شنبه 1 اردیبهشت 1403

توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا

استان‌ها - ایرنا - رهاورد تلاش های هفت ساله دولت برای نقاط مختلف کشور به ویژه روستاها، توسعه زیرساخت های سلامت و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی، دسترسی به آب شرب بهداشتی، تامین مسکن برای محرومان و اقشار آسیب پذیر و توانمندسازی روستاییان بوده است.

هر یک از این اقدامات که با توجه به شرایط تحریم و وضعیت نامناسب اقتصادی کشورمان به نتیجه رسیده است حاصل تلاش دولتمردان و دلسوزانی است که در سال های اخیر از تمامی توان و تجهیزات موجود بهره گرفته اند تا ایران همواره سرافراز بماند و قشرهای مختلف مردم از حداقل امکانات استفاده کنند.

تشریح و بررسی تلاش های انجام شده و راه های سخت و دشواری که منجر به عمران و آبادی در نقاط مختلف کشور شده است وظیفه ای است که خبرنگاران استانی ایرنا سعی کرده اند تا آن را به خوبی ایفا کنند و گواه این ادعا تهیه گزارش هایی است که جزئیات اقدامات را در گفت و گو با مسوولان و متولیان امر مورد واکاوی قرار داده است.

خبرنگاران استانی ایرنا در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، کرمان، کردستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در بازه زمانی 10 تا 20 آذرماه، فعال ظاهر شدند و این موضوعات را دستمایه تهیه گزارش کردند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

آذربایجان غربی

وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و شورترین دریاچه در ایران این بار نیز دستمایه تهیه گزارش توسط خبرنگار ایرنا شده تا آحاد جامعه و به ویژه مردم این خطه را در جریان آخرین اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید در این رابطه قرار دهد.

در مقدمه این گزارش با عنوان طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در ایستگاه آخر آمده است: احیای دریاچه ارومیه به عنوان دغدغه نخست مردم خطه آذربایجان که در نخستین نشست هیات دولت تدبیر و امید مطرح شد تا به امروز یعنی سال پایان دولت، مورد توجه جدی شخص رییس جمهوری و مقام عالی استان در آذربایجان‌غربی قرار گرفت و سبب شد تا طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه به ایستگاه آخر خود برسد.

از آنجایی که تا پیش از دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی، هیچ مسوول کشوری در جلسه مهمی نظیر هیات دولت، به موضوع دریاچه ارومیه نپرداخته بود، طرح این مسئله آن هم در نخستین جلسه برای همه مردم منطقه تازگی داشت ولی در کنار آن، عده ای از شهروندان نیز به طرح این موضوع، زیاد خوش بین نبودند و آن را در جمع وعده‌های بی سرانجام نظیر دولت‌های گذشته می‌دانستند.

دیری نگذشت تا با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و آغاز اقدامات عملی برای احیای نگین آبی آذربایجان، امید به مردم به جدیت دولت در احیای دریاچه افزایش یافت؛ اما بودند و هستند کسانی که در راستای اهداف سیاسی و جناحی خود و صرفا برای مخالفت با دولت، امید مردم را نشانه رفته‌اند.

مخالفان دولت در حالی برای ناکارآمد نشان دادن ستاد احیا تمامی تلاش خود را به کار گرفتند که پس از گذشت بیش از هفت سال، آخرین گام‌های دولت برای تحقق احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و در این راستا بیش از 150 هزار میلیارد ریال با وجود تحریم و مشکلات اعتباری از سوی دولت تدبیر و امید به قیمت روز هزینه شده است؛ هزینه‌ای که نشان داد دولت به موضوعات زیست محیطی و مطالبات مردمی حساسیت کافی دارد.

اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نه تنها امیدوارکننده بوده بلکه تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان بیش از یک متر و 22 سانتی متر افزایش یافته و این امیدواری را افزایش داده که قول رییس دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان در مسیر پایانی است.

