سه‌شنبه 3 مهر 1403

شجره طیبه بسیج؛ محوری برای حرکت جامعه به سوی موفقیت‌ها / رویکرد دولت تعامل با همسایگان و اعتماد به توان داخل است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شجره طیبه بسیج؛ محوری برای حرکت جامعه به سوی موفقیت‌ها / رویکرد دولت تعامل با همسایگان و اعتماد به توان داخل است

در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خراسان رضوی ضمن اشاره به شاخصه‌های شجره طیبه بسیج، بر توجه به رویکرد تعاملی دولت با همسایگان و اعتماد به توان داخلی تأکید شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ظهر امروز نماز سیاسی و عبادی جمعه در سراسر خراسان رضوی برگزار شد و اهم موضوعات به شرح ذیل مطرح شد؛

امام جمعه مشهد:

نفت مستقل جهان فقط متعلق به ایران است

آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار مضجع شریف امام رضا (ع) اظهار کرد: موقعیت امروز در تقارن با دو خاطره دردآور و نابه‌کارانه تهاجم به حرم امام هشتم (ع) و هتک حریم است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: روس‌های مستکبر تزار در سال 1330 قمری گنبد امام رضا (ع) را به توپ بستند و فردا سالروز هتک حرمت حرم رضوی به‌دست جلادان شاه ستمگر است، زندگی سیاسی و تاریخ اجتماعی مردم ما مالامال عبرت و تجربه است و ما باید از این حوادث و دشمنی‌ها نسبت به امروز خود عبرت گرفته و با تکیه به این بصیرت و عبرت سیاست جامعه را در روابط بین‌الملل تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه جریان استکبار سرسخت ترین دشمن دین است، ادامه داد: این دشمن می‌تواند شرقی مانند شوروی یا غربی مثل آمریکا باشد، مستکبر جهان‌خوار بوده و قرآن و اسلام سنگلاخی برای جریان استکبار است.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به خاطره‌ای از به توپ بستن حرم مطهر توسط شوروی و انهدام نظام آن کشور پس از این اقدام ابراز کرد: به‌زودی آمریکا هم به این روز دچار می‌شود، ملاک دشمنی نیست که با ما دشمن است بلکه منظور دشمنی بوده که با اسلام دشمن است اما آموزه‌های خداوند، اسلام، پیامبر و قرآن اجازه تأثیرگذاری بر روی مردم ما را نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه آمریکا قدرت اعمال فشار و زور بیشتر بر سر ملت ما را ندارد و اگر می‌توانست صبح ایران را با خاک یکسان کند آن را تا ظهر به تأخیر نمی‌انداخت، تصریح کرد: امروز دو جریان در ارتباط با دشمن در کشور حاکم است، اول اینکه با دشمن صلح و مذاکره کنیم مانند کسانی که دشمن مردم نبودند اما تفکرشان این بود و به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند اگر در کرنش با دشمن پیش روید پشیمان می‌شوید، پی بردند.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب این جریان با مبارزه پیش رفت و روزهای اول به امام می‌گفتند مگر مشت با گلوله می‌تواند بجنگد؟ اکنون می‌بینیم که توانست و جنگید، اما انقلاب هنوز تمام نشده و مبارزه ادامه دارد، اگر استقامت کردیم انقلاب را به حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) که آخرین نقطه انقلاب است، می‌رسانیم.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جنگ و مبارزه باید در دو سطح ادامه پیدا کند، متذکر شد: اول مبارزه با قدرت خارجی است، آمریکا مدعی جهان‌خواری در دنیا حتی بر کشورهای بزرگ است، اگر قدرت انرژی دست آمریکا باشد تمام توطئه‌های آمریکا می‌تواند با انرژی به ثمر بنشیند و با باز و بسته کردن شیر نفت و گاز کشورها را تابع خود قرار دهد، بزرگ‌ترین منابع انرژی در آفریقا، خاورمیانه و ایران است، آفریقا که مستعمره آمریکاست و خاورمیانه قدرت جدایی از آمریکا را ندارند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نفت مستقل جهان فقط متعلق به ایران است و اگر کسی با ما معامله نفتی کند دیگر سایه آقا بالاسری آمریکا بالای سر آن نیست و این اکنون فروش نفت ایران را بالا برده و چهار میلیارد دلار به ایران برگشته است، آمریکا خواست با دزدی از نفت ایران امنیت این فروش را کاهش دهد که با غیرت دلیر مردان دریایی ما در این عملیات هم آمریکایی‌ها شکست خوردند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند با ما به‌طور مستقل خرید و فروش نفت داشته باشند تا سایه شر آمریکا از سر آن‌ها کم شود، ادامه داد: مبارزه دوم مبارزه با فساد داخلی است؛ از تریبون نماز جمعه از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که مقابل فساد ایستاده، محور اصلی نظام و انقلاب ما رسیدن به عدالت سراسری است و این تضمین نمی‌شود مگر با فسادستیزی، این دو مبارزه انقلاب ما و رسیدن به هدف اصلی را تضمین کرده و زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم می‌کند.

