سه‌شنبه 10 مهر 1403

18 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
18 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

استانها - ایرنا - کم توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیرضرور از دلایل دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان کرونایی در برخی شهرها است که در صورت تداوم رفتارها و تکمیل نکردن دزهای واکسیناسیون احتمال بروز پیک جدید دور از ذهن نیست.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی از سوی برخی از شهروندان و انجام سفرها و دیدو بازدیدهای نوروزی، این روزها شاهد افزایش شمار مبتلایان کرونا و بستری ها در برخی شهرهای کشور هستیم.

آخرین گزارش از وضعیت شیوع کرونا در استان ها نشان می‌دهد که روند ابتلا به این بیماری در نوسان است و برخی اخبار حکایت از تغییر رنگ شهرها دارد، در برخی استان ها هم با توجه به اصول بهداشتی و انجام واکسیناسیون شاهد ثبات وضعیت و کاهش شمار فوتی ها و مبتلایان هستیم.

کرونا هنوز وجود دارد و احتمال بروز پیک جدید دور از انتظار نیست و همچنان تاکید متخصصان حوزه بهداشت و سلامت رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک است.

در زمان حاضر 36 شهرستان در وضعیت قرمز، 59 شهرستان نارنجی، 295 شهرستان در وضعیت زرد و 58 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وضعیت کرونا در استانها

خراسان رضوی / رییس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با ادامه روند افزایشی مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی طی چند روز گذشته، شمار بستری شدگان ناشی از بیماری کووید 19 در بیمارستان‌های این استان افزایش یافته است.

دکتر محمد پهلوان افزود: شمار بستری شدگان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی طی چهار روز گذشته از 315 به 398 نفر افزایش یافته است که 106 نفر آنان بدحال بوده و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای این استان تحت درمان قرار دارند.

هرمزگان / سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در ایام تعطیلات، این روزها شاهد افزایش شمار مبتلایان کرونا و بستری های سرپرپایی در استان هستیم و در شبانه روز گذشته 83 نفر به شمار مبتلایان این بیماری در هرمزگان اضافه شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در حال حاضر 636 نفر در هرمزگان مبتلا به کرونا هستند و 118 نفر از این شمار در بیمارستان تحت مراقبت هستند که 49 نفر از آنها در 24 ساعت گذشته بستری شدند.

لرستان / رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: آمار سه روز گذشته تعداد مبتلایان کرونا در استان بیانگر افزایش میزان ابتلا است.

دکتر بهرام دلفان افزود: روند افزایشی این آمار نشان می دهد همه افراد در معرض ابتلا هستند و رعایت پروتکل ها همچنان ضروری است. شمار مبتلایان کرونا در لرستان به 216 هزار و557 نفر و تعداد قربانیان نیز به 2 هزار و 811 نفر رسیده است.

گلستان / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم گفت: در 24 ساعت گذشته شمار بستری کرونایی ها در بیمارستان‌های این استان به 196 نفر افزایش یافت.

سعید گل‌فیروزی اظهارداشت: روز گذشته تعداد بستری‌های مبتلایان به کرونا 183 نفر بود که این رقم امروز به 196 نفر رسیده است.

قزوین / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تعداد بیماران خروجی و مرخص شده کرونایی از بیمارستان های استان نسبت به بیماران ورودی افزایش یافت.

دکتر عبدالله دیدبان افزود: در شبانه روز گذشته 27 بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بیمارستان های استان ترخیص شدند و هیچ بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت نشده است.

اردبیل / رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که طی 24 ساعت گذشته با ثبت نهمین روز بدون فوتی کرونا در سال‌جاری، شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به 66 نفر کاهش پیدا کرد.

دکتر علی محمدیان اردی افزود: در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، با صفر شدن شمار فوتی‌های کرونا در این استان برای نهمین بار طی سال جاری، در شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان 6 موج شیوع کرونا در این استان طی 25 ماه گذشته در رقم 2 هزار و 794 نفر باقی ماند طی شبانه‌روز گذشته 11 فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند. مازندران / مدیر شبکه بهداشت و درمان محمودآباد گفت که استقبال بالای شهروندان محمودآبادی از تزریق دز سوم واکسن کرونا سبب کاهش بیماران مبتلا به کرونا و خالی شدن تنها بیمارستان این شهرستان از بیماران کرونایی شده است.

