شنبه 1 اردیبهشت 1403

آخرین اخبار از طرح صیانت از فضای مجازی و آخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آخرین اخبار از طرح صیانت از فضای مجازی و آخرین نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد

طرح صیانت از فضای مجازی و برجام از موضوعات پرخبر هفتم و هشتم مرداد ماه 1400 سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نامه ای به دبیرکل این سازمان، جمع بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را به عنوان سند در دبیرخانه ملل متحد ثبت نمود.

این نامه به همراه اسناد شش سال بد عهدی غرب در اجرای برجام، از طرف محمدجواد ظریف به رشته تحریر در آمده است و نسخه دیجیتالی آنها در دسترس عموم قرار گرفته است.

طولانی شدن مذاکرات وین هم مورد اشاره آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا قرار گرفت و تاکید کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام نمی‌توانند به طور "نامحدود" ادامه یابد اما واشنگتن "کاملا آماده" است تا مذاکرات را ادامه دهد.

دیگر اخبار مرتبط با برجام و مذاکرات را در لینک های زیر بخوانید.

با پایان زمان پروسه انتقال ریاست جمهوری در ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین هستیم

برجام فرزند ماست

***

از دیگر اخبار پربازدید حوزه سیاست خارجی، ادعای دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه بود.

نایف الحجرف ایران با متهم کردن ایران به رفتارهای بی ثبات کننده در منطقه از ایران خواست که به این رفتارها پایان دهد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از مجموعه های تروریستی در یمن، سوریه، عراق و لبنان حمایت می کند.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی همچنان از موضوعات پربحث و خبرساز است.

در همین رابطه محمد باقر قالیباف با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام با تاکید بر اینکه «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس اپ برنامه مجلس نیست» از کارشناسان و فعالان این حوزه خواست تحت تأثیر «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» موضع‌گیری نکنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی عمده انتقادات مطرح شده در خصوص این طرح را نشان دهنده آن دانست که تصویر روشنی از این طرح در افکار عمومی وجود ندارد و در راستای اطلاع عموم به برخی از پرتکرارترین ابهامات و سؤالات پیرامون طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داد.

علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت فضای مجازی درهمه جهان خصوصا ایران حیاتی است و تعارضی با بهره‌مندی از مواهب آن ندارد، تاکید کرد: فیلترینگ بی‌راهه‌ایست که حکایت از بی اطلاعی از فضای سایبر دارد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران ورود کرد.

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران ورود کرد.

محسن رضایی با اعلام این خبر در توییتر خود نوشت: در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جوانب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی می کنیم. هیچ طرح و لایحه ای نباید مغایر سیاست های کلی نظام باشد.

دیگر اخبار مرتبط با طرح صیانت از فضای مجازی را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

سخنگوی شورای نگهبان هرگونه هماهنگی با این شورا در ارتباط با مصوبات مجلس را تکذیب کرد

صیانت از فضای مجازی نباید به کسب‌وکارهای اینترنتی لطمه بزند

آیا طرح حمایت از حقوق کاربران برای کسب‌وکارها دردسرساز است؟

طرح ساماندهی فضای مجازی با اشکالات متعدد و عجولانه به صحن مجلس آمد

انتقاد مجمع نیروهای خط امام از طرح «صیانت از فضای مجازی»

باید قانون خود را با اراده مردم تطبیق دهد

طرح صیانت از کاربران اینترنتی در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد

***

از دسترس خارج شدن صفحه رییس قوه قضاییه در اینستاگرام هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

در توضیح این خبر مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حالی که روز گذشته و به مناسبت ایام مبارک عید سعید غدیر صفحه اینستاگرام حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضائیه رسما آغاز به فعالیت نموده بود تا امکانی برای ارتباط مستقیم با مردم شریف و فعالین فضای مجازی باشد، این صفحه به دلایل اعلام نشده‌ای از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: پیگیری‌ها جهت اطلاع از دلایل از دسترس خارج شدن این صفحه و بازگرداندن آن آغاز شده و حتما تلاش خواهد شد این راه ارتباطی با مردم در فضای مجازی مجددا برقرار گردد.

گزارش ایسنا، به مناسبت شصت و هشتمین سالگرد صدور دستور دستگیری قاتلان سرلشگر محمود افشارطوس، رییس شهربانی دولت مصدق با عنوان "قتل سرلشگر افشارطوس در راه دکتر مصدق" هم از پربازدیدهای بامداد امروز بود.

انتهای پیام