امام‌جمعه خلیل‌آباد:

دولت باید مین گذاری های 8 ساله را یکی یکی خنثی کند

حجت الاسلام علی ناهیدی، امام جمعه خلیل آباد ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان اظهار داشت: دغدغه مردم در خصوص تورم و عدم ثبات بازار هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه عنصر صبر انقلابی همان راهبردی است که می تواند جامعه را از وضعیت کنونی نجات دهد، خاطرنشان کرد: حمایت و پشتیبانی مردم، آرامش و امنیت از عناصری است که می تواند باعث رسیدن به اهداف مد نظر انقلاب شود.

امام جمعه خلیل آباد با تاکید بر اینکه دشمنان و دوستان ناآگاه به دنبال این هستند که این موارد را از دولت و کشور سلب کنند، تصریح کرد: شرایط نامطلوبی را دولت قبل برای دولت فعلی گذاشته است که باید برای برطرف کردن آن همه تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه شرطی کردن کشور به برجام، کمبود نقدینگی، تورم نزدیک 50 درصد، کسری بودجه و بدهی ها، تعطیلی صدها کارگاه تولیدی و کارخانجات، بورس نابسامانی و... نمونه ای از میراث دولت قبل است، اذعان کرد: دولت با یک میدان مین از دولت قبل مواجه است که باید یکی یکی خنثی کند و این زمانبر خواهد بود.

ناهیدی با اشاره به اینکه صد روز ملاک ارزیابی عملکرد دولت نمی تواند باشد ولی افق دولت را نشان می دهد، عنوان کرد: دولت سیزدهم در این صد روز نشان داد که به دنبال همراهی افراطی با غرب نیست و معیشت مردم را به برجام گره نمی زند، دولت نشان داده که در میدان حضور دارد و موفقیت های خوبی در حوزه هایی نظیر واکسیناسیون، سفر های استانی، کاهش نرخ سیمان و آهن، خروج مسکن از رکود، تعامل فعال با کشورهای همسایه که منجر به آزادسازی 4 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران، عضویت در پیمان شانگهای و... دارد.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی بر اساس روایات یکی از حقوق انسان ها محسوب می شود و در راه بدست آوردن آن جان های زیادی فدا شده است، تشریح کرد: عدالت اجتماعی امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و تنها مختص مسلمانان نیست و تمام افراد دنیا از این عدالت اجتماعی باید برخوردار شوند.

امام جمعه خلیل آباد با بیان اینکه اجرای عدالت اجتماعی از اهداف انبیاء الهی است که در قرآن هم آمده و باید در جامعه نهایی شود، تاکید کرد: اجرای عدالت اجتماعی بسیار سخت است و دست اندرکاران تحقق عدالت اجتماعی باید افراد صالح و امینی و عادل باشند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی مردم در راستای تحقق عدالت اجتماعی همراهی نکنند فضا به نفع افراد باطل و عدم تحقق عدالت اجتماعی رقم می خورد، بیان کرد: خوی ستمکاری و استکباری برخی از سردمداران باعث محروم شدن مردم از تحقق عدالت اجتماعی می شود.

