شنبه 15 اردیبهشت 1403

روایت وزیر اطلاعات از تفاوت اعتراض و اغتشاش / تفکیک معترضین از نگاه اژه‌ای / مصباحی‌مقدم: حوادث اخیر منشأ اقتصادی ندارد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
روایت وزیر اطلاعات از تفاوت اعتراض و اغتشاش / تفکیک معترضین از نگاه اژه‌ای / مصباحی‌مقدم: حوادث اخیر منشأ اقتصادی ندارد

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

امیدواری آمریکا به تاثیر ناآرامی‌ها در مذاکرات

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ناآرامی‌های اخیر در کشورمان به فرهیختگان گفت: «آمریکایی‌ها طبق شواهدی که به‌وضوح وجود دارد در این ماجراها در سطوح و لایه‌های مختلف دخالت داشتند و درنتیجه طبیعی است که آنها این آشوب‌ها و ناامنی‌ها را به عنوان یک اهرم فشار به‌رخ ایران بکشند تا اگر توافقی رخ نداد و رفع تحریمی صورت نگرفت ایران با فشارهای اقتصادی زیادی مواجه شود.

بنابراین این آشوب‌ها در خدمت فشار حداکثری آمریکا به ایران قرار دارد و وجه دوم ماجرا است که باعث شده است آمریکایی‌ها به‌سمت توافق و مذاکره حرکت نکنند و به‌جای مذاکره فشارهای سیاسی و اجتماعی را به عنوان یک اهرم علیه ایران بیش از پیش فعال کنند به این امید که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ایران نرمش بیشتری در برابر مطالبات خودش نشان دهد...

آمریکایی‌ها امیدوارند این فشارها و نا‌آرامی‌های داخلی منجر به تعهد سیاسی بشود یا موضع ایران را در مذاکرات ضعیف‌تر کند بنابراین تا زمانی که انتخابات درجریان است و در مرتبه بعدی تا زمانی که ناآرامی‌ها ادامه دارد من گمانم این است که آمریکایی‌ها وارد مذاکره با ایران نخواهند شد اما این معنی‌اش این نیست که آنها دارند به گزینه دیگری فکر می‌کنند چون گزینه دیگری وجود ندارد.»

***

روایت وزیر اطلاعات از تفاوت اعتراض و اغتشاش

به گزارش ایسنا، سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در همایش ملی پدافند غیرعامل با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: در این فتنه اخیر با اعتراض روبرو نیستیم بلکه با اغتشاش روبه‌رو هستیم، در اعتراض کشتن و آتش زدن و آسیب رساندن جا و تعریفی ندارد پس هر چیزی که در صحنه اجتماعی و در صحنه نخبگان و دانشگاهی همراه با خشونت و تخریب می‌شود غیر از اغتشاش نام دیگری ندارد.

خطیب ادامه داد: آن‌چه را دشمن به شکل مسلحانه در کردستان و بلوچستان دنبال می‌کند غیر از تجزیه طلبی رنگ و تعریف دیگری ندارد؛ بنابراین آن‌چه با آن روبرو هستیم یک بسته کامل است که سرویس‌های اطلاعاتی و کشورها و رسانه‌های بیگانه به عنوان یک بسته واحد تعریف کرده و هر روز با هماهنگی که ایجاد کردند آن را دنبال کردا و بحران می‌آفریند.

وی تصریح کرد: عمده هدایت و رهبری این اغتشاش را دشمنان ملت ایران رهبری می کند و عوامل سنتی از جمله گروهک های تروریستی بازیچه این خیمه شب بازی هستند.

وی یادآور شد: این‌ها همه کسانی هستند که بازیگران و عوامل این خیمه‌شب‌بازی هستند. در داخل هم می‌توانیم اقلیتی پرخاشگر و خشونت‌زا ببینیم که در این اقلیت با یک اقلیتی روبرو هستیم که آموزش دیده‌اند، سازمان‌یافته، مزدوری کرده و مدارکی وجود دارد که پول و امکانات گرفته‌اند؛ چه به طور مستقیم یعنی کسانی که در کشورهای مختلف آموزش دیده‌اند و چه به طور غیرمستقیم که فضای مجازی این امکان را برای آنان فراهم آورده است.

وزیر اطلاعات یادآور شد: ما یک اقلیتی را در اغتشاشات می‌بینیم که محصول آسیب‌های اجتماعی ما است پس کسانی که امروز در این کشور مسئولیتی اجتماعی دارند باید برای این اقلیت آسیب‌دیده فکری کنند.

خطیب ادامه داد: ما در مواجهه با اجماعی که در میان دشمنان ما ایجاد شده توان و اقتدارمان را مدیون حضور مردم و همراهی آنان هستیم. مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی جزو اولویت‌هایی است که در جهت ارتقای آن باید برای حفظ امنیت کشور تلاش کرد و مطالبات و نارضایتی‌ها و آن‌چه را که نیاز اجتماعی مردم ما در موضوعات اقتصادی و غیره است را باید در اولویت قرار داد.

