پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

این استانها هنوز در وضعیت قرمز و نارنجی هستند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
این استانها هنوز در وضعیت قرمز و نارنجی هستند

اقتصادنیوز:‌طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 30 مهر 1400، در حال حاضر 9 شهر کشور در وضعیت قرمز، 106 شهر در وضعیت نارنجی، 228 شهر در وضعیت زرد و 105 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازجماران؛ در طول 24 ساعت گذشته، 165 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 124 هزار و 928 نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز 30 مهرماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 11 هزار و 64 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 477 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به 5 میلیون و 844 هزار و 589 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون 5 میلیون 388 هزار و 496 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

4 هزار و 422 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون 34 میلیون و 551 هزار و 206 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون 50 میلیون و 373 هزار و 488 نفر دز اول واکسن کرونا و 28 میلیون و 291 هزار و 777 نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 78 میلیون و 665 هزار و 265 دز رسید. در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و 23 هزار و 915 دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر 9 شهر کشور در وضعیت قرمز، 106 شهر در وضعیت نارنجی، 228 شهر در وضعیت زرد و 105 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

*س_طرح ملی واکسیناسیون_س*

علیه کرونا با جدیت در مناطق مختلف کشور پیگیری می شود، اما امروز هم کرونا تا حد زیادی با کمک کم توجهی یا غفلت از رعایت پروتکل های بهداشتی، موفق شد 165 قربانی بگیرد و هزار و 477 نفررا بستری کند.

مسوولان بهداشت و درمان تمام تلاش خود را برای پیشگیری از وقوع موج ششم شیوع کرونا و تبعات آن به کار بسته اند، موجی که کاشناسان احتمال آن را در آبان ماه مطرح کرده اند.

هم اکنون در نقاط مختلف کشور، از یک سو کادر درمان به روال حدود دو سال گذشته کمر همت برای معالجه مبتلایان و بازگرداندن آنها به اغوش خانواده ها بسته اند و از دیگر سو، تیم های تعیین شده با جدیت سرگرم واکسیناسیون گروه های مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویانی هستند که صحبت از اهمیت آموزش حضوری آنها در مراکز آموزشی و دانشگاه ها است.

ایمنی عمومی در گرو واکسیناسیون حداکثری افراد است و به گفته پزشکان که واکسیناسیون را بهترین راه محافظت از افراد در برابر بستری و مرگ و میر کرونا می دانند، اغلب فوت شدگان اخیر، واکسینه نشده بودند.

خبر خوش این که در بسیاری از مناطق کشور روند نزولی شیوع ویروس کرونا هر چند اهسته اما ادامه یافته است، اما متاسفانه در برخی مناطق استقبال از واکسیناسیون و رعایت توصیه های بهداشتی مطلوب نیست و احتمال موج ششم را در این مناطق بیشتر کرده است.

نگرانی از موج ششم کرونا چندان بی علت نیست؛ این روزها در محافل اجتماعی، بازار، ادارات، اتوبوس و مترو، مساجد و مراکز خرید بسیار با شهروندانی روبرو می شویم که ماسک این ابتدایی ترین سپر مقابله با کرونا را ندارند.

علاوه بر این، همه ساله با فرا رسیدن فصل سرماانفلوآنزا نیز شیوع پیدا می‌کند که همزمانی آن با ویروس کرونا می‌تواند شرایط درمانی را دشوارتر سازد.

*س_اما تازه‌ترین تحولات کرونا در استان‌ها چیست:_س*

ایلام /

روند بستری و ابتلا به کرونا در ایلام افزایشی است و شمار افراد بستری در چرداول، دهلران، دره شهر، بدره و سایر شهرهای استان افزایش یافته است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 81 درصد افرادی که از ابتدای امسال تاکنون در استان بر اثر کرونا فوت کرده اند، هیچ واکسنی تزریق نکرده اند.

میزان پوشش واکسیناسیون دانش آموزان در ایلام 66 درصد اعلام شده است.

کهگیلویه و بویراحمد /

طی 24 ساعت گذشته یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا جان باخت و شمار قربانیان کرونا در این استان به 973 نفر رسید.

هم اکنون 273 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 129 بیمار مبتلای قطعی و 23 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها خدمات درمانی دریافت می کنند.

امروز 616 نمونه تست پی سی آر آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج و دهدشت دریافت شد که حدود 40 درصد موارد مثبت بودند و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، چرام و کهگیلویه بوده است.

قزوین /

بستری و فوتی های ناشی از کرونا در استان 60 تا 70 درصدی کاهش یافته که واکسیناسیون نقش مهمی در این زمینه دارد.