امام جمعه رشتخوار:

بسیج محوری برای حرکت جامعه به سوی موفقیت‌ها است

حجت الاسلام حسن جهانشیری امام جمعه رشتخوار ظهر امروز در جمع پرشور نمازگزاران این هفته مسجد علی ابن ابی طالب رشتخوار، با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج و روز روشن دلان گفت: بسیج محوری است برای حرکت جامعه ما که این عزیزان بر گردن ما حق دارند، یکی از خصوصیات بسیجیان اطاعات از ولایت فقیه است وقتی که مقام معظم رهبری فرمایشی دارند این بسیجیان هستند، که در نخستین گام عامل به اجرای این فرمایشات هستند.

حجت الاسلام جهانشیری در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های بسیجیان حسن خلق، شجاعت و مردمی بودن آنها هستند، افزود: یکی دیگر از خصوصیات بسیجیان عزیز اخلاص که این عزیزان دارند و در واقع تشکر از خدا را مد نظر دارند نه تشکر مردمی را، اخلاص یکی از اسرار الهی است که نسیب هر کسی نمی شود، مجاهدان فی سبیل الله کسانی هستند که تواضع و فروتنی دارند و غیرت دینی دارند در صورت مشاهده منکر برای جلو گیری و گسترش ان در جامعه نهی از منکر میکنند.

وی در ادامه با تقدیر از تلاش نیروی های انتظامی و تبریک و تسلیت شهادت تعدادی از زحمتکشان نیروی انتظامی در کرمان در راستای تامین امنیت پایدار در کشور اذعان داشت: شعار پلیس همواره برای تامین امنیت و تلاش برای اقتدار جمهوری اسلامی است.

امام جمعه رشتخوار با اشاره به بحث 100 روز اول روی کار آمدن دولت ایت الله رئیسی تصریح کرد: در 100 روز نخست روی کار آمدن دولت، دولت آیت الله رئیسی و کابینه ایشان نمره خوبی کسب کرده، یکی از مسائل قابل تقدیر رویکرد دولت در در عرصه سیاست خارجی است، همچنین از جنبه انگیزشی دولت، دولت انقلابی و جهادی عمل کرده بطوریکه حتی در روزهای تعطیل حضور به موقع در صحنه های مختلف داشته است.

خطبیب نماز جمعه رشتخوار در تکمیل مطلب تصریح کرد: حضور رئیس جمهور در بین مردم، ساده زیستی و اتحاد بین سه قواه از مزیت های عمده و قابل تقدیر این دولت است.

وی در ادامه در حوزه جنبه عملکردی دولت نیز افزود: موفقیت دولت در خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی، سفرهای استانی، تامین کالاهای راهبردی در چند ماه اینده، موفقیت دولت در کاهش قیمت اهن، سیمان و..، تعامل وزارت خارجه که منجر به ازاد سازی 4 هزار میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران شد، پیمان شانگهای و... از جمله برنامه های موفقیت آمیز و عملکردی در 100 روز اول روی کار آمدن دولت جدید است.

حجت الاسلام جهانشیری یا اشاره به اینکه اسرائیل غاصب و امریکای جنایتکار اقدامات مختلفی بر علیه انقلاب اسلامی ایران انجام می دهند، اظهار داشت: اسرائیل غاصب با همراهی آمریکای جنایتکار با شهادت سردار سلیمانی، حمله به مراکز هسته ای و حمله سایبری به پمپ بنزین ها هواره به دنبال خربکاری در ایران بوده و هستند اما آنها باید این را بدانند با وجود رهبری فرزانه و بصیر و مردم همیشه در صحنه با اقدامات خرابکارانه خود هیچ غلطی در قبال این نظام اسلامی نخواهند توانست داشته باشند.

وی در ادامه در رابطه با عصبانیت جو بایدن از دور زدن تحریم توسط ایران اذعان داشت: امروز ایران اسلامی با اقتدار در حال فروش نفت خود است، 42سال است که امریکا جنایتکار اقدامات هوایی، زمینی دریایی و سایبری علیه کشور ما انجام می دهد که هر بار با شکست مواجه شده است.

