ساختار سیاسی کشور باشند یا موریانه‌های تردید و بدبینی نسبت به ساختار کشور را به جان افکارعمومی بیندازند. حرف نامزدهای ریاست‌جمهوری هم می‌تواند مرهم گسل‌ها و شکاف‌ها باشد و هم تازه‌کننده زخم‌های کهنه!...

انتخابات در جمهوری اسلامی با همه وجوه دینی و الهی‌اش، یک وجه رقابتی هم دارد. ذات رقابت، عرضه فکر و برنامه به عموم مردم برای جلب‌نظر آنها و پیش‌افتادن از دیگر رقباست؛ رقابتی که هیجان و نشاط سیاسی، بخش لاینفک آن محسوب می‌شود. از این جهت، از نگاه فرهنگ سیاسی، پایان انتخابات نقطه پایان این رقابت‌ها و پیش‌افتادن‌ها و پس‌افتادن‌ها و آغاز همکاری‌هاست.

از این جهت، رعایت ملاحظات اخلاقی و برادری ازجانب کسانی که موفق به جلب نظر اکثریت مردم شده‌اند، ضروری است. در پیشگاه الهی هر که توانست رضایت او را جلب کند، برنده است ولو این‌که نام فرد یا جریان متبوعش از صندوق بیرون نیامده باشد. مسأله مهم دیگر احترام به رأی مردم و نتایج این رقابت است. همه باید ملزم به پذیرش این مسأله باشند.»

پزشکیان: شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است

پزشکیان در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود در سفر به کرمانشاه و دیدار با مردم این استان، هدف خود از حضور در انتخابات را نوکری مردم عنوان کرد و گفت: آمده‌ام صدای کسانی باشم که صدای آنها تاکنون شنیده نشده است و حق و حقوق اقوام، مذاهب، اقلیت‌ها و مردم حاشیه که تاکنون نادیده گرفته شده را پیگیری کنم.

وی مردم را افتخار مملکت دانست که حکومت به وجود آنها پایدار است و ادامه داد: اگر شما نباشید، ما نیز معنا نخواهیم داشت. من نیز یکی از بندگان خدا هستم که توفیقی حاصل شده که امروز اینجا در خدمت شما باشم. شور و شوق شما مردم را که می‌بینم بار سنگین مسئولیت را با تمام وجود احساس می‌کنم و قسم می‌خورم که پیگیر حق و حقوق و در پی رفع مشکلات تک تک شما خواهم بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قول می‌دهم تا حد امکان و اختیار، نگاهم به افرادی باشد که تاکنون آن‌طور که باید دیده نشده و صدایشان شنیده نشده است.

وی در ادامه از شهید سردار سلیمانی به عنوان قهرمان ملی یاد کرد و افزود: اینکه رقبا تلاش کنند از شخصیت‌ها، شهدا و بزرگان کشور بهانه‌ای برای تخریب دیگران پیدا کنند را باید در خواب ببینند. نباید برخی از نام شهدا به نفع خود استفاده کنند، زیرا شهدا و قهرمانان محدود به گروه خاصی نبوده و متعلق به همه مردم ایران هستند.

پزشکیان عنوان کرد: از همه مردم می خواهم همچنان در صحنه بمانند و روز جمعه پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

توضیحات جبلی درباره‌ی نوع سوالات دو مناظره اخیر پیمان جبلی درباره نحوه طرح سوالات مناظره‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد که سوالات دو مناظره اخیر، صریح، روشن و مستند به اظهارات نامزدها و اطرافیانشان بود.

به گزارش ایسنا، رییس صداوسیما اظهار کرد: مجری مناظره از همکاران توانمند رسانه ملی است و نحوه طرح سوالات مناظره هم صریح، روشن و مستند به اظهارات خود نامزدها و منتقدان و طرفدارانشان بود؛ بر این اساس به نظرم قضاوت مردم با ارزیابی‌هایی که بعضی از اطرافیان و جناح‌های سیاسی می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

پیش‌بینی سلیمی نمین از افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا به جماران گفت: «قطعاً دور دوم به دلائل مختلف، میزان مشارکت افزایش پیدا می‌کند. فضاسازی موجب تردیدهایی در میان اقشار مختلف غیرسیاسی شده است. همچنین پایگاه رأی اصلاح‌طلبان، قادر نبود به راحتی تغییر رویکرد صندوق را به صورت 180 درجه، تفاوت را پذیرا باشد یا برای آن‌ها قابل هضم نبود. بسیاری از رسانه‌های دوم خردادی یا اصلاح‌طلب و نویسندگان آنان، بحث‌هایی را مطرح می‌کردند که نتیجه آن عدم‌مشارکت در انتخابات مجلس بود.

