چهارشنبه 18 مهر 1403

آمریکا به دنبال مذاکره واقعی نیست

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آمریکا به دنبال مذاکره واقعی نیست

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: آمریکا نمی‌گوید بیایید مذاکره کنید بلکه به صراحت می‌گوید بیایید تا هر چه من می‌گویم بپذیرید تا خواسته‌های خود را دیکته کرده باشند.

حسین شریعتمداری، امروز (یکشنبه -11 آبان) در نشست تخصصی مجازی با موضوع تحلیل مسائل سیاسی روز که به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اسلام ناب محمدی در کرسی حاکمیت ننشسته بود و این امام راحل بود که اسلام ناب را از قرن‌ها تحریف نجات داد و انقلاب بعثت دوباره بود. اسلام ناب یکسری ویژگی‌هایی دارد که یکی از این ویژگی‌ها ظلم‌ستیزی است و اسلامی که در خدمت مرفهان بی‌درد باشد اسلام نیست.

وی افزود: مادامی که اسلام به شکل تئوری ارائه شود و در عمل پیاده نشود سودی ندارد. وقتی اسلام ناب بر کرسی حاکمیت می‌نشیند یعنی می‌خواهد عملیاتی شود و اسلامی که بر بداندیشی غارتگران تن نمی‌دهد اولین دشمن او نظام سلطه بین‌المللی می‌شود. درگیری اصلی استکبار با ایران اسلامی در این موضوع است.

به گزارش ایسنا، مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه اسلام یک باور است بنابراین در یک نقطه متمرکز نمی‌ماند، گفت: هر کجای این زمین خاکی مسلمانی زندگی می‌کند در معرض آن چیزی قرار می‌گیرد که در انقلاب اسلامی رخ داده است. امروز ایران در یمن، سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و... حضور دارد و این انقلاب مرز نمی‌شناسد و برای عبور از مرزها نیاز به روادید ندارد چرا که اسلام ناب مرز نمی‌شناسد. بنابراین درگیری ما با نظام سلطه درگیری ماهوی است.

شریعتمداری تصریح کرد: از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی با استکبار جهانی درگیر بودیم. این قاعده وجود دارد که برای ارزیابی یک نظام جدید باید 5 سال از عمر آن نظام بگذرد، اما در ماه اول پیروزی انقلاب درگیری را با انقلاب اسلامی آغاز کردند و این درگیری زمانی پایان می‌یابد که یا ما دست از اسلام ناب بکشیم و یا اینکه آمریکا از خوی استکباری خود دست بکشد، تا این دو اتفاق نیفتد این درگیری وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که جنگ تمام شد فقط در عرصه نظامی جنگ خاتمه یافت و در عرصه‌های دیگر تا امروز این جنگ ادامه داشته است. از نقطه آغاز تا کنون گام‌های بلندی برداشته‌ایم. زمانی نمی‌توانستیم سیم خاردار بسازیم اما هم‌اکنون انواع جنگ‌افزارها را می‌سازیم و امروز موشک‌های دوربرد ایران تمام اروپا را به راحتی می‌زند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: امروز برای اینکه بتوانند با ایران مقابله کنند دست به تشکیل ائتلاف می‌زنند مانند تشکیل ائتلاف ورشو که به نتیجه‌ای نرسید. مسائل سیاسی روز بسیار گسترده است و تراکم وقوع زیادی دارد.

شریعتمداری افزود: یکی از مسائلی که این روزها روی آن تأکید می‌شود انتخابات آمریکا است و این بحث که چه کسی رئیس‌جمهور شود به نفع یا ضرر ایران است یک بحث انحرافی است چراکه سیاست‌های کلان این کشور را بایدن و ترامپ تعیین نمی‌کنند و دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در دشمنی با ایران اسلامی متفق‌القول هستند. بایدن می‌گوید ایران خانه امن است و به برجام بر می‌گردم اما با دو شرط، به این نکته توجه کنید.

