جمعه 30 شهریور 1403

FATF از دریچه نگاه موافقان و مخالفان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
FATF از دریچه نگاه موافقان و مخالفان

تهران - ایرنا - این روزها که به پایان مهلت گروه ویژه اقدام مالی برای تصویب و اجرای کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم توسط ایران نزدیک می‌شویم، رسانه‌های گوناگون با دیدگاه‌های متفاوت یا به دفاع یا به نقد آن می‌پردازند.

ایران از 1388 خورشیدی در لیست سیاه FATF قرار گرفت و با اجرایی شدن برجام، حضور ایران در لیست سیاه تعلیق شد و چنانچه تا چند روز دیگر کشور قوانین گروه ویژه اقدام مالی را نپذیرد، دوباره وارد لیست سیاه خواهد شد. این در حالی است که کشورهای عربستان، عراق، سوریه، لبنان و تمام همسایه‌های ایران قوانین این نهاد بین‌المللی را پذیرفته‌اند. در شرایطی که ایران در لیست سیاه FATF قرار گیرد، خطر بسته شدن حساب‌های اشخاص حقوقی ایران در بانک‌های خارجی و حتی ایرانیان مقیم خارج و بلوکه شدن پول‌های آن‌ها، بسیار جدی است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به طرح دیدگاه های متفاوت در خصوص FATF پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

واکنش ارز و طلا به معمای FATF

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: نرخ دلار در هفته گذشته نوسانات محدودی را به ثبت رساند و در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به سطح 13 هزار و 300 تومانی رسید و رشد هفتگی 0.8 درصدی را ثبت کرد. انتظار می‌رفت دلار با اتمام فصل تسویه حساب تجار (پایان سال میلادی) در مسیر نزولی بیفتد؛ اما بروز علائم منفی از فضای سیاسی این مجال را به بازار ارز نداد. بسیاری مخالفت بر سر دو لایحه باقی‌مانده از لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را از عوامل مهم رشد نرخ دلار در هفته گذشته عنوان کردند. سیگنال‌های منفی به دلار روز جمعه با حمله آمریکا و شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه تشدید شد و بازار ارز در انتظار یک شوک جدید است. بهای هر سکه طرح جدید هم در هفته گذشته مسیر دلار را پی گرفت و ضمن افزایش 10 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 640هزار تومان دست یافت. به این ترتیب، سکه سومین صعود هفتگی متوالی خود را ثبت کرد. علاوه بر دلار، بازار جهانی هم شروع مثبتی را به نفع سکه رقم زد. قیمت طلای جهانی که روز پنج‌شنبه صعود ملایمی را در آغازگاه سال 2020 رقم زده بود، عصر جمعه به‌دنبال تشدید نگرانی‌ها از رویارویی نظامی ایران و آمریکا طی جهشی 23 دلاری تا سطح 1546 دلار پیش رفت و به بالاترین ارتفاع در چهار ماه اخیر رسید. با حمایت‌های دوجانبه دلار داخلی و اونس جهانی، شروع مثبتی در انتظار فلز زرد در بازار داخلی است.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در گفت و گو با محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می نویسد: پیوستن به FATF زمانی اثربخش است که ما تحریم نباشیم، در حالی که تحریم‌ها جلوی آزادی عمل ما را گرفته است. چه فایده دارد که ما FATF را بپذیریم، ولی تحریم‌ها سر جایش باشد. مگر می‌شود تحریم باشیم و بعد بگوییم ما FATF را پذیرفتیم؟ FATF زمانی خوب است که شرایط کشورمان عادی باشد. در شرایطی که اروپایی‌ها نمی‌توانند حتی یک دلار به ما کمک کنند و هیچ نقل و انتقال رسمی پولی و بانکی‌ای نمی‌توانیم با یکدیگر داشته باشیم، بود و نبود FATF اصلا برای ما فرقی ندارد. اگر FATF به معنای شفافیت اطلاعات در کشورهاست، در حال حاضر ما طبق قانون این شفافیت اطلاعات را داریم و نگران شفافیت نیستیم. ضمن اینکه جزو کشورهایی هستیم که بیشترین قوانین شفافیت را در این باره دارند.

