یک‌شنبه 8 مهر 1403

جنبه‌های پیدا و پنهان کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جنبه‌های پیدا و پنهان کرونا

تهران - ایرنا - ویروس کرونا جولان اندوهباری در جهان داده است؛ ویروسی که به یک باره تمام پیشرفت‌هایی را که در علم صورت گرفته بود، مقهور خود ساخت اما در این میان کشورهایی که ساختار درمانی آنها با وجود موج مبتلایان، درگیر چالش خصوصی‌سازی نظام بهداشتی نشده بودند، موفق‌تر عمل کردند.

این روزها جهان در وضعیت معلق‌گونه‌ای قرار دارد، مردم گاهی از اینکه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا پایین می‌آید، خوشحال می‌شوند و گاهی با شنیدن تحلیل‌های مربوط به آثار کرونا که هنوز خودش را نشان نداده متوجه می‌شوند که برای خوشحال بودن کمی زود است و به این ترتیب این ویروس بسیاری از وجوه زندگی عادی بشر را به محاق برده است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به تاثیرگذاری این ویروس در ابعاد مختلف زندگی مردم و چگونگی مواجهه جهان با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

زندگی اجتماعی در پسا کرونا

روزنامه همدلی در گفت و گو با امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس ایرانی می نویسد: بنده همان اول داستان شیوع کرونا گفتم و هم نوشتم که دیگر در هیچ موردی به دوران قبل از کرونا برنمی‌گردیم، یعنی کرونا یک گسست جهانی ایجاد کرده است. حالا در کنار جمعیت بالای جهان ویروس کرونا هم با قدرتی که از او سراغ داریم، شیوع پیدا کرده است. از پیامدهای هر دوی آنها افزایش جمعیت بیکار برای کشورها و همین طور برای کشور خودمان است، بیکاری هم که می‌دانید مادر همه فسادها است. روزنامه همدلی: در نتیجه ظلم انسان به طبیعت در کنار افزایش بی‌رویه جمعیت، گویی این کرونا از فرصت استفاده کرده، در نتیجه بیکاری بالا می‌رود و بعد از آن جرم بالا می‌رود، طلاق بالا می‌رود، فقر، دزدی، خودکشی بالا می‌رود، ازدواج کاهش پیدا می‌کند، وضع معیشت بدتر خواهد شد، خیابان‌خوابی افزایش می‌یابد، بحران‌های خانوادگی و سیاسی به‌وجود می‌آورد. بیکاری بحرانی است که هنوز چهره واقعی خودش را آشکار نکرده است، در همین ایران باید منتظر روزهای سختی بود، ایران از یک سو تحریم است، از سوی دیگر نمی‌تواند نفتش را بفروشد، درآمدش پایین آمده است، بنابراین قحطی به‌وجود خواهد آمد و با وجود 15میلیون کارگر که با حداقل زندگی دارند معاش می‌کنند، این وضعیت به شدت مخرب خواهد بود، به خصوص با اختلاف طبقاتی که در کشور وجود دارد، اینکه یک عده‌ای از رانت برخوردارند و عده‌ای دیگر گرفتار نان شب هستند، این یعنی بحرانی در راه است.

روزنامه ایران در گفت و گو با فرهاد آئیش نویسنده، کارگردان و بازیگر نوشت: من معتقدم دنیای بعد از کرونا، دنیای دیگری است اما اینکه واقعا انسان هم، انسان بهتری خواهد شد را مطمئن نیستم. یکی از خصلت‌های بد انسان، فراموشکاری است. دنیای بعد از حمله تروریستی 11 سپتامبر با دنیای قبل از آن بسیار متفاوت است و مطمئنا دنیای بعد از کرونا متفاوت خواهد بود و ما سالیان سال تأثیرش را در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی خواهیم دید. با این‌حال مطمئن نیستم انسان مثلا نسبت به محیط زیست، نسبت به گذشته حساسیت بیشتر و بهتری پیدا کند. محیط زیست را مثال می‌زنم چون یکی از بزرگ‌ترین معضلات بشر همین بحث محیط زیست و نابود کردن آن است.