طبیعتاً این کار در پایگاه رأی آنان تأثیر داشت. یعنی حاصل مقالات و تحلیل‌هایی که به صورت روزانه در برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب ارائه می‌شد مبتنی بر این بود که ساختار جمهوری اسلامی، دموکراسی‌پذیر نیست و با دموکراسی در تعارض است. به ویژه قانون انتخابات به شدت زیر سوال می‌رفت که یک نوع بی‌اعتمادی نسبت به مشارکت به وجود می‌آورد.

این دوره وقتی که اصلاح‌طلبان احتمال پیروزی در انتخابات، یا فضای لازم را برای نیل به قدرت در پیش روی خود یافتند رویکردشان را کاملاً عوض کردند؛ بدون این‌که از پایگاه رأی‌شان عذرخواهی کنند. آنان قبلاً به گونه دیگری سخن می‌گفتند، اما امروز که احساس‌شان این است که می‌توانند تمامیت قدرت اجرایی کشور را به دست بگیرند به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند، ولی قبلاً که احساس‌شان این بود که اقلیتی را در مجلس به دست خواهند آورد، به این قدرتِ حدأقلی به هیچ وجه تمایل نداشتند، تحریم انتخابات یا دور شدن از صندوق‌های رأی را توصیه کردند و امروز در یک فاصله بسیار کوتاهی رجوع به صندوق رأی را توصیه می‌کنند.

خب، اگر آقایان اصلاح‌طلبان می‌آمدند و عذرخواهی می کردند که این نگاه ما ناشی از تمامیت‌خواهی بوده است و نه رشد سیاسی معقول (دست‌کم رشد سیاسی پایگاه رأی خودشان) می‌توانست به سرعت تغییری صورت بگیرد اما در دور اول نتوانستند حتی پایگاه رأی خودشان را هم خیلی فعال کنند.

وقتی پایگاه رأی اصلاح‌طلبان مشاهده می‌کند که در نظام سیاسی ما برخلاف آنچه القاء می‌شد که کاندیدای اصلی نظام فلانی است و اساساً او در دور اول حذف می‌شود، یک استنباطی دارد و با این استنباط نهایتاً در دور دوم عمل خواهد کرد و به میدان خواهد آمد.

به همین دلیل معتقدم که در دوره دوم ما با مشارکت بسیار متفاوتی مواجه خواهیم بود.»

تاثیر رئیس جمهور در سیاست خارجی کشور چیست؟

خراسان نوشت: «سیاستهای کلان کشور در حوزه سیاست خارجی طبق اصل 176 در شورای عالی امنیت ملی تدوین می شود و طبق همین اصل باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. اعضای شورای عالی نیز شامل سران سه قوه، 3 وزیر کشور، اطلاعات و خارجه به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه، دو نماینده رهبری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می شوند که در نهایت نیز مصوباتشان برای اجرا باید تایید مقام معظم رهبری را داشته باشد.

معنای این حرف روی کاغذ این است که کلان سیاست خارجی کشور را در نهایت رهبری نظام تایید می کنند و نهادهای عالی حاکمیتی یعنی شورای عالی امنیت ملی ابزار مشاوره و کمک به رهبری هستند. بر این اساس است که می گوییم سیاستهای اصولی و کلان کشور در حوزه بین المللی با تغییر دولتها دستخوش تغییراساسی نمی شوند و پابرجا هستند.

این سیاستهای اصولی مانند حمایت از محور مقاومت یا نزدیکی به همسایگان یا تنش زدایی با کشورهای دورتر که همواره در دکترین نظامی جمهوری اسلامی تعریف شده‌اند سیاست هایی که تقریبا همه دولتها به آن پایبند بوده اند.

