سه‌شنبه 10 مهر 1403

دلجویی از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی مرهمی بر غم‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دلجویی از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی مرهمی بر غم‌ها

استان‌ها - ایرنا - هواپیمای مسافربری اوکراینی که سقوط کرد، تنها چند ساعت از پیروزی نیروهای نظامی کشور در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد می‌گذشت، اتفاقی که ملت ایران داغدار شد و به دنبال آن خطای انسانی در این حادثه این غم را تازه کرد اما این روزها همه تلاش می‌کنند تا با دلجویی از خانواده جان باختگان مرهمی بر دل‌ها باشند.

قشرهای مختلف مردم و مسوولان با برگزاری مراسم و برنامه های یادبود و حضور در منزل خانواده های داغدار ضمن ابراز همدردی، بار دیگر همدلی را به نمایش گذاشتند تا ثابت کنند ملت ایران همواره در سختی ها و مشکلات کنار هم و شریک غم‌ها و شادی‌ها هستند.

این هواپیما که تعدادی از مسافران آن از نخبگان و سرمایه های کشور بودند بامداد روز چهارشنبه 18 دی ماه در حالی که تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

صبح شنبه 21 دی‌ماه جاری، ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرار گرفته است. به دنبال اطلاعیه این ستاد، رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری در پیام هایی ضمن ابراز تاسف از این خطا خواستار پیگیری کوتاهی یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه شدند.

به دنبال انتشار این خبر، غم وقوع این سانحه به دلیل خطای انسانی مضاعف شد و مردم در نقاط و شهرهای مختلف کشور برای اعلام همدردی با بازماندگان مراسم برگزار کرده و خواستار شفاف سازی مسوولان در این رابطه شدند.

گرگان

جمعی از مردم، مسوولان و دانشجویان دانشگاه‌های گلستان با اجرای ویژه برنامه‌هایی یاد و خاطره جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراین را گرامی داشتند و حاضران ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید برای درگذشتگان آرزوی غفران و طلب آمرزش کردند.

در گرگان نیز مراسم یادبود جان باختگان سانحه هوایی در برخی نقاط از جمله پارک شهر و میدان ولی عصر با روشن کردن شمع برگزار شد و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم که یکی همکاران خود را در این حادثه از دست دادند با برگزاری آیینی، یاد سیاوش مقصودلو و 2 عضو خانواده اش و سایر جان باختگان را گرامی داشتند.

همچنین هیاتی متشکل از آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان، سردار معروفی فرمانده سپاه نینوا، حق شناس استاندار گلستان و حجت الاسلام رعایتی مسوول نمایندگی ولی فقیه سپاه نینوا با خانواده مقصودلو از جان باختگان سانحه سقوط هواپیما دیدار و گفت و گو کردند.

ساری

آیین گرامیداشت جان‌باختگان سانحه هوایی با حضور استاندار مازندران در مسجد امام سجاد (ع) ساری برگزار و یاد و خاطره درگذشتگان سانحه هواپیمایی بویژه 2 نفر از مسافران ساروی، مرحوم پریسا اقبالیان و دخترش " ری را " اسماعیلیون و ندا صدیقی گرامی داشته شد و احمد حسین زادگان استاندار مازندران به نمایندگی از دولت در این مراسم شرکت و مراتب اندوه خود و دولت را به خانواده این درگذشتگان ابلاغ کرد.

بابل

دکتر ناصر پورشعبان اهل بابل و همسرش فیروزه مدنی و محمد عباس پور اهل بابل و همسرش زهرا نقیبی در سانحه اخیر هوایی جان باختند که قربانعلی ولیزاده بورا فرماندار بابل در منزل پدری دکتر ناصر پورشعبان حضور یافته و با آنان ابراز همدردی کرد.

پیشوا

جمعی از مسوولان شهرستان پیشوا از جمله فرماندار، بخشدار مرکزی و مسوولان سپاه این شهرستان نیز با خانواده مهدی تاجیک یکی از جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراین و از اتباع افغانستانی ساکن پیشوا دیدار کرده و ضمن ابراز همدردی، آمادگی خود را برای ارائه هر گونه خدمت به آنان اعلام کردند. قرار است که پیکر مهدی تاجیک که از چند سال قبل، در کشور سوئد مشغول تحصیل بوده است امروز سه شنبه تشییع و در صحن یکی از امامزادگان شهرستان پیشوا به خاک سپرده شود.