روزنامه ابتکار در گزارشی آورد: گرچه از ابتدای ورود کرونا به ایران قرنطینه از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیر پذیرفته نشد اما هر کسی متناسب با شرایط زندگی رو به «در خانه ماندن» و قرنطینه خودخواسته آورد. در میان آنها کسانی که توان دورکاری داشتند و کودکان و نوجوانانی که در غیاب مدارس در خانه و تحت آموزش مجازی تحصیل کرده‌اند و تا بازگشایی دوباره آنها مجبور به ادامه این مسیرند، بیش از همه در معرض عادت به الگویی از زندگی به شیوه گریز از جمع قرار دارند. الگویی که تا پیش از ورود به آن سخت و ناممکن به نظر می‌رسید. دوری از «جمع»، ممنوعیت «در آغوش کشیدن‌ها» و «دیدار تازه کردن‌ها» یکی از موضوعاتی بود که بسیاری در آغاز «در خانه ماندن» نسبت به آن نگران بودند و حالا «بازگشت به زندگی عادی» و «حضور در اجتماع» آنها را بسیار نگران کرده است.

پایگاه خبری عصر ایران در گزارشی آورد: شیوع کرونا سرمنشا اتفاقاتی شد که شاید پیش از این زیاد به آن توجه نمی‌شد یا در این اندازه برای آن ضرورتی احساس نمی‌شد مثلا اجرای کنسرت آنلاین، نمایش آنلاین، سینما - ماشین و... و. اگرچه هر کدام از این اتفاقات قبل از کرونا هم امکان برگزاری آنها وجود داشت ولی این مدت قرنطینه و اتفاقات ناشی از آن به روند اجرایی شدن چنین پدیده‌هایی سرعت و وجاهت لازمه را بخشید. امید که این بیماری ناشی از کرونا ویروس با تمامی ناراحتی‌ها و غم‌هایی که بر دل ما نشاند حداقل یک دست‌آورد مثبت برای هرکدام از ما داشته باشد که بعد از رفتن کرونا هم در زندگی ما تداوم داشته باشد و از آن بهره ببریم. اگر تا به حال نبوده الان هم دیر نیست.

کرونا و اقتصاد

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: همه‌گیری ویروس کرونا جنبه‌های پیدا و پنهان متعددی دارد و تردیدی وجود ندارد که زیان‌های حاصل از تعطیلی اقتصادها که با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس انجام شده، بسیار بزرگ است. در هفته‌های اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز ایالت‌های آمریکا در مسیر بازگشایی اقتصاد حرکت کرده‌اند، اما واقعیت این است که هنوز هیچ‌یک از شرایط این بازگشایی فراهم نشده است. متخصصان پزشکی معتقدند برای آغاز برنامه بازگشایی اقتصاد باید 10 تا 14 روز تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا پیوسته کاهش یافته باشد و نیز وضعیت بیمارستان‌ها به حالت قبل از شیوع این ویروس بازگشته باشد. از سوی دیگر تست‌گیری فراگیر برای درک وضعیت شیوع ویروس و الگوی سرایت آن ضروری است و باید تدابیر حفاظتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند. به باور بسیاری از کارشناسان، فشارها برای بازگشایی اقتصادها، حاصل زیان‌های اقتصادی تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی است.

ایران و آمریکا در پساکرونا

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با پیروز مجتهدزاده تحلیل‌گر برجسته روابط بین‌الملل نوشت: تنش بین ایران و آمریکا ریشه در گذشته دارد و متعلق به امروز نیست. این اتفاق بارها در خلیج فارس رخ داده است و دو کشور یکدیگر را تهدید کرده و به دنبال عقب راندن دیگری بوده‌اند. مسأله مهم در این زمینه اینکه سران جمهوری اسلامی، سران ایالات متحده آمریکا و سران متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه تنش بیشتر شود به ضرر همه آنها خواهد بود. نمونه بارز این قضیه در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بود. هنگامی که این اتفاق رخ داد ایران نیز یکی از نفت کش‌های انگلیسی را توقیف کرد. در چنین شرایطی بود که نخست‌وزیر انگلیس بدون تنش و درگیری به جبل الطارق دستور داد نفتکش ایرانی را آزاد کنند و در مقابل نیز ایران نفتکش متعلق به ایران را آزاد کرد. بنده معتقدم در شرایط کنونی راهی جز کاهش تنش برای طرفین باقی نمانده است.

