شنبه 14 مهر 1403

25 اردیبهشت و اخبار کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
25 اردیبهشت و اخبار کرونایی استان‌ها

استانها - ایرنا - هر روز که می گذرد چهره تاریک و ترسناک جدیدی از کرونا نمایان می‌شود و افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به این ویروس موجب نگرانی‌های گسترده شده و با وجود اعمال محدودیت ها نیاز است تا شیوه نامه های بهداشتی بیش از گذشته توسط مردم رعایت شود.

به گزارش ایرنا، در این زمانه که کرونا بی‌رحمانه قربانی گرفته و زندگی‌های بسیاری را نابود می‌سازد، گویا خیلی‌ها بدون مقاومت دست تسلیم بالا برده و خود با دست خویش قربانیان را به مسلخ کووید 19 می‌برند و هشدارهای مسوولان بهداشتی همچنان تکرار می‌شود؛ اما گویی پنبه در گوش‌ها فرو رفته و کسی دیگر متوجه خطر نیست.

با وجود سختتر شدن محدودیتهای کرونایی اعم از بسته بودن کامل مشاغل به غیر از شغل های گروه یک، همچنان روند شیوع بیماری کرونا در استانها ادامه دارد که این امر نشان می دهد که یا تدابیر اثرگذار نیست و یا این محدودیت ها به طور کامل اعمال نمی شود.

با همه محدودیت ها و ممنوعیتهای کرونایی، بیماری کووید 19 در شبانه روز گذشته خزان جان 459 نفر از هموطنان شد و 12هزار و 543 بیمار جدید را مبتلا کرد. آماری که نشان می دهد ابتلا به این بیماری حتی نسبت به فصول بهار و تابستان رشد جهشی گرفته و همچنان در نقطه اوج قرار دارد.

تا به امروز بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت 41 هزار و 493 نفر در ایران بر اثر همین بیماری راهی دیار ابدی شده اند و در آرامستان ها آرمیده‌اند.

وزارت بهداشت استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند؛ یعنی هیچ کجای ایران از دست این ویروس در امان نیست.

نگاهی به شرایط کرونایی استانها

پیگیری خبری ایرنا تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد بر این اساس شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی نظیر حدود 2 ماه گذشته، روند صعودی داشته که این روند با بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته رعایت محدودیت‌های کرونایی همچنان رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این زمینه اظهار داشت: به طور متوسط روزانه 40 نفر به تعداد فوت شدگان بیماری کرونا در استان افزوده می شود که نباید به سادگی از کنار این رقم گذشت.

جواد آقازاده افزود: تست روزانه کرونا نیز در استان طی هفته های اخیر افزایش یافته و به متوسط هزار و 800 مورد رسیده که می تواند در بیماریابی موثر باشد.

همین منوال هم در زنجان نیز حکمفرماست و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این بارهگفت که در زمان حاضر 660 بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که این روند در مقایسه با هفته‌های گذشته صعوی شده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: هم اکنون با روند تدریجی رشد ابتلا به کرونا در استان خدمات رسانی به آنان همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی به بیش از 120 نفر در روز خواهد رسید.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از جذب 185 نیروی بهداشتی در این استان خبر داد و گفت: هم اکنون 9 بیمارستان و 13 مرکز درمانی شبانه روزی در استان پذیرای بیماران کرونایی است و امسال با توجه به کمبود شدید نیرو تاکنون 185 نفر پرسنل درمانی استخدام شده اند و بازهم مراکز درمانی استان با کمبود نیرو مواجه است.

محمد کریمیان اضافه کرد: برای تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی و کارانه پرسنل درمان 205 میلیارد تومان اعتبار جذب و هزینه شده است و یک دستگاه سی تی اسکن و چهار دستگاه اکسیژن ساز به ظرفیت استان اضافه شده و خرید سه دستگاه اکسیژن ساز دیگر نیز در دست اقدام است.

از سمنان نیز خبر می رسد که روند افزایشی ویروس کرونا به حدی بوده است که مراکز منتخب غربالگری کووید -19 در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان به 9 مرکز افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت که با شناسایی 115 مورد بیمار کرونایی در 72 ساعت گذشته، شمار مبتلایان به این ویروس در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به عدد سه هزار و 336 نفر رسید.

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در مورد کمبود فرآورده های خونی نیز از خبرهای کرونایی امروز بود و مجید شیرانی در این زمینه اظهار داشت: اگر چه بخشی از توان و انرژی کادر بهداشت و درمان معطوف بیماران کرونایی شده است، اما بخش‌های دیگر و بیمارانی که به خون نیاز دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و باید تجهیزات و امکانات لازم برای خدمات‌رسانی به این بیماران را تامین کرد.

وی افزود: در حال حاضر تامین خون برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی و بیماران تصادفی با چالش و کمبود جدی مواجه است و به سبب استقبال محدود مردم از اهدای خون با کاهش خون مواجه هستیم.