اردبیل

پگاه صفرپور دانشجوی رشته پزشکی یکی دیگر از جان باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین است که اکبر بهنامجو استاندار اردبیل با حضور در منزل وی، مراتب همدردی خود و مردم استان را به خانواده مرحومه ابلاغ کرد.

وی قرار است امروز (سه‌شنبه) در بهشت زهرای تهران قطعه 111 به خاک سپرده شود.

در جریان سقوط این هواپیما همچنین دکتر ندا صدیقی چشم پزشک از اهالی اردبیل و نیلوفر رزاقی خمس از اهالی شهرستان خلخال جان باختند.

بروجرد

مراسم گرامیداشت 2 نفر از جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی به نام های محسن صلاحی و همسرش مهسا امیرلیراوی در مسجد حضرت ولی عصر (عج) بروجرد برگزار شد که امام جمعه، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان و جمعی از فرماندهان نظامی و برخی از مسوولان این شهرستان در این مراسم حضور داشتند و شرکت کنندگان با قرائت قرآن و سوگواری یاد این 2 جان باخته را گرامی داشتند.

شیراز

آیین یادبود مرضیه فروتن و حدیث حیات‌داوودی دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز که در سقوط هواپیمای اوکراینی جان باختند، در مسجد دانشگاه شیراز برگزار شد و قشرهای مختلف مردم با حضور در این آیین با خانواده جان باختگان ابراز همدردی کردند.

همچنین مسوولان شهرستان گراش به دیدار خانواده سارا و صبا سعادت و شکوفه چوپان‌نژاد از جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی رفتند و ضمن ابراز همدردی، بر پیگیری مطالبات و خواسته‌های آنها تاکید کردند.

اصغر فرودی فرماندار گراش در دیدار با «عباس سعادت» پدر سارا و صبا و همسر «شکوفه چوپان‌نژاد» ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدیده سعادت با بیان اینکه ما همه داغدار از دست دادن این عزیزان هستیم، گفت: این عزیزان ثروت و سرمایه کشور بودند و همه ما عزادار هستیم.

یزد

فرمانده سپاه الغدیر به همراه فرمانده انتظامی استان و جمعی از مسوولان نیز با حضور در منزل شهید امیر حسین قربانی از شهدای حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی ابراز همدردی و از خانواده وی دلجویی کردند.

امیرحسین تنها پسر جانباز قربانی بازنشسته و رییس سابق تأمین اجتماعی شهرستان تفت و دانشجوی رشته بیوشیمی در مقطع دکتری ایالت وینیپگ کانادا بود.

ملایر

جمعی از مسوولان شهرستان ملایر با خانواده شهید میلاد نهاوندی یکی از جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراین دیدار و با آنها ابراز همدردی کردند. سعید کتابی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های جان‌باختگان این سانحه هوایی گفت: این حادثه تمام ملت ایران را داغدار کرد.

میلاد نهاوندی دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشجوی سال آخر دکتری رشته مهندسی شیمی در کانادا بود که در سانحه سقوط هواپیمای اوکراین جان خود را از دست داد.

قم

سارا حمزه‌ای، امیرحسین اویسی و عسل اویسی سه نفر از جان باختگان سانحه هواپیمایی اوکراین هستند که آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و همچنین بهرام سرمست استاندار قم با حضور در منزل قاسم حمزه‌ای پدر آنها، این ضایعه دردناک را به وی تسلیت گفتند.

استاندار قم در این دیدار با تجلیل از صبر و بردباری این خانواده در شرایط حساس کنونی کشور گفت: این ضایعه دردناک همه مردم و ملت ایران را متاثر کرد و همگان این عزیزان را فرزندان خود و در غم از دست آنها، خود را شریک خانواده آنها می‌دانند.

بهرام سرمست با اشاره به تلاش دشمنان برای بهره‌برداری‌های کور از چنین رخدادهایی، اضافه کرد: خانواده‌های بازماندگان این ضایعه دردناک به خوبی در برابر هجمه‌های دشمنان پایمردی کرده و در دفاع از نظام و انقلاب با تمام وجود ایستادگی کردند.

آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در قم، خاتمی امام جمعه تهران، بهرام سرمست استاندار، سرهنگ بیطرفان جانشین فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) نیز با حضور در منزل محمد صالحه، زهرا حسنی سعدی و محمد امین بیروتی از جان باختگان قمی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، با خانواده‌های داغدار آنان ابراز همدردی کردند.