تبعات نپیوستن به FATF

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در گفت و گو با محمدرضا پاسبان، حقوقدان و وکیل دادگستر آورد: نپیوستن ما به FATF و خطر حتمی قرار دادن نام کشور در لیست سیاه، حتی یکی دو کشور نسبتا هم‌پیمان ایران را در راستای منافع خود از ایران دور ساخته و عملا ما را در محاصره کامل اقتصادی قرار خواهد داد که این امر حتی شانس سرمایه گذاری خارجی را به صفر خواهد رساند و همچنین فعالیت شرکت‌های ایرانی در خارج کاملا متوقف شده و هیچ بانک و نهاد مالی جرات ایجاد شعبه در ایران یا همکاری با بانک‌های ایرانی را به خود نخواهد داد. این حقیقت که مقر FATF در پاریس قرار دارد موجب همراهی کامل فرانسه و دیگر کشورهای اروپای غربی در همراهی با آمریکا به تشدید تحریم‌ها و حتی سازوکارهای مقابله‌ای دیگر از جمله خروج کامل از برجام خواهد گردید. در صورت نپیوستن به FATF، تقریبا هیچ بانک یا موسسه مالی با ایران همکاری نکرده و هزینه‌های دلالی جابجایی پول بر گرده مردم ایران سنگینی خواهد کرد. البته من راهکاری برای پرهیز از این مشکلات به ذهنم نمی‌رسد و باید از مدافعان نپیوستن به FATF پرسیده شود، چون اتفاقا با توجه به راهکارهای نه‌گانه دستورالعمل یا توصیه شماره نوزده FATF، فعالیت‌های مالی و معاملات بین المللی ما هم زیر نظر و کنترل سازمان‌های جهانی و نظام‌های قضایی کشورها قرار خواهد گرفت، چرا که «گروه ویژه اقدام مالی» بر اساس بند «B» از راهکارهای نه‌گانه به همه دولت‌های عضو اعلام کرده تا با نظارت قضایی و به صورت منظم نسبت به ارتقای گزارش دهی در خصوص تمامی تراکنش‌های مالی با ایران اقدام کنند.

پایگاه خبری ایستانیوز نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدن به ایستگاه پایانی بررسی FATF است. تنها 18 روز تا سالگرد ارسال لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT باقی است و اگر ظرف مدت باقیمانده اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی متناسب با منافع ملی اتخاذ نکنند، ایران در کنار کره شمالی در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار خواهد گرفت. قرارگیری در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی یا لیست کشورهای پرخطر برای تجارت بر اساس آنچه مسوولان دولتی به زبان آورده‌اند، سبب تحدید مناسبات مالی جمهوری اسلامی شده، تا حدی که در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده نیز همچنان روابط تجاری تهران با مشکلاتی متعددی مواجه خواهد بود. قرار است دو لایحه پالرمو و CFT بعد از بررسی در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین تکلیف به صحن بیایند. هر چند برخی از احتمال بررسی آن در جلسه دیروز خبر داده بودند اما باز هم تصمیم اعضا به ادامه بررسی‌ها بود تا طبق روال یک سال گذشته مجمع تعلیق مداوم لوایح مرتبط با FATF ادامه پیدا کند. لعیا جنیدی در پاسخ به مخالفان FATF توضیح داده که عواید پذیرفتن این لوایح در شرایط تحریم «صد درصد» نیست اما دست‌کم از بدترشدن اوضاع جلوگیری می‌کند. جنیدی اضافه کرد: اگر این معاهده را نپذیریم، حتی کشورهای همسوی ما هم مانند روسیه و چین دیگر نمی‌توانند با ما مبادلات تجاری انجام دهند. برخی‌ها در کشور می‌گویند بیایید ضمانت دهید اگر FATF را بپذیریم شرایط از این بهتر شود، اما به قول آقای همتی، رئیس بانک مرکزی، کاش این افراد هم ضمانت دهند اگر ما FATF را نپذیریم، اوضاع از این بدتر نمی‌شود.

نقد مخالفان FATF

روزنامه ابتکار آورد: گویا قرار نیست ماجراهای اف‌ای‌تی‌اف و لوایح مربوط به آن در ایران روزی تمام شود. درواقع FATF و لوایح مربوط به آن به یک ابزار سیاسی در اختیار جناح‌های تبدیل شده است. هرچند بسیاری از مسائل در کشور سیاسی شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره آنها با مشکل مواجه شده است. اما زمان زیادی دررابطه با تصمیم‌گیری در مورد پیوستن ایران به این کارگروه بین‌المللی باقی نمانده است هرروز مخالفان FATF برای جلوگیری از پیوستن ایران به بهانه‌های مختلفی روی می‌آورند تا جایی که اخیرا فرستادن پیامک‌های تهدآمیز به اعضای مجمع تشخیص مصلت در دستورکار قرار گرفته است. به گفته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بود روز گذشته در جلسه مجمع تشخیص نظام لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف به بحث گذاشته می‌شود، اما درست شب قبل از برگزاری این جلسه خبر از سیل پیامک‌های ارسالی به اعضای مجمع به گوش رسید؛ پیامک‌هایی که سراسر توصیه برای رد این لوایح بود. البته این پیامک‌های تهدیدآمیز فقط روانه موافقان FATF و لوایح آن نشده است؛ بلکه حتی مخالفان تصویب این لوایح نیز از ترکش آنها در امان نبودند.

خبرگزاری ایلنا در یادداشتی به قلم مهدی پازوکی اقتصاددان می نویسد: در بحث‌های مالی کشور باید تکلیف خود را با سیستم پولی و مالی دنیا مشخص کنیم. باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا می‌خواهیم با دنیا تجارت داشته باشیم یا خیر؟ یک راهی داریم این که با دنیا در ارتباط نباشیم و دور ایران سیم خاردار بکشیم و شبیه کشور کره شمالی شویم. مخالفان پیوستن ایران به FATF باید صراحتا به این سوال‌ها پاسخ دهند. در دنیای کنونی ناگزیریم که با دنیا در ارتباط باشیم اما برای اینکه پول از طریق سیستم بانکی در جهان جابه‌جا شود ما باید قوانین بین‌المللی را پاس بداریم. امروز بالغ بر 180 کشور در جهان عضو همکار FATF و 37 کشور عضو اصلی در گروه اقدام مالی مشترک هستند. تمام کشورهای همسایه ما عضو همکار با FATF هستند اگر می‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم باید پایبند به مقررات خاصی باشیم. در ایران یکسری گروه‌ها هستند که در شرایط تحریمی فعلی باعث می‌شوند که ایران به خودتحریمی تن بدهد. همکاری با FATF یک امر ضروری است. ما اکنون توسط بزرگترین قدرت اقتصادی جهان تحت تحریم قرار گرفته‌ایم و حتی اگر FATF را بپذیریم باز هم هیچ بانک آمریکایی با ما کار نخواهد کرد و حتی شرکای نفتی ما حاضر نیستند با ما مراوده کنند. برخلاف دوستان تندرو وطنی بر این باورم باید از ابزار مذاکره برای دستیابی به حق و حقوق خود در مجامع بین‌المللی استفاده کنیم. اگر ما نتوانیم در منطقه و جهان بازار هدف داشته باشیم، تولید و اشتغال‌زایی یعنی در کشور را نیز نداریم. مجمع تشخیص باید پاسخگوی بیکاران باشد. رئیس جمهوری این سوال را مطرح کرده بود که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل؟ و به‌درستی خواست که پس از 41 سال به پاسخ روشنی در این زمینه دست پیدا کنیم.

پایگاه خبری عصر ایران نوشت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله آملی لاریجانی در درس خارج فقه خود حاشیه‌ای به FATF زده است. او گفته است: «به نظر بنده هم پالرمو و هم CFT خطر امنیتی بالایی دارد، البته خطر CFT برای امنیت بیشتر هم هست. اینکه FATF هی هر دفعه می گوید، این آخرین مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟». البته که آیت‌الله لاریجانی اولین نفری از اعضای مجمع نیست که در مورد خطر این لایجه هشدار می‌دهد. بسیای از اعضای این نهاد در مورد FATF حرف زده‌اند و از مضرات آن گفته‌اند. آنهایی هم که موافق این طرح هستند می‌گویند که اکثریت اعضای مجمع مخالف لوایح مورد تایید دولت و مجلس هستند. موبایل‌های مخالفین و موافقین FATF هم پرشده است از پیامک‌هایی که به آنها هشدار می‌دهد به FATF رای ندهند. به طور مثال محمد صدر از اعضای اصلاح‌طلب مجمع در مورد متن پیامک‌های ارسالی گفته است: «برخی پیام‌ها به نارضایتی امام زمان از تصویب لوایح مربوط است و تعدادی هم نوشته‌اند حضرت زینب از تصویب لوایح ناراضی‌اند». اینکه ارسال کنندگان این پیام‌ها چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که امام زمان و حضرت زینب مخالف پیوستن ایران به FATF هستند، خود جای سوال و یک نوشته جدا دارد. اینکه چرا برخی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، از علایق مذهبی مردم سواستفاده می‌کنند.