وی ادامه داد: این دو شرط بایدن این بود که مسائل موشکی ایران در برجام جدید لحاظ شود و حضور منطقه‌ای ایران پایان یابد. همین بهانه را ترامپ هم آورد و از برجام خارج شد. ما باید کار خودمان را کنیم، چرا برخی مسئولان سفره مردم را رها کرده‌اند و روی انتخابات ایالات‌متحده متمرکز شده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: بهترین راه برای طرح مسائل این است که به خودمان نگاه کنیم. فتنه 88 را دشمن تدارک دید و امروز خودش با اغتشاشات روبرو است، فتنه 88 را کاملا با جزئیات پیش‌بینی کرده بودیم چراکه بر اساس یک فرمول فتنه گران حرکت می‌کردند. اینکه از قبل بگویند پیروز انتخابات هستند چه معنایی دارد؟ الان آمریکا این مشکل را دارد.

شریعتمداری گفت: امروز مشکلات اقتصادی فراوانی داریم به خصوص گرانی کالا و مسکن و بیکاری برای مردم رنج‌آور شده است. در این زمینه آقایان قبل از سر کار آمدن می‌گفتند نهایت تاثیر تحریم‌ها 30 درصد است و 70 درصد به مدیریت بر می‌گردد. نمونه‌های زیادی از موضوعات مختلف داریم که می‌توانسته انجام شود، اما نشده و بعد مشکل‌آفرین شده است.

وی تصریح کرد: برای مثال در موضوع مسکن، طرح مسکن مهر کارساز بود. دولت جدید که سر کار آمد مرتب گفت طرح مسکن مهر مزخرف است. اخیرا نام مسکن مهر را مسکن ملی گذاشتند و ساخت و ساز مسکن وقتی شروع می‌شود 250 شغل دیگر را بارور می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان، ادامه داد: چرا آمدند کارت سوخت را حذف کردند؟ در نتیجه قاچاق بنزین زیاد شد و ناچار شدند دوباره کارت سوخت را فعال کنند. چرا 6 سال پیش این کار را نکردید و حرف منتقدان را جدی نگرفتید؟ مناطق آزاد تشکیل شده که سهولت در صادرات را ایجاد کند، اما عملا کارش صادرات شده است. رهبری فرمودند "تمام مشکلات چاره دارد و چاره کار در داخل است".

شریعتمداری گفت: در موضوع بنزین آقایان گفتند چرا پالایشگاه بسازیم که وقت‌گیر است و باید از خارج بنزین وارد کنیم. امروز دوباره برگشته‌ایم به تولید بنزین در داخل. 70 درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت قبل ساخته شده بود که امروز هم بنزین تولید و هم صادر می‌کند.

وی یادآور شد: در اصلاح ساختار بودجه چقدر تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاه‌ها شد. 75 درصد بودجه به شرکت های دولتی اختصاص دارد که غالب این شرکت ها زیان ده هستند و این بودجه صرف نورچشمی‌هایی می‌شود که در این شرکت های دولتی کار می کنند. بحث مالیات بر خانه خالی 5 سال است تصویب شده، اما اجرا نمی‌شود و قیمت مسکن روز به روز بالاتر می رود و 30 هزار میلیارد تومان افت مالیاتی به دلیل همین خانه‌های خالی داشته‌ایم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: بنابراین این کارها شدنی بوده، اما انجام نشده است. یکی از مشکلاتی که داریم مشکل واردات است. چقدر کارت بازرگانی بی حساب و کتب صادر کردند. یکی از این کارت ها متعلق به یک زن روستایی است که 600 خودروی خارجی گران قیمت بر اساس همین کارت بازرگانی وارد کشور شده است. مانند ماشین پورشه. به این زن 5 میلیون تومان داده اند و برای او کارت بازرگانی صادر کرده اند. وقتی موضوع را پیگیری کردیم پاسخ دادند به این امر اعتراض کردیم، اما یک مقام مسئول گفت به شما ربطی ندارد!

