جمعه 7 اردیبهشت 1403

هشتم آذر و آخرین اخبار کرونایی در استان ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشتم آذر و آخرین اخبار کرونایی در استان ها

استانها - ایرنا - شیوع ویروس کرونا و سیر صعودی آمار جانباختگان در کشور در حالی نگرانی ها را افزایش داده است که طرح جامع محدودیت های کرونایی در نقاط مختلف در حال اجرا است و به گفته ستاد ملی مقابله با کرونا شدت و تداوم این محدودیت ها نیز به شرایط قرمز و یا هشدار هر استان بستگی دارد.

بیماری کووید - 19 همچنان در کشور قربانی می گیرد و بیشتر بیمارستان‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این ویروس هستند، اما تعداد فوتی‌های کرونا در این روزها قابل توجه است به طوری که برخی استانها رکورد بستری و فوتی‌ها را تجربه کردند.

آمارها نشان می‌دهد که موج سوم کرونا ممکن است به مراتب بدتر از مراحل اول و دوم آن باشد و به همین دلیل مسوولان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار می دهند.

روند آمار فوتی‌های کرونا تا چند هفته پیش سیر نزولی به خود گرفته بود و حتی به حدود 100 نفر رسید، اما در نهایت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی، بیماری دوباره خیز برداشت و فوتی‌های روزانه کرونا حتی به بالاتر از 480 هم رسید و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط سختی را رقم خواهد زد.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود 80 درصد مردم از ماسک استفاده می کردند اما به تدریج که پیام ها و تبلیغات در مواجهه با بیماری کووید 19 به مسئله روزمره تبدیل شد، این موج از حساسیت و نگرانی نیز فروکش کرد و مردم همانند روزهای اول استفاده از ماسک را جدی نگرفتند و بازتاب این بی توجهی منجر به رسیدن موج اول، دوم و سوم این بیماری شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه گفت: با فوت 391 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 47 هزار و 486 نفر رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (هشتم آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 402 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و هزار و 824 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 935 هزار و 799 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون 648 هزار و 831 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 5865 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 6 میلیون و 38 هزار و 556 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نگاهی به وضعیت شیوع کرونا در استانها

روزهای مرگبار شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته، با جان باختن 22 فرد مبتلای بستری در مراکز درمانی، رکورد جدیدی در این استان به ثبت رسید.

روز گذشته تعداد فوتی‌های کووید.19 در استان اردبیل چهار رقمی شده و به یک‌هزار و 6 مورد رسیده بود که با احتساب آخرین آمار، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به یک‌هزار و 28 نفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در 26 آبان ماه با 19 فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در 25 آبان ماه با 113 نفر به ثبت رسیده بود که آمار 22 فوتی در 24 ساعت گذشته، رکوردی جدید در این زمینه محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 901 نفر در استان زنجان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند گفت که 9 نفر از آنان آمار روز گذشته است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری " تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم 36 هزارو 853 نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: در حال حاضر 160 بیمار کرونایی به دلیل شرایط حاد آنها در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

سید ابراهیم سلمانی با بیان اینکه هم اکنون 686 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند اظهار داشت: در هفته گذشته افزون بر یکهزار و 394 مشکوک به کرونا در استان شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز نیز اعلام کرد که در هفته دوم اعمال محدودیت های کرونایی، ادارات این استان تعطیل نیستند.

دکتر علیرضا سلیمانی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ادارات در مناطق قرمز باید با یک دوم تا یک سوم کارکنان به ارایه خدمات بپردازند.

استاندار همدان هم در این ارتباط گفت که به دنبال اجرای محدودیت‌های کرونایی روند شیوع بیماری و آمار مبتلایان به این ویروس در استان کاهشی است.

سید سعید شاهرخی اظهار داشت: در حال حاضر روند کاهشی را در بسیاری از شاخص ها از جمله بیماران بستری و تست های مثبت کرونایی شاهدهستیم و در مجموع شاخص سرایت پذیری به زیر یک رسیده است.

وی ادامه داد: آمارهای موجود نشانه های خوبی است و در صورت منطبق کردن سبک زندگی با شرایط کرونایی می توان به این ویروس غلبه کرد که امید می رود تا پایان 2 هفته محدودیت پیش بینی شده شاخص‌ها بهتر شود.