امام جمعه رشتخوار درادامه بیان کرد: یکی از مسائل که وزارت خارجه ما در آن فعال است و ارتباطات خوبی نیز گرفته است، در راستای برداشتن تحریم های امریکا است که اقدامات خوبی انجام داده است، امریکا با این اعمال تحریم ها تنها به دنبال تحریم ایران نیست بلکه با این کار به دنبال ایجاد مشکل برای سایر کشورها در تامین سوخت آنها هست، تا با ایجاد مشکل اهداف خود را پیش ببرد.

امام جمعه اسحاق آباد:

استاندار سفرهایش را از مناطق محروم خراسان رضوی شروع کند

حجت الاسلام علیرضا زارعی، امام جمعه اسحاق آباد در خطبه های نمازجمعه این هفته زبرخان در محل مصلی این شهر در رابطه با صدور حکم رئیس آموزش و پرورش زبرخان با عنوان دولت تدبیر و امید گفت: بعضی از مسئولین و مدیران با توجه به گذشت چند ماه از تغییر و تحول در دولت توسط رای مردم، هنوز حال و هوای دولت قبل و سیاست‌های آن را در سر دارند.

وی خاطر نشان کرد: این مدیران در الفبای تفکرشان عناوینی را استفاده می‌کنند که به ظاهر زیبا بود اما با طرح همین عناوین زیبا کشور را فلج کردند و آثار و تبعات سوء و ضربه های آن هنوز بر پیکره نظام و کشور در راستای بی تدبیری و نا امیدی مردم دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: از استاندار محترم مطالبه دارم اولا، نسبت به تعیین مدیران انقلابی معطلی و تعلل نکنید و هر روز که بگذرد کشور ضربه می‌خورد.

زارعی اضافه کرد: ثانیا، سفرهای شهرستانی با اولویت مناطق محروم را به تبعیت از رئیس‌جمهور سرلوحه کار و برنامه ریزی خود قرار دهید.

امام جمعه اسحاق آباد افزود: تفکر بسیجی امروز شرط موفقیت یک مدیر کارآمد است که می‌تواند در همه شرایط بهترین نوع مدیریت را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: بسیج مقوله ای فراتر از یک سازمان و نهاد است که متناسب با شراط مختلف حد و مکان نمی‌شناسد و در میدان حضور دارد دفاع از ارزش‌ها و خدمت به مردم از رسالت‌های مهم بسیج است.

امام جمعه تربت حیدریه:

رویکرد دولت جدید در تعامل با همسایگان و اعتماد به توان داخل ستودنی است

حجت الاسلام محمدرضا عصمتی در آیین خطبه های این هفته نماز جمعه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع نخبگان اشاره کرد و افزود: همه مردم ایران اسلامی نخبه هستند و باید از این نعمت الهی بهره ببرند و این نخبگی را در راه اعتلای ایران اسلامی بکار ببرند و هرگز خسته نشوند و این شکر نعمت نخبگی است.

وی تصریح کرد: شکر نعمت از سوی حاکمیت ان است که از نخبگان و مجموعه های دانش بنیان حمایت کرده و آنها را در مسیر تلاش و فعالیت کمک کند و از طرفی شکر گذاری آحاد مردم هم برای نخبگی آن است که به حاصل تلاش ها و مجاهدت نخبگان توجه کنند و چنانچه تولیدی توسط مجموعه های دانش بنیان انجام شده به آن توجه و استفاده کنند تا نخبگان مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.

خطیب جمعه تربت حیدریه گفت: تا جایی که تولید داخلی مناسب داریم باید از آن استفاده و از مشابهات خارجی آن صرف نظر تا در جوامع علمی پیشرفت کنیم و این از ویژگی های انسان منتظر در زمان ظهور است.

عصمتی بیان داشت: از آغاز ریاست جمهوری دولت سیزدهم 100 روز گذشته و در این مدت موفقیت های حاصل شده کما اینکه در دولت قبلی رویکرد نگاه به غرب بود و نتیجه ای برای کشور نداشته اما سیاست خارجی دولت جدید که با همسایگان ارتباط گرفته و بدنبال تعامل با آنهاست و سرنوشت کشور را به غرب خیانتکار نبسته یک موفقیت بزرگ است.

