پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مهار کرونا در همین نزدیکی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهار کرونا در همین نزدیکی

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته ضمن تشکر از همراهی و همدلی مردم گفت که از مرحله کنترل بیماری کرونا به مرز مهار این بیماری رسیده‌ایم.

رسیدن به مرز مهار کرونا در کشور، تشریح اهمیت بازپس‌گیری قدس به عنوان آرمان جمهوری اسلامی ایران، تشکر از همدلی مردم، اشاره به نقش رهبر انقلاب در عبور از بحران کرونا، تداوم حمایت از آسیب‌دیدگان اپیدمی، تاکید مجدد بر حمایت دولت از بورس، حمایت از ثبات در کشور عراق، اخطار به آمریکا در ارتباط با هرگونه ماجراجویی جدید و... از مهمترین محورهای اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر بوده‌است.

این گزارش اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر را محوربندی کرده است.

مردم نجیب ایران، یکدل و یک‌زبانند

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه و در جمع فعالان و نخبگان سیاسی، با تاکید بر نقش مردم ایران در حل بحران کرونا، یادآور شد: در مقابله با کرونا، به هیچ عنوان از قوه قهریه استفاده نشد و صرفا با توصیه به مردم و همدلی و همراهی مردم توانستیم امور را به پیش ببریم و مردم نیز در این زمینه نجابت، همراهی و بینش بالایی از خود نشان دادند. موضوع کرونا نشان داد که نظام از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است و مردم در روزهای خطر و حادثه همراهی بالایی از خود نشان می‌دهند.

دکتر روحانی در تاریخ 30 اردیبهشت ماه نیز در اظهاراتی بیان داشت: اینکه 83 درصد مردم کشور به دستورالعمل های بهداشتی عمل کردند نشان از همراهی مردم با دولت و مسئولان بهداشت و درمان دارد و در این همراهی همه رسانه ها بویژه صدا و سیما به خاطر فراگیر بودن این رسانه، نقش مهمی برعهده داشتند.

وی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه نیز گفت: اگر همه مردم کمک کنند و همه دست به دست هم بدهیم حتی می‌بایست امروز وضع بهتری می‌داشتیم. اگر در چند استانی که شرایط آن ها این روزها نامناسب است، احتیاطات لازم می‌شد و دستورالعمل‌ها دقیق اجرا می‌شد شاید این مشکلات هم نمی‌داشتیم اما به هر حال از ابتدا راهی که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود و راهی که انتخاب کردیم، سیاست مشارکتی و داوطلبانه بود و از مردم درخواست کردیم، کمک خواستیم و به مردم‌مان عرض کردیم که آنها باید به صحنه بیایند و انصافا مردم به خوبی کمک کردند و به خوبی این درخواست پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، متخصصین و مسئولین را پاسخ مثبت دادند و همین راه را باید ادامه دهیم.

راه مبارزه با کرونا طولانی است

رئیس‌جمهوری در تاریخ 31 اردیبهشت ماه و در اظهاراتی ضمن اشاره به طولانی بودن مسیر مبارزه با کرونا، گفت: ما هنوز مسیر زیادی تا پایان راه داریم، غافل نباید بشویم، دلخوش به موفقیت‌هایمان نباید باشیم و نباید احتیاطات را از دست بدهیم و اگر همه همدیگر را یاری و کمک کنیم ان‌شاء الله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به آن پایان راهی که مد نظر ما است، می‌رسیم البته این راه یک کمی طولانی‌تر از آن است که در ذهن مردم در روز اول بوده و شاید امروز در ذهن مردم باشد. آن روز اولی که شروع شد یعنی آخر بهمن مردم فکر می‌کردند باید اقداماتی انجام دهیم و در ماه اسفند تمام می‌شود و بعد فکر کردند که باید اقداماتی انجام بدهیم در نیمه فروردین انجام می‌شود در حالی که از ابتدا مشخص بود این راه کوتاه نیست، راه بلند است و همت بلند، یاری یکدیگر و مراعات همه دستورالعمل‌ها را می‌خواهد. ان‌شاء الله با مراعات دستورالعمل‌ها و با هماهنگی و همراهی ما این راه سخت را راحت‌تر و با خسارت کمتر طی خواهیم کرد.