دکتر عباس توان افزود: طی هفته های اخیر وضعیت کرونایی در شهرستان محمودآباد به یک ثبات نسبی رسیده است و در آخرین ارزیابی وزارت بهداشت نیز رنگ کرونایی این شهرستان آبی ارزیابی شده است.

وی همچنین از کاهش مراجعه کنندگان مشکوک به بیماری کرونا در شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه تنها بیمارستان این شهرستان نیز از بیماران کرونایی خالی شده است و هم اکنون هیچ بیمار مبتلا به کووید 19 در شهرستان محمودآباد بستری نیست.

بر اساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی وزارت بهداشت هم اکنون یک شهرستان مازندران در وضعیت قرمز، 2 شهرستان در وضعیت نارنجی،17 شهرستان در وضعیت زرد و 2 شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با 62 بیمار جدید به 196 نفر رسید. طی 24 ساعت گذشته یک نفر از شهروندان مازندرانی به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت.

کرمانشاه / به گفته رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 39 نفر شامل پنج بیمار مثبت بستری و 34 بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل 28 نفر کمتر است.

مهدی محمدی افزود: تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان هم‌اکنون 148 نفر است که از این تعداد 50 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند که حال 12 نفر از آن‌ها وخیم است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های کنگاور و پاوه از 12 فروردین در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. اسلام‌آبادغرب و گیلانغرب هم در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های کرمانشاه جوانرود، دالاهو، سرپل‌ذهاب، هرسین، سنقروکلیایی، روانسر، صحنه، ثلاث‌باباجانی و قصرشیرین هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

واکسیناسیون و میزان دزهای تزریقی

با توجه به پشت سرگذاشتن تعطیلات نوروزی و سفرها و دید و بازدیدهای انجام شده امکان اینکه آمار مبتلایان به کرونا در میان افراد واکسینه نشده بیشتر شود، وجود دارد بنابراین ضروروت تزریق واکسن و تکمیل دزهای تزریقی اکنون بیش از پیش احساس می شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: همه مراکز واکسیناسیون کرونا در سراسر کشور در ماه مبارک رمضان فعال هستند و مردم می‌توانند برای واکسینه شدن در برابر کووید 19 به این مراکز مراجعه کنند.

محمد هاشمی افزود: با توجه به اینکه تزریق این واکسن بر روزه‌داری مردم تاثیر ندارد و روزه آنها را باطل نمی‌کند، به همین منظور مراکز واکسیناسیون در ماه مبارک رمضان همچنان به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهند تا روند واکسیناسیون شتاب گیرد.

مردم نباید تصور کنند موضوع کرونا جنبه عادی پیدا کرده، این تصور کاملا اشتباه است و باید برای واکسیناسیون خود در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

خبرهای روند تزریق واکسن در برخی استان ها را در ادامه می خوانیم:

زنجان /  سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون در این استان طبق انتظار پیش می‌رود گفت: تاکنون 51.5 درصد زنجانی‌ها هر سه دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و میزان تزریق دُز اول 94 درصد و دُز دوم 87 درصد است.

دکتر مشهود تقی‌لو بر لزوم رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی در استان تاکید کرد و افزود: با توجه به واکسیناسیون، برخی افرد تصور می‌کنند که کرونا به پایان رسیده در صورتی که گسترش سویه اومیکرون نشان داد که توجه به رعایت توصیه های بهداشتی همچنان باید در دستور کار باشد.

لرستان / رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه از 235 هزار دانش آموز بین پنج تا 12 سال تنها 48 هزار نفر دُز نخست واکس کرونا را دریافت نموده اند اظهار داشت: توصیه می‌شود هم‌استانی‌ها با مراجعه به مراکز واکسیناسیون نسبت به دریافت واکسن فرزندان خود اقدام نمایند.

بهرام دلفان: میزان تزریق دُز نخست واکسن کووید19 در لرستان، 89/1 درصد، آمار دُز دوم 79/1 درصد و دُز سوم که در سلامت مردم و پیشگیری بیماری اهمیت و نقش بسزایی دارد تنها 35/4 درصد است.