آمار مبتلایان در آذربایجان‌غربی هم زنگ خطر را به صدا درآورده و ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در این استان اعلام کرد که بستری روزانه مبتلایان کرونا در این استان سه رقمی شد به طوری که در 24 ساعت گذشته تعداد بستری روزانه و جدید مبتلایان به کووید.19 با شکست رکورد قبلی سه رقمی شد و به 113 نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل همچنان روند صعودی دارد به طوری که در ادامه جولان کرونا در این استان هم‌اکنون 490 بیمار به صورت همزمان در مراکز درمانی در حال مداوا هستند و در 24 ساعت گذشته 6 نفر جان باختند.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر در وضعیت مشکی، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، بیله‌سوار، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی و اصلاندوز، گرمی، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وضعیت استان کرمانشاه به لحاظ آمار مبتلایان و روند افزایشی تعداد فوتی‌ها بسیار نگران کننده است و استاندار تاکید کرد که عبور از این بحران نیازمند مشارکت جدی مردم است.

هوشنگ بازوند اظهارداشت: براساس این مصوبه محدودیت های در نظر گرفته شده برای گروه‌های چهارگانه مشاغل براساس وضعیت نارنجی و یا قرمز بودن شهرها اعمال می شود. البته خدمات دهی مشاغل گروه یک به دلیل ضرورت آن‌ها، همچنان ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت استان کرمانشاه بسیار حاد است و جزء شهرستان دالاهو بقیه شهرستان ها در وضعیت قرمز و بحرانی به سر می برند.

کرونا از دریچه گزارش های استانی

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران ایرنا قرار بگیرید:

گزارشی مرور کنیم از مرکز خراسان رضوی با این عنوان که "مراسم عروسی در شرایط کرونایی؛ استقبال از بیماری" که در این گزارش به موقعیت قرمز مشهد و برگزاری عروسی های زیرزمینی و عواقب آن اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: خراسان رضوی از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استانهای با شیوع بسیار بیماری قرار دارد و اجرای نظام ارجاع یا سطح بندی در درمان بیماری کووید 19 در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از علل کاهش مرگ و میر این بیماری در این استان است و در قالب این نظام، ابتدا فرد مشکوک به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه‌های سطح یک هدایت می‌شود و در صورت نیاز به کلینیک های تخصصی در سطح 2 و در صورت عدم بهبودی به بیمارستانها ارجاع داده می‌شود.

این گزارش می افزاید: بیش از 100 نفر از کسانی که در یکی از مراسم عروسی این شهرستان شرکت کرده بودند به ویروس کرونا مبتلا شدند و برخی مبتلایان نیز گرچه خود در مراسم عروسی حضور نداشتند اما از طریق افرادی دیگر حاضر در این مراسم به بیماری کووید 19 مبتلا شدند و با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها در این منطقه و اعلام ممنوع بودن برگزاری هرگونه مراسم و تجمع، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی اصناف، شیوع کرونا در شهرستان های استان را افزایش داده است.

عنوان گزارش "وضعیت قرمز ذخایر خونی" که اشاره دارد به کمبود فرآورده های خونی در استان چهار محال و بختیاری به خوبی موقعیت این استان را در این زمینه بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است: ترس کاذب از ابتلا به ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون، جریان اهدای خون در کشور و از جمله استان چهارمحال و بختیاری را با کاهش روبرو کرده است و اکنون ذخایر خونی با وجود نیاز مبرم مراکز درمانی، در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در چهارمحال و بختیاری همچنان افزایشی است و با صعودی شدن افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19بر چالش‌های پیرامون آن اضافه می‌شود.

این گزارش می افزاید: برخی باورهای نادرست سبب شده تا مردم استان و کشور از اهدای خون در شرایط شیوع کرونا امتناع کنند اما باید این موضوع را بدانند که بسیاری از بیماران در شرایط کنونی در اتاق‌های جراحی و بیماران تالاسمی و هموفیلی به خون نیاز دارند.

شیوع ویروس کرونا موجب شده است بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دستخوش تغییرات شود و یکی از این فعالیت‌ها که از همان ابتدا تاکنون شرایط بحرانی را تجربه کرده است، موضوع مهم اهدای خون است.

گزارش "آن 35 درصد بخوانند"نیز از مرکز ایلام منتشر شد و در این گزارش عادی انگاری مردم در مقابله با کرونا را مدنظر قرار داده و سعی شده خطرات کرونا را بیشتر برای مردم توضیبح دهد.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بالاترین میزان درصد استفاده از ماسک توسط مردم این استان بصورت میانگین 65 درصد است، این نرخ یعنی 35 درصد دیگر هنوز کرونا را قبول ندارند، 35 درصد مردم با سهل‌انگاری موجب انتشار گسترده این ویروس هستند و 35درصد مردم یار و یاور کرونا.

روی سخن با آن 35درصد است، مردمی که بجای مقابله با کرونا ستون پنجم آن شده‌اند، مردمی که گویی پرکشیدن 488 نفر از مردم این استان را باور ندارند، گدایی تنفس بیماران زیر دستگاه‌های اکسیژن را درک نمی‌کنند، بی‌خیال سوز سینه‌ها و سرفه‌های همنوعان‌شان هستند، خستگی پرسنل بهداشت و درمان را نمی‌بینند و روزگار تلخ بازماندگان درگذشتگان کرونا را درک نمی‌کنند.