رهبر معظم انقلاب از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا حمایت فرمودند

دکتر روحانی در اظهاراتی در روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه، ضمن یادآوری نقش رهبر انقلاب در حل بحران کرونا، گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا در شورای عالی امنیت ملی، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را هم راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفتیم و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند و ایشان کاملا اشراف داشتند که شرایط کشور ویژه است و تعبیری که در خصوص مصوبات ستاد ملی کرونا داشتند مبنی بر اینکه هر چه ستاد ملی مدیریت و مبارزه کرونا تصمیم بگیرد همان را عمل خواهند کرد، در موفقیت اقدامات این ستاد بسیار حائز اهمیت بود.

حمایت از گروه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا ادامه دارد

دکتر روحانی در اظهارات خود در تاریخ 31 اردیبهشت ماه، بر حمایت از گروه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا تاکید کرد و گفت: می‌خواهم خدمت مردم عزیز و بزرگوار بگویم که دولت حمایت های خودش را از مردم عزیزی که در این مدت مشکلات فراوان از لحاظ زندگی و اقتصادی داشتند، ادامه خواهد داد و برای آموزش فرزندان شما تلاش‌های خودش را ادامه می‌دهد و آن جاهایی که لازم است فضای مجازی و کمک‌هایی که به مردم بشود حتی به صورت مجانی در اختیار مردم گذاشته می‌شود و آنجاهایی که دولت باید به مردم کمک کند در حد توانش کمک خواهد کرد.

وی در همین اظهارات افزود: در این دو تا سه روزه مصوباتی برای اجرای آنچه که تصمیم گرفته بودیم، داشتیم و دستورات لازم برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل و هوایی داده شد و مقدار کمک ها نیز مشخص شده است حتی برای رانندگان، رانندگان داخل شهری و برون شهری و بین شهری هم آنچه کمک لازم بود، مد نظر قرار داده شده است. برای بسیاری از بنگاه‌هایی که لازم بود، همه این تصمیمات قبلا هم گفتم ان‌شاء الله باید تا پایان خرداد به خوبی اجرایی و عملیاتی شود و فرصت ما برای اجرا حداکثر در ماه خرداد است و ان‌شاء الله همه این مواردی که مصوب شده باید اجرایی و عملیاتی شود.

زیرساخت‌های بهداشتی و ارتباطی در بحران کرونا به کمک آمد

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته بر نقش زیرساخت‌های بهداشتی و ارتباطی کشور در حل بحران کرونا تاکید کرده و در روز دوشنبه 29 اردیبهشت‌ها گفت: اقداماتی که طی دولت یازدهم در این سه حوزه انجام شد موجب گردیده که در مواجهه با کرونا حتی در زمینه تخت‌های ویژه بیمارستانی و امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی کمبودی نداشته باشیم. همچنین اقدامات دولت یازدهم در توسعه فضای مجازی و ارتباطات باعث شده که در این ایام با استفاده از فضای مجازی بتوانیم نیازهای مردم را به ویژه در زمینه آموزش و کسب و کار تا حدود زیادی پاسخگو باشیم. وی در بخش دیگری از همین اظهارات گفت که بی تردید اقدامات دولت در زمینه طرح تحول سلامت، توسعه شبکه ملی اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز توجه به بخش کشاورزی و خودکفایی در بسیاری از محصولات بود که توانستیم کرونا را مدیریت و کنترل کنیم.