رییس جمهوری در آخرین سفر خود به آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه اعلام کرده بود که پس از بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز نگین آبی آذربایجان سالانه بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

همچنین از این مرکز می توانید گزارش دیگری با عنوان توسعه راه و شهرنشینی در آذربایجان‌غربی باهمت 10هزار میلیارد ریالی دولت را بخوانید که در آن به اهتمام جدی دولت برای توسعه رفاه اجتماعی برای قشرهای مختلف جامعه پرداخته شده و در بخشی از آن آمده است: دولت تدبیر و امید در راستای ادامه روند توسعه کشور، حدود 10 هزار میلیارد ریال را در حوزه‌های مختلف مسیرهای ارتباطی، ریلی و بازآفرینی شهری آذربایجان‌غربی هزینه کرده است تا روند توسعه همچنان در نقاط مختلف کشور بی‌وقفه ادامه داشته باشد.

دولت تدبیر و امید اهتمام جدی را برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه دارد که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع می‌دهد.

احداث و توسعه راه‌های روستایی، جاده‌های بین شهری، بزرگراه‌ها، آزاد راه‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته در آذربایجان غربی بوده و هزاران کیلومتر از این محورها در این مدت، به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل از روزی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی، با افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی رقم زد.

همچنین این مرکز در گزارش دیگری به وضعیت امکانات درمانی در استان آذربایجان غربی که به همت دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته است اشاره کرده و عنوان آذربایجان‌غربی با شاخص 1.5 تخت بیمارستانی در مدار توسعه خدمات درمانی را برای این مطلب انتخاب کرده است.

آذربایجان‌غربی درحالی که از استانهای رده پایین جدول تخت بیمارستانی و فضای درمانی کشور بود، با نگاه بلند دولت تدبیر و امید صدها تخت بیمارستانی جدید و هزاران متر مربع فضا در استان راه‌اندازی شد تا این خطه از کشور، تنه به تنه شاخص‌های کشوری زده و حتی به فکر رده های بالای جدول باشد.

طی سال‌های نه چندان دور، خبرهای بسیاری در خصوص مشکلات فضاهای درمانی در آذربایجان غربی انعکاس می‌یافت که حتی در برخی موارد، نشانه بغرنج بودن معضلات این بخش و خدمت رسانی کند و با کمیت و کیفیت نامناسب بود.

یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید در راستای توسعه همه جانبه و رسیدن آذربایجان‌غربی به متوسط کشوری، موضوع تخت‌های بیمارستانی به عنوان مهمترین شاخص بخش درمان بود که پس از گذشت بیش از هفت سال، این امر به بار نشسته و صدها تخت بیمارستانی جدید با امکانات ویژه به مجموعه درمانی در این استان اضافه شده است.

این اقدامات دولت، یکی از مهمترین پیش‌درآمدها برای مقابله با ویروس کرونا نیز در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اخیر بود که توانست ظرفیت سخت افزاری قابل توجهی را در راستای مقابله با این بیماری حتی در شهرهای کوچک آذربایجان‌غربی ایجاد و از بروز معضل عدم توانایی درمان بیماران جلوگیری کند.

در روزهایی که علاوه بر بیماران دیگر بخش ها، بیش از هزار و 700 بیمار کرونایی نیز در آذربایجان غربی بستری بودند، به علت وضعیت مناسب تخت های بیمارستانی، هیچ مشکلی در استان ایجاد نشد و این وضعیت بحرانی با دوراندیشی سال‌های پیش دولت تدبیر و امید، سپری شد.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش یادشده را در برمی گیرد که برای خواندن متن کامل آن می توانید به سایت خبرهای استانی ایرنا مراجعه کنید.

آذربایجان شرقی

تداوم خدمت‌رسانی در روستاهای آذربایجان‌شرقی عنوان گزارشی است که خبرنگار دفتر ایرنا در تبریز برای مطلب خود برگزیده و دسترسی روستاییان این استان به آب شرب بهداشتی را محور قرار داده و در ابتدا نوشته است: یکی از زیرساخت های اساسی که نقش مهمی در ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی از طرفی و از طرف دیگر در حفظ محیط زیست ایفا می کند توسعه شبکه گاز است و از این رو جایگزینی سوخت های فسیلی به سوخت پاک و سبز همواره مورد توجه بوده است و در استان آذربایجان شرقی هم روند اتصال روستاها به شبکه گاز از رشد قابل توجهی برخوردار است.