وی با تاکید بر این‌که «دشمن دست از دشمنی برنخواهد داشت»، تصریح کرد: امروز بعد از پایان نسبی و میرایی اغتشاشات و این فتنه و اظهار یأس علنی نسبت به آن‌چه که اتفاق افتاده است، می‌بینیم که دست به اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی می‌زند، این چیزی است که در آتش‌زدن‌ها و کوکتل مولوتوف‌ها و عملیات تروریستی شاهچراغ شاهد آن هستیم و نکته دیگری که ما در همین آینده نزدیک با آن مواجه می‌شویم این است که اقداماتی به اصطلاح به عنوان حقوق بشر آن را دنبال می‌کند.

***

تفکیک معترضین از نگاه اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه ضاییه در جلسه شورای عالی این قوه، با اشاره به انتظار و توقع به حق مردم از دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی برای پایان دادن به اغتشاشات و دستگیری و برخورد با عاملین و مسببین قضایای اخیر بویژه حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)، اظهار داشت: انتظار و توقع به حق مردم آن است که عوامل و مسببین قضایای اخیر شناسایی و دستگیر شوند و به مجازت مستحق‌شان برسند؛ نظام و دستگاه‌های مسئول نیز در طول این مدت نهایت خویشتنداری را به خرج دادند تا صفوف کاملاً از هم جدا و متمایز شود؛ یک سری از افراد به هر دلیلی ناراضی هستند و حتی ممکن است معترض نیز باشند؛ اما این افراد به هیچ وجه نمی‌خواهند با نظام مقابله کنند و امنیت مردم را به خطر بیندازند؛ لذا آنها باید صف خود را جدا کنند؛ نظام نیز فرصت کامل به آنها داده تا صف خود را جدا کنند. حتی در میان اغتشاشگران هم باید روشن شود که کدامیک قصد مقابله با نظام و براندازی را داشتند؛ همکاران ما در دستگاه قضایی تمام تلاش خود را انجام دادند که این صفوف را جدا کنند و این امر محقق شد.

وی ادامه داد: قطعاً آن کسانی که قصد مقابله با نظام و براندازی را دارند و وابسته به بیگانه هستند، منطبق با موازین قانونی به مجازات‌شان خواهند رسید؛ از همین تریبون باید از مراجع قضایی برخی استان‌ها بویژه تهران که پرونده‌های عناصر اغتشاشات را جدا کرده و دادگاه‌های رسیدگی به آنها را آغاز کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنم. بدون تردید قضات ما بر اساس موازین قانونی و با دقت و سرعت به پرونده‌های اغتشاشات اخیر رسیدگی خواهند کرد و احکام جنایتکاران طبق قانون و آنچه استحقاق آن را دارند صادر خواهد شد و در صورت قطعیت، اجرایی می‌گردد.

***

مهلت یک‌هفته‌ای خزعلی به پخش‌کنندگان شایعه درباره فرزندش!

به گزارش فارس؛ انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان درباره شایعه مهاجرت پسرش به خارج از کشور به خبرنگار فارس گفت: «طرح مسئله مهاجرت پسرم و اینکه وی شرکت وی‌پی‌ان دارد و فیلتر شکن می فروشد دروغ محض است. از برخی کسانی که نسبت دروغ داده اند شکایت کرده‌ام.»

خزعلی گفت: «اصل این شایعه از رسانه‌های معاند منتشر شد و برخی از داخلی‌ها نیز آن را بازنشر کردند. از بعضی از این رسانه‌ها شکایت کرده‌ام و از برخی دیگر هم در شرف شکایت هستم.»

وی افزود: «از همینجا اعلام می‌کنم که یک هفته به آنهایی که این دروغ را منتشر کردند مهلت می‌دهم که مطلب کذب خود را اصلاح کنند. بعد از یک هفته این حق را در پیگیری شکایت یا طرح آن نسبت به سایر افراد و رسانه ها محفوظ می دارم»

***

دستگیری نفر دوم حمله تروریستی به حرم شاهچراغ

اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس در گفت و گو با ایرنا افزود: بعد از نزدیک به 100 ساعت کار فشرده اطلاعاتی با تأمینات حفاظتی توسط دستگاه های اطلاعاتی همکار شامل اداره کل اطلاعات، اطلاعات سپاه و انتظامی و هماهنگی نزدیک دستگاه قضایی که تحت مدیریت شورای تأمین استان صورت گرفت، عامل عملیات پشتیبانی نفر اول تروریست در شهر شیراز دستگیر شد.

وی اظهار داشت: این فرد وارد حرم شاهچراغ نشده بود اما هم در پشتیبانی نفر اول تأثیر داشت و هم برنامه‌هایی را به این فرد ابلاغ کرده بودند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: قبل از هر گونه اقدام، این فرد تحت اشراف کامل اطلاعاتی قرار گرفت و امکان تحرکات از وی سلب شد و بالاخره شامگاه یکشنبه هشتم آبان ماه به دست سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات استان فارس دستگیر شد.