وی در تاریخ 30 اردیبهشت ماه نیز در اظهارات دیگری گفت: تعداد تخت های بیمارستانی آماده در این دولت نسبت به تاریخ کشور دو برابر شده و این کار بزرگ باعث شد در اوج شیوع بیماری کرونا، با مشکل کمبود تخت بیمارستانی و تخت های ویژه برای بیماران مواجه نباشیم. برغم وجود شرایط سخت کشور و تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه و فشار شدید اقتصادی آمریکا، تولید در کشور تعطیل نشده و امروز شاهد موفقیت های بزرگی همچون خودکفایی در گندم و دیگر محصولات غذایی و کشاورزی هستیم. ما همچنین امروز در تولید بنزین، گاز و گازوئیل خودکفا هستیم و انجام کارهای زیربنایی در کشور، به موفقیت ما به در مبارزه با کرونا کمک کرده است.

رسانه‌ها باید مردم را آرام کنند

دکتر روحانی در هفته گذشته بر نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌ها تاکید کرد و در تاریخ 30 اردیبهشت ماه اظهار کرد: رسانه های کشور در این راه بسیار خوب عمل کرده و در مقابل دروغ پراکنی و شایعه سازی رسانه های بیگانه به خوبی ایستادند. برقراری آرامش در جامعه و دور کردن مردم از التهاب و اضطراب بسیار مهم است و این وظیفه مهم بر دوش رسانه ها است. رسانه‌ها امروز باید هم با نوشتن حقایق و هم با ننوشتن مطالب نادرست و غیرصحیح، منافع و مصالح نظام و مردم را در نظر بگیرند به این معنی که گاهی مصالح نظام و مردم با ننوشتن مسایل حاشیه‌ای و غیرواقعی تأمین می‌شود. از چارچوب و اصول رسانه ها به دور است که چیزی را که نسبت به آن یقین و اطمینان ندارند، منتشر کنند.

وی در ادامه همین اظهارات تاکید کرد: مهم این است که راستگویی را ترویج کنیم، ذهن مردم را مشوش نکنیم و امید آفرین باشیم و در میان مردم دلهره و اضطراب ایجاد نکنیم. یکی از خطاهای راهبردی این است که برخی فکر می کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست. انتقاد دلسوزانه و نصیحت خیرخواهانه بسیار خوب است البته نه آنکه نقد فقط منحصر به دولت باشد.

مردم در ماه رمضان، با رعایت نکات بهداشتی فرائض مذهبی خود را انجام دادند

دکتر روحانی در اظهاراتی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه و در جلسه هیئت دولت، بر انجام فرائض مذهبی در ماه رمضان و از سوی مردم تاکید کرده و گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هستیم و خواست ما از خداوند همان جملات و دعای معروفی است که این شب‌ها قرائت می‌کنیم که «اللهم اغفرلنا ذنوبنا و تقبل منا صلاتنا و صیامنا و قیامنا و اجعلنا من المرحومین و لا تجعلنا من المحرومین». ان‌شاء الله همه عبادات، صیام، قیام، قرائت قرآن، شب‌های احیاء، همه انفاق، صدقات و کمک به محرومین در این ماه مقدس و رمضان مورد قبول درگاه او باشد. بحمدالله امسال در ماه رمضان بویژه در شب‌های قدر شاهد راز و نیاز و حضور معنوی فعال مردم در مساجد و محافل بودیم که مردم عزیز خودشان را با شرایط جدید بهداشتی وفق داده بودند و در منازل قرآن و دعا و مناجات داشتند و برای شفای همه مریض‌ها دعا کردند. دعای ما در ماه رمضان همیشه یک دعای عمومی است. «اللهم اشف کل مریض» که هر کس در هر کجا بیماری دارد، خداوند به او شفا بدهد و بقیه دعاهای ما همین است «اللهم اکس کل عریان» هر که نیاز دارد برای رفاه زندگی‌اش و پوشاک لازم در اختیار دارد، در اختیار او قرار بگیرد و دعاهای ما همیشه دعاهای عام و عمومی است و ان‌شاء الله مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد و آگاهی و مسئولیت‌پذیری مردم در این روزها و شب‌ها مورد قدردانی جدی است.

