شنبه 14 مهر 1403

از منظر حقوق بین‌الملل دفاع مشروع در تمام کشور‌های جهان یک حق مسلم است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
از منظر حقوق بین‌الملل دفاع مشروع در تمام کشور‌های جهان یک حق مسلم است

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: حقیقتا حضور اعجاب انگیز امروز مردم در نماز بسیار پرشکوه جمعه در مصلای امام خمینی (ره) تهران با حضور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیام‌های متعدد و از زوایای گوناگونی به دوستان، دشمنان و همه جامعه جهانی و برای هموطنان بسیار خوب و عزیزمان داشت.

وی افزود: من نماز جمعه امروز را خیلی پرشکوه‌تر از نماز عید‌های فطر که آن هم همواره بسیار پرشکوه بوده ارزیابی می‌کنم و امروز از زن و مرد تا پیر و جوان همه آمده بودند و امروز برای تهران و ایران روز غرور بود.

انصاری گفت: بعد از این اقدامات وحشیانه که اسرائیل در منطقه و با این حالت درندگی و درنده‌خویی که به تعبیر مقام معظم رهبری این سگ وحشی و هار آمریکا انجام داده بود، جوانان یکپارچه احساسات شده بودند و آمده بودند می‌گفتند اگر قرار است اعزامی چیزی بشود ما آماده هستیم که من واقعا برایم تعجب برانگیز بود. امروز هم در چهره مردم، در سیمای زن و مرد یک حس غرور ملی، یک حس اعتماد به نفس ملی و روحیه حماسی توام با شکوه را ما می‌دیدیم و نفس این اجتماع و حضور به اندازه کافی و بدون هرگونه سخنی پیام خودش را برای دنیا داشت.

وی ادامه داد: ولی گل این مراسم تحلیل بسیار حکیمانه و دقیق و کارشناسانه رهبر معظم انقلاب از حوادث اخیر، اقدامات صهیونیست‌ها، اهداف پلید آنها، شکست‌های پی در پی آنها و توضیح و تبیین چرایی حمایت ما از مقاومت، از مردم لبنان، از مردم فلسطین، به لحاظ مبانی شرعی، اخلاقی و حقوقی بود. سخنان روشنی هم برای کشور‌های اسلامی داشتند و پیام بسیار شفاف مبنی بر اقدامی که در گذشته انجام دادیم و اقدام و عملی که می‌توانیم در آینده انجام بدهیم، خطاب به صهیونیست‌های وحشی و به حامیان‌شان به ویژه دولت ایالات متحده آمریکا داشتند.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز گفت: از این جهت من فکر می‌کنم آثار سیاسی و آثار اقتصادی این نماز به ویژه خطبه دوم مقام معظم رهبری که به زبان عربی ایراد شد و همه ابعاد قضیه را بیان فرمودند؛ بسیار پردامنه خواهد بود و بلافاصله بعد از ایراد این سخنرانی ما شاهد وسعت و دامنه انعکاس این پیام و تحلیل‌ها از زوایای مختلف بودیم که امیدواریم تاثیر مثبت خودش را در همه زمینه‌ها به نفع مردم مظلوم لبنان و برای پشیمان سازی دشمنان و جنایتکاران داشته باشد ان‌شاءالله.

انصاری در پاسخ به این سوال کهبر اساس کدام موازین حقوق بین الملل بخصوص بعد از ترور شهید هنیه در تهران به دست صهیونیست‌ها، اقدام جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق 2 قانونی و مشروع است، گفت: ما اقدامات قبلی‌مان از جمله وعده صادق یک هم مبتنی بر موازین حقوق بین الملل و کاملا منطبق و حقوقی بود. در آن عملیات هم بالاخره دولت غاصب اسرائیل به خاک جمهوری اسلامی ایران که سفارت ما در دمشق بود حمله کرد که در موازین بین المللی سفارتخانه‌ها جزئی از خاک یک کشور محسوب می‌شوند و این رژیم حمله مستقیم به خاک ما کرد و شهروندان ما را در آنجا شهید کرد. ما حق داشتیم در آنجا اقدام بکنیم و اقدام هم کردیم.