اما سوال اینجاست که رئیس جمهور و دولت چه نقشی می تواند در این حوزه داشته باشد؟ اول این که رئیس جمهور به همراه 4 عضو کابینه در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند و حداقل نیمی از اعضا را تشکیل می دهند و با همین ابزار می توانند در تصمیم سازی نقش مهمی داشته باشند.

همچنین بودجه کشور در اختیار دولت است و می تواند در راستای خواسته های خود در چارچوب سیاستهای اصولی نظام از آن استفاده کند. هر دولتی می تواند برنامه و راهکارهای مشخصی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور داشته باشد، در این حوزه نیز دست دولتها باز است و می توانند از تاکتیکها و افرادی که درست تر و قوی تر می دانند، برای رسیدن به اهداف اصلی و راهبردها استفاده کنند.

دولتها می توانند با پشتوانه افکارعمومی و توجیه آنها، به مذاکرات خارجی خود در حوزه های مختلف قدرت دهند و این پشتوانه در صورت ضعیف بودن، آثار منفی خود را خواهد داشت. هرچه اعتماد مردم به یک دولت و رئیس جمهور بیشتر باشد، توانمندی دیپلماتها برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی کشور نیز بیشتر می شود و بهترین جا برای نشان دادن این اعتماد انتخابات است.»

واکنش وحیدی به اظهارات پزشکیان

به گزارش تسنیم احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت و در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه انتخاب بزرگ دیگر در روز جمعه هستیم؛ مقدمات انتخابات فراهم است و با وجود اینکه فاصله برگزاری انتخابات و دور دوم کم بود، مقدمات را مهیا کردیم و مشکلی برای انتخابات وجود ندارد.

وی افزود: از نظر امنیت، پیش‌بینی‌ها را به‌مانند چند انتخابات گذشته که مجموعا پنجمین انتخابات در ایام اخیر است، داریم و در هر چند مرحله به خوبی این کار صورت گرفت. انتخابات با سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت صورت گرفته است.

وحیدی ادامه داد: یکی از کاندیداها حرف خلاف واقعی زد که استانداران، فرمانداران و بخشداران می‌کوشند یک کاندیدای خاص رای بیاورد؛ باید در سخنان انصاف را رعایت کنیم و من برای این اتهام ناروا، از استانداران و مدیران دولتی عذرخواهی می‌کنم.

وزیر کشور تصریح کرد: هم‌اکنون کار انتخابات و امور کشور توسط مسئولین دنبال می‌شود؛ انتظار داشتیم اخلاق انتخاباتی رعایت شود. البته خبر داشتیم برخی ستادهای دیگر که تلاش می‌شود فشار بیاورند که حرف‌هایی مطرح شود، مثل اینکه در بخشی موفق شدند. ما قبلاً اعلام کردیم رأی مردم حق‌الناس است و به‌شدت از آرا صیانت می‌کنیم.

خبر خنثی‌سازی سوءقصد به جان یکی از نامزد‌های انتخاباتی کذب است

به گزارش روابط عمومی دادستانی استان کرمانشاه - از ساعتی پیش یک خبر مشکوک با عنوان خنثی سازی سوء قصد به جان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در سفرش به استان کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

در پی انتشار گسترده این خبر در فضای مجازی که با جزئیاتی همچون دستگیری پنج شرور مسلح در این رابطه همراه بود، موضوع به اطلاع دادستان مرکز استان کرمانشاه رسید.

کریمی دادستان مرکز استان کرمانشاه ضمن بررسی دقیق ادعای مطرح شده در فضای مجازی موضوع «طرح عملیات، انجام و خنثی سازی سوء قصد به جان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری» را که منجر به بازداشت پنج شرور مسلح شده باشد را تکذیب کرد.

کریمی با رد خبر کذب مطرح شده در فضای مجازی که وعده انتشار اخبار تکمیلی آن هم داده شده بود از آغاز تحقیقات برای شناسایی منشاء این ادعای دروغ خبر داد.