دکتر روحانی در تاریخ 3 خرداد ماه نیز گفت: روز پایانی ماه مبارک رمضان است که ماه عبادت و خدمت به مردم و البته امسال ماه نشان دادن انضباط و همکاری مردم با مسئولین بهداشت و درمان در سراسر کشور بود و دعای ما در این ساعات و در این روز این است که «ان کنت رضیت عنی فی هذا الشهر فازدد عنی رضا، و ان لم تکن رضیت عنی فمن الآن فارض عنی یا رب العالمین» «خدایا اگر در این ماه رمضان اعمال کوچک ما موجب قبول درگاه و رضایت تو بود از تو می‌خواهیم که آن خشنودی و رضایت تو نسبت به ما افزون گردد و اگر هم اعمال ما کافی و مورد رضایت تو نبود هم‌اکنون از ما راضی و خشنود باش و ما را در جمله مرحومین مقرر بدار» امیدواریم خداوند این دعای مردم را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد و پایان بسیار خوبی برای عبادت، صیام و قیام مردم رقم بزند و فردا ان‌شاء الله روز عید واقعی برای همه مسلمانان، روزه‌داران و برای همه مخلصین باشد.

سوم خرداد، روزی مهم در تاریخ کشور ایران است

دکتر روحانی در اظهاراتی در روز سوم خردادماه، سالگرد آزادی خرمشهر را گرامی داشت و در همین ارتباط گفت: امروز سوم خرداد است و روز بسیار مهمی در تاریخ ملی کشور و دفاع مقدس ما است. شاید شادمانی سوم خرداد از یاد رفتنی نباشد و همیشه به یاد مردم باقی بماند؛ سوم خرداد سال 61 که رزمندگان عزیز ما از سپاه، ارتش و بسیج و سایر نیروها و عشایر همه در کنار هم آن غرور بزرگ و آن پیروزی عظیم را برای تاریخ رقم زدند و مردم یادشان است که ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد وقتی صدا و سیما پیروزی را اعلام کرد و فتح خرمشهر یا آن روزها که خونین‌شهر نام گرفته بود، چه شور و شادی در سراسر کشور ایجاد شد و مردم در تمام خیابان‌ها شیرینی پخش کرده و اظهار شادمانی نموده و به درگاه خداوند بزرگ شکر می‌کردند. در واقع در سوم خرداد یک توطئه عظیم استکبار جهانی و بین‌المللی و منطقه‌ای علیه ملت ایران پایان داده شد و ملت ما در سوم خرداد سال 61 نشان داد که اگر تمام کشورهای مخالف مان در منطقه و جهان پشت به پشت هم بدهند و مدرن‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دشمنان قرار دهند، اراده ملت ما بر همه آنها غالب و پیروز خواهد بود و این روز تاریخی برای ما ماند.

وی افزود: البته در دفاع مقدس روزهای زیبا و شادمانی‌های دیگری هم داشتیم، ولی به گمان من هیچ غمی در دوران دفاع مقدس به اندازه غم سقوط خرمشهر در اوایل آبان سال 59 نبود؛ و هیچ شادمانی هم در دفاع مقدس بالاتر از سوم خرداد 61 و بازپس‌گیری و آزادسازی خرمشهر نبود؛ به همه رزمندگان، شهدا، دلاوران و آنهایی که شهید و جانباز و آزاده شدند درود می‌فرستیم و برای همه رزمندگانی که آن روز در آن دفاع بزرگ شرکت داشتند و امروز هم به خدمات‌شان ادامه می‌دهند، توفیق بیشتر آرزو می‌کنیم.