وی افزود: این رژیم یاغی از اقدامات محدود جمهوری اسلامی ایران که متکی و مبتنی بر تدبیر بود، درس نگرفت و اسرائیلی‌ها و این جنایتکاران تصور کردند که جمهوری اسلامی ایران ناتوان هست و مجددا دست به جنایت بعدی زدند و صراحتا موازین حقوق بین الملل را نقض کردند و میهمان ما را در خانه ما با عملیات تروریستی به شهادت رساندند. باز هم در این موضوع جمهوری اسلامی ایران با این احتمال که شاید زمینه‌ای برای آتش بس در غزه بشود خویشتنداری کرد اما معلوم شد که این وحشی‌ها منطق حقوق بشر و قانون را متوجه نمی‌شوند و با آنها باید با زبان خودشان صحبت کرد.

انصاری گفت: البته هیچگاه جمهوری اسلامی ایران در مقابله به مثل حتی در جنگ هشت ساله با رژیم صدام هم بر پایه عصبانیت و واکنش‌های کور اقدام نکرده و رعایت موازین بین المللی و موازین شرعی و اخلاقی را در جنگ انجام داده است. به همین جهت در عملیات وعده صادق دو نیز همین مبانی را رعایت کردیم.

وی افزود: رزمندگان ما، سپاه پاسداران غیرتمند ما و نیرو‌های مسلح ما باز هم علی‌رغم وحشی گری تروریست‌های اسرائیل در نابود کردن زیرساخت‌های فلسطین و لبنان، به مراکز نظامی حمله کردند و سه مرکز عمده نظامی صهیونیست‌ها را با قدرت کوبیدند و خوشبختانه بالای 80 درصد موفقیت آمیز بود.

دبیر مجمع روحانیون مبارز گفت: موشک‌های ما با عبور از گنبد آهنین و به تعبیر آقای رئیس‌جمهور عزیز که این گنبد آهنین از شیشه هم شکننده‌تر هست، ضربه‌های کاری به آن مراکز نظامی زد و پیام را به صهیونیست‌ها داد. از منظر حقوق بین الملل نیز دفاع مشروع در تمام کشور‌های جهان یک حق مسلم و به رسمیت شناخته شده است حتی قبل از این که منشور سازمان ملل متحد منتشر بشود.

وی ادامه داد: ماده 51 منشور سازمان ملل متحد هم بر همین حق عرفی تاکید دارد و می‌گوید که هرگز فرآیند و مسائل پیش‌بینی شده در این اصل، مانع اعمال حق دفاع مشروع فردی و جمعی ملت‌ها نمی‌شود. اگر به کشوری و به فرد یا ملتی حمله شد، آنها حق دارند از خودشان دفاع و دفاع مسلحانه بکنند؛ البته باید به اطلاع سازمان ملل و مجمع عمومی شورای امنیت برسانند، ولی لازم نیست منتظر کسی بمانند.

انصاری گفت: ما با کشوری مواجه هستیم که هیچ یک از موازین حقوق بین الملل را نه به رسمیت می‌شناسد، نه محترم می‌شمارد و نه به آنها عمل می‌کند و ما خوشبختانه همواره این موازین را رعایت کردیم؛ بنابراین به لحاظ اصول اخلاقی، اصول انسانی، اصول شرعی و موازین بین الملل اقدام ما یک اقدام کاملا حقوقی بوده و هیچ کس ایرادی را بر این اقدام ما نمی‌تواند داشته باشد.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که با توجه به ناتوانی سازمان ملل و شورای امنیت در توقف جنایات رژیم صهیونیستی و ایجاد ثبات در فلسطین و همچنین در لبنان چه ساز و کاری برای بازداشتن رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند؟ گفت: ما به ناتوانی و بی عملی سازمان ملل و شورای امنیت و این ساز و کاری که در آن حق وتو تعیین می‌کند اذعان می‌کنیم و خود این حق وتو خیلی با عدالت سازگار نیست.

وی افزود: ولی هرگز اولا نباید از اقدامات حقوقی صرف نظر کنیم، حداقل اقدامات حقوقی بخصوص اگر با هماهنگی کشور‌های دیگر مثل کشور‌های اسلامی و کشور‌های جهان باشد که یک هم افزایی صورت بگیرد و شکایات علیه جنایات جنگی که اسرائیل انجام داده به دادگاه بین المللی لاهه و دیگر مجامع بی تاثیر نیست و دست‌کم در افکار عمومی جهان موثر خواهد بود.

انصاری گفت: واقعا بدون استثنا همه آنچه که در کنوانسیون‌های بین المللی و منشور سازمان ملل در رابطه با جنگ، نهی و منع شده؛ همچون کودک کشی و نسل کشی، زدن تاسیسات بیمارستانی و جمعیت غیرنظامی، سلاح‌های غیرمتعارف را به کار گرفتن و... را اسرائیل مرتکب شده است، نه یک بار بلکه دائم در طی این 70 سال کار اسرائیل انجام جنایت‌های جنگی، نسل کشی، کودک کشی، تخریب زیرساخت‌های عمومی و... بوده است.