امام‌جمعه سرخس:

سفارش رهبر انقلاب برای حل مشکلات سرخس / آستان قدس مقدمات اهدای زمین به دولت برای طرح نهضت ملی مسکن را فراهم کند

حجت‌الاسلام محمد بختیاری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سرخس اظهار کرد: اگر اقتصاد ما تابع خارج باشد آن وقت هر چه آنها بگویند ما باید بگوییم «چشم»؛ بنابراین ما باید در اقتصادمان قوی باشیم و تولید ملی را رونق بدهیم.

امام جمعه سرخس عنوان کرد: وقتی تولید ملی ما رونق پیدا کند دشمن مایوس می‌شود، مردم باید در استفاده از تولید ملی فرهنگ‌سازی کنند و تولید داخلی را خریداری کنند، خرید و حمایت از تولید داخل منجر به اشتغال می‌شود و دیگر جوان بیکار نخواهیم داشت.

وی با اشاره به انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: این شورا بسیار مهم است و باید یک بازسازی فرهنگی در چله دوم انقلاب ایجاد شود و مسئولان باید دغدغه و باور عمیق درباره مسائل فرهنگی داشته باشند و باید بدانیم که فرهنگ‌باوری و فرهنگ‌سازی باعث پیشرفت جامعه می‌شود بنابراین محتوای فرهنگی ما و متولیان فرهنگی ما باید انقلابی باشند.

حجت‌الاسلام بختیاری با اشاره به گذشت 100 روز از شروع دولت سیزدهم، گفت: رویکرد دولت رویکرد صحیح و انقلابی است؛ اعضای دولت از روز اول در بین مردم حاضر شدند، اگر سیل یا زلزله یا مشکلی در کارخانه‌ها و بازار بود رییس جمهور یا معاون اول او در بین مردم حاضر می‌شوند، روحیه جهادی آنها در کنار مردم بودن است.

امام جمعه سرخس افزود: در این مدت کارهای نو توسط دولت انجام شده، حقوق کارکنان دولت سه ماه بدون استقراض و خلق پول پرداخت شده است، آنهایی که کار اقتصادی می‌کنند می‌دانند که با این وضعیت اقتصادی پرداخت حقوق بدون استقراض یعنی چه؛ قیمت کالاهایی مانند سیمان، آهن و خودرو کنترل شد، پس از افزایش قیمت خودرو، رییس جمهور انقلابی با یک دستور این افزایش قیمت را ملغی کرد.

وی ادامه داد: عضویت رسمی ایران در اجلاس شانگهای یکی از توفیقات مهم دولت و کار بزرگی بود؛ تفکر دولت ما تفکر بسیجی است و بسیجی شخصیتی مردمی و انقلابی است که تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کند و دشمن از ترس موشک‌ها و پهپادهای ما خواب ندارد.

حجت‌الاسلام بختیاری بیان کرد: دولت انقلابی تهدید تحریم اقتصادی را به فرصت تبدیل می‌کند و نفت را با شجاعت می‌فروشد و اگر دزدی هم بیاید به وسیله پاسداران عزیز انقلاب اسلامی دست آن دزد را قطع می‌کند.

خطیب جمعه سرخس با اشاره به طرح جدید اسرائیل و آمریکا برای ایران با عنوان «مرگ با ضربات چاقو» گفت: دشمن در این طرح مدام می‌خواهد کشور را بهم بریزد اما کور خواهند خواند سامانه سوخت را هک می‌کنند اما اکنون ضربات عصای موسی را می‌خورند و تبر ابراهیم را روی سر شما صهیونیست‌ها قرار دادیم؛ یکی بزنند ده تا می‌خورند.

وی گفت: مشکلات ما قابل حل است اما مشکلات یک شبه حل نمی‌شود چون سالیان سال کار کردند که تورم به این وضعیت رسیده است اما رییس جمهور مدام در حال کار است و نیاز به صبر انقلابی است.

حجت‌الاسلام بختیاری در ادامه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن برای جوانان گفت: بازار مسکن از رکود خارج می‌شود و من از آستان قدس رضوی تقاضا دارم شهرستان سرخس که شهر امام رضا (ع) است و موقفات امام رضا (ع) در اینجا است و مردم انتظار دارند از آستان قدس رضوی که خادم امام رئوف است جلوتر از هر شهرستانی مقدمات اهدای زمین به دولت را فراهم کند تا جوانان این مرز و بوم در این طرح ملی مسکن شرکت کنند.