رییس ستاد مدیریت کرونا در کامیاران نیز گفت: پس از اجرای طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، ظرفیت انجام تست‌های تشخیص بیماری کووید 19 در این شهرستان سه برابر افزایش یافته است.

مسعود الماسی اظهار داشت: قبل از یکم آذر (زمان شروع طرح جامع محدویت‌های پویا ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا) روزانه در 2 مرکز نمونه گیری این شهرستان حداکثر 20 مورد تست از افراد مشکوک گرفته می‌شد که این تعداد اکنون به روزانه 55 تا 65 مورد رسیده است.

استاندار قم نیز با بیان اینکه با وجود نزولی شدن آمار بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در قم، گفت که وضعیت این استان همچنان قرمز است و محدودیت‌ها ادامه می‌یابد.

بهرام سرمست بیان کرد: از عموم مردم قم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف همچون فعالیت‌های صنفی و اداری، حضور در اماکن مذهبی و سایر تعاملات اجتماعی تشکر می‌کنم، در همین رابطه وضعیت استان در خصوص میزان بستری‌ها و تعداد فوت‌های ناشی از کرونا به لطف الهی حالت نزولی دارد.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرد: تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی به کووید 19 در 24 ساعت گذشته در استان پنج نفر بوده که با این تعداد مجموع جان‌باختگان به هزار و 245 نفر رسید.

«مهدی محمدی» افزود: این پنج نفر شامل 2 نفر در شهرستان جوانرود، یک نفر شهرستان کنگاور، یک نفر شهرستان هرسین و یک نفر شهرستان اسلام آبادغرب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم با بیان اینکه ظرفیت آزمایشگاهی و مراکز تشخیصی ویروس کرونا در این استان با توسعه حوزه آزمایشگاهی خصوصی و دولتی 2 برابر شده است گفت که پنج آزمایشگاه شامل 2 مرکز تشخیصی دولتی و سه آزمایشگاه خصوصی اکنون تست کرونا را در استان انجام می‌دهند که سه واحد آن در هفته اخیر فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

در استان مرکزی نیز استاندار با بیان اینکه در پی اعمال محدودیت‌های کرونا در آذرماه جاری، شمار مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر این ویروس مهلک در استان رو به کاهش است گفت که امید می‌رود که با تداوم همکاری مردم و کسبه به زودی این خطه از فهرست قرمز کووید 19 خارج شود.

سید «علی آقازاده» افزود: کسبه، نیروهای انتظامی و عملیاتی، فرمانداری‌ها و پلیس راهور در اجرای طرح محدودیت‌های کرونا همکاری موثری داشتند و انتظار است که هفته آتی نتایج اجرای این طرح بیشتر هویدا شود.

ابلاغ تعطیلی یک هفته‌ای دستگاه‌های دولتی تهران

در حالی که بیش از یک هفته از طرح جامع محدودیت های کرونایی در نقاط مختلف و از جمله تهران می گذرد از پایتخت گزارش شد که معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری گفته است که همه دستگاه‌های دولتی این استان به غیر از آن دسته که خدمات ضروری ارائه می‌کنند، از امروز تا 14 آذر تعطیل می‌شود.

غلامرضا عباس پاشا ادامه داده است که با توجه به اعلام معاون محترم رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص به حداقل رسیدن حضور کارکنان در شهرهای با وضعیت قرمز، کارمندان دولت از امروز تا 14 همین ماه و به منظور قطع انتقال شیوع بیماری کرونا از حضور فیزیکی در محل کار معاف هستند.

وی ادامه داد: حضور کارکنان در موارد ضروری بنا به تشخیص بالاترین مقام مسئول دستگاه اجرایی حداقل تا سقف یک سوم امکان‌پذیر بوده و فقط حضور مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه حضور کارکنان برای ارائه خدمات ضروری بر اساس تشخیص بالاترین مقام اجرایی صورت می‌پذیرد، تاکید کرد: در این ایام نظارت بازرسان ویژه استانداری و فرمانداری‌ها جهت رصد شرایط تشدید می‌شود.

خدمات حضوری ادارات قم با حداقل نیرو

در همین حال از قم نیز گزارش شد که معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونا را موردتوجه قرار داده و با نفی تعطیلی کامل ادارات، گفته است که دستگاه‌های اجرایی استان با کمترین نیروی ممکن و بدون وقفه در ارائه خدمات عمومی به مردم فعال خواهند بود.