66 درصد جمعیت دانش آموزشی 12 تا 18 سال این استان یک دز واکسن کرونای خود را دریافت کرده و این روند با توجه به بازگشایی مدارس، تسریع نیز می‌شود. 98 درصد جمعیت فرهنگیان استان نیز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند.

عملیات واکسیناسیون در مرکز و شهرستان‌های استان روند بسیار خوبی دارد و با توجه به موجودی واکسن‌های برکت، سینوفارم، پاستوکووک و آسترازنکا، هیچگونه کمبودی در این رابطه نیست.

هم اکنون شهرستان آوج آبی، شهرستان‌های تاکستان و قزوین نارنجی و مابقی شهرستان‌ها (بویین زهرا، البرز و آبیک) در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

خوزستان /

55 درصد دانش آموزان 12 تا 18 سال در حوزه شرق اهواز واکسینه شده اند، اما با توجه به برنامه بازگشایی مدارس در نیمه آبان ماه، لازم است والدین برای واکسینه کردن فرزندان دانش اموز خود هر چه سریعتر اقدام کنند.

هم اکنون مراجعه به مراکز نمونه گیری در حوزه شرق اهواز کاهش یافته و به طور متوسط روزانه به 500 تا 600 نفر به مراکز 16 ساعته مراجعه می کنند.

تاکنون 2 میلیون و 500 هزار نفر از مردم خوزستان حداقل یک دز واکسن را دریافت کردند همچنین یک میلیون و 350 هزار نفر هر 2 دز را تزریق کردند.

12 شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و 15 شهرستان آبی کرونایی هستند.

ایلام /

در شهرستان دره شهر، طبق سند ملی واکسیناسیون بیش از 45 هزار دز واکسن برای افراد بالای 12 سال در این شهرستان تزریق شده است و تاکنون 79 درصد و 48 درصد کل جمعیت بالای 12 سال این شهرستان به ترتیب نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

البرز /

هشت بیمار کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در این استان جان باختند و کل جانباختگان این بیماری در استان البرز به 6 هزارو252 نفر رسید.

اکنون 556 بیمار کووید 19 در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند و 74 بیمار بدحال دیگر نیز بستری شدند.

2 شهرستان تابعه البرز نارنجی، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

چهار محال و بختیاری /

شیوع کرونا در این استان طی 2 هفته اخیر ثابت شده و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان، موج پنجم کرونا در استان به کف خود رسیده است.

مجید شیرانیافزود: اگر چه در هفته‌های اخیر شیوع کرونا در استان با افت‌وخیزهای ناچیزی روبرو بوده است اما با شیب بسیار ملایم رو به کاهش در حرکت بوده و در وضعیت باثباتی قرار دارد.

تاکنون علامتی حاکی از شکل‌گیری موج ششم کرونا در استان گزارش نشده است و چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر شود و جمعیت بیشتری نسبت به کرونا واکسینه شود، امید می‌رود موج شدیدتری نسبت به موج پنجم پیش‌رو نباشد.

با این حال، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کاهش یافته و میزان آن به حدود 40 درصد کاهش یافته که این موضوع نگرانی اصلی متولیان بهداشت و درمان است.

تاکنون 80 درصد جمعیت استان دز نخست و 50 درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که با توجه به استقبال مطلوب مردم استان پیش‌بینی می‌شود کمتر از یک ماه دیگر بیش از 70 درصد جمعیت استان به طور کامل واکسینه شده باشند.

بر اساس آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

همدان /

با وجود تاکید فراوان به رعایت پروتکل فاصله گذاری فیزیکی در اماکن عمومی اما طی بازرسی های صورت گرفته در یک هفته گذشته، مشخص شد که در 66 درصد اماکن این مولفه رعایت می شود.

کمترین میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی مربوط به مراکز شماره گذاری و معاینه فنی خودرو با 25 درصد، مراکز ورزشی با 38 درصد و استخرهای شنا و مراکز تفریحی آبی، پلیس + 10 و دفاتر پیشخوان با 50 درصد است.

همدان همچنین سومین مدافع سلامت را تقدیم کرد و امروز آیین وداع و تشییع پیکر "آمنه سلگی" در محوطه بیمارستان شهید قدوسی نهاوند برگزار شد.

از 10 شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اردبیل /

روند پایدار و نسبتا نزولی کرونا در استان اردبیل ادامه دارد و در شبانه‌روز گذشته 19 بیمار جدید کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

هم‌اکنون 157 بیمار کووید.19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 45 بیمار بدحال در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان طی 19 ماه گذشته و در خلال پنج موج 2 هزار و 521 نفر رسید هم‌اکنون شیوع بیماری کووید.19 در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به شکل چشمگیری کاهش یافته و به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیده است.