امام جمعه سرخس افزود: بنده به صورت جدی این قضیه را پیگیری می‌کنم و به همه جوانان قول می‌دهم از با تمام توان برای رفع مشکلات و احقاق حقوق آنها دفاع کنم و این نوید را می‌دهم که حاج آقای مروی، تولیت آستان‌قدس‌رضوی به من گفتند که در رابطه با سرخس و مساعدت برای حل مشکلات سرخس قیدی ندارند و مساعدت مطلق دارند چون سفارش مقام معظم رهبری است و بنده نیز این را به صورت جدی پیگیری می‌کنم.

وی در ادامه به بی‌تدبیری‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و جاده اصلی سرخس مشهد را نمونه‌ای از این بی‌تدبیری‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های قبل جاده را به یک جاده کوهستانی و تپه‌ای منتقل کردند که حدود 500 میلیارد تومان در تونل‌ها هزینه شده است و تا تکمیل هم بشود حدود 500 میلیارد تومان دیگر نیاز است یعنی این جاده هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ضمن اینکه تکمیل هم بشود جاده استاندارد و فنی نیست.

حجت‌الاسلام بختیاری افزود: با نصف این بودجه می‌شد این جاده فعلی را تعریض و تا مشهد دوبانده کرد که متاسفانه با یک بی‌تدبیری نه آن جاده به این زودی درست می‌شود و نه این جاده درست شود و متاسفانه جان مردم در این جاده گرفته می‌شود.

امام جمعه سرخس تاکید کرد: نمونه از این بی‌تدبیری‌ها زیاد است؛ آنهایی که می‌خواهند احقاق حقوق بیت‌المال کنند بسم‌الله؛ این بی‌تدبیری‌ها را مشخص کنند و ببینند پشت این قضیه چه کسی بوده است؟ چرا این طرح را دادند؟ مسئولان قضایی و امنیتی باید پای کار بیایند.

تقوا و بندگی ما را به بهشت می‌رساند

حجت‌الاسلام بختیاری در نماز جمعه این هفته شهرستان سرخس در خطبه اول با توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: تقوا و بندگی ما را به بهشت می‌رساند که هشت در دارد.

امام جمعه سرخس افزود: در هشتم بهشت که بالاترین در است کلمات نورانی لا اله الا الله، محمد رسول الله و علی ولی الله بر بالای آن حک شده است.

وی بیان کرد: انسان باید دارای خصلت‌هایی باشد تا از در هشتم بهشت وارد شود یکی از اینها داشتن صفت سخا و اهل بذل و بخشش باشد، ویژگی دوم نرم گفتاری و خوش رفتاری است.

خطیب نماز جمعه سرخس بیان کرد: اهل صدقه، خمس و زکات بودن ویژگی دیگر کسانی است که از در هشتم بهشت وارد بهشت می‌شوند.

امام‌جمعه قوچان:

ولایتمداری و اطاعت‌پذیری از شاخصه‌های اصلی بسیج به شمار می‌رود

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق، امام‌جمعه قوچان ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی جمعه در مصلای قبای این شهرستان با اشاره به آغاز هفته بسیج از 29 آبان تا 5 آذر اظهار کرد: بسیج در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان الگو در منطقه موردتوجه بوده و در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن‌های داخلی و خارجی از همین الگوها بهره‌برداری کرده‌اند.

وی افزود: گاهی کارها روی زمین می‌ماند و وقتی یک گروه بسیجی وارد کار می‌شوند آن کار را به اتمام می‌رسانند.

خطیب جمعه قوچان بسیج را دارای 3 خصلت خواند که وجه تمایز آن با سایر نهادها، دستگاه‌ها و گروه‌ها بوده و تصریح کرد: اولین ویژگی بسیج اخلاص در عمل است، بسیجی وقتی کاری انجام می‌دهد وارد مبارزه با دشمن می‌شود و به سمت جبهه می‌رود به فکر ثروت، پول و مسائل دنیوی نیست و فقط و فقط برای رضایت خدا به جبهه می‌رود در مقابل دشمن سینه سپر می‌کند و این است که جوانی مثل شهید حججی دنیا را تکان می‌دهد و مبینیم یک شخصیت بسیجی همچون سردار سلیمانی بر دنیا تأثیرگذار است همه این‌ها از برکات بسیج است.