سلامت مردم و تصمیمات مبارزه با کرونا

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم می نویسد: با دستور رئیس ستاد مقابله با کرونا از امروز مساجد در 132 شهرستان با وضعیت سفید بازگشایی می‌شود. هر چند که بازگشایی اماکن مذهبی در ماه مبارک رمضان و در شهرها یک اتفاق خوب است، کما اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم چند روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان مردم با غبار روبی مساجد به استقبال این ماه مبارک می‌رفتند، اما در این روزها که سلامت مردم در خطر است و شیوع ویروس کرونا جان مردم را به خطر می‌اندازد، نباید جان مردم را به خطر انداخت. بازگشایی و حضور در مساجد، حضور در اماکن زیارتی، دعاخواندن در شب‌های احیا در اماکن متبرکه، اعمال مستحبی دین اسلام است و حتی اگر انجام اعمال واجب نیز در معارضه با جان انسان‌ها باشد، باید روی آن تامل شود، چون نه خدا و نه ائمه، راضی به خطر افتادن جان انسان‌ها نیستند. در چند روز اخیر شاهد بودیم که برخی از مداحان اقدام به بازگشایی مساجد کرده بودند که با نظر دولت متوقف شد. آنهایی که به سلامت جامعه و مصالح ملی کم‌توجهی می‌کنند دولت و قوه قضائیه باید وارد عمل شوند. با این حال اعمال واجب را می‌توان در زمانی که شرایط غیر طبیعی است در خانه نیز انجام داد و به سلامت و جان مردم آسیبی وارد نکرد.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و با اینکه روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن، این روزها سیر نزولی را طی می‌کند اما همچنان افراد زیادی روزانه قربانی این ویروس تاجدار می‌شوند و به کام مرگ می‌روند، با این حال این روزها نگرانی‌هایی در خصوص شیوع همزمان بیماری کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز به گوش می‌رسد که آینده زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا را سخت تر از آنچه تصور می‌شد نشان می‌دهد. چندی پیش ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه دوره «پیک» کووید -19 در پاییز امسال خواهد بود، گفت: «در همین زمان ویروس آنفلوآنزانیز پس از 11 سال به پیک خواهد رسید.» و این آغازی بود بر نگرانی‌های شیوع دو ویروس مرگبار که قرار است هر دو در یک بازه زمانی به زمان پیک برسند! روز گذشته احمدرضا بهره‌مند کلینیکال میکروبیولوژیست گفته بود: «ویروس کرونا در هوای گرم کمتر می‌شود، اما وجود دارد و به طور کامل از بین نمی‌رود، حتی در ماه مرداد هم همینطور است، اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده است؛ انتظار می‌رود در فصل پاییزیعنی در ماههای مهر، آبان و آذر سیر سینوسی جدیدی از بیماری کرونا بوجود آید که منطبق با زمان آنفلوآنزاست».

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با نادر جهان مهر مدیر گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آورد: نظام سلامت کشور با محدودیت منابع روبروست، همچنین طی بحران اخیر با توجه به حجم بالا و همزمان مراجعه به بیمارستان‌ها، توان پاسخگویی اثربخش به همه بیماران و مراجعه کنندگان بویژه در روزها و هفته‌های اول کافی نبود که در صورت تداوم مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. واقعیت این است که امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و منابع مالی سلامت سقف مشخصی دارد. با توجه به معطوف شدن توان بیمارستان‌ها به سمت کرونا، سایر بخش‌ها ازجمله بخش‌های غیر اورژانسی و الکتیو تقریبا تعطیل شد، چراکه بیماران غیرکرونایی به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی کردند و همین امر منجر به کاهش درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها و کاهش درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی به حدود 20 تا 30 درصد و روبرو شدن بیمارستان‌ها با مشکلات تامین مالی بسیار زیادی شد. تعدیل نیرو و در عین حال عدم حمایت مالی کافی دولت از بیمارستان‌ها برخی از تبعات ناشی از بحران در نظام سلامت کشور است.