در همین حال، رئیس اداره ورزش و جوانان گفته است که شیوع ویروس کرونا علاوه بر مختل کردن فعالیت‌های ورزشی سازمان‌یافته، موجب کم‌تحرکی 56 درصد مردم در خلخال شده است.

شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار، نیر، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، خلخال، مشگین‌شهر و نمین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

فارس /

جان باختن 7 هم استانی دیگر در اثر کرونا طی روز گذشته، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را 6 هزار و 869 نفر رساند.

199 بیمار جدید هم طی بیست و چهار ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند،

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان استهبان و روند افزایشی آمار مراجعه به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان های استان، از به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس خبر داد.

مهرزاد لطفی به روند افزایشی مراجعه افراد مثبت و دارای علائم کرونا به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان ها بیان کرد: برای کنترل و قطع زنجیره انتقال بیماری کووید19، علاوه بر واکسیناسیون و ایمن سازی عمومی، نظارت بیشتر مسوولان اجرایی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن پرتردد و پایبندی مردم به این امر اهمیت دارد.

اصفهان /

در 24 ساعت گذشته 18 بیمار جدید در بیمارستان کاشان و چهار نفر نیز به صورت موقت در مرکزهای درمانی آران و بیدگل بستری شدند و سه بیمار فوت کردند. شمار بیماران کووید 19 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان 30 نفر است.

خراسان شمالی /

پنج هزار و 500 نفر از دانش آموزان 12 تا 18 سال این شهرستان مرزی خراسان شمالی در برابر کرونا واکسینه شدند.

شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی (پرخطر)، مانه و سملقان، فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است.

کرونا در ایران / 124 هزار و 928 قربانی کرونا تاکنون

شمار بیماران بستری کووید 19 در کرمانشاه به 779 نفر کاهش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون 779 بیمار کووید 19 در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته 82 نفر کمتر شده است.

«مهدی محمدی» روز جمعه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته 9 نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: مجموع جان باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به 2 هزار و 709 نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 194 نفر شامل 95 بیمار مثبت بستری و 99 بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که در مقایسه با روز گذشته 45 نفر کمتر است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: از این تعداد، 153 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال 32 نفر هم وخیم است.

وی گفت: در 24 ساعت گذشته 156 نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و 216 نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: در شبانه روز گذشته 324 بیمار هم در مراکز درمانی استان کرمانشاه برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل تغییری نکرده است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان های کرمانشاه، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 34 شهرستان و 2 هزار و 595 روستا است.

آمار کرونا در مازندران؛ 30 مهر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با کاهش 26 نفری نسبت به روز قبل به 390 نفر رسید. طی 24 ساعت گذشته 2نفر از شهروندان مازندرانی به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع قربانیان کرونا در مهر به 97 نفر رسید.

کرونا چهار خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت چهار بیمار دیگر در 24 ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به 2 هزار و 981 مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی 292 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به 29 هزار و 546 و بیماران سرپایی مثبت به 93 هزار و 838 نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در 24 ساعت گذشته 907 نفر بود که 117 نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: 17 بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی 39 بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و 541 و بهار یک هزار و 473، تویسرکان یک هزار و 491، رزن یک هزار و 169، درگزین 394، فامنین 394 و کبودراهنگ یک هزار و 450 نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و 545 نفر در ملایر، سه هزار و 927 نفر در نهاوند و 11 هزار و 529 نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از 10 شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

306 بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: 306 بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، 244 بیمار در کاشان و 62 نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند 98) تاکنون در این منطقه با ثبت 118 مورد جدید به 52 هزار و 226 رسید.

وی اظهار داشت: 272 هزار و 442 نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و 17 هزار و 644 بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت 87 بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه، ادامه داد: یک مرد 74 و 2 مرد 76 و 82 ساله بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان طی 24 ساعت گذشته فوت کردند.

وی اضافه کرد: در 24 ساعت گذشته 18 بیمار جدید در بیمارستان کاشان و چهار نفر نیز به صورت موقت در مرکزهای درمانی آران و بیدگل بستری شداند.