دسترسی به آب شرب بهداشتی روستاییان به آب شرب بهداشتی از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی است؛ در شرایطی که روستاییان استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل استفاده از آب تصفیه نشده و گاه آلوده رودخانه ها و چشمه ها با امراض گوناگون ناشی از این آن دست به گریبان بودند، اکنون نزدیک به 90 درصد آنان به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند.

وضعیت روستاهای آذربایجان شرقی در طول بیش از چهار دهه گذشته از نظر دسترسی به برق نیز متحول شده است؛ در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد انگشت شماری از روستاهای استان، آن هم در مناطق نزدیک به شهر، برق داشتند، اکنون ضریب نفوذ برق در روستاهای بالای 10 خانوار به 100 درصد رسیده است.

تلاش برای ارایه خدمات اینترنت پرسرعت برای همه روستاییان، پرداخت 353 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های اشتغال پایدار روستایی و افزوده شدن 63 هزار واحد مسکونی به اماکن مسکونی روستایی از دیگر دستاوردهای پیروزی انقلاب در روستاهای آذربایجان شرقی به عنوان نماد برای توزیع عادلانه امکانات در مناطق شهری و روستایی است که نوید آینده ای روشن را برای روستا و روستانشینی می دهد.

خبرنگار ایرنا همچنین در گزارش دیگری با عنوان آذربایجان‌شرقی در آستانه دسترسی 90 درصدی روستاییان به آب شرب بهداشتی نیز بخش دیگری از این موضوع را مورد بررسی قرار داده است و از تجربه حضور خود در مخزن شهید کشوری در ارتفاعات بخش «آبش احمد» شهرستان کلیبر اینگونه نوشته است که مشاهده دشواری های تامین آب شرب بهداشتی در این مخزن نصب شده بر بلندی های منطقه با حضور شبانه روزی کارکنان آب و فاضلاب و آزمایش 24 ساعته آب ورودی به مخزن، نشان می دهد که آب و فاضلاب آذربایجان شرقی برای تامین آب شرب روستاییان استان از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

به عبارت دیگر، تأمل در چگونگی تامین آب شرب مورد نیاز ساکنان 106 روستا توسط مخزن شهید کشوری در گستره ای به وسعت 45 کیلومتر مربع که در آن هیچ چشمه و رودخانه جاری برای تامین آب وجود ندارد، از دغدغه جدی نهادهای مسوول برای رفع نیاز روستاییان به این مایع حیات، با وجود دشواری های بسیار، حکایت دارد.

در تبیین تلاش دولت تدبیر و امید برای توزیع عادلان آب شرب بهداشتی میان شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب استان از 2 میلیون و 653 و 661 نفر در سال 1392 به 3 میلیون و 51 هزار و 846 نفر در سال 1398 افزایش یافته که نشان دهنده افزایش بیش از 20 درصدی است.

اصفهان

تامین مسکن محرومان اصفهان راهبردی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر عنوان گزارش خبرنگار ایرنا در اصفهان است که به بررسی اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر پرداخته و در مقدمه نوشته است: تامین مسکن محرومان که در قالب یک طرح ملی در استان اصفهان در حال انجام است از جمله اقدامات موثر دولت در راهبرد محرومیت‌زدایی، بهبود وضعیت رفاه و توسعه استان است که در واقع عملکرد خوبی از خدمات رسانی را در کارنامه جمهوری اسلامی افزوده است.

مسکن یکی از نیازهای اساسی و اصلی مردم در تمامی جوامع به شمار می‌رود که تامین آن در تمامی مناطق شهری و روستایی از رویکردها و سیاست‌های حاکمیت محسوب می‌شود و سالانه بخش قابل توجهی از بودجه کشورها با این امر اختصاص می‌یابد.