محمدرضا گروسی عنوان کرده است که دستگاه‌های اجرایی قم لازم نیست دیگر از یک‌سوم ظرفیت نیروهای خود به‌صورت حضوری استفاده کنند بلکه می‌توانند بر اساس شرایط و نیاز از نیروهای کمتری به‌صورت حضوری بهره ببرند.

به گفته وی جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا صبح امروز به ریاست رییس جمهوری برگزار شده و طی آن دکتر روحانی با تعطیلی کامل ادارات و دستگاه‌های دولتی در مناطق قرمز کرونایی مخالفت کرده است.

حضور کارمندان ادارات کرمان در شهرهای قرمز با حداقل نیرو

استاندار کرمان هم با بیان اینکه در شهرهای استان با وضعیت قرمز به تشخیص رییس دستگاه وضعیت حضور کارکنان به حداقل برسد، گفت اما نباید در فعالیت های ضروری اختلال ایجاد شود.

علی زینی وند در نشست ستاد کرونا استان کرمان افزود: مصوبه قبلی ستاد ملی کرونا در رابطه با فعالیت ادارات و حضور کارمندان در شهرهای دارای وضعیت زرد و نارنجی همچنان پا برجاست و تغییری نکرده است.

وی تاکید کرد: تعطیلی و ساعت شناور کاری در ادارات نداریم و تمام مدیران برای تعطیلی ادارات خود موظف به هماهنگی با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در استان هستند.

استاندار کرمان تصریح کرد: در جاهایی که فرمانداران تشخیص می دهند که تجمعات شکل می گیرد، نیازبه مصوبه ستاد کرونا ندارند و خودشان با تدبیر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اقدام کنند.

حمل‌ونقل عمومی و دورهمی پاشنه آشیل مقابله با کرونا

با گذشت بیش از یک هفته از طرح جامع محدویت های کرونایی در نقاط مختلف کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی درون شهری و تداوم دورهمی‌های خانوادگی را مهم‌ترین ضعف‌های مقابله با کرونا اعلام کرد که در این استان مشهود است.

دکتر سید عباس موسوی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل عمومی درون شهری استان نسبت به سایر بخش ها بسیار پائین و نگران کننده است.

وی افزود: طبق بررسی هایی که در هفته نخست اجرای محدودیت های جامع کرونایی در استان انجام شد، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری تنها در حد 32 درصد است.

این مسئول هشدار داد: با توجه به این که مسافران و رانندگان در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری همه موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند، خطرناک است و می تواند اثرات تمامی برنامه ها و محدودیت های اجرا شده را خنثی کند.

ارتقاء سطح کلی رعایت پروتکل‌ها در هفته نخست 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در این نشست از ارتقاء سطح رعایت پروتکل های بهداشتی طی یک هفته گذشته در استان خبر داد و گفت طبق بررسی های صورت گرفته میزان رعایت پروتکل ها در نانوایی های استان به 57 درصد رسیده است که نسبت به قبل از اجرای محدودیت های جامع افزایش قابل توجهی دارد.

وی افزود: سطح رعایت پروتکل ها در خودروهای عمومی بین شهری در هفته گذشته به 63 درصد رسید و میزان رعایت در سوپرمارکت ها 65، رستوران ها تا 69 درصد و فروشگاه های زنجیره ای هم تا 87 درصد ارتقاء یافته است.

دکتر موسوی نتیجه گیری کرد: وضعیت مازندران به دلیل اجرای برخی طرح های پیشگیرانه از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی، افزایش استفاده از ماسک و طرح ردیابی الکترونیکی تا حدودی بهبود یافته است و در مجموع به غیر از رعایت مقررات بهداشتی در بخش تردد افراد در خودروهای عمومی درون شهری، شاخص ماسک زدن در استان به 87 درصد رسیده است.

اهم گزارش های کرونایی از استان ها

زندگی بر لب طاقچه عادت

کرونا مثبت اما بی‌خیال

سرگذر؛ راسته بازار داغ کرونا در همدان

مهربانی با کرونا در کلینیک‌های پزشکی مازندران

هدیه سرخ همدلی در ایام سخت کرونایی

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
هشتم آذر و آخرین اخبار کرونایی در استان ها 2
هشتم آذر و آخرین اخبار کرونایی در استان ها 3