قدس فراموش نخواهد شد

رئیس‌جمهوری در روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه بر نقش و اهمیت آرمان آزادسازی قدس تاکید کرد و گفت: در این ایام مواجه با روز مهم قدس هستیم و روز قدس امسال با شرایط خودش در مناطقی که به اصطلاح مناطق سفید نام گرفتند و نماز جمعه است که مردم به نماز جمعه خواهند رفت و آنجا ندای خودشان را و ندای مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند و آنهایی هم که در مناطق غیرسفید هستند، باز هم از طریق فضای مجازی یا فضای حقیقی در چارچوبی که امکان‌پذیر است و آن هدف اصلی را در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم.

وی افزود: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» و این بیان مولای ما امیرالمؤمنین (ع) است که همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین عالم خواهیم بود و یکی از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همین است که در برابر ستمگران بایستیم و به حمایت مظلومان بپا خیزیم. مردم عزیز فلسطین بیش از 72 سال از خانه و کاشانه خودشان آواره شدند، خانه و کاشانه آنها غصب شد، هر روز توسط ستمگران بر آنها ستم روا داشته می‌شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی بویژه در رأس آن ها آمریکا حامی ظالمین، صهیونیست‌ها، نژادپرستی و آپارتاید بودند و علیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ماست که حق در برابر باطل در نهایت پیروز خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین یادآور شد: درست است که فشارهای زیادی بر مردم فلسطین وارد می‌شود و آمریکا هر روز توطئه جدیدی علیه مسلمانان و مردم فلسطین طراحی می‌کند اما در عین حال اراده پولادین مردم فلسطین و ایستادگی و مقاومت آنها ادامه خواهد یافت و این راه دیر یا زود به پیروزی نهایی خواهد رسید و ما هم این روز بسیار مهم را گرامی می‌داریم. یکی از فلسفه‌های روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد و قدس در اشغال ستمگران باقی نخواهد ماند. سرزمین فلسطین روزی آزاد خواهد شد و ما به هیچ عنوان این ظلم، ستم و تجاوز را نمی‌پذیریم و برنمی‌تابیم و امروز هم این ندا وجود دارد به آن شکلی که امکان‌پذیر است این روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.

دکتر روحانی در پیامی در روز 1 خردادماه نیز تاکید کرد: برگزاری مراسم حمایت از ملت مظلوم فلسطین، در آخرین جمعه هر ماه رمضان، سنتی طیبه بنام مبارک روز قدس است و نمادی از استقامت، وحدت و همدلی مسلمانان در دفاع از آرمان‌های اسلامی است.

به گفته روحانی، در این روز حرکت‌آفرین، شما ملت رشید و فهیم ایران با الهام از آرمان‌های انقلاب و تاکید امام راحل (ره) در حمایت از ملت‌های مظلوم جهان به ویژه مردم بی‌دفاع فلسطین همواره پیشگام و منشاء حرکت‌های روشن‌گرایانه بوده‌اید و تا هنگامی که دل‌های شما مردم همیشه در صحنه ایران به دریای آموزه‌های اسلامی و انقلابی متصل است، مبارزه با ستمگران و دفاع از ستمدیدگان ادامه خواهد داشت، چرا که این شور و اراده ریشه در مکتب تابناک و الهام‌بخش عاشورا دارد.

در ادامه این پیام آمده است: در روز جهانی قدس امسال گرچه با توجه به شرایط فعلی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم، امکان برگزاری حضوری این مراسم در دفاع از حقوق مردم فلسطین مهیا نیست، اما آنچه که اهمیت دارد و به آرمان فلسطین و آزادی قدس عمق و معنا می‌بخشد و رعب و وحشت در دل غاصبان قبله اول مسلمانان می‌اندازد، حضور معنوی و صلابت اراده‌هایی است که دل در گرو آزادی قدس شریف داشته و هیچ تردیدی بر نصرت الهی در آزادی سرزمین‌های اشغالی ندارند. اینجانب با گرامی‌داشت این روز بزرگ و سرنوشت‌ساز، به این همگامی همدلانه درود می‌فرستم و وحدت و یکدلی آحاد مردم را در این روز مهم به ویژه در دوران حساس کنونی که استکبار جهانی با زنجیره‌ای از تحریم‌ها و تهدیدات غیرانسانی خود و به راه انداختن جنگ اقتصادی، قصد دلسرد کردن ملت و ایجاد مانع در راه تحقق آرمان‌های ملی و اسلامی ما را دارند، مسألت دارم و بار دیگر تاکید بر اصل تغییرناپذیر "قدس پایتخت فلسطین" می نمایم. بی تردید پیروزی نهایی از آن مجاهدان و صابران است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی ارزشمند در حل مشکلات بهداشتی کشور دارند