تامین مسکن بویژه برای اقشار آسیب‌پذیر و محرومان هم از اهمیت بالایی برخوردار است که به رفاه حال بیشتر آنان، جلوگیری از افزایش محرومیت، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توسعه شهرها کمک می‌کند.

آنطور که محققان امور اجتماعی می‌گویند ساخت مسکن و ارائه آن به افراد کم درآمد و محروم سبب کاهش مهاجرت‌ها به شهرها و در نتیجه کاهش حاشیه نشینی می‌شود که بی شک موضوعی مهم و اثربخش در مسیر پیشرفت کشور است.

متن کامل این گزارش در صفحه خبرهای استانی ایرنا قابل مشاهده است.

بوشهر

خبرنگار ایرنا در بوشهر نیز در گزارشی از مشکلات نوبت بندی، قطع مکرر آب و کم آبی که گریبانگیر مردم این استان بود و در سال های اخیر با تدبیر مسوولان در اجرای طرح‌های موثر تامین و توزیع آب این مشکل دیرینه کاهش یافت، نوشته است و کاهش تشنگی بوشهری‌ها را برای عنوان این گزارش انتخاب کرده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: بوشهر از استان‌های گرم و خشک کشور دارای 38 شهر و 624 روستا با یک میلیون و 251هزار و 291 نفر جمعیت است که 70 درصد جمعیت آن شهری و 30 درصد روستایی است و در زمان حاضر 819 کیلومتر خط انتقال آب، سه هزار و 76 کیلومتر مترشبکه توزیع، 300 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و 30 ایستگاه پمپاژ کار آبرسانی به مردم شهرهای این استان را برعهده دارند.

از دیرباز تاکنون بخش عمده آب مورد نیاز ساکنان استان بوشهر از منابع خارج از این استان شامل 53 درصد از خط آبرسانی سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و 26 درصد خط آبرسانی از چشمه ساسان شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شده‌است و 8 درصد آن را 2 سایت آب شیرین کن بوشهر و کنگان و 13 درصد را 141 حلقه چاه در این استان تامین می‌کند.

کاهش شدید منابع آبی براثر خشکسالی متوالی بیش از 10 ساله و بارندگی‌های کم در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد که بیش از 80 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خط لوله از این استان‌ها تامین می‌شود، باعث شده تا میزان آب انتقالی به بوشهر به میزان قابل توجهی کاهش یابد به نحوی که در سال 97 این امر سبب بروز مشکلات زیادی برای مردم شد و مسئولان را بر آن داشت با اجرای طرح‌های آبرسانی مساله را چاره کنند.

در این ارتباط حل مشکل کم آبی استان بوشهر و جلوگیری از تکرار شدن مشکلات تابستان 97، مسئولان این استان را برآن داشت تا با اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی از جمله نوسازی و بهسازی شبکه، کف شکنی چاه‌ها، افزایش ظرفیت آب شیرین کن بوشهر به 22هزار و 500 مترمکعب، احداث 150 هزار مترمکعب آب‌شیرین کن دست به کار شوند و کاری کنند تا به گفته عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر وابستگی آبی این استان به استان‌های همجوار کاهش یابد.

در ادامه این گزارش نیز با برجسته کردن این عنوان که برازجان پس از تنش آبی سال 97 آمده است: سال 97 با تنش آبی شدید برای بوشهر همراه بود طوریکه مردم این استان داغ ترین تابستان را با سختی و مشکلات ناشی از بی آبی زیاد پشت سر گذاشتند، مردم در برخی از شهرها مانند برازجان دشتستان روزها و هفته‌ها با بی آبی روبرو بودند و همین امر باعث تجمع خیابانی پی در پی و راه‌بندان در برخی از مناطق این استان شده بود.

