شنبه 29 اردیبهشت 1403

انتظاری که بسر آمد؛ آغازی عاشقانه و پایانی باشکوه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتظاری که بسر آمد؛ آغازی عاشقانه و پایانی باشکوه

استان‌ها - ایرنا - این روزها عطر وجود شهدای گمنام و تازه تفحص در نقاط مختلف کشورمان غوغایی به پا کرده، این پرستوهای عاشق وطن که سال‌ها قبل روی در نقاب خاک کشیدند، بار دیگر نام و یاد خود را بر سر زبان‌ها انداخته اند تا یادمان نرود ایثار و شهادت با وجود چنین جان برکفانی درگذر زمان رنگ نمی‌بازد.

در زمانه ای که هر کس دلمشغولی های خاص خود را دارد و غرق شده ایم در زندگی روزمره، گاه یک تلنگر نیاز است تا از خواب غفلت بیدار شویم، به یاد بیاوریم افرادی بودند که از همه لذت های دنیوی گذشتند تا کشورمان از چنگال دشمنان رهایی یابد، چند روزی است که حال و هوای پاییزی با غم واندوهی البته شیرین گره خورده است، خبر آمدن و پیداشدنشان دهان به دهان چرخید و سرانجام چشمان پدران و مادران به دیدار یوسف گمگشته روشن شد.

شهید خلیل فلک رفعت یکی از همین شهدای گمنامی بود که در تیرماه 1361 در عملیات رمضان در شرق بصره به درجه رفیع شهادت نائل شد و 2 سالی بود که یادمان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد خانه ابدی اش شده بود اما پس از تحقیق و تفحص و انجام آزمایشات دی ان ان (DNA) هویتش مشخص شد.

این شهید بزرگوار اصفهانی است و هم اینک اعضای خانواده این شهید شامل مادر، خواهر و بردار در قید حیات هستند.

هویت شهید محمد حسن صادقی چناران نیز که در نیمه اسفند سال 62 مفقود الاثر اعلام شده بود و از آنجا که محل اعزام این شهید به جبهه های دفاع مقدس سپاه چناران بود، پیکر پاکش در یادمان شهدای گمنام راز و جرگلان دفن شده است.

دیگر شهید تازه تفحص شهید خدا رحم گل آور داریونی از استان فارس است که از یگان سپاه به جبهه اعزام شده و در عملیات تک دشمن در جزیره مجنون به شهادت رسیده بود و از اردیبهشت سال 93 در یادمان شهدای گمنام سنخواست آرام گرفته است.

شهید اسکندر مومنی شهرکی فرزند فتح الله، متولد سال 1341 که در دوران دفاع مقدس از تیپ 44 قمر بنی هاشم (ع) به جبهه اعزام شده بود، در تاریخ 31 تیر 1361 در عملیات رمضان به فیض شهادت نایل آمد و پیکر پاکش در منطقه بر جای ماند و چهار سال قبل یعنی در سال 96 در شهر افوس شهرستان بویین میاندشت در غرب استان اصفهان در خاک آرمید اما به تازگی هویت وی توسط آزمایش ژنتیک احراز و پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، خبر شناسایی این شهید بزرگوار به خانواده وی اطلاع داده شد البته مردم دیار افوس هم در استقبال از خانواده این شهید که به زیارت مزار فرزند خود رفته بودند، سنگ تمام گذاشتند.

خانواده شهید اصفهانی، محسن اسماعیلی نیز پس از 39 سال چشم انتظاری چند روز قبل با حضور بر سر مزار فرزندشان که پیش از این به عنوان شهید گمنام در مازندران دفن شده بود، به آرزویشان رسیدند و دلشان آرام گرفت.

مردم قائمشهر که افتخار میزبانی از شهید اسماعیلی را از سال 97 دارند، مادر و دیگر اعضای خانواده این شهید را که از اصفهان به مازندران رفته بودند، از میدان امام (ره) تا میدان طالقانی و در ادامه تا حوزه علمیه محمدیه قائمشهر همراهی کردند تا شاهد تجدید دیدار این خانواده با فرزندشان باشند و سرانجام پس از سال ها دوری، دلشان آرام گرفت و میعادگاه دیدار با فرزند شهیدشان را پیدا کردند.

شهید محسن اسماعیلی در 27 مهر ماه سال 1345 در اصفهان به دنیا آمد و در 23 تیر ماه سال 1361 در شرق بصره در عملیات رمضان به شهادت رسید. هویت این شهید پس از انجام تست دی ان ای DNA شناسایی شد.

اما در میان این شهیدان که هر یک جایگاه و مقامی والا در پیشگاه خداوند و در بین مردم ایران وتمامی آزادیخواهان جهان دارند، خبر احراز هویت بانویی از دیار کردستان به نام شهیده فاطمه اسدی بیش از همه به چشم آمد، وی که 37 سال پیش توسط اعضای گروهک های معاند به شهادت رسید سرانجام کوهستان چهل چشمه دیواندره این امانت را بازگرداند و این شهیده همزمان با سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) در جوار آرامگاه بی بی هاجر خاتون خواهر امام رضا (س) به خاک سپرده شد.