آن 35 درصد، ظهر هنگام که آمار مبتلایان و فوتی‌ها اعلام می‌شود و اشک هزاران مردم در پر کشیدن همشهریان جاری می‌شود بی‌خیال‌تر از دیروز با بی‌توجهی به نکات بهداشتی به استقبال کرونای منحوس می‌روند.

در ادامه به خبرهای مهم دیگری از مراکز استان ها اشاره می شود:

گیلان رتبه نخست کشور در پرداخت تسهیلات کرونا را دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خبر داد که تاکنون حدود 79 درصد از تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب دیده از شیوع این ویروس پرداخت شده و گیلان از این نظر در سطح کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

عباس علیزاده اظهار داشت: تاکنون از 411 میلیارد تومان تسهیلات درخواست شده، 324 میلیارد تومان حدود 79 درصد از مجموع تسهیلات درخواست شده به متقاضیان پرداخت شده است.

هیچ بیمار کرونایی در بوشهر محروم از دریافت خدمات نشده است

مشاور اموراجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت که با تلاش کادر درمان و مدافعان سلامت در این 9 ماه طاقت‌فرسا شیوع کرونا هیچ بیماری در این استان از دریافت خدمات محروم نمانده است.

امیرحسین دارابی اعلام کرد: بحران بیماری کرونا باعث شد همه ارکان جامعه واحد و یکپارچه در راستای مبارزه با بیماری تلاش کنند و این اتحاد روند خوبی را در این استان رقم زده است.

برخورد با عوامل برگزاری آیین‌های عروسی در خراسان شمالی افزایش یافت

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی گفت: برخورد با عوامل برگزاری آیین‌های عروسی در استان افزایش یافته است و در این پیوند، شنبه‌شب بانیان مراسم عروسی در یکی از مناطق حاشیه شهر بجنورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

مهدی کرامتی اظهار داشت: با اتمام پایان ماه صفر، شاهد برگزاری عروسی در نقاط مختلف هستیم و در این مدت به عوامل برگزاری 35 مورد از مراسم عروسی تذکر داده شده است.

افزون بر75 درصد واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به افزایش میزان شیوع ویروس کرونا گفت: هم‌اکنون بین 75 تا 85 درصد واحدی‌های صنفی این استان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

بیژن بهرامی تاکید کرد: با توجه به لزوم تعطیلی گروه شغلی2 از ساعت 18 هر روز در زمان اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی، روزانه از ساعت 17:50 گروه‌های بازرسی با عضویت سازمان صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت و اماکن نیروی انتظامی در بازار حضور می‌یابند و تذکر لازم را برای تعطیلی به موقع واحدهای صنفی اعلام می‌کنند.

بازار کهگیلویه و بویراحمد از ساعت 18 تعطیل است

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و اتاق اصناف طرح عدم فعالیت کسبه و بازاریان از ساعت 6 بعدازظهر به بعد در استان اجرایی شده و فعالیت آن ها پس از این ساعت تخلف محسوب می شود.

براتعلی صالحی اظهار داشت: هم اینک محدودیت ساعتی و دیگر اهرم های نظارتی و قانونی برای برخورد با متخلفان پیش بینی شده است و در روزهای آینده هماهنگی هایی میان تعزیرات حکومتی، بازرسی صمت، بازرسی اصناف، نمایندگان بهداشت و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های اجرایی انجام می شود.

مهلت اهدای پلاسمای خون، چهار ماه پس از بهبود کرونا

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: مبتلایان کرونا 28 روز تا چهار ماه پس از بهبودی می توانند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند.

غلامرضا در این زمینه اظهار داشت: افراد مبتلا به کرونا 28 روز تا چهار ماه بعد از بهبودی با در دست داشتن مستندات لازم می‌توانند به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی با اشاره به شناسایی 11 هزار و 750 اهدا کننده مستمر خون در استان بیان کرد: هفت ماهه نخست امسال26 هزار و 778 نفر به مراکز اهدا خون لرستان مراجعه کرده‌اند که از 20 هزار و 163 نفر خون‌گیری انجام شده است.

نیاز به ذخیره همه گروه‌های خونی در دزفول

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: با توجه به شیوع کرونا نیاز به ذخیره همه گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی در شهرستان دزفول وجود دارد.

مسعود اسدی‌نیا افزود: در حال حاضر، همه گروه‌های خونی در بیمارستان‌های دزفول فراهم است و مشکل و کمبودی از این نظر وجود ندارد ولی با توجه به اینکه تعداد افراد کرونایی بستری در بیمارستان رو به افزایش است توصیه می‌شود شهروندان در کار خیر اهدای خون مشارکت داشته باشند تا ذخائر و بانک خونی نیز تامین شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
25 اردیبهشت و اخبار کرونایی استان‌ها 2
25 اردیبهشت و اخبار کرونایی استان‌ها 3
25 اردیبهشت و اخبار کرونایی استان‌ها 4