اژه‌ای: در انتخابات «نقد» جای خودش را به «تخریب» داده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در اولین همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک، ضمن اشاره به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و اهمیت رعایت اخلاق اسلامی توسط آحاد مردم بویژه کارگزاران، اظهار کرد: رعایت اخلاق اسلامی این روز‌ها بیش از اوقات دیگر لازم است. گاهی اوقات مانند شرایط این روز‌ها و هفته‌ها، نقد جای خود را به تخریب و بیانِ مطالبِ خلاف‌واقع می‌دهد و بعضاً این موارد منتهی به توهین و افتراء می‌شود. گاهی آنقدر به دیگران و اشکالاتشان می‌پردازیم که از ضعف‌ها و اشکالات خود غافل می‌شویم. علی‌ایحال، همگان باید بسیار مراعات کنند چرا که رفتار و اخلاق کارگزاران نظام مؤلفه‌ای مهم و اثرگذار است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: انتخابات سرنوشت‌سازی را در جمعه پیش‌رو در پیش داریم. هر میزان مشارکت در این انتخابات بیشتر باشد بر اعتبار داخلی و بین‌المللی ما افزوده می‌شود. مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو سبب می‌شود که رئیس‌جمهوری با پشتوانه عظیم ملی به میدان بیاید و و همین امر در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و شیاطین و خنثی‌سازی تبلیغات و القائات سوء آن‌ها بسیار موثر است.

نگاهی که ایران را به یک قدرت تبدیل کرده می‌تواند «اقتصاد» را هم نجات دهد

سعید جلیلی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود در سفر به کرمانشاه و دیدار با مردم این استان، از کرمانشاه به عنوان دریایی از فرصت‌ها یاد کرد و افزود: هر گوشه ایران دریایی از فرصت‌ها است که یکی از مصداق های آن همین استان کرمانشاه است.

وی افزود: کرمانشاه دریایی از فرصت و نعمت را در اختیار دارد. از زمین های حاصلخیز کشاورزی گرفته تا آثار تاریخی بسیار در حوزه گردشگری و ظرفیت ترانزیتی و تجاری با وجود مرز مشترک با کشور عراق.

جلیلی به آمار بیکاری بالای استان کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: در دهه 90 بیکاری این استان در صدر کشور قرار داشت و در دهه حاضر این استان بیکاری 22 درصدی را هم تجربه کرد، در حالیکه این استان دریایی از فرصت‌ها است.

وی افزود: متاسفانه همین نگاه که مشکلات امروز کشور و روند صعودی بیکاری در این استان را رقم زده، امروز باز هم به میدان آمده و اعلام می کنند، ما می‌توانیم کشور را اداره کرده و مشکلات را برطرف کنیم و وقتی می گوییم چه برنامه ای دارید، می گویند اینها مهم نیست.

وی افزود: در مقابل نگاه دیگری هم در کشور وجود دارد که سال 1400 با روی کار آمدن شهید رییسی شاهد آن بودیم. نگاهی که ظرفیت ها و فرصت های کشور و استان را معطل نکرد و از همان روز اول تلاش شبانه روزی خود را برای رفع مشکلات آغاز کرد.

***

هشدار باقری به اسرائیل

به گزارش مهر، علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت دولت در جمع حضور خبرنگاران، گفت: در کشورهایی که برای شهروندان و عزیزان ایرانی و در هنگام رأی دادن یا پس از آن مزاحمت‌هایی فراهم شده است، نمایندگی‌های کشورمان در آنجا مأموریت پیدا کردند که از آنها حمایت‌های حقوقی و کنسولی به عمل آورند.

وی افزود: در مسیر احقاق حق این شهروندان سازوکارهای قضائی و حقوقی در این کشورها انجام خواهد شد و اقدامات لازم صورت می‌گیرد و این دستورالعمل به همه نمایندگی‌های کشورمان در کشورهای مربوطه ابلاغ شده است.

باقری گفت: لبنان قطعاً یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا احتمال جنگ وجود دارد، خاطر نشان کرد: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته است که به هر حال بازدارندگی های لازم را ایجاد کرده است.

سرپرست وزارت خارجه در ادامه درباره سفر بن سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند.

باقری در واکنش به احتمال رئیس جمهور شدن ترامپ و مواضع دولت چهاردهم در مقابل او گفت: مؤلفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به عنوان رئیس جمهور و چه فرد دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تأثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی های لازم را برای تغییرات در صحنه بین الملل از جمله آمریکا داریم و قطعاً دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد.