یک‌شنبه 22 مهر 1403

روز قدس نماد استمرار مقاومت ملت مظلوم فلسطین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روز قدس نماد استمرار مقاومت ملت مظلوم فلسطین

تهران - ایرنا - روز قدس نماد مظلومیت و استمرار مقاومت ملت مظلوم فلسطین است که از طرف جهان استکبار و رژیم صهیونیستی مورد ظلم و ستم قرار گرفتند. در 40 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران و مردم بسیاری از کشورهای اسلامی با به رسمیت شناختن این روز سعی دارند تا از فراموش شدن آرمان این سرزمین مقدس جلوگیری کنند.

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، اقدامی هوشمندانه از طرف امام خمینی (ره) بود تا در این راستا ملت‌های مسلمان نگذارند اشغال قدس، سرزمین‌های فلسطینی و همچنین تشکیل دولت غیرقانونی و نژادپرست اسراییل رسمیت یابد و قبله‌گاه نخست مسلمانان جهان به دست فراموشی سپرده شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع بزرگداشت روز قدس در کشور را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار داده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه آرمان ملی: دولت اسرائیل؛ دولتی که آشکارا قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد، به خاک تمامی همسایگان از اردن گرفته تا سوریه و لبنان دست‌اندازی می‌کند و ابایی از قتل‌عام زنان و کودکان ندارد، این روزها با تکیه بر مظلوم‌نمایی تلاش دارد خود را قربانی آنچه «سیاست‌های ضدیهودی ایران» می‌خواند، نشان دهد و به دنیا بگوید ایران به دنبال «راه‌حل نهایی نازی‌ها» و «نابودی تمام یهودیان» است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست موضع رسمی و حقوقی خود را منتشر کرده و تأکید دارد «برگزاری رفراندوم» تنها راه‌حل یکی از بزرگ‌ترین معضلات خاورمیانه و جهان است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: در روزهای گذشته وب‌سایت رسمی دفتر مقام معظم رهبری پوستری را منتشر کرده که طی آن از رفراندوم به عنوان «راه‌حل نهایی» مسأله فلسطین نام برده شده بود، اما انتشار این طرح، واکنش‌های متفاوتی را در سطح جهان برانگیخته است. در اولین واکنش، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل این طرح را یادآور طرح «راه‌حل نهایی نازی‌های آلمان» دانست و مدعی شد هر کشوری که بخواهد «موجودیت اسرائیل» را تهدید کند، با «تهدیدی مشابه» روبه‌رو است. پس از او، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده نیز در کنفرانسی خبری ادبیات به کار رفته در طرح ایران را «منزجرکننده» دانست و مدعی شد این موضع‌گیری، موضع تمام مردم ایران نیست. دولت آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام ایران را «قویا» محکوم کرده و نوشته است: «دولت آلمان هر تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل را غیرقابل قبول می‌داند و معتقد است هر تلاشی برای نابودی اسرائیل و یهودیان باید متوقف شود».

فریاد دوباره انتفاضه در سرزمین زیتون، عنوان مطلبی در روزنامه همدلی است، در بخشی از آن می خوانیم: قدس اولین قبله‌گاه مسلمانان، در حالی ماه رمضان دیگری را پشت سر می‌گذارد که هنوز در اشغال است. روز جهانی قدس امسال، همزمان با هفتاد و دومین سالگرد اشغال فلسطین برگزار شد. اگر چه راهپیمایی روز قدس امسال به دلیل محدودیت‌های کرونایی برگزار نشد، اما با این وجود مسائل مرتبط با فلسطین با حساسیت‌های بیشتری در فضای مجازی دنبال شد. در دو سال گذشته، فشارعلیه مردم فلسطین افزایش بیشتری یافت و همگرایی جدید رژیم صهیونیستی با آمریکا در جهت ایجاد محدودیت‌های جدید برای فلسطینیان، از طرح معامله قرن گرفته تا تصمیم اسرائیل برای تصرف مناطق جدیدی در کرانه باختری، باعث شده تا دوباره نگاه‌ها، بیش از گذشته به سرزمین زیتون، دوخته شود. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، بستن دفاتر ساف در واشنگتن، توقف کمک‌های مالی، حذف پرونده آوارگان فلسطینی و محدودیت‌های بیشمار دیگر نمونه‌هایی از افزایش دامنه این فشارها بوده است که در نتیجه پیوندهای جدید اسرائیل و آمریکا بر علیه فلسطینیان، عملیاتی شده است. اگر چه از زمان اعلام موجودیت رژیم اسرائیل، در برخی موارد، بیانیه و قطعنامه‌هایی علیه فعالیت‌های این رژیم، در شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به تصویب رسیده است اما صهیونیست‌ها با استفاده از حمایت‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی همواره از متعهد بودن به این تصمیمات شانه خالی کرده و نسبت به آن بی‌اعتنا بوده‌اند. این در حالی است که آمریکا نیز بارها پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی در مورد رفتار صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را وتو کرده است.

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: روز قدس یک نماد است. بخشی از این نماد در روح آرمان‌خواهی یک جامعه ناشی از یک انقلاب بزرگ نهفته است. قرار انقلاب این بود که به ظلم و بی‌عدالتی نه تنها در ایران بلکه در هر جایی که فریاد مظلومی بلند است پاسخی داده شود. من فکر می‌کنم جامعه بدون آرمانگرایی جامعه‌ای پژمرده و بی‌روح است. عدالتخواهی، مبارزه با ظلم برای هر کسی و در هر کجا، خیرطلبی و زندگی بهتر برای همه انسان‌ها و مخالفت با تبعیض و سرکوب توسط قدرتمندان، آرمان‌هایی است که حیات اجتماعی پویا را به وجود می‌آورد.

سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا،، در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به صحبت‌های رهبری به مناسبت روز قدس تصریح کرد: ایشان در صحبت‌های خود 7 راهبرد اساسی و مهم را در ارتباط با موضوع فلسطین و قدس برای جهانیان تبیین کردند که در یکی از این مسائل به این موضوع اشاره کردند که برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای می‌خواهند آرمان فلسطین در بین افکار عمومی جهان به فراموشی سپرده شود. در راستای مبارزه با این مسئله یکی از اقداماتی که می توان انجام داد بهره مندی از فضای مجازی جهت برجسته‌سازی آرمان فلسطین و تبیین اهمیت آزادی این سرزمین از دست اشغالگران است. در فضای مجازی چند کار اساسی می توان انجام داد که یکی از این کارها بزرگداشت آرمان فلسطین و بیان اهداف مردم فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی است. از طرف دیگر باید جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در منطقه انجام داده است برای افکار عمومی تبیین و یادآوری شود.

سید محمدجعفر رضوی کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین با اشاره به جایگاه بیت‌المقدس در ادبیات سیاسی - امنیتی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قدس خط قرمز جهان اسلام است؛ چراکه این مکان مقدس قبله اول مسلمانان جهان به حساب می‌آید. همین دیدگاه در میان یهودیان هم وجود دارد؛ به صورتی که قسمت قابل توجهی از یهودیان مذهبی هم این مکان را وطن قومی خود می‌دانند. به همین دلیل است که ما در طرح معامله قرن می‌بینیم که بیت‌المقدس و اطراف آن مورد نظر صهیونیست‌ها قرار دارد و به دنبال اشغال تمام و کمال آن هستند. مساله مهمتر این است که در مورد اشغال قدس، هیچ اختلافی میان طیف‌های مختلف اسرائیل وجود ندارد و به همین دلیل است که آنها برای غصب این مکان مقدس دست به هر کاری می‌زنند که نمونه بارز آن را باید معامله قرن دانست. به همین دلیل است که باید بگویم بیت‌المقدس نه تنها از سوی مسلمانان بلکه از سوی یهودی‌ها هم به عنوان یک مکان و نقطه استراتژیک مورد نظر است.