رسانه‌های اصولگرایان

مخالفت با اجرای FATF

خبرگزاری دانشجو آورد: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال ترور فرمانده نیروی قدس سپاه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: دانشجویان انقلابی به هیچ وجه اجازه پذیرش لوایح FATF را به آمریکا پرستان نمی دهند. آمریکا پرستان داخلی و غرب گرایان بدانند و آگاه باشند که این بار دانشجویان در مقابل آن‌ها و اربابان آن‌ها تا پای جان خواهند ایستاد و به هیچ وجه اجازه‌ی پذیرش و تصویب لوایح پالرمو و CFT که تحت لوای FATF هستند را نخواهند داد و من بعد هرگونه تلاش برای پیوستن به نهادی که شهید سرافراز اسلام و ایران، شهید سپهبد سلیمانی و یاران ایشان را تروریست می‌داند، در راستای همکاری با تروریست‌های آمریکایی تلقی خواهند کرد.

این خبرگزاری در گفت و گو با اسحاق روستا دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قزوین می نویسد: اف‌ای تی اف یک معاهده یا عهدنامه وتوافق نامه نیست. گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 با ابتکار جی 7 با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم تاسیس شد. دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس قرار دارد. FATF در گزارش‌هایی با عناوین «تامین مالی تروریسم در غرب آفریقا»، «خطرات درحال ظهور تامین مالی تروریسم» و «تامین مالی تروریسم در غرب و مرکز آفریقا» که از سال 2013 تا 2016 منتشر و با استناد به گزارش‌های آمریکا، حزب الله لبنان را متهم به قاچاق مواد مخدر و پولشویی در غرب آفریقا کرده است. در نتیجه، پذیرش کنوانسیون پالرمو توسط ایران به معنای تعهد ضمنی کشورمان به قطع همکاری با گروه‌های مقاومت مانند حزب الله لبنان خواهد بود.

پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز در گفت و گو با رضا روستاآزاد رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نوشت: بعید می‌دانم مانند تصویب برجام در مجلس، تحت فشار قرار گیرد و اف سی اف تی و پالرمو را بپذیرند. با فشارهایی که کشورهای غربی به ایران وارد می‌کنند و با توجه به تهدیدات مکرر آنها، نشان می‌دهد که کاملا سی اف تی و پالرمو به نفع آنهاست و جمهوری اسلامی ایران نفعی از آن نخواهد بود. تا الان مجمع تشخیص تحت فشارهای دولت به خوبی دوام آورده و تسلیم نشده است؛ بنابراین انتظار داریم تا این استقامت را ادامه دهد و تسلیم فشارهای دولتی‌ها نشوند. نکته مرموزانه‌ای که در سیاست غربی‌ها وجود دارد این است که ما چه بپیوندیم یا چه نپیوندیم در لیست لیست سیاه تحریم‌های آنها قرار خواهیم گرفت. منتها با یک فریب سیاسانه می‌گویند اگر به اف ای تی اف بپیوندید در مورد خارج شدنتان از لیست سیاه فکر خواهیم کرد؛ لذا قطعا این تنها یک فریب و نیرنگ است نه چیز دیگری.

