شنبه 14 مهر 1403

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه

تهران - ایرنا - نامه وزیر بهداشت به دبیرکل بهداشت جهانی در خصوص ایجاد محدودیت دارویی آمریکا برای ایران، تاکید واعظی بر تلاش دولت برای عملیاتی کردن تعهداتش در استان‌ها، توصیه سخنگوی وزارت خارجه ایران به آمریکا، تاکید مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید بر بی نتیجه بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تصریح گردان‌های حزب‌الله عراق بر ناکامی آمریکا در بدنام کردن الحشد الشعبی و درخواست اخراج آمریکایی‌ها...

اخبار داخلی ********** * تهران - سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نوشت: تحریم‌های واشنگتن تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای شهروندان ما غیر ممکن کرده است.

* تهران - رییس دفتر رییس جمهوری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تاکید کرد که دولت به عهدی که با مردم دارد و به تعهداتی که به مردم داده‌است، عمل می‌کند و تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبات اصلی مردم استان‌های کشور از جمله اردبیل به کار خواهد گرفت.

* تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که در حوادث اخیر عراق با نوعی وقاحت امریکایی توام با توهین به مردم عراق، فرافکنی سبک و تکرار اشتباه در محاسبات مواجه هستیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها از سیاست‌های مخرب در منطقه دست بردارند.

* نیویورک - نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اتهامات مقامات آمریکایی علیه کشورمان را برای منحرف کردن از 17 سال اشغال نظامی عراق و کشتار صدها هزار شهروند بی گناه این کشور دانست.

* تهران - عباسعلی کدخدایی عضو و سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به اظهارات وقیحانه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران واکنش نشان داد.

* تهران - عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 گفت: براساس مصوبه سه‌شنبه شب این کمیسیون، سقف معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران، 3 میلیون تومان تعیین شد.

* کرمان - معاون علم و فناوری رییس جمهوری گفت: هرچند شرایط تحریم، برخی مشکلات اقتصادی را برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است، اما بستری فراهم شده تا این شرکت‌ها بتوانند رشد کنند.

* اراک - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه صادرات ایران گفت: 31 میلیارد و 900 میلیون دلار انواع کالا تا پایان آذرماه امسال از کشور به نقاط مختلف جهان صادر شد.

* تهران - وزیر نیرو با تاکید بر اتصال این وزارتخانه به زیست بوم نوآوری کشور، گفت: وزارت نیرو می‌تواند در چند بخش از جمله اصلاح مصرف آب، انرژی و کاهش تلفات در شبکه‌های آب و برق از خروجی شبکه زیست بوم نوآوری کشور بهره‌مند شود.

اخبار خارجی ********** * تهران - "بن رودز" مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران باراک اوباما با انتقاد از فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی نتیجه بوده است.

* تهران - سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق سه‌شنبه شب درخصوص حملات آمریکا به مقر نیروهای الحشد الشعبی در غرب عراق گفت: آمریکا در بدنام کردن الحشد الشعبی و پایان دادن به نقش سیاسی‌اش در پارلمان شکست خورده است.

* بیروت - «کنفرانس احزاب عربی در لبنان» سه‌شنبه شب، حمله‌ی آمریکایی‌ها به پایگاه گردان‌های حزب‌الله وابسته به نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) را محکوم کرد و خواستار بیرون کردن آنان از این کشور و سوریه شد.

* پکن - روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا با اشاره به سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به چین نوشت که تهران و پکن با یکدیگر برای مقابله مشترک با زورگویی، قلدرمابی و یکجانبه گرایی به توافق رسیدند.

* نیویورک - نماینده دموکرات کنگره آمریکا، حمله به سفارت این کشور در بغداد را نتیجه اقدامات "دونالد ترامپ" دانست و گفت: رییس جمهوری آمریکا باید در سیاست ضد ایرانی خود تجدیدنظر کند.

* نیویورک - رییس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، ترامپ را گفت که با امتناع از دیپلماسی با ایران، بحران بین المللی ایجاد کرده است.

* نیویورک - رییس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا، حملات هوایی ایالات متحده به مقر گروه‌های عراقی را نقض حاکمیت این کشور خواند و آن را تحریک‌آمیز دانست.