دکتر روحانی در هفته گذشته از نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات کشور دفاع کرد و در اظهاراتی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این ایام فعالیت‌ها و دستاوردهای بزرگی داشتند و بسیاری از محصولات آنها در تولید کیت‌های تشخیصی، ونتیلاتور و ماسک ان.95 نه تنها نیازهای داخلی کشور را تامین می‌کند بلکه از قدرت صادرات این محصولات نیز برخوردار شده‌ایم.

دکتر روحانی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه مجددا از نقش این شرکت‌ها دفاع کرد و گفت: خیلی جالب بود خبری دیروز می‌خواندم که یک کشوری از آمریکا تقاضا کرده بود به آنها کمک کند و آمریکایی‌ها با چه کلمات و الفاظی گفتند که مثلا ما 100 ونتیلاتور داریم و به فلان کشور می‌دهیم، پولش هم از فلان جا می‌خواهیم تأمین کنیم.100 تا ونتیلاتور؟ این تولید یک شرکت ما در 3 روز است یعنی یک شرکت دانش‌بنیان ما ظرف 3 روز 100 تا ونتیلاتور تولید می‌کند و معلوم است همه این سر و صداهایی که در دنیا دارند و خودشان را ابرقدرت می‌دانند، چیزی نیستند و شرکت‌های ما و بخش‌های اقتصادی ما حرکت خوبی را هم برای مقابله با این ویروس و هم برای شرایط اقتصادی کشور شروع کردند. ان‌شاء الله به خوبی با کمک همدیگر از این راه سختی که پیش رو داریم عبور خواهیم کرد.

ایران در مقابل بحران کرونا سربلند است

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته ضمن دفاع از عملکرد دولت در حل مشکلات مربوط به بیماری کرونا گفت: امروز با توجه به اقداماتی که انجام شده به جایی رسیده‌ایم که در عرصه جهانی سربلند هستیم و بسیاری از قضاوت‌هایی که بدخواهان ملت ایران انجام می‌دادند خود به خود خنثی گردید.

از مرحله کنترل کرونا عبور کرده‌ایم

دکتر روحانی در تاریخ 30 اردیبهشت ماه، یادآور شد که کشور در حال عبور از مرحله کنترل کرونا است و گفت: با تلاش شبانه روزی کادر درمانی کشور اعم از پزشک، پرستار و همه کارکنان مراکز درمانی، ویروس کرونا که در روزهای نخست بسیار ناشناخته و دلهره آور بود، امروز به مرحله کنترل نزدیک شده و ترس و اضطراب مردم از این بیماری به تدریج کم شده است.

رئیس‌جمهوری در تاریخ 31 اردیبهشت ماه نیز یادآور شد که ما در امر مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی در این مدت داشتیم و 3 ماه و چند روز نفسگیر برای کادر درمان بود؛ برای خانواده‌های عزیزی که عزیزانشان در بیمارستان بودند و آنهایی که عزیزانشان را مظلومانه از دست دادند و حتی نتوانستند برای آنها مجلس تحریمی برگزار کنند. باید به همه آنها تسلیت بگوییم و در غم همه آنها سهیم و شریک هستیم اما در عین حال در این 3 ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیچ جا عقب‌نشینی نداشتیم و در مجموع پیشرفت خوبی در مسیر مقابله با این ویروس خطرناک داشتیم و تقریبا به مرز مهار رسیدیم.