این بانو پس از تفحص در شهرهای مشهد، تهران، قم و کرمانشاه در میان حضور پرشور قشرهای مختلف مردم بدرقه شد، مراسم وداع با این شهیده جمعه هفته گذشته پس از اقامه نماز جمعه در دانشگاه تهران و باحضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور و غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهوری برگزار شد و در نهایت مراسم تشییع و خاکسپاری این بانوی شهیده در سنندج با حضور یک میهمان ویژه زینب سلیمانی فرزند سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی به پایان رسید اما یاد ونام او برای همیشه در دل مردم کردستان و ملت ایران باقی خواهد ماند.

شهیده فاطمه اسدی در سال 1339 در روستای باقرآباد از توابع شهرستان دیواندره به دنیا آمد و سال 1363 برای آزادی همسرش از دست یکی از گروهک های معاند به اردوگاه آنان می‌رود و پس از یک ماه آزار و شکنجه توسط این گروهک‌ها مظلومانه به شهادت می رسد. پیکر مطهر این بانوی شهید پس از 37 سال سرانجام در روز 17 آبان سال 1400 در کوه های چهل چشمه دیواندره تفحص شده و نامش به عنوان اولین شهیده تفحص شده کشور برای همیشه ماندگار شد.

39 سال چشم انتظاری شهید حسین بابایی فرزند محمدولی، متولد اول خرداد 1343 در مشهد که سوم خرداد 1361 در منطقه شلمچه به شهادت رسیده بود و از آن زمان تا آبان امسال خانواده او منتظر رسیدن پیکرش بودند، همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) در بیرجند به پایان رسید و شیرینی وصال در میان استقبال‌کنندگان از مادر این شهید بزرگوار، تلخی فراق را کمرنگ کرد و پیکر این شهید گمنام در حوزه علمیه بیرجند به خاک سپرده شد.

شهید جهانگیر نقدی‌پور اهل شهرستان شوش دانیال استان خوزستان دیگر شهید تازه تفحص شده در خراسان جنوبی بود، این شهید در سن 19 سالگی 18 بهمن سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاکش پس از تفحص توسط نیروهای کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح چهارم بهمن سال 1385 به همراه چهار شهید دیگر به عنوان شهید گمنام در محوطه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آرام گرفت.

در منطقه بیرم لارستان فارس نیز از سال 93 جوانی به عنوان شهید گمنام آرمیده است که پس از بررسی و نتایج قطعی آزمایش های DNA مشخص شد پیکر پاک او متعلق است به شهید رحیم غلام زاده اهوازی اهل شوش خوزستان، این شهید والامقام متولد هفتم فروردین ماه 1346 در تاریخ چهارم تیرماه 1367 یعنی دو ماه قبل از اتمام جنگ در جزیره مجنون به شهادت رسید و اینک پس از سال ها گمنامی، رنج و شفقت دوری از فرزند سرانجام با شور و شوق و نوازش ها و مهربانی‌های مشفقانه پایان یافت و خانواده این جوان به وصال فرزند خود رسیدند و صد البته که مردم بیرم نیز در استقبال از خانواده او حماسه ای بزرگ از عشق و ارادت به شهدا آفریدند.

با رضایت خانواده محترم شهید، پیکر این آلاله گلگون کفن در بخش بیرم می ماند و مرقد مطهر شهید اهوازی تا همیشه زیارتگاه عاشقان و ملجاء دلسوختگان درخطه لارستان بزرگ خواهد بود. همچنین پیکر مطهر شهید خسرو اصلانی در سال 1399 هجری خورشیدی به عنوان شهید گمنام در مسجد اهل بیت (ع)، واقع در جنب عوارضی آزادراه قم تهران در شهر قم دفن شده بود که پس از شناسایی، انتظار 34 ساله مادر و خانواده این شهید گرانقدر بر سر مزار وی در قم به سر رسید.

شهید اصلانی فرزند حیدر، متولد 1345 از اصفهان به جبهه اعزام شد و در تاریخ 5 اردیبهشت 1366 در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه به فیض شهادت نایل آمد و پیکر پاکش در منطقه بر جای ماند.

همچنین سه شهید گمنام مدفون در کرمان متعلق به اصفهان، کاشان و دزفول و یک شهید در اردل شهرکرد متعلق به استان کرمان و اعزامی از ارتش نیز به تازگی شناسایی شده که شهید "مهدی تحویلیان" فرزند غلامرضا، متولد سال 42 در اصفهان یکی از این شهدا است که سال 87 در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به خاک سپرده شده است.

شهید محمد بدیعی فرزند حبیب الله، متولد سال 50 از کاشان نیز که در سن 17 سالگی در تک دشمن به شهادت رسیده، دیگر شهیدی است که سال 95 به عنوان شهید گمنام در کنار یک شهید گمنام دیگر در زهکلوت از توابع رودبار جنوب دفن شده است.

عبدالکریم عبدال زاده شهید گمنام سوم شناسایی شده اهل دزفول است که در سن 18 سالگی در سال 61 در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه شرهانی در به شهادت رسید و شهید عبدال زاده در سال 95 در هنزا شهرستان رابر در کنار یک شهید دیگر دفن شده است.

گرامیداشت 400 شهید ایل بزرگ خزل در ایلام، یادواره دهمین سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی‌مقدم و آیین سالگرد شهادت سردار شهید علی چیت‌سازیان دیگر برنامه هایی بود که در هفته جاری عطر وجود شهدا را در کشورمان پراکنده کرد.

*س_برچسب‌ها_س*
انتظاری که بسر آمد؛ آغازی عاشقانه و پایانی باشکوه 2
انتظاری که بسر آمد؛ آغازی عاشقانه و پایانی باشکوه 3