بانک ها و بحران کرونا

روزنامه ایران در گزارشی می آورد: روزهایی که مردم در قرنطینه خانگی بودند، کارمندان بانک با دو بحران مواجه شدند؛ بحران سیستم بانکی بر اثر حجم بالای تراکنش مالی و کرونا. زیرساخت‌ها با مشکل مواجه شده بود و مردمی که نگران حساب و کتاب‌شان بودند، مدام به بانک‌ها مراجعه می‌کردند. کارمندان بانک همواره در آخرین ماه سال، روزهای پرکاری را پشت سرمی‌گذارند اما امسال برای آنها تجربه‌ای عجیب و غریب بود؛ وضعیتی که باعث شد 3هزار نفر از آنها به کرونا مبتلا شوند و 45 نفر نیز جان خود را از دست دهند. همین چند روز پیش بود که مدیرعامل بانک مسکن بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. احمد رئیس یکی از شعب بانک مسکن معتقد است کرونا بسیاری از مشکلات زیرساختی را آشکار کرد. مشکلاتی که نیاز به شناسایی دقیق دارند تا در بحران بعدی غافلگیر نشویم. محمد یکی از کارمندان باسابقه بانک سپه است. او هم مثل احمد می‌گوید آماده نبودن زیر ساخت‌های بانکی، شیوع کرونا و هجوم مردم و شرکت‌ها در روزهای پایانی سال باعث شد کارکنان بانک‌ها روزهای پرکار و پراسترسی را تجربه کنند. داوود هم کارمند یکی از بانک‌های خصوصی در بازار تهران است. او می‌گوید بیش از 70 درصد مشتری‌های بانک اهمیتی به کرونا و رعایت نکات بهداشتی نمی‌دهند و با این کار جان همه ما را به خطر می‌اندازند.

جهان کرونایی

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با راپرت رید استاد ممتاز فلسفه علم در دانشگاه آنجلیای شرقی در انگلیس می نویسد: جهان بیش از پیش خطرناک و نامن شده است. این ناامنی و خطر وضعیتی برای ما فراهم آورده که تصمیمات‌مان به قدم زدن در تاریکی می‌ماند. نمی‌دانیم قدم بعدی ممکن است چه عواقبی داشته باشد. دست‌کم پس از قرن نوزدهم به این‌سو عالم‌گیری چنین مرگباری را تجربه نکرده‌ایم. طی همین چند ماه اخیر ابتلای دو میلیون نفر به این ویروس تأیید شده و می‌شود حدس زد که چندین صد هزار مبتلای دیگر هم وجود دارند که هنوز شناسایی نشده‌اند. در چنین شرایطی گوش و چشم مردم به زبان و دست دانشمندان و اطباست تا درنهایت بگویند که برای مقابله با این ویروس منحوس بناست چه کنیم؟ تأخیر دولت‌هایی مانند انگلیس و آمریکا در برخورد عاجل با کرونا و اعلام فاصله‌گذاری اجتماعی تحت پوششی از رهیافت‌های علمی به خورد مردم داده شد. تعلل دولت جانسون تا آنجا بود که دیگر کشورهای اروپایی، انگلستان را به اهمال متهم کردند.