دکتر روحانی در تاریخ 3 خردادماه نیز اقدامات دولت در مبارزه با بیماری کرونا و شرایط کشور را تشریح کرد و گفت: در زمینه بیماری ویروس کرونا می‌توانیم بگوییم تقریبا در بعضی از جاها هنوز در مرحله سوم هستیم ولی قاعدتا داریم وارد مرحله چهارم می‌شویم؛ مرحله اول، مرحله اعلام دقیق این بیماری در کشور و بسیج همه امکانات کشور برای مقابله بود؛ یعنی آن روزی که در برابر این ویروسی که می‌خواست یک خطر بزرگی را برای ملت و سراسر کشور بوجود بیاورد، کادر درمانی با همه توانش به صحنه آمد، نیروهای مسلح و مردم همه به صحنه آمدند و سد مستحکمی را ایجاد کردند و الحمدالله یک مدیریت خوبی در آن مرحله صورت گرفت. مرحله دوم، مرحله‌ای بود که از آن حالت خطرناک عبور کرده بودیم، اما برای اینکه شیوع این بیماری را بتوانیم کنترل کنیم، محدودیت‌هایی را تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی مقرر کردیم و در این مرحله دوم مردم به خوبی از پیشنهاد مسئولین و متخصصین استقبال کردند و بحمدالله روند خوبی در کشور در این دوره طی شد. البته در یک مدتی با محدودیت شدید مغازه‌ها و بازارها بسته و ترددها متوقف شد و یک مقدار برای مردم سخت بود، اما مردم هوشیار ما تحمل کردند تا از این مرحله عبور کردیم؛ تقریبا در دهه سوم فروردین یعنی از 23 فروردین از این مرحله دوم عبور کردیم و به مرحله سوم رسیدیم.

وی درباره مرحله سوم نیز افزود: مرحله سوم، فاصله‌گذاری هوشمند بود که در این دوره پروتکل‌های بهداشتی می‌بایست دقیقا مورد مراعات قرار بگیرد، اما بازگشایی‌ها هم به تدریج آغاز و شروع شود؛ پلکانی این کار را انجام دادیم؛ از استان‌ها شروع شد و بعد به تهران رسید؛ از مغازه‌های معمولی شروع شد و بعد به بازار و پاساژ رسید؛ کار خوبی در کشور با هوشیاری و همکاری همه انجام شد و اطلاع‌رسانی بسیار خوبی که صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در همه مراحل انجام دادند و این مرحله سوم را هم به تدریج داریم به پایان می‌رسانیم؛ البته هنوز جاهایی باقی مانده که در همین مرحله سوم کار کنیم.

رئیس‌جمهوری در تشریح وضعیت مرحله چهارم گفت: مرحله چهارم، مرحله مهار این ویروس است؛ مهار این ویروس الان شروع شده است؛ نه اینکه همه کشور به مرحله مهار کامل رسیده باشد. الان 10 استان شرایط خوبی دارند و می‌توانیم بگوییم در مرحله مهار هستند و امیدواریم به تدریج بقیه استان‌ها هم اضافه شود. در مرحله مهار بخش تشخیص را ادامه می‌دهیم یعنی به ترتیب با کیت‌های تشخیصی یا با سایر ابزارهایی که بخش درمان در اختیار دارد، همه توان‌مان را بکار می‌گیریم که مبتلایان را از بقیه جدا کنیم؛ یعنی این جداسازی در این مرحله به شدت ادامه دارد. یک نموداری در اول جلسه نشان داده شد، آن نمودار، نمودار خوبی بود. در آن نمودار یک خط زرد و یک خط آبی بود؛ خط زرد ابتلاها را نشان می‌داد که در بعضی جاها خیلی رشد کرده بود و خط آبی، فوتی‌ها و مرگ و میر را نشان می‌داد که آن مرتب در حال کاهش بود؛ بنابراین برای ما مهم است که مبتلاها را به وسیله کیت‌های آزمایشگاهی و سایر عوامل دقیق‌تر شناسایی کنیم و آنها را جدا کنیم؛ یعنی آنهایی که مبتلا هستند به قرنطینه خانگی خودشان یا در یک شرایطی به بیمارستان هدایت بشوند و ما بتوانیم در جامعه سلامت را توسعه دهیم و بیماری را به طور مرتب مهار کنیم.