دلاوری شمار بیماران کووید 19 بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را 30 نفر اعلام و اضافه کرد: 24 نفر از بیماران در کاشان و 6 نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در 24 ساعت گذشته 33 بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد 23 بیمار با سن 24 تا 86 سال در مرکزهای درمانی کاشان و 10 نفر با سن 43 تا 82 سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه 38 نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در 24 ساعت گذشته گفت: 6 هزار و 252 نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

تزریق 434 هزار و 187 دز واکسن کرونا

وی با اشاره به تزریق 434 هزار و 187دز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: 277 هزار و 827 دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و 156 هزار و 360 دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به 500 هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-19) اواسط دسامبر 2019 (24 آذر 98) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 364 هزار نفر در فاصله حدود 200 کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از 103 هزار نفر جمعیت در حدود 215 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

دومین مدافع سلامت سردشت بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: مرحوم "ابراهیم باهنر" دومین مدافع سلامت این شهرستان جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داد.

داود آتشی روز جمعه افزود: زنده یاد "باهنر" از کارکنان پرتلاش شاغل در مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی ربط بود که روز گذشته بر اثر ابتلا به این بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی اظهار داشت: این مدافع سلامت که 46 سال سن داشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تلاش‌های شایانی را برای بهبود بیماران مبتلا به این ویروس در بخش محروم شهر ربط انجام داد تا اینکه خودش نیز بر اثر ابتلا به آن جانش را از دست داد.

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت اضافه کرد: وی طی 2 هفته گذشته به علت ابتلا به این ویروس در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری بود که پس از 14 روز مقاومت در برابر این ویروس روز گذشته فوت کرد.

آتشی ادامه داد: تلاش صادقانه و ایثارگونه در خدمت به بیماران به‌ویژه حضور چندماهه در صف اول دفاع از مردم در برابر ویروس منحوس کرونا، قطعا به‌عنوان باقیات صالحات و توشه ای ماندگار برای وی در نزد پروردگار خواهد بود.

مرحوم باهنر سابقه 26 سال خدمت در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان سردشت را در کارنامه داشت.

شهرستان مرزی سردشت با بیش از 120 هزار نفر جمعیت هم اکنون در شرایط قرمز مقابله با کرونا قرار دارد.

شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری به کف موج پنجم رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ثبات شیوع کرونا در این استان طی 2 هفته اخیر، گفت: بر این اساس باید اعلام کرد که موج پنجم کرونا در استان به کف خود رسیده است.

مجید شیرانی روز جمعه افزود: چنانچه طی 2 هفته متوالی، شیوع کرونا با تغییرات قابل توجهی روبرو نشود و در وضعیت باثباتی قرار گیرد می‌توان گفت که موج شیوع کرونا به کف خود رسیده است که چنین وضعیتی در استان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اگر چه در هفته‌های اخیر شیوع کرونا در استان با افت‌وخیزهای ناچیزی روبرو بوده است اما با شیب بسیار ملایم رو به کاهش در حرکت بوده و در وضعیت باثباتی قرار دارد.

شیرانی با بیان اینکه تاکنون هیچ علامتی حاکی از شکل‌گیری موج ششم کرونا در استان گزارش نشده است، تصریح کرد: چنانچه مردم استان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام بیشتری به کار گیرند و جمعیت بیشتری نسبت به کرونا واکسینه شود امید می‌رود موج شدیدتری نسبت به موج پنجم پیش‌رو نخواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در عین حال از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌ها در استان به حدود 40 درصد کاهش یافته که این موضوع نگرانی اصلی متولیان بهداشت و درمان است.

شیرانی به روند اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون 80 درصد جمعیت استان دز نخست و 50 درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که با توجه به استقبال مطلوب مردم استان پیش‌بینی می‌شود کمتر از یک ماه دیگر بیش از 70 درصد جمعیت استان به طور کامل واکسینه شده باشند.

از ابتدای شیوع کرونا تا 29 مهر 232 هزار و 229 مورد تست تشخیص مولکولی تشخیص کرونا در استان گرفته شده است که بر اساس آن 82 هزار و 14 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در استان شناسایی شده است.

بر اساس آخرین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

74 بیمار کووید19 در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که هشت بیمار کووید 19 طی 24 ساعت گذشته در این استان جان باختند و74 بیمار بدحال دیگر نیز بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون 556 بیمار کووید 19 در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

وی بیان داشت: با مرگ هشت بیمار دیگر کووید 19 شمار کل جانباختگان این بیماری در استان البرز به 6 هزارو252 نفر رسید.

صیادی گفت: 75هزارو 320 بیمار کووید 19 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که 68 هزارو508 نفر آنان بهبود یافته اند.

تزریق واکسن، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه برای مهار کرونا است.