وی افزود: نکته مهم همان است که مقام معظم رهبری بار‌ها فرمودند و امروز هم فرمودند. تجربه نشان داده که یک ملت ضعیف مورد طمع دشمنان قرار می‌گیرد، چون فکر می‌کنند می‌توانند تعدی و تجاوز بکنند و ما باید روی پای خودمان بایستیم، باید قوی باشیم. این قوت و قدرت هم، هم قدرت و قوی بودن از لحاظ نظامی و سخت افزار و نیرو‌های مسلح است و هم به ویژه قدرت نرم افزاری از لحاظ قدرت ملت، هم افزایی ملی، انسجام ملی و اقتدار ملی است. همچنین ما باید اقتصادمان را قوی کنیم، ملت‌مان را در صحنه نگهداریم و امیدوار کنیم و باید پیوند حکومت و ملت را هر روز تقویت کنیم و باید با هر عاملی که این پیوند را می‌تواند تضعیف کند مبارزه کنیم.

وی افزود: اگر قدرت‌مند باشیم، کشور‌های اسلامی قدرتمند باشند و اقدامات هماهنگی صورت گیرد، حتما اسرائیل کوچک‌تر از آن است که بتواند در ادامه حیات ننگین خودش به جنایاتش ادامه دهد. من فکر می‌کنم یک اقدامات به هم پیوسته خوبی که از قبل بوده و اخیرا هم صورت گرفته است، مسافرت آقای پزشکیان به قطر و سخنانی است که آن جا داشته است. صحبت‌هایی که با روسای کشور‌های اسلامی داشته و موافقت نامه‌های اجمالی که گام موثری است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری گفت: سخنرانی که رئیس‌جمهور در مجمع سازمان ملل با دلایل همه فهم جهانی و در عین حال قوی، محکم و مطابق با موازین بین الملل در ترسیم جنایات اسرائیل از یک سو و تبیین موضوع مظلومیت و محرومیت مردم فلسطین از سوی دیگر انجام داد بسیار خوب بود و این کار‌ها باید انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری افزود: کشورهای اسلامی باید در اقدامات عملی، اسرائیل و حتی حامیان اسرائیل را بیشتر تحریم کنند همانطور که امام (ره) می‌فرمودند که اگر در جهان اسلام مردم هر کدام یک سطل آب به سمت اسرائیل بریزند، اسرائیل را سیل می‌برد؛ اگر همه ملت‌های مسلمان توان‌شان را پشت سر ملت فلسطین و لبنان قرار دهند اسرائیل مضمحل خواهد شد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که اسرائیل پیام لازم را از جمهوری اسلامی ایران گرفته است، من بعید می‌دانم که خیال‌های واهی که در سرداشتند را انجام دهند. امروز رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند اسرائیلی که از نیل تا فرات در ذهنش بود، امروز به هفتاد سال قبل برگشته است؛ یعنی نیروی مقاومت همین مردم مظلوم لبنان و غزه توانست اسرائیل را به نقطه‌ای برساند که دنبال تامین امنیت خودش است و هفتاد سال قبل عقب رانده شده است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز گفت: این مسیر باید ادامه پیدا کند. ایستادگی، مقاومت، شجاعت، نترسیدن و همبستگی عوامل مکملی هستند که می‌توانند اسرائیل را به عقب برانند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری در پاسخ به این سوال که چرا دفاع فلسطینی‌ها از منظر قوانین اسلامی و دینی و همچنین حقوق بین الملل به ویژه عملیات طوفان الاقصی مشروع است؟ گفت: این سوال مهمی است و واقعیت این است که رژیم صهیونیستی طی هفتاد سال گذشته از بدو تاسیس تا الان بر مبنای نقص همه اصول اخلاقی و اصول حقوقی بین الملل حرکت کرده است. غصب سرزمین، توسعه غصب، نسل‌کشی‌های پی در پی، بیرون راندن اهالی یک سرزمین از سرزمین خودشان و آواره کردن این‌ها و انواع اقداماتی که بدون وقفه در هفتاد سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: موضوع جدی این است که مجموعه این اقدامات مشمول مرور زمان می‌شود و مرور زمان این‌ها را مشروع می‌کند، اگر دزدی آمد خانه کسی را غصب کرد و قدرت داشت که غصب را ده سال، بیست سال ادامه دهد، آیا صاحب خانه حق ندارد بعد از ده سال اقامه دعوا کند و درخواست حقش را بکند؟