رسانه‌های اصولگرا

خدمات و کمک ها همزمان با کرونا

روزنامه جوان در گفت و گو با سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی دبیر قرارگاه معنویت و سلامت نمایندگی، ولی فقیه در سپاه می نویسد: روزنامه جوان: با شیوع و گسترش بیماری کرونا مجموعه‌های مختلفی اعم از مجموعه‌های دولتی، مردمی و نیروهای مسلح با احساس مسئولیت و دستور رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای وارد میدان شدندسمت و سوی فعالیت آن‌ها بیشتر جنبه‌های درمانی و پیشگیرانه داشت و جای مباحثی مانند روحیه‌بخشی بر مبنای آموزه‌های دینی هم برای کادر درمانی، هم برای بیمار و هم برای خانواده بیماران و همچنین احترام و اکرام میت مسلمان، انجام تکالیف واجب برای اموات ناشی از کرونا و دلجویی از خانواده متوفیان خالی بود. از سوی دیگر با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های مسئولان کشور مبنی بر حضور مردم و از جمله کارکنان سپاه و بسیج و خانواده آن‌ها در منازل خود و عدم امکان سفر و حتی دید و بازدیدهای نوروزی و عدم امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی اعتقادی و معنوی در سازمان، ضرورت داشت قرارگاهی برای اندیشیدن، تدبیر کردن امور و ساماندهی فعالیت‌ها و سازماندهی نیروهای در اختیار و بسیج آن‌ها برای خدمات‌رسانی فرهنگی به طیف‌های مختلف مردم و کارکنان سپاه و خانواده آنان تشکیل شود که خوشبختانه با تدبیر نماینده محترم، ولی فقیه در سپاه این مهم تحقق پیدا کرد و قرارگاه «معنویت و سلامت» در تاریخ 22 اسفند 98 تشکیل شد و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است.

روزنامه وطن امروز در گزارشی می آورد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اقدامات بسیاری را هم در جهت مقابله با شیوع این ویروس و هم در زمینه حمایت از اقشار ضعیف جامعه و همچنین مشاغل آسیب‌دیده انجام داده است. ایجاد کارخانه تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون ماسک، حمایت از مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده و توزیع بسته‌های حمایتی اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه که کرونا معیشت‌شان را با مشکل مواجه کرده، نمونه‌هایی از خدمات این ستاد به مردم بوده است. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) از سرمایه‌گذاری 27 هزار میلیارد تومانی برای ارائه خدمات در راستای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. محمد مخبر در مراسم رزمایش همدلی و احسان با بیان اینکه روند تولید واکسن در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام شروع شده است، اظهار داشت: کشور به لحاظ تولید واکسن کرونا چیزی از سایر کشورهای خارجی کم ندارد و عقب نیستیم و شانس تولید واکسن کرونا در ایران وجود دارد.

کرونا و مساله مدیریت

روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محسن پیرهادی نوشت: هرچند شیوع ویروس کرونا، پدیده‌ای پیچیده و از بسیاری جهات جدید است، اما این بدان معنی نیست که نتوان در مورد آن هیچ‌گونه پیش‌بینی کرد. تعیین چندباره زمان برگزاری رویدادهای مهم در کشور، نشان از این واقعیت دارد که ارزیابی متولیان امر با واقعیت، فاصله زیادی دارد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که قرار بود در فروردین برگزار شود، ابتدا به دهه آخر خرداد موکول شد و سپس با اماواگرهای فراوان دوباره به تعویق افتاد و اینک، حتی اصل برگزاری آن‌هم در شرایطی نامعلوم است. این مسئله کوچکی نیست، ناشر، توزیع‌کننده، نویسنده و فعالان صنعت نشر، بر روی زمان‌های اعلام‌شده حساب می‌کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی دارند. مشابه چنین وضعیتی در اغلب حوزه‌ها وجود دارد و اطلاعات متناقض اعلامی، باعث خسارت گردیده است. مثال دیگر، مسئله زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست که سخنان مسئولان درباره آن، با یکدیگر و گاهی حتی با سخنان پیشین خودشان در تضاد است. حال این وضعیت را با ژاپن مقایسه کنید که از همان ابتدای پاندمی کرونا، مسابقات المپیک 2020 را بیش از یک سال به تأخیر انداخت تا تکلیف همه ذینفعان در این رویداد بزرگ، از هم‌اینک کاملا معلوم باشد.