پایگاه تحلیلی خبری نامه نیوز آورده است: رسانه‌ها و مطبوعات بین‌المللی از جمله خبرگزاری فرانسه بیانات رهبر انقلاب اسلامی در روز قدس را با نقل قول‌هایی از ایشان مورد توجه قرار دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی؛ آیت الله خامنه ای گفت: قیام فلسطینیان باید ادامه یاید و نبرد برای آزادسازی فلسطین، وظیفه و جهاد اسلامی است... حکومت صهیونیستی (اسرائیل) غده سرطانی منطقه است. ویروس صهیونیست ها که مدت زمان طولانی وجود داشته است، نابود خواهد شد. رویترز افزود: آیت الله خامنه ای و دیگر مقام های بلندپایه ایران، بارها در سال های گذشته خواستار نابودی اسرائیل شده اند که یکی از راه های آن از طریق برگزاری همه پرسی در منطقه ای بوده که فلسطینیان در آن از کثریت برخوردار هستند. آیت الله خامنه ای نیز در این سخنرانی به مناسبت روز قدس، بر درخواست نابودی اسرائیل تاکید کرد.

رسانه های اصولگرا

روزنامه کیهان: دیروز متفاوت‌ترین روز قدس در چند دهه گذشته بود، چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم در کشورهای مختلف از طریق فضای مجازی مخالفت خود را با اشغالگری رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

روزنامه کیهان با درج گزارشی آورد: فعالان فضای مجازی در کشورهای مختلف با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی، بر حمایت از فلسطین تاکید و سرنوشت نهایی اسرائیل را نابودی اعلام کردند. البته در برخی از کشورها به صورت محدود در کنار فضای مجازی، در خیابان‌ها نیز اقداماتی با هدف حمایت از فلسطین صورت گرفت. «کمپین روز جهانی قدس» تمام آزادگان جهان و وفاداران به قدس و اهالی آن را به مشارکت در «کمپین توئیت» برای گرامیداشت این روز فراخواند. کاربران مختلف با دست‌نوشته و تصاویر مختلف در این کمپین شرکت کردند. در عراق نیز مردم این کشور پویشی با عنوان آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی به راه‌انداختند. مردم عراق در شهرهای مختلف اقدام به آتش زدن پرچم رژیم صهیوینستی کرده و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

روزنامه وطن امروز با انتخاب سرمقاله ای به قلم روح‌الله اژدری، نوشت: «رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید». این جمله حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله ایشان از نگاه مردم در سال 1394 است. با توجه به شخصیت حکیم و آینده‌نگر رهبر انقلاب اسلامی، این جمله بدون شناخت و مطالعه در آن مقطع بیان نشده است. بیان این جمله باور قطعی به این مطلب است که در محور مقاومت به عنوان پیشرو امت اسلامی این ظرفیت وجود دارد که زمینه‌های لازم برای تحقق نابودی ویروس کووید 1948صهیونیستی در ربع قرن آینده فراهم شود. اکنون که 5 سال از بیان این جمله تاریخی گذشته است، شرایط ژئوپلیتیک محور مقاومت نشان می‌دهد چقدر به تحقق این جمله تاریخی نزدیک شده‌ایم و چه کسانی در ارتقای قدرت و نفوذ منطقه‌ای محور مقاومت و زمینه‌سازی تحقق نابودی اسرائیل نقش اساسی داشته‌اند. سردار سپهبدشهید قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم‌ترین شخصیتی است که با جان و دل در تحقق زمینه‌های نابودی اسرائیل فعالیت کرده است که لازم است محققان و پژوهشگران در بیان نقش درخشان این قهرمان اسلامی ایرانی قلم‌فرسایی کنند.

لیبرالیسم غربی یار صهیونیسم، عنوان سرمقاله ای در روزنامه جوان است، در بخشی از آن می خوانیم: رویکرد حاکمان و رسانه‌های غربی نسبت به مظلومیت مردم فلسطین و احقاق حق آن‌ها، مصداق بارزی از معیارهای دوگانه غرب نسبت به موضوعات مهمی همچون حقوق بشر است که در جهان داعیه‌دار آن هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات مهم و راهبردی خود در روز جهانی قدس با تأکید بر اینکه «باید از اعتماد به دولت‌های غربی و نیز مجامع جهانی ظاهرا یا باطنا وابسته به آن‌ها پرهیز کرد»، فرمودند: «آن‌ها با هر موجودیت اثرگذار اسلامی دشمن‌اند؛ آن‌ها به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها بی‌اعتنایند؛ آن‌ها خود عامل بیشترین خسارت‌ها و جنایت‌ها به امت اسلامی‌اند؛ هم‌اکنون کدام نهاد جهانی یا کدام قدرت جنایتکار پاسخگوی ترورها، قتل‌عام‌ها، جنگ‌افروزی‌ها، بمباران‌ها، و قحطی‌های مصنوعی در چندین کشور اسلامی و عربی است؟ امروز دنیا یک‌به‌یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان می‌شمارد، اما هیچ‌کس نپرسیده و نمی‌پرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید و اسیر و مفقود در کشورهایی که امریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کرده‌اند کیست؟