ایجاد مخزن‌های زمینی از جمله آب انبار، حجیم‌تر کردن مخازن ذخیره هوایی، خرید پمپ‌های مکنده قوی، حفر چاه در منزل، جداکردن آب آشامیدنی با دیگر مصارف روزمره و خرید آب از تانکرهای سیار از جمله اقداماتی بود که بوشهری‌ها بویژه در برازجان برای کمتر کردن تبعات کم آبی به کار می‌بستند. این قطعی مکرر آب و بی آبی برخی مناطق شهری و روستایی، مردم استان بوشهر را به زحمت انداخت و مسئولان را با مشکلات زیادی روبرو کرد به نحوی که تلاش شد تدبیری در این زمینه اندیشیده شود و برآیند آن طرح‌های آبرسانی بود که اجرای آن آغاز شد.

ادامه گزارش را می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

خراسان رضوی

توسعه زیرساختهای حوزه سلامت در خراسان رضوی عنوان گزارشی از دفتر مشهد است که به اقدامات انجام شده دولت در زمینه ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمان در استان خراسان رضوی پرداخته و وضعیت موجود در رابطه با میزان تجهیزات و امکانات پزشکی این استان را تشریح کرده است.

در این گزارش می خوانید: توسعه زیرساختهای سلامت و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به اذعان کارشناسان این حوزه یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌های دولت تدبیر و امید در استان خراسان رضوی است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد که 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد طی هشت سال گذشته در راستای زیر ساخت‌های سلامت گامهای تاثیرگذاری برداشته است، به طوریکه 44 طرح بزرگ بهداشتی و درمانی طی این مدت یه همت دست‌اندرکاران این حوزه اجرا و تکمیل شده است. بهره‌برداری از بیمارستان 400 تختخوابی شهید هاشمی نژاد مشهد که در منطقه محروم این شهر واقع شده، جدیدترین طرح سلامت محور است که در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید و اواخر آبان ماه امسال توسط رییس جمهوری افتتاح شد. گرچه اکنون کمبودهایی وجود دارد و بویژه در مناطق حاشیه‌ای و محروم مشهد تخت‌های بیمارستانی بسیار و به تعداد بیش از یک هزار و 500 تخت باید احداث شود اما باید اذعان داشت که با وجود تحریمهای ظالمانه، کمبود اعتبارات و چالشهای پیش رو، متولیان سلامت خراسان رضوی طی این مدت از هیچ تلاشی در راستای توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت فروگذار نبوده‌اند. هم‌اکنون 6 دانشگاه علوم پزشکی در استان پهناور خراسان رضوی فعالیت دارند که بیشتر این جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

در ادامه نیز اظهارات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده که گفته است: پرونده دولت دوازدهم با زرین‌ترین اوراق در کمک به زیرساختهای سلامت در کشور بسته خواهد شد. دکتر سعید نمکی از احداث 10 هزار تخت بیمارستانی علاوه بر افتتاح صدها مرکز بهداشتی، خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و مراکز آموزشی در این دوران خبر داد که بخشی از آن در خراسان رضوی و کلانشهر مشهد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

سیستان و بلوچستان

گام نخست حرکت به سمت استفاده از ظرفیت های یک استان شناخت دقیق ذخایر و راههای بهره مندی از آنها است اهمیت پرداختن به این موضوع باعث شد تا خبرنگار ایرنا در زاهدان به سراغ ذخایر معدنی استان سیستان و بلوچستان برود و گزارشی تهیه کند با عنوان شناخت ذخایر معدنی سیستان‌وبلوچستان و در این رابطه با داود شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان گفت و گو کند.

بنا به اظهارات این مقام مسوول ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در این استان تاکنون افزون‌بر یکهزار و 126 میلیون تن بوده که از این میزان 763 میلیون تن در حال بهره‌برداری و 363 میلیون تن نیز شناسایی شده که آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

در مقدمه این گزارش هم می خوانید: شناخت مزیت‌های سرشار معدنی سیستان و بلوچستان و هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری و فرآوری آنها و در نتیجه افزایش ارزش افزوده و ایجاد توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی از جمله مهمترین راههای رونق تولید و رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشورهای دارای وفور منابع بوده و در این بین ایران به لحاظ تنوع منابع معدنی در بین سایر کشورها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

واژه سرزمین معادن رنگارنگ یا رنگین کمان معدن برای سیستان‌وبلوچستان زیبنده این استان مستعد و غنی است، وجود معادنی چون کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت نشان از این گنج های سنگی یا زیرسنگی دارد.