شریعتمداری گفت: این موارد قابل پیشگیری است. 18 میلیارد دلار ارز را به باد دادید که قرار بود با ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی وارد شود. یکی از مسئولان گفت ساعت 2 نیمه شب نرخ ارز را بالا می برند! آیا نمی توان جلوی این تخلف را گرفت!؟ دستاوردهای خیلی زیادی در 40 سال گذشته داشته‌ایم که برای مثال ایران دومین کشور ساخت دریچه قلب در جهان، رتبه دهم در فناوری لیزر، سومین کشور در صنعت سدسازی، و دومین کشور تولید کننده پهباد رادار گریز، چهارمین قدرت موشکی جهان، و تولید کننده سریع ترین اژدر رادار گریز در جهان و چهارمین قدرت دریایی جهان از جمله این دستاوردها است.

وی ادامه داد: پس قدرت لازم را داریم و علت اصلی مشکل داخلی کشور مشکل عملکردی است که باید اصلاح شود و نگاه به بیرون داشتن مشکلات را زیادتر می‌کند. یکی از نیازهای ما این است که نیروی جوان بداند در کجا ایستاده است. کنکوری‌های امسال متولد سال 81 بوده‌اند و جنگ را ندیده اند و در فتنه 88 تنها 7 سال داشته اند، پس نباید اجازه دهیم ذهن این بچه ها را فضای مجازی سامان دهد. باید برای این افراد گفت که ما کجا بوده ایم و از کجا به کجا رسیده ایم.

شریعتمداری ادامه داد: دستاوردهای شهید قاسم سلیمانی بسیار زیاد بود و حتی پس از شهادت نیز دستاورد داشت. اگر قرار بود برخی از فرمول های جاری را ایشان دنبال کند به هیچ جایی نمی‌رسید. مکتب سلیمانی باید بازگو شود و راه آن مطالعه است و در دانشگاه‌ها باید 2 واحد شگردهای جنگ روانی دشمن را در نظر بگیرند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه در خصوص برجام بحث‌های زیادی شده است و از اول با برجام مخالف بودیم، گفت: قصد دشمنی با تیم دولت را نداشتیم چراکه معتقدیم دوستان ما متدین و مومن هستند، اما سر آدم مومن هم کلاه می رود. اسب زین شده را دادیم و افسار پاره شده را تحویل گرفتیم. برجام قرار بود تحریم‌ها را لغو کند که نکرد و حتی تحریم‌ها اضافه شد. به حرف منتقدان گوش ندادند و هشدارها را جدی نگرفتند.

وی یادآور شد: روزنامه‌نگاری به نام "فرد کاپلن" که در نیویورک‌تایمز ستون دارد در فردای توافق هسته‌ای گفت "متن پیش‌نویس برجام کاملا یک سویه است و ایرانی ها آن را نخواهند پذیرفت. اما بعد متوجه شدیم با کمال تعجب ایرانی ها متن پیش‌نویس را پذیرفته اند."

شریعتمداری اظهار کرد: بعد از خروج ترامپ از برجام دیگر برجامی وجود ندارد و اروپایی‌ها به 11 تعهد خود عمل نکردند و تنها ایران امتیازهای نقد خود را داد و تنها وعده دریافت کرد. اینکه می‌گویند رهبری تمام مسائل را در جریان بودند صحت ندارد. به دنبال برجام بعدی نباشید و از FATFحمایت نکنید چراکه در صورت تصویب آن باید تمام قراردادهای مالی کشور در دست دشمن باشد. چرا فکر می‌کنید با تصویب این قرارداد بهانه از آمریکا گرفته می‌شود؟ مشکل آمریکا با ایران وجود جمهوری اسلامی است.