* تهران - هزاران شهروند استرالیایی شامگاه سه شنبه در حالی به استقبال سال نو میلادی رفتند که بسیاری از آنان به علت گسترش آتش و دود به سواحل شرقی فرار کردند.

* تهران - رییس جمهوری فرانسه بامداد چهارشنبه در سخنانی به مناسبت سال جدید میلادی برغم اعتراضات گسترده در این کشور اعلام کرد که متعهد به انجام کامل اصلاحات نظام بازنشستگی است.

* تهران - یک مرکز پژوهشی سه‌شنبه شب گزارش داد که ساخت و گسترش شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در سال 2019 میلادی حدود 70 درصد نسبت به سال گذشته آن گسترش یافته است.

* نیویورک - رئیس جمهوری آمریکا برای سرپوش گذاشتن به شکست فشار حداکثری علیه ایران، بار دیگر تهران را تهدید کرد.

* تهران - رهبر کره شمالی در سخنرانی سال جدید گفت: پیونگ یانگ در حال برنامه ریزی "سلاح راهبردی جدید" است که با استفاده از آن در مقابل آمریکا و ترامپ قرار خواهیم گرفت.

* تهران - وزارت دفاع آمریکا بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای تفنگدار دریایی برای حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی وارد بغداد شده‌اند.

*تهران - دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواستار حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت بغداد شد.

* تهران - ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سه‌شنبه شب اعلام کردند که دومین پهپاد جاسوسی وابسته به ائتلاف سعودی را در کمتر از 12 ساعت گذشته در استان "الحدیده" در غرب یمن سرنگون کردند.

* تهران - دادگاه کیفری یمن که در صنعا مستقر است، سه‌شنبه شب اعلام کرد، " عبدربه منصورهادی" رییس جمهوری، "معین عبدالملک سعید" نخست وزیر و"خالد حسین الیمانی" وزیر امورخارجه دولت مستعفی و فراری به اعدام محکوم شدند.

* تهران - کریس مورفی سناتور حزب دموکرات روز سه شنبه در انتقاد به سیاست‌های رییس جمهوری امریکا در خاورمیانه گفت: بحران‌هایی که ترامپ در جاهای مختلف منطقه ایجاد کرد، سرانجام منجر به حمله به سفارت واشنگتن در بغداد شده است.

* تهران - "برهم صالح" رییس جمهوری عراق سه‌شنبه شب خواستار متفرق شدن معترضان از مقابل سفارت آمریکا در بغداد شد.

* تهران - در جریان حمله معترضان به سفارت آمریکا در بغداد، "باب منندز" مقام ارشد کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه گفت: ترامپ باید به دلیل ناکارآمدی در حفظ امنیت سفارت آمریکا در بغداد پاسخگو باشد.

* تهران - شبکه تلویزیونی "المیادین" سه‌شنبه شب به نقل از مقام‌های آمریکایی مستقر در عراق گفت که نیروهای نظامی ایالات متحده مستقر در پایگاه هوایی "عین الاسد" در استان الانبار، این پایگاه نظامی را به سمت بغداد ترک می‌کنند.

* تهران - یک نماینده ائتلاف سازندگی به ریاست "هادی العامری" در پارلمان عراق در واکنش به حمایت دولت منامه از حملات آمریکایی‌ها علیه مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار خواستار اخراج سفیر بحرین از عراق شد.

* بغداد - اقشار مختلف مردم عراق شامل شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ای، مجاهدان مبارزه با تروریسم از نیروهای الحشد الشعبی و سران عشایر خواستار بسته شدن لانه جاسوسی آمریکا در بغداد شدند.

* تهران - «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه امروز (سه شنبه) در دیدار «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران تاکید کرد که دمشق در نبرد ادلب به دنبال پایان دادن به تروریسم در خاک سوریه و تامین امنیت شهروندان سوری است.

* تهران - یک نماینده فراکسیون ائتلاف سازندگی به رهبری هادی العامری درپارلمان عراق روز سه‌شنبه از طرح پیشنهادی " مقتدا صدر" برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق با روش‌های قانونی و سیاسی استقبال کرد و گفت که این ائتلاف مصمم است که با ائتلاف سائرون همکاری کند.

*س_برچسب‌ها_س*