جایگاه سیستان‌وبلوچستان در حوزه معادن قابل توجه بوده که برای بررسی بیشتر این موضوع و نقش معادن این استان در توسعه رونق تولید و رسیدن به اقتصاد مقاومتی کشور به بررسی گوشه هایی از این نعمت خدادادی می پردازیم.

کردستان

کریدور شمال - جنوب یک شاهرگ حیاتی برای توسعه و رشد اقتصادی استان کردستان است که از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) ادامه دارد 320 کیلومتر آن در استان واقع شده و بنا به گفته بهمن مراد نیا استاندار این استان برای اتمام نیازمند یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.

وی همچنین این مسئله را گفته است که تلاش دولت در این است بخشی از این راه حیاتی و تاثیرگذار در توسعه استان به بهرهبرداری برسد البته مجموعه مشکلاتی از قبیل منابع طبیعی، زیرساخت برق، مخابرات و تملک اراضی کشاورزی وجود دارد که باید هرچه زودتر حل و به نتیجه برسد.

این مطلب بخشی از گزارش مرکز سنندج با عنوان کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان است که در آن توضیحات کاملی از اهمیت این کریدور و تلاش های صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید برای به نتیجه رساندن نهایی آن ارائه شده است.

خبرنگار ایرنا گزارش خود را با این مقدمه آغاز کرده است: توسعه و ارتقای راه‌های بین شهری در کردستان به علت جغرافیای کوهستانی منطقه از مطالبات جدی مردم این استان بوده است که احداث کریدور شمال - جنوب از جمله پاسخ‌های دولت به این درخواست عمومی به شمار می‌آید.

شرایط توپولوژی کردستان، ناهمواری و سخت گذر بودن مسیرهای ارتباطی آن باعث شده این استان همواره از شاخص‌های پایین حوزه راه و حل و نقل برخوردار باشد و این مساله در بسیاری از موارد موجب نارضایتی مردم شده است.

توسعه و بهسازی راه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه یافتگی از مطالبات مردم کردستان از دولت‌ها و مسوولان است که کریدور شمال - جنوب از طرح‌های نقش آفرین در تحقق این مطالبات بوده و در دولت تدبیر و امید توجه جدی برای تکمیل این طرح است.

کریدور شمال - جنوب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که با طول یک هزار و 472 کیلومتر مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند.

مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد و با تلاش دولت تدبیر و امید، پیشرفت فیزیکی آن از 14 درصد سال 1392 هم اکنون به 65 درصد رسیده است.

کرمان

توانمندسازی روستاییان کرمان با ایجاد هشت هزار و 700 شغل پایدار عنوان گزارش مرکز کرمان است که به رویکرد جدید دولت در مدت 7 سال گذشته به منظور توانمندسازی مناطق روستایی استان ها از جمله کرمان که منجر بر مهاجرت معکوس و جهش تولید و اشتغال پایدار روستایی در مناطق مختلف این استان شده، پرداخته است.

گزارش کرمان با این مقدمه آغاز شده است: روستاها از گذشته تاکنون در جای جای این کره خاکی با معانی مختلفی از جمله تولیدات طبیعی، طبیعت بکر، آرامش و آب و هوای پاک تعبیر می‌شوند و زندگی در این مناطق با طبیعت پاک و به دور از هیاهو و آلودگی های شهرنشینی همواره مورد توجه قرار دارد، همچنین در زمانی که ویروس کرونا زنگ خطر بسیاری از شهرهای استان کرمان را به‌صدا درآورده و محدودیت های بسیاری با توجه به گستردگی جمعیت در این مناطق لحاظ شده، حفظ جمعیت در روستاها یک امتیاز برای گریز از این ویروس محسوب می‌شود.