خبرگزاری فارس در گفت و گو با حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه می نویسد: باتوجه به اعلام نیاز کادر درمان استان، ابتدا در حوزه خدمت رسانی و گندزدایی در بیمارستان‌های استان شروع به فعالیت و با توجه به توان هیات‌های مذهبی استان و با کمک و مساعدت شهرداری و آتش نشانی نسبت به ضدعفونی کردن محلات ومعابر شهری اقدام کردیم. پس از این مساله وارد عرصه روانشناسی و مشاوره شدیم چرا که به نظر می‌رسید با توجه به حضور خانواده‌ها در قرنطینه شاهد بروز برخی اختلافات در محیط خانواده باشیم؛ به همین علت با مساعدت سازمان فرهنگی شهرداری و نیروهای انقلابی پویش «جهاد علیه بیماری» اقدام به راه اندازی سیستم پاسخگویی و مشاوره خانوادگی در ایام کرونا کردیم.

کشورهای مختلف در مقابله با کرونا

رزنامه صبح نو در یادداشتی به قلم سیدمحمدمهدی غمامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) می آورد: این روزها همه آمارها حاکی از صدرنشینی ایالات متحده در همه‌گیری بیماری کروناست. آمریکایی‌ها با تمام صدرنشینی در فناوری و منابع مالی، از ضعیف‌ترین کشورهای آسیایی همانند پاکستان بدتر عمل می‌کنند. در آمریکا بر اساس آمار دیروز از 1059 نفر فقط 30 نفر شانس بهبودی داشتند و این آمار برای مدعی اقتصاد و قدرت اول دنیا شگفت‌آور است. با این وجود امروزه دولت‌های رفاه مانند آلمان نشان داده‌اند که ساختار درمانی آنها با وجود موج مبتلایان به کرونا، بیش از 79 درصد کارآمدی برای بهبود دارد چرا که درگیر چاه خصوصی‌سازی در خدمات بنیادین نشده است. در ایران هم طبق اصول متعدد قانون اساسی از جمله بند 12 اصل سوم، اصل بیست‌ونهم و بند اول اصل چهل‌وسوم، دولت ایران باید در امر بهداشت و البته همه نیازهای اساسی، همانند دولت رفاه عمل کند؛ وظیفه‌ای که به‌واسطه قوانینی همانند قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) و همچنین رویکردهای دولت لیبرال در سال‌های گذشته و البته بیش از یک دهه اخیر به‌شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی می نویسد: اواخر ژانویه بود که بیماری کووید - 19 از چین به دیگر کشورها شیوع پیدا کرد و تایوان به عنوان نزدیکی به این کشور، پیش از هر کشور دیگری مورد توجه قرار گرفت. محققان دانشگاه جان هاپکینز در ماه ژانویه طی بررسی‌های خود پیش‌بینی کرده بودند که تایوان به‌دلیل نزدیکی مرزهای خود با چین، قابلیت آن را دارد که بعد از آن بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را به‌خود اختصاص دهد. از سوی دیگر حدود 400 هزار تایوانی هم در چین زندگی می‌کنند، هر هفته هزاران پرواز بین این دو کشور برقرار می‌شود، اما با هوشیاری و اقدام به‌موقع مسئولان و دولتمردان تایوانی، تمام پیش‌بینی‌ها و معادلات نقش برآب شد. محدود کردن سفرهای ورودی به تایوان از اواخر ژانویه و مسدود کردن مرزهای این کشور و ممانعت از ورود گردشگران چینی به این کشور، از نخستین اقداماتی بود که مسئولان برای کنترل گسترش ویروس کرونا انجام دادند. این ویروس، بسیاری از کشورهای جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داده و زندگی عادی در آنها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است؛ کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس لغو شده‌اند و بسیاری از کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و از راه دور برگزار می‌شود و کسب‌وکارها و مشاغل هم به‌شدت تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفته و شمار زیادی از افراد بیکار شده‌اند و به نوعی اقتصاد کشورهای دنیا یکی از وخیم‌ترین حالت خود را پشت سر می‌گذارند. اما این درحالی است که تایوان یکی از معدود کشورهایی است که مردم آن با وجود مجاورت با کشور چین که منشأ کرونا بود، به زندگی عادی خود مشغولند و مردمان آن هر روز مثل همیشه به سر کار می‌روند و کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها هم طبق معمول برگزار می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*