دبیرمجمع روحانیون مبارز گفت: بحث بر این است اساسا این رژیم مبنا و توسعه‌اش غیر مشروع بوده است. بدون وقفه در طول این هفتاد سال عملیات غاصبانه و خلاف حقوق بین الملل را ادامه داده است، کدام روز بوده است که بلدوزر‌های رژیم اسرائیلی خانه و مزرعه مردم را تخریب نکرده باشند و با کمال وقاحت و با زور سرنیزه و شکنجه، زن و مرد و کودک را کشان کشان از خانه‌شان بیرون نینداخته باشند و یک سری صهیونیست از اطراف دنیا جمع کرده و در آن خانه‌ها نشاندند و شهرک‌نشین‌ها را درست کردند.

وی افزود: بسیاری از قطعنامه‌هایی که سازمان ملل با همین ساختار ناقصش علیه توسعه شهرک‌نشینی و علیه غصب سرزمین‌ها صادر کرده با وتوی آمریکا مواجه شدند که معنی وتوی آمریکا این است که خودشان سهیم هستند در این قطعنامه‌ها.

انصاری ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی بعد از این بود که درون یک زندان هر روز زندان تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود و این‌ها دارند آن جا خفه می‌شوند. احساس کردند مرگ تدریجی درون یک زندان برای‌شان دیگر غیر قابل تحمل است و برای نجات جان خودشان اقدام به عملیات کردند. آیا هیچ مجمع جهانی یا هیچ کشوری آمد به حماس و فلسطینی‌ها بگوید که شما دست به هیچ عملیاتی نزنید و ما حق‌تان را می‌گیریم؟

وی گفت: شصت الی هفتاد سال کافی نبود برای انتظار کشیدن یک ملت آواره؟ از دید بنده و همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند براساس موازین حقوق بین الملل اقدام طوفان الاقصی یک اقدام مشروع از خود بود و حق داشتند چنین کاری بکنند و باید جامعه جهانی بعد از این عملیات طبق ماده 51 می‌آمد به کمک فلسطینی‌ها و اسرائیل را سرجای خودش می‌نشاند اما همه سکوت کردند و آمریکا بمب‌های چند تنی را به اسرائیل هدیه داد.

انصاری گفت: فراموش نکنیم که نتانیاهو این گرگ وحشی و خون آشام از داخل خاک آمریکا فرمان حمله به ضاحیه لبنان و شهادت سید حسن نصرالله را صادر کرده است؛ فراموش نکنیم با حضور مقامات آمریکایی بعد از طوفان الاقصی در منطقه و با حضور در مرز فلسطین اشغالی بود که با انواع سلاح‌ها به طور کلی بیمارستان‌ها، مدارس، کلیسا‌ها، مساجد و همه مراکز و بیش از چهل هزار انسان را شهید و میلیون‌ها نفر را آواره، بی خانمان و داغدار کردند. اما با این اوصاف هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ بنابراین مردم فلسطین حق برقراری یک دولت فلسطینی در سرزمین آبا و اجدادی‌شان با مشارکت همه صاحبان این سرزمین را دارند.

دبیر مجمع روحانیون مبارز افزود: چه کسانی که الان در فلسطین مستقر هستند و چه کسانی که آواره شده و در اردوگاه‌ها هستند و چه کسانی که در اقصی نقاط دنیا پراکنده شدند. باید مردم و صاحبان سرزمین فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان یک انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار کنند و هر رژیم یا دولتی را که این ملت برگزینند؛ قانونی خواهد بود.

انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار حمایت از مردم فلسطین و تاکید بر حق دفاع مشروع همواره دنبال راه‌های مسالمت آمیز دیپلماتیک بوده است. مدعیان حقوق بشر که کراوات زده و شیک می‌گردند وقتی به صحنه خون آشامی رژیم صهیونیستی می‌رسند تمام احساسات انسانی را فراموش می‌کنند اگر آن‌ها واقعا به اجرای حقوق و به حقوق بین الملل اعتقاد دارند، حقوق بین الملل می‌گوید که مردم سرنوشت خودشان را با انتخابات برگزار کند. جمهوری اسلامی ایران هر نتیجه‌ای که بود احترام خواهد گذاشت و با آن دولتی که تشکیل می‌شود روابط دوستانه و برادرانه خواهد داشت.