رشت

جمعی از مسوولان گیلان از جمله آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، ارسلان زارع استاندار و میرشمس مومنی زاده فرماندار رشت با حضور در منزل مرحوم سهند هاتفی از جانباختگان سانحه اخیر هواپیمای اوکراینی ضمن همدردی با خانواده وی از بروز این اتفاق ابراز تاسف کردند.

همچنین در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی همچنین سیاوش غفوری آذر دانش آموخته کارشناسی مهندس مکانیک دانشگاه گیلانسعید طهماسبی و همسرش نیلوفر ابراهیم از لاهیجان و بهاره کرمی پور از آستارا جان باختند.

کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه به همراه جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، معاونین استانداری و مدیران کل دستگاه های اجرایی در مراسم ختم مرحوم «رزگار رحیمی»، همسر و فرزندش که در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی درگذشتند، شرکت کرد و ضمن عرض تسلیت مجدد با خانواده معزا و بازماندگان ابراز همدردی کرد.

عباس سروری رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه نیز از برگزاری مراسم ویژه برای گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی در روز چهارشنبه (25 دی ماه) در استان برگزار می‌شود.

تهران

پیروز حناچی شهردار تهران به‌همراه رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر نیز با حضور در جمع خانواده محمدحسین و زینب اسدی‌لاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگاه حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی، با خانواده این دو جانباخته ابراز همدردی و همدلی کردند.

همچنین مراسم بزرگداشت جانباختگان هواپیمای اوکراینی نیز از سوی هیات رزمندگان اسلامی در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) منصور ارضی، حاج محمود کریمی، حاج محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، حسین سازور، حسین طاهری و محمدحسین حدادیان برگزار شد.

مشهد

آیین معنوی قرائت زیارت عاشورا به یاد جانباختگان سانحه هوایی اخیر از سوی استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه فردوسی در مشهد برگزار شد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای شهروندان مشهدی را به حضور در "راهپیمایی حمایت از جبهه مقاومت و همدردی با بازماندگان شهدای سانحه هوایی اخیر" فراخواند.

در این مراسم مردم مومن و ولایتمدار مشهد با اجتماع در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی از بیانات نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه این شهر بهره‌مند خواهند شد.

شیراز

مراسم یادبود حدیث حیات داوودی فارغ‌التحصیل نخبه دانشگاه شیراز و از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد و با طرح درخواست و پیشنهاد نامگذاری بخش‌هایی در دانشگاه‌ها به نام نخبگان جانباخته در سقوط هواپیما همراه بود.

علیرضا حیات داوودی برادر این نخبه علمی در دانشگاه شیراز گفت: نباید افرادی که همچون "حدیث"هستند و جامعه نخبگان کشور را تشکیل می دهند فراموش یا نومید شوند و برگزاری مراسم های یادبود توسط محافل علمی کشور، مسکنی است بر داغ از دست دادن نخبگان کشور؛ البته این غم به قدری سنگین است که هیچ مسکنی آرام بخش آن نیست.

حیات داوودی بیان کرد: نخبگان علمی کشور در شرایطی تربیت و رشد می یابند که فارغ از نگاه های سیاسی تنها به دنبال علم آموزی و تبدیل علم به عمل هستند و سالیان متمادی طول می‌کشد تا چنین نخبگانی دوباره در کشور متولد شوند و رشد یابند.

وی از مسوولان نیز درخواست کرد: از تمامی مسوولان می‌خواهیم به عنوان یکی از خانواده های داغ دار در این حادثه با اشد مجازات نسبت به خاطیان اقدام شود و در دانشگاه شیراز نیز همچون دانشگاه وسترن کانادا بخشی را به نام این نخبه علمی کشور نامگذاری کند.

حدیث حیات داوودی که در این حادثه جان باخت دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز و دانشجوی ترم سوم مقطع دکتری در دانشگاه کانادا بود.

کرج

نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج به همراه جمعی از مسوولان استان با حضور در منزل خانواده شهید «امیر حسین سعیدی نیا» از جان باختگان سانحه اخیر هواپیمای اوکراینی، ضمن همدردی با خانواده این شهید از بروز این اتفاق ابراز تاسف کردند. آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی با بیان اینکه سلام مقام معظم رهبری را برای شما آورده ام، افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند با عاملان این اتفاق برخورد می شود و هیچ چشم پوشی هم صورت نخواهد گرفت./

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
دلجویی از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی مرهمی بر غم‌ها 2
دلجویی از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی مرهمی بر غم‌ها 3