وی گفت: ترامپ از ترس واکنش ایران بود که بعد از حمله به "عین الاسد" هیچ کاری نکرد. حداقل بپذیرید که اشتباه کرده اید تا اشتباهات بعدی را تکرار نکنید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: اینکه چرا شخصیت‌های انقلابی از الان اعلام نمی‌کنند کاندیدای ریاست جمهوری شده اند باید از خودشان پرسیده شود. البته برخی می‌ترسند علیه آنان جوسازی شود.

شریعتمداری اظهار کرد: برای ایران تفاوتی ندارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود و اساسا مبارزه با جمهوری اسلامی ایران با تغییر دولت‌ها در آمریکا پایان نمی یابد. اما مذاکره با این کشور اصول خاص خود را دارد. آمریکا نمی‌گوید بیایید مذاکره کنید بلکه به صراحت می‌گوید بیایید تا هر چه من می‌گویم بپذیرید و خواهان پایان فعالیت‌های موشکی هستند. مدعیان اصلاحات هنوز دم از مذاکره می‌زنند در حالی که آن‌ها قصد دارند خواسته‌های خود را دیکته کنند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: بعد از خروج برجام اروپایی‌ها طرح اینستکس را آوردند که این طرح هم تنها منافع اروپا را تامین می‌کرد. موگرینی اعلام کرد ترامپ زمانی از برجام خارج شد که مطمئن شد ایران از برجام خارج نمی‌شود. چه کسی این اطمینان را به ترامپ داد؟ بنابراین آن‌ها خواهان مذاکره واقعی نیستند.

وی افزود: چند ماه قبل آمریکایی‌ها طرحی داشتند با عنوان "دولت بی‌سر". این طرح عمدتا برای سه کشور لبنان، عراق و ایران تدارک دیده شده بود. بحث این بود وقتی کشوری دولت نداشته باشد و دولت بی‌سر باشد جمع کردن امور آن کشور میسر نیست. در عراق این اتفاق افتاد و عادل عبدالمهدی از دولت کنار رفت و عراق با بحران مواجه شد. هم‌اکنون در این موقعیت استیضاح رئیس جمهور ایران به معنای آب در آسیاب ریختن طرح دولت بی‌سر آمریکا است. آن‌هایی که طرح استیضاح را دادند به دلیل کم‌کاری در حل مشکلات اقتصادی و مشکلات در سیاست خارجی بود. این افراد به دنبال طرح دولت بی‌سر نبودند ولی ناخواسته وارد این طرح می‌شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری را برای افراد ارزشی و انقلابی توصیه می‌کنید، خاطرنشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند نباید فرصت باقی‌مانده را از دست بدهیم و باید از دولتمردان بخواهیم پای کار بایستند و جلوی ضرر را هر زمانی بگیریم استفاده است. برای مثال دستگاه قضایی در مبارزه با فساد موفق بوده است پس باید به این دستگاه کمک کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: در وهله بعدی باید دست به کار شد. استفاده از ظرفیت‌های داخلی در صنعت کشاورزی و دیگر عرصه‌ها بسیار است. زمینه‌های کاری بسیاری داریم، 15 کشور همسایه داریم و کشوری را که 15 همسایه دارد نمی‌توان تحریم کرد، اما تحریم کردند. در عرصه فرهنگی هوشیاری دادن بسیار مهم است و برخی افراد در عملیات روانی انگاره ساز هستند و این انگاره‌ها را که آدرس غلط می‌دهند را می‌توان شکست.

شریعتمداری تاکید کرد: امام راحل می‌فرمودند "دنیا تشنه اسلام ناب محمدی است". یکی از محققان فرانسوی می‌گوید "امپراتوری عثمانی تا پشت اتریش آمد و این جاذبه‌ای دارد که در قلب‌ها می‌نشیند و ایران در جنگ 8 ساله با تمام دنیا درگیر بود". آن‌ها که می‌گویند انقلاب اسلامی ضعیف شده است پس چرا روز به روز دشمنی‌ها با این انقلاب بیشتر می‌شود.

انتهای پیام