سه‌شنبه 8 آبان 1403

ملایی: میزان تلفات کم تحرکی 5 برابر کرونا است / صالحی امیری: دچار اشتباه تاریخی شده‌ایم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ملایی: میزان تلفات کم تحرکی 5 برابر کرونا است / صالحی امیری: دچار اشتباه تاریخی شده‌ایم

فدراسیون ورزشهای همگانی در مراسمی با حضور رئیس کمیته ملی المپیک از شهرداران طرح ملی «شهر فعال» این فدراسیون تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم تقدیر از شهرداران طرح ملی «شهر فعال» بعدازظهر امروز سه شنبه با حضور رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی، عبدالحمید احمدی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و معاون سابق توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و شهرداران شهرهای مشارکت کننده این طرح ملی در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. نکته جالب توجه این که حمید سجادی و محمد پولادگر، وزیر و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان به همراه علی‌رضا زاکانی، شهردار تهران علی‌رغم دعوت در این مراسم حضور نداشتند.

ملایی: میزان تلفات کم تحرکی 5 برابر کرونا است

افشین ملایی رئیس فدراسیون همگانی در این مراسم گفت: دانایی و جهالت شاید 2 کلیدواژه تفاوت کشورهای توسعه‌یافته و بدون‌توسعه در حیطه حکم‌رانی باشد. اگر حکم‌رانی خردمحور باشد، منجر به ورود سیستمی حکم‌رانان خواهد شد و در انتخاب اولویت‌ها، ذکاوت و حساسیت ها را به‌خرج خواهند داد.

وی افزود: میزان تلفات مردم از بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی چند برابر تلفات از بیماری کرونا در سال است. با کمی اغماض 5 برابر کرونا، کم تحرکی تلفات می‌گیرد. این چالش ملی امروز و بحران فردای ماست؛ بحرانی که خانواده‌های ایرانی را تهدید می‌کند. حکم‌رانی خردمحور تصمیماتی را احراز می‌کند که سلامت دهه‌های آتی را تضمین کند. این حکم‌رانی به سراغ طرح‌هایی می‌رود که پرفایده بوده و منفعت ملی را تامین کند که به نظر می‌رسد طرح ملی شهر فعال این مسائل را بهبود ببخشد.

وی با اشاره به نقش شهرداری ها افزود: نقش شهرداران در این طرح موازی با سایر عناصر نیست؛ بلکه کانونی، راهبر و در راستای ورزش همگانیی جایی‌ست که مردم در آن زندگی می‌کنند. این پروژه تمام بازیگران اجتماعی را با اتحاد و یگانگی به‌سوی منافع ملی گردهم می‌آورد. اگر اتاق فکر ورزش کشور تعمق بیش‌تری در اولویت حاکمیتی داشته باشد، با مشارکت در این پروژه راه را برای فعالیت بیش‌تر شهرداران هموار می‌کند. مهم‌ترین پروژه توسعه ورزش همگانی مبتنی بر ورزش شهروندی کشور را امروز در این جمع پیش می‌بریم.

صالحی امیری: دچار اشتباه تاریخی شده‌ایم

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در این مراسم اظهار داشت: عناوین آسیب‌های اجتماعی را می‌خواهم بگویم که مهم‌ترین چالش ما فقدان گفتمان و سیاست کارآمد است. بعد از 4 دهه مطالعه هنوز الگوی حکم‌رانی اجتماعی را نمی‌دانیم و دچار اغتشاش در نظام سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت هستیم. از طریق طراحی سیاست اجتماعی نتوانستیم سرمایه اجتماعی تولید کنیم و وضعیت شاخص‌ها بسیار پائین است و یعنی قدرت اقناع اجتماع را از دست داده‌ایم.

وی افزود: نتوانستیم خانواده را در ایران مدیریت کنیم و در الگوی سبک زندگی ناکام مانده‌ایم. طلاق 40 درصدی در تهران محصول تنش در سبک زندگی خانوادگی است که اگر پدیده‌هایی مثل این و ازدواج سفید در ایران مدیریت نشود، دچار فروپاشی اجتماعی می‌شویم. در حوزه خشونت و ناامنی اجتماعی کارنامه موفقی نداشته‌ایم و حوزه حراست از حریم شخصی شفاف نیست. به دلیل عدم قدرت تولید نشاط اجتماعی، یاس و ناامیدی را مهار نکرده‌ایم.

رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: مسیر توسعه را از ابتدای انقلاب آن‌گونه که می‌بایست، طی نکرده‌ایم و دچار اشتباه تاریخی شده‌ایم. جامعه بیش از پالایشگاه و نفت و فولاد به انسان اخلاق‌مدار نیاز دارد که ما این مهم را فراموش کرده‌ایم و توسعه صنعتی از توسعه انسانی می‌آید. ما محیطی برای تخلیه انرژی و نشاط اجتماعی تدارک ندیده‌ایم. اگر در جامعه‌ای تخلیه نباشد، منتظر خشونت و حوادث اجتماعی باشید. بخش زیادی از بحران‌های بعد از انقلاب بیان‌گر عدم قدرت تولید و بازتولید بوده. محور قرار دادن دولت در این زمینه غلط است و شهرداری‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین نهادها، مسئول مستقیم آسیب‌ها، رفاه و نشاط اجتماعی هستند.

تجلیل از شهرداران برگزیده

در این مراسم از ابوالقاسم محی الدینی شهردار و امیرعظیم صحت مند رئیس هیات ورزشهای همگانی استان یزد، محمدرضا سبطی شهردار گرگان و الهه غنیناقی رئیس هیات ورزشهای همگانی استان گلستان، سیدعلی مرتضی نژاد شهردار و همت هادیان رئیس هیات همگانی سمنان، مهدی خلیلی شهردار بندرانزلی و علیرضا زهری رئیس هیات ورزش های همگانی استان گیلان، عبدالصادق سرپرست شهرداری شهرکرد و مرتضی محمدیان دهکردی رئیس هیات چهار محال و بختیاری، سیدمسعود حسینی شهردار همدان، هادی سبزواری رئیس هیات ورزشهای همگنی استان همدان، علیرضا زاکانی شهردار تهران، منوچهر غفاری شهردار کلانشهر کرج، سعید مصفا سرپرست شهرداری شیراز، یعقوب هوشیار شهرار تبریز، سعید سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، رضا امینی شهردار اهواز، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه، حسین مهدیزاده شهردار ارومیه، محمدابراهیم براهویی شهردار زاهدان، سعید شعر باف تبریزی شهردار کرمان، محمود صفری شهردار اردبیل، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، علیرضا کریمی شهردار اراک، مهدی بهترین شهردار بیرجند، حمیدی راوری شهردار بجنورد، سعید فتوحی شهردار خرم آباد، علیرضا فیروز فر شهردار زنجان، جواد طالبی شهردار ساری، سیدانور رشیدی شهردار سنندج، مهدی صباغی شهردار قزوین و نستهن مقدم شهردار یاسوج تجلیل و قدردانی شد.