ابراهیم العرادی مدیر دفتر سیاسی ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین، در گفت وگو با خبرگزاری مهر می گوید: رژیم صهیونیستی نتیجه قیمومیت انگلیسی است که بر اساس سیاست‌های وحشیانه خود که در تاریخ بی سابقه بوده اقدام به اشغال کشورهای منطقه به صورت مستقیم کرده و یک رژیم اشغالگر را در قلب امت عربی و اسلامی کاشته تا این رژیم در برابر تمام ارزش‌های عربی اسلامی و انسانی از زمان آغاز اشغالگری و گرفتن قدس شریف و دیگر اراضی فلسطین طی 72 سال گذشته بایستد. این مدت تا به امروز برای همگان دردناک گذشته است. تمام این اقدامات با هدف اجرای سیاست‌های استعمار گرایانه انگلیس با همکاری برخی ابرقدرت‌ها صورت گرفته تا اسلام و اصول عربی نتوانند پایدار باشند و مسلمانان از لحاظ روحی و معنوی شکست بخورند. همچنین فلسطینی‌ها در مناطق مختلف جهان آواره شده و هویت آنها ربوده شود. انقلاب اسلامی ایران تأثیرگذاری به سزایی بر ملت‌های آزادیخواه جهان با شکست دادن یاس و ناامیدی و عدم تسلیم شدن در برابر اشغالگران گذاشته است. ایران پیروزی شکوهمندی علیه رژیم شاه که دست نشانده آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه و خاورمیانه محسوب می‌شد کسب کردند.

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم درباره بیانات رهبرمعظم انقلاب به مناسبت روز قدس اظهار داشت: طرح همه‌پرسی فلسطین که حدود بیست سال پیش جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است، یک ضرورت است و راه‌حل دیگری وجود ندارد. دو دولتی نشان داد که عملی نیست. اگر به نقشه فلسطین نگاه بیاندازیم، خواهیم دید از روزی که رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. این رژیم هم زمین‌های فلسطینیان را غصب کرده است و هم مردم فلسطین را آواره کرده است. طی نیم قرن گذشته، جنایات رژیم صهیونیستی روز به روز افزایش پیدا کرده و حقوق مردم فلسطین روز به روز بیشتر پایمال شده است. پس جنایات روزافزون رژیم صهیونیستی، آواره کردن مردم فلسطین و ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین، کشتار مردم فلسطین و حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا و برخی از متحدینش از رژیم صهیونیستی فرضیه وجود دو دولت در آن منطقه را کاملا منتفی می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری تابناک، ایران و اسرائیل در چهل سال گذشته، دشمنی آشکاری با یکدیگر داشته و هر یک دیگری را تهدیدی برای خود در نظر دارند. ایران رژیم اسرائیل را دشمن خود و مسلمانان و غاصب سرزمین فلسطین می‌داند. در این میان، ممکن است عده‌ای این سوال را مطرح کنند که آیا اسرائیل تهدیدی علیه امنیت ایران است؟ در واقع از نظر ملاحظات امنیت ملی، چرا باید مقابله با اسرائیل را ادامه داد؟ در هر شرایطی، مادام که اسرائیل «سلاح کشتار جمعی» دارد، ایران ناگزیر است برای ایجاد توازن و بازدارندگی در منطقه هزینه کند! خلع سلاح اسرائیل و کاهش برد موشکی آن هم باید به مهم‌ترین مطالبه ایران، از مهم‌ترین مطالبات جامعه مدنی و به یک درخواست «رسمی» در مجامع بین‌المللی تبدیل شود. در این راستا، انگ «یهودستیزی»، تهمت حمایت از «تروریسم» و فضاسازی و حساسیت‌آفرینی در مورد «هزینه حمایت» از فلسطین و غزه و لبنان و سوریه نیز نباید خللی در طرح و پافشاری بر این مطالبه ملی وارد سازد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*