6 نفر از عوامل پشتیبانی تیم تروریستی حرم شاهچراغ بازداشت شدند

وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: 6 نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی آن حرم مطهر شناسایی و بازداشت شدند.

در این اطلاعیه آمده است: «با الطاف الهی و عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و ادعیه مردم مؤمن، به‌ویژه خانواده‌های دلسوخته شهدای فاجعه تروریستی حرم حضرت احمدبن موسی (علیهم‌السلام)، در عملیاتی پیچیده و با همکاری مردم هوشیار و بابصیرت ایران اسلامی، عنصر دوم عملیاتی و 6 نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی آن حرم مطهر شناسایی و بازداشت شدند.»

***

مصباحی‌مقدم: حوادث اخیر منشأ اقتصادی ندارد

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سایت «خبرسراسری» گفت: بررسی‌ها نشان می دهد حوادث اخیر منشأ اقتصادی نداشت؛ بر خلاف سال 96 و 98 که اقتصادی بود اما تحولات اخیر بهانه فرهنگی داشت و دخالت بیگانگان و سلطه بر فضا مجازی تاثیرگذار بود کسانی هم که در اعتراضات و بعدا اغتشاشات حضور پیدا کرده‌اند نسلی هستند که کمترین دغدغه را نسبت به اقتصاد دارند؛ نمی‌گوییم مسائل اقتصادی تأثیر نداشته است اما عامل اصلی در این ماجرا نبوده است. وی درباره تحریم های اخیری که توسط آمریکا و برخی کشورهای دیگر بر علیه کشورمان اعمال شده گفت: این تحریم ها از مقوله اقتصادی نیست این تحریم‌ها بیشتر جنبه سمبلیک دارد، اشخاص را تحریم می کنند نه نهاد های اقتصادی را و به همین جهت تاثیر جدی بر اقتصاد کشور نمی گذارد.

***

توقیف نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در راستای اجرای دستور قضایی، دلاورمردان منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به توقیف یک فروند نفتکش خارجی حامل 11 میلیون لیتر سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس اقدام کردند.

مجتبی قهرمانی با بیان اینکه ارزش محموله این نفتکش بالغ بر 220 میلیارد تومان است، گفت: توقیف شناور مذکور پس از یکماه کار دقیق فنی و اطلاعاتی انجام شده است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده در خصوص تخلفات شناور مذکور و ارجاع آن به بازپرس ویژه، خاطرنشان کرد: کاپیتان و خدمه این نفتکش خارجی نیز جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می برند.

***

توضیحات رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص شایعه تخریب موتورسیکلت‌های مردم توسط پلیس

به گزارش میزان حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و اینگونه القا می‌کند که پلیس در حال تخریب و شکستن موتورسیکلت‌های مردم است، گفت: پس از بررسی کامل فیلم و انجام تحقیقات لازم در موقعیت وقوع آن، مشخص شد که محتوای این فیلم از اساس کذب بوده و صحنه‌سازی صورت گرفته است.

وی در همین رابطه گفت: نوار سفیدرنگی که در کلاه افراد به ظاهر پلیس داخل فیلم دیده می‌شود اساسا در کلاه نیروهای یگان امداد و یگان ویژه پلیس وجود ندارد؛ ضمن آنکه بعضی از باتوم‌هایی که در این فیلم در دست افراد به ظاهر پلیس قرار دارد، متفاوت از باتوم‌های نیروی انتظامی است و افراد نمایش داده شده در فیلم از ماموران نیروی انتظامی نیستند.

***

واکنش ایران به احتمال تحریم سپاه توسط دولت های اروپایی

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی وزیر خارجه آلمان مدعی شده که این کشور و برخی از مقام‌های اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع هستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند، گفت: در صورت مبادرت به چنین اقدامی باید این اقدام آنها را در ادامه اقدامات غیر سازنده و غیر مسئولانه آلمان و این کشورها در ارتباط با ایران دانست و این ناشی از ادامه رویکرد غلط آنها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است، ادامه داد: امیدوارم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها اگر احیانا قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدام غیر سازنده خود توجه کنند و به صورت خاص منافع دو جانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده بود که این کشور و اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.

***

تشکیل کارگروهی برای رصد و جلوگیری از هرگونه تصمیمات تورم‌زا! در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، بانک مرکزی گزارشی از اجرای مصوبات این ستاد در زمینه کنترل تورم ارائه کرد و بر اساس تصمیم اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد بانک مرکزی اقدامات نظارتی خود را برای کنترل خلق نقدینگی توسط بانک‌ها با جدیت و دقت بیشتر پیگیری کند.

همچنین بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت کارگروهی متشکل از نمایندگان معاون اول رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی موظف شد ضمن رصد تصمیمات تورم‌زای دستگاه‌های اجرایی، از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش نرخ تورم شود، جلوگیری کند.