2 شهرستان تابعه البرز نارنجی، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

استان فارس و بیم و امید در آستانه موج ششم کرونا

گمانه زنی مسوولان بهداشتی و اجرایی در فارس مبنی بر آغاز موج ششم کرونا از اواسط آبان ماه است، اینکه چقدر شیراز و دیگر شهرهای فارس آمادگی مقابله با موج ششم را دارند موضوعی است که در چشم اندازی امید بخش و در عین حال هاله ای از نگرانی تعریف می‌شود.

نگرانی های موج ششم کرونا از آنجا تشدید می شود که شهروندان نسبت به ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی بی تفاوت باشند، این روزها در محافل اجتماعی، بازار، ادارات، اتوبوس و مترو، مساجد و مراکز خرید بسیار با شهروندانی روبرو می شویم که ماسک این ابتدایی ترین سپر مقابله با کرونا را ندارند.

امیدواری برای گذر از موج ششم هم با نگاه به تجارب ماههای گذشته و موج های پیشین تقویت می شود، تجاربی که با واکسیناسیون کرونا در شیراز و دیگر شهرهای فارس به عنوان استان پیشتاز در واکسیناسیون رقم خورد.

زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس به صدا درآمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان استهبان و روند افزایشی آمار مراجعه به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان های استان، از به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس خبر داد.

مهرزاد لطفی با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان استهبان، دستور اعزام سریع تیم های نظارتی دانشگاه به این شهرستان را صادر کرد و گفت: لازم است با هماهنگی و همکاری مسوولان و مدیران شهرستان استهبان، دلایل افزایش ابتلا به کروناویروس در این شهرستان بررسی و راهکارهای پیشگیری از آن ارایه شود.

وی سهل انگاری برای دریافت واکسن و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر کرونا در استان را خطری جدی برای مواجهه با موج ششم کرونا عنوان کرد و افزود: هم اکنون شهرستان استهبان در استان فارس در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد و برای پیشگیری از گسترش آن و دوری از وضعیت قرمز در استان، نیاز به مشارکت، همکاری و همدلی بیش از پیش مردم وجود دارد.

رییس دانشگاه به روند افزایشی مراجعه افراد مثبت و دارای علائم کرونا به مراکز 16 ساعته در برخی از شهرستان ها بیان کرد: برای کنترل و قطع زنجیره انتقال بیماری کووید19، علاوه بر واکسیناسیون و ایمن سازی عمومی، نظارت بیشتر مسوولان اجرایی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن پرتردد و پایبندی مردم به این امر اهمیت دارد.

او با اشاره به وجود خطر مواجهه با موج ششم بیماری کووید19، واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی را دو سد پیشگیرانه در برابر این تهدید برشمرد و افزود: در شرایط فعلی با توجه به سرعت انجام واکسیناسیون کرونادر فارس، سهل انگاری برخی از هم استانی ها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پس از دریافت واکسن، بسیار نگران کننده است و در صورت تداوم این امر، باید آماده موج جدید کروناویروس در استان باشیم.

لطفی هرگونه بی توجهی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را زمینه ساز افزایش موارد ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: قطع زنجیره های انتقال بیماری در استان تنها با مشارکت مردم با مجموعه سلامت در جدی گرفتن این ویروس و رعایت پروتکل های بهداشتی دست یافتنی است.

انجام یک میلیون و 614 هزار و 162 تست کرونا در فارس

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم با اشاره به انجام یک میلیون و 614 هزار و 162 تست تشخیص مولکولی و سریع در آزمایشگاه های فارس، تازه ترین آمارهای کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون را اعلام کرد.

سید روح الله حسینی با بیان آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 405 هزار و 334 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، 419 هزار و 806 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، 208 هزار و 828 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 47 هزار و 861 بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، 467 هزار و 667 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی 453 هزار و 630 نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها مرخص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن 7 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را 6 هزار و 869 نفر اعلام کرد.

دکتر حسینی با بیان اینکه 199 بیمار جدید طی بیست و چهار ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، افزود: هم اکنون هزار و 741 بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، 192 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اعلام اینکه در روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس 53 هزار و 438 واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند، گفت: تاکنون دو میلیون و 879 هزار و 142 دز اول واکسن کرونا و یک میلیون و 856 هزار و 684 دز دوم واکسن کرونا، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است و تاکنون تزریق واکسن کرونا در فارس به چهار میلیون و 735 هزار و 826 دز رسیده است.

دکتر حسینی تاکید کرد: با وجود اجرای واکسیناسیون عمومی بر علیه کرونا، کماکان باید تا پایان برنامه واکسیناسیون و ایمن شدن تمام اقشار جامعه، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات، از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کنیم.

همچنین بخوانید