هراتی مطلق ویژگی دوم بسیج را ولایت مداری و اطاعت‌پذیری دانست و افزود: در طی 8 سال جنگ و در پیروزی انقلاب هر زمان کجا فرمانده کل قوا دستوری را صادر کرد بسیجیان پیش‌قدم بوده‌اند.

وی با اشاره به مقاومت به‌عنوان سومین ویژگی بسیج گفت: این مقاومت امروز موضوعیت داشته و جبهه مقاومت در برابر اسرائیل با الگو گیری از بسیج توانسته به اینجا برسد.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به دیدار هفته گذشته نخبگان کشور با رهبر انقلاب بیان کرد: با توجه به نکاتی که رهبری گوشزد کرده‌اند هم مسئولان باید به وظایف خود درباره نخبگان عمل کنند و هم جوان نخبه باید در قبال مسائل کشور احساس مسئولیت کند.

هراتی مطلق ادامه داد: ایران کشوری است که از سال‌های دور دانشمندان و نخبگان بسیار بزرگی را همچون جابر بن حیان، محمد بن ذکریای رازی، ابوعلی سینا داشته حتی بهترین اصحاب ائمه نیز ایرانی‌ها بودند و ایرانی‌هایی که در محضر ائمه در حوزه علم، ادب و اخلاق خوش درخشیدند و امروز همچنان در این زمینه حرف برای گفتن داریم.

وی با تأکید اینکه مسئولین در قبال این نخبگان نباید بی‌تفاوت باشند، تصریح کرد: کشورهای بیگانه نخبگان ما را با یک نامه جذب می‌کنند و نخبه ایرانی را به نام کشور اروپایی معرفی می‌کنند متأسفانه ما دست روی دست گذاشته‌ایم.

خطیب جمعه قوچان اضافه کرد: مسئولین، دولتمردان و همه‌کسانی که در رأس و حاکمیت هستند و قدرت، اعتبار و بودجه دارند نباید از نخبگان غفلت کرده و منجر به مهاجرت آن‌ها به کشورهای دیگر شوند.

هراتی مطلق خطاب به نخبگان بیان کرد: نخبگان نیز قطعا می‌دانند ما امروز گرفتار تحریم‌های ظالمانه هستیم، امروز دشمن برای اینکه ملت ایران را به‌زانو درآورد برنامه مدونی را تدوین کرده است که نخبگان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه علاج مشکلات کشور حرکت‌های علمی خواهد بود، گفت: نخبگان باید فرمایش رهبر را لبیک گفته و در این میدان کارزاری که دشمن فراهم کرده است به مبارزه با دشمن بروند.

امام‌جمعه قوچان افزود: رهبر انقلاب در این دیدار تأکید کرده‌اند باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که در آینده ایران منبع علم جهانی شود و هرکسی برای دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی ناچار به یادگیری زبان فارسی شود، بر اساس همین رهنمودها امروز جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت و استعداد را دارد که جوانانش تولید علم کند ایران را به کشور با عنوان منبع علمی تبدیل نمایند تا دیگ جوانان برای فراگیری علم به ایران مهاجرت کنند.

هراتی مطلق با تأکید اینکه فرمایشات اخیر رهبری وظیفه مسئولین را در قبال نخبگان سنگین می‌کند گفت: باید جامعه علمی و دانشگاهی دست‌به‌دست هم بدهند و به دنبال تولید علم بروند باید جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور علمی در جهان مطرح باشد و این وظیفه مسئولین و نخبگان است.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی برخی از مسئولین نسبت به فرمایشات رهبر انقلاب بی‌تفاوت و بیتوجهند که این سزاوار نیست بخواهیم در زمینه علم به‌جای پیشرفت پسرفت داشته باشیم، امیدواریم با روی کار آمدن دولت جهادی به سمت‌وسوی پیشرفت علمی حرکت نماییم.

انتهای پیام /