سایت خبری فرهیختگان در یادداشتی به قلم سیدعلی عباسی کارشناس اقتصادی آورد: تنها 37 کشور به‌صورت مستقیم به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته‌اند، البته دو سازمان منطقه‌ای هم عضو این گروه شده‌اند و قسمت جالب آن این است که اندونزی، رژیم صهیونیستی و عربستان ناظر «اف‌ای‌تی‌اف» هستند و وزیر اقتصاد وقت آقای طیب‌نیا در سال 95 به‌صورت مخفیانه و بدون اطلاع مجلس شورای اسلامی توافق ورود به «اف‌ای‌تی‌اف» را امضا کرده اما این سازمان عضویت ایران را منوط به اجرای دستورالعملی کرده که 40 ماده دارد. اما نکته بسیار مهم در «اف‌ای‌تی‌اف» دستورالعمل 40گانه این سازوکار بین‌الدولی است که مرزهای استقلال کشورها را درنوردیده است. نکته مهم اینجاست که با اجرای «اف‌ای‌تی‌اف» ما نه‌تنها تمام تحریم‌های وضع‌شده آمریکا را علیه ایران می‌پذیریم بلکه تمام افراد و اشخاصی که آمریکا یا دوستان آمریکا مثل رژیم صهیونیستی مورد تحریم قرار دهند ما تعهد داده‌ایم که آنها را تحویل‌شان دهیم. بگذارید زیاده‌گویی نکنیم و برسیم به بیانیه سال 2016 «گروه ویژه اقدام مالی». در این بیانیه که این سازمان به‌دلیل پذیرش ایران برای پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» منتشر شد (به دست طیب‌نیا و بدون هماهنگی با مجلس) در پارگراف اول خط اول آمده است: «از ایران برای پذیرش بالاترین سطح تعهدات سیاسی و مالی تشکر می‌کنیم!» سوال مهم اینجاست که چرا ایران نباید حداقل مانند کشورهای دیگر به سازوکار بین‌دولت‌ها بپیوندد و باید پا را فراتر گذاشته و بالاترین سطح تعهدات را بپذیرد؟ آن‌هم بدون هماهنگی با قوه مقننه و دستگاه قضایی. تعهداتی که در حیطه وزارت اقتصاد نیست و نیاز به وضع قانون و هماهنگی با قوه قضائیه دارد. اما در پایان همین پاراگراف از بیانیه خوشامدگویی ایران آمده است: «اگر ایران در این دوره به تعهدات خود (یعنی حداقل آن 40 دستورالعمل) عمل کند ما روی اقدامات بعدی فکر می‌کنیم.» در نظر گرفتن اقدامات بعدی یعنی بازشدن سوئیفت و حل‌شدن تبادلات پولی که این روزها عده‌ای بسیار روی طبل آن می‌کوبند که اگر «اف‌ای‌تی‌اف» اجرا شود مشکلات نقل‌وانتقالات پولی ایران حل خواهد شد؛ اما این فقط یک دروغ بزرگ چون خود «اف‌ای‌تی‌اف» اعلام کرده اگر شما به تعهدات‌تان (حداقل آن دستودالعمل 40 ماده‌ای) عمل کنید ما برای اقدامات بعدی فکر می‌کنیم و هیچ تعهدی برای لغو تحریم‌ها نداده است. این 40 ماده و بیانیه خوشامدگویی به ایران هر دو روی سایت «اف‌ای‌تی‌اف» وجود دارد و در دسترس عموم است. خوب است دوستان حداقل یک‌بار قبل از دفاع از الحاق ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» آن را بخوانند تا بدانند از چه چیزی دفاع می‌کنند.

پایگاه خبری رجانیوز در یادداشتی به قلم اسماعیل شفیعی سروستانی پژوهشگر حوزه مهدویت و مدیر مؤسسه فرهنگی موعود نوشت: «قاعده نفی سبیل» از قواعد ثانویه فقهی است که هرگونه تسلط کافر بر مسلمان را ممنوع می‌کند؛ یعنی هرگونه ارتباط بین مسلمانان و کافران که موجب نفوذ و سلطه کافران بر مسلمانان شود، به حکم این قاعده بی‌اعتبار خواهد بود. در فقه اسلامی، سلطه دشمن بر جامعه اسلامی و مسلمانان، ناروا و هرگونه ارتباطی که باعث افزایش وگسترش نفوذ غیرمسلمانان و بیگانگان در جامعه اسلامی شود؛ به گونه‌ای که بتوانند در امور مسلمانان دخالت کنند، ممنوع تلقی می‌شود. در ابتلایی سخت به بیماری روشنفکری، جمیع پروتکل‌های فرهنگی، اجتماعی دیکته شده (مانند سند 2030) توسط بنیادهای الحادی ماسونی، همچون «یونسکو» و سایر سازمان‌های بین‌المللی را چونان وحی منزل پذیرفته و اجرایی کردن آنها را در همه مدارس خواستار می‌شویم. «دکترین و استراتژی‌های توسعه» و پذیرش قانون مالی FATF را شایسته‌ترین راه حل خروج از بحران‌ها و زمینه‌ساز و ضامن دستیابی به پیشرفت اقتصادی فرض کرده و با عقب‌نشینی مرحله‌ای از سنن دینی و حتی ملی، همه فضا و فرصت را برای جاری شدن آن استراتژی‌ها در ساحت‌های مادی و فرهنگی این سرزمین فراهم می‌آوریم.