روستاها با وجود تمامی مزایای خود، با صنعتی شدن و آراستگی شهرها، طی دهه های گذشته مورد بی مهری قرار گرفتند و بسیاری از ساکنان این مناطق به شهرها و کلانشهرها مهاجرت کرده و با وجود یک زندگی سطح پایین، بعضا حاشیه نشین می‌شوند که این امر علاوه بر ایجاد معضلات اجتماعی و دگرگونی چهره شهرها، تولید روستاها را به عنوان تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع و تولید کالاهای اساسی با چالشی جدی روبرو کرده است.

می توان گفت که روستا در هر جامعه ای مظهر تولید، هویت و فرهنگ محسوب می شود لذا هر کشوری که به روستاهای خود توجه کرده به همان نسبت در رشد تولید و حفظ هویت یک جامعه موفق عمل کرده است.

دولت در این زمینه با سیاست حمایت از اشتغال خرد و پایدار روستایی و ارتقای معیارهای زندگی در این مناطق، دست به اجرای طرح های هدفمند مختلفی از جمله بیمه، پرداخت سوبسید (یارانه) و تسهیلات به روستاییان و عشایر، منظومه روستایی و صندوق های خرد زده و با اینگونه فعالیت ها، به دنبال حفظ جمعیت روستانشین کشور و در نهایت اشتغالزایی و جهش تولید در این مناطق است.

اقدامات اخیر دولت در استان کرمان با وجود کثرت تعداد روستاها، مشاغل روستایی را با محوریت مشاغل خرد بر مبنای توانمندسازی مردم این مناطق و با تعریف زنجیره اشتغال گسترش می‌دهد و هدایت اعتبارات به این بخش تاکنون نقشی چشمگیر در رفع معضل بیکاری، مهاجرت و چالش های فراروی جهش تولید داشته است.

هرمزگان

در ماه‌های اخیر رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور به ویژه گمرک شهید رجایی بندرعباس موجی از مشکلات و گرانی را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرد که این موضوع با ورود به موقع مسوولان و تسریع در ترخیص کالاها تا حدودی حل شده است و همگان امیدوار به کاهش قیمت ها در بازار هستند همین موضوع باعث شده تا خبرنگار ایرنا در بندرعباس در گزارشی با عنوان ترخیص کالا از گمرکات هرمزگان و امید به کاهش قیمت‌ها به تجزیه و تحلیل آن با استناد به اظهارات مسوولان بپردازد.

در این مطلب مهمترین اقدامات دولت برای برون رفت از این چالش تشریح شده و در ابتدا آمده است: عمده کالاهای رسوب شده شامل روغن، برنج، اقلام بهداشتی و تجهیزات سلامت محور، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و برخی کالاهای فسادپذیر بود که پیگیری مسوولان دولتی و قضایی و رفع سریع مشکلات ترخیص، موجب شده که حرکت خوبی برای رونق تولید و آرامش قیمت ها در بازار ایجاد شود که در صورت تداوم می تواند ثبات نسبی در قیمت ها ایجاد و بازار متعادل گردد.

اهمیت تخلیه کالاهای انباشت شده در بنادر و گمرکات هرمزگان به اندازه‌ای مهم بود که در 2 ماه اخیر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس با همین رویکرد به این استان سفر کرده تا راهکاری برای سرعت بخشی به این امور داشته باشند و کالاها بویژه مواد اولیه هرچه زودتر از بندرشهید رجایی خارج و در چرخه تولید و فرآوری قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری مهرماه امسال در سفر به هرمزگان با بیان اینکه دولت 2 موضوع را به عنوان خط قرمز تلقی می‌کند، اظهارداشت: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد از ترخیص کالاهای مانده در گمرک جلوگیری کند و کالاها باید در کم‌ترین زمان ترخیص شود و مواد خام کارخانجات نیز سریع‌تر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

ادامه این گزارش را می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 2
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 3
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 4
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 5
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 6
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 7
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 8
توسعه روستایی اولویت دولت از منظر خبرنگاران استانی ایرنا 9