بجنورد / سرپرست شبکه بهداشت و درمان رازوجرگلان گفت: 22.4 درصد کودکان 5 تا 12 سال در این شهرستان مرزی دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

سیدعرفان حاتمی ر اظهار داشت: همچنین تاکنون 60 درصد کودکان پنچ تا 12 سال این شهرستان مرزی دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون جمعیت بالای 12 سال، خاطرنشان کرد: هم اینک 96.4 درصد جمعیت بالای 12 سال شهرستان نوبت اول، 86.6 درصد نوبت دوم و 61.2 درصد جمعیت هدف نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

اردبیل / رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با اشاره به تزریق 2 میلیون و 189 هزار و 777 دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را 97 درصد جمعیت هدف معادل 961 هزار و 260 دُز اعلام کرد.

دکتر علی محمدیان اردی نرخ تزریق نوبت دوم را حدود 87 درصد معادل 843 هزار و 791 دُز ذکر کرد و گفت: این استان در تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا، در رده استان اول و دوم کشوری قرار دارد.

وی اعلام کرد: دُز سوم واکسن کرونا برای 384 هزار و 744 نفر از شهروندان استان اردبیل تزریق شده که معادل 37 درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

همدان / به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، با مرگ یک بیمار دیگر در 24 ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و 322 نفر رسید.

علیرضا توقیری درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا نیز گفت: تاکنون سه میلیون و 158 هزار و 438 دز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است.

گلستان / احمد گلچین معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم راه اندازی تیم های سیار واکسیناسیون به ویژه در ادارات این استان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست.

غلامرضا روشندل عضو کمیته علمی ستاد کرونای استان گلستان نیز تاکید کردکه برای رهایی از این ویروس باید حداقل 80 درصد هر سه دز واکسن را انجام داده باشند و برای نجات از این بیماری هیچ راهی جز کنترل از طریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی را نداریم.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شهرستان‌های استان، بندرترکمن، بندرگز، علی‌آبادکتول و کلاله در وضعیت نارنجی، گرگان، گنبدکاووس، گالیکش، گمیشان، مراوه‌تپه، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا و رامیان در وضعیت زرد و کردکوی در وضعیت آبی قرار دارند.

مازندران /مدیر شبکه بهداشت محمودآباد نیز علت اصلی کاهش ابتلا به کرونا و موارد بستری را در استقبال مردم از واکسیناسیون دز سوم بیان کرد و توضیح داد: با وجود اینکه میزان استقبال از واکسیناسیون دز سوم در استان حدود 46 درصد بوده ولی این عدد در شهرستان محمود آباد به 71 درصد رسیده است.

دکتر عباس توان با بیان اینکه تاکنون 246 هزار و 485 دز واکسن در شهرستان تزریق شده است، گفت: بر اساس آمار صد در صد جمعیت شهرستان محمودآباد دز اول و 98.7 درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

گلستان /  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه یک میلیون و 529 هزار نفر از جمعیت استان را افراد بالای 12 سال واجد شرایط دریافت واکسن کرونا تشکیل می‌دهند افزود: تاکنون سه میلیون و 247 هزار و 389 دُز واکسن کرونا به مردم گلستان تزریق شده که یک میلیون و 486 هزار و 103 دُز آن نوبت اول، یک میلیون و 267 هزار و 101 دُز نوبت دوم و 494 هزار و 185 دُز آن مربوط به نوبت سوم بوده است.

گل‌فیروزی اضافه کرد: بر اساس آمار یاد شده تاکنون 93.4 درصد جمعیت بالای 12 سال استان نوبت اول و 82.9 درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند و این عدد برای نوبت سوم در جمعیت بالای 12 سال 32.3 درصد و برای جمعیت بالای 18 سال 37.1 درصد است.

بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تاکنون 64 میلیون و 40 هزار و 787 نفر دُز اول، 57 میلیون و 91 هزار و 305 نفر دُز دوم و 26 میلیون و 458 هزار و 148 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 147 میلیون و 590 هزار و 240 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 154 هزار و 666 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

گزارشی با محوریت کرونا

آموزش حضوری دانش‌آموزان با پشت سرگذاشتن دلواپسی‌های کرونایی

آمارهای جدید وزارت بهداشت /41 نفر جانباختند

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در 24 ساعت گذشته، 41 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 140 هزار و 492 نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا از وبدا، از دیروز تا امروز 18 فروردین ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 800 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 459 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 183 هزار و 808 نفر رسید.

تاکنون 6 میلیون 904 هزار و 733 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. یک هزار و 536 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه 28 آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محققان آفریقای جنوبی این گونه جدید ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.1.1.529 شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

برچسب‌ها

پرونده خبری

18 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها 2