خبرگزاری مهر در گزارشی آورد: حامیان FATF اخیرا با ایجاد موج رسانه‌ای همکاری کشورهای عضو محور مقاومت با FATF را تبدیل به بهانه‌ای جدید برای فشار به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کرده‌اند. مطرح کردن این مسئله نشان از بی‌اطلاعی نسبت به کارکرد واقعی FATF یا غرض‌ورزی حامیان FATF است. حامیان FATF تلاش می‌کنند با طرح ادعاهای بدون استدلال و پشتوانه کارشناسی، زدن برچسب سیاسی‌کاری به مخالفت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و TF و هم‌چنین ارعاب مسئولین نظام، نخبگان و جامعه اقتصادی ایران مقاصد خود را پیش ببرند. اکنون نیز حامیان FATF موج جدیدی از فرافکنی‌ها را در فضای افکار عمومی با پیش کشیدن مسئله همکاری کشورهای محور مقاومت با FATF آغاز کرده‌اند. یکی از رسانه‌های دولت اخیرا ویدئوکامنتی را در فضای مجاز با عنوان «پذیرش FATF در محور مقاومت» منتشر کرده است و در آن مدعی شده است که «همه کشورهای عضو محور مقاومت کنوانسیون‌های CFT و پالرمو را پذیرفته‌اند و نه تنها در لیست سیاه قرار ندارند، بلکه هیچ مشکلی برای آنها به وجود نیامده است». به دنبال اجرای برنامه اقدام FATF و ایجاد یک مرکز اطلاعات مالی مستقل، اطلاعات مربوط به ذینفع واقعی تراکنش‌ها از طریق این مرکز به FATF ارائه شده و کانال‌های دور زدن تحریم لو می‌رود و این مسئله می‌تواند به معیشت مردم آسیب وارد کند. بنابراین اصرار بر اجرای برنامه اقدام FATF اصرار بر خودتحریمی است، اصرار به آسیب دیدن مردم و اصرار به خودکشی از ترس مرگ است.

پایگاه خبری راه‌دانا نوشت: لوایح دولت در خصوص FATF در مهر ماه سال 97 پس از تصویب مجلس جهت تعیین تکلیف نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. با توجه به برخی از ایراداتی که شورای نگهبان به دو لایحه CFT و پالرمو داشت، نهایتا تصمیم گیری و اعلام نتیجه در خصوص تصویب این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که بر اساس آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان در مورد پالرمو و سی اف تی حاکم است و این دو لایحه تایید نشده به حساب می‌آید. محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: افرادی که دیروز می گفتند ما که آب زیاد داریم، اروند را به صدام بدهیم، همان افراد امروز می‌گویند اگر FATF را تصویب نکنیم نمی‌توانیم مقابل فشارها دوام بیاوریم. احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسئله تصویب یا عدم تصویب اف ای تی اف در مجمع تشخیص واکنش نشان داد و گفت: به نظرم اف ای تی اف رای نمی‌آورد.

عضویت در FATF در شرایط کنونی منفعتی ندارد

خبرگزاری ایکنا در گفت و گو با حیدر مستخدمین‌حسینی معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی آورد: ایران معمولا نسبت به معاهدات بین‌المللی حسن نیت داشته است اما در بسیاری از موارد، طرف مقابل این معاهدات را زیر پا گذاشته است بنابراین برخورد سیاسی در داخل با این موضوع و موافقت و مخالفت با آن و این همه جنجال‌ها منطقی نیست. اکنون برخی از مزایای زیاد و برخی از معایب زیاد عضویت در FATF سخن می‌گویند اما بنده به عنوان یک کارشناس، این نقطه نظرات یک طرفه و صرفا سیاسی را نمی‌توانم بپذیرم بلکه معتقدم باید واقعیت را در نظر بگیریم. الان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رابطه خود را با ما قطع کرده‌اند بنابراین در این شرایط پیوستن به FATF چه منفعتی برای کشور ما در پی دارد؟ البته بنده معتقد به عضویت در FATF هستم اما باید شرایطی هم لحاظ شود. الان شرایط عضویت ما در این نهاد فراهم نشده است. باید FATF کمک کند که تحریم‌های بانکی علیه ما برطرف شده و بانک‌های ما بتوانند با بانک‌های خارج ارتباط برقرار کنند و آنگاه ما عضو این کارگروه شویم اما وقتی بانک‌های ما ارتباطی با خارج ندارند و بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ما کار نمی‌کنند، چنین کاری فایده‌ای ندارد.

*س_برچسب‌ها_س*