دکتر روحانی افزود: در این مرحله اجرای دستورالعمل‌ها به همان اندازه مهم است که در آن سه مرحله قبل اهمیت داشت؛ اگر دستورالعمل‌ها به دلیل اینکه امنیت جمعی ما هنوز کم است، بخواهد ضعیف شود که آقای وزیر محترم بهداشت و درمان در آغاز جلسه بیان کردند؛ اگر امنیت اجتماعی و جمعی در این مسأله یعنی پادتن‌ها زیاد نباشد، آنتی‌بادی‌ها به اندازه کافی نباشد، تعداد افرادی که مبتلا شدند و عبور کردند و امروز دیگر از طریق آنها سرایتی انجام نمی‌گیرد و خود آنها یک مصونیتی دارند به آن نقطه‌ای که اطمینان بخش باشد، نرسیده باشد؛ عدد و رقمی که اعلام شد، عدد و رقم پایینی بود و این عدد و رقم باید عدد و رقم بالایی باشد، بنابراین در این مرحله هم، خیلی نیاز داریم به اینکه دقت کنیم آموزش‌ها و دقت‌ها را باید بالا ببریم.

روحانی افزود: در این جلسه جزو مصوبات ما این است که نظارت‌ها را تشدید کنیم و اعلام شد که یک گروهی کاملا آموزش دیده؛ 185 هزار نفرآماده هستند و یک عدد بسیار بزرگتر دیگری هم برای این نظارت آماده می‌شوند؛ ما باید نظارت کنیم؛ به هر حال تمام بازگشایی‌ها و تمام فعالیت‌های اقتصادی باید در چارچوب این مراعات‌ها باشد. کادر درمان هم باید با همان آمادگی روز اول باشد؛ چون در یک جایی شاهد یک اوج و پیکی می‌شویم و ناچار هستیم در آنجا مراقبت کنیم و به شرایط عادی برگردانیم. امیدوارم که بتوانیم به تدریج و به سرعت همه کشور را به این مرحله چهارم مهار برسانیم ان شاءالله. امیدواریم هر چه زودتر و در هفته‌های آینده شاهد چنین روزی باشیم؛ اما حتی اگر در کل کشور هم شرایط مهار باشد باز هم مراقبت‌ها باید ادامه پیدا کند تا آن زمانی که شرایط مناسب باشد که هنوز برای ما روشن نیست آن روز چه وقت و در چه شرایطی است؛ اما در عین حال خدمت مردم عزیز تاکید می‌کنم که عده‌ای دنبال هراس‌افکنی هستند و این را هم نباید بپذیریم.

رئیس‌جمهوری همچنین یادآور شد: بعضی‌ها می‌خواهند فضای روانی جامعه را ناامن کنند؛ می‌خواهند به مردم القا کنند که وضعیت غیرقابل بازگشت است و از این شرایط بسیار سختی که پیش آمده هم نمی‌توانیم عبور کنیم؛ عبور از این شرایط واکسن می‌خواهد و امسال هم که بعید است واکسن به دست ما برسد؛ سال بعد شاید؛ همه اینها ممکن است؛ یعنی احتیاطات و مراقبت‌ها کاملا لازم است، اما هراس‌افکنی اصلا جا ندارد، یعنی باید همه مراقبت‌ها را بکنیم و به کار و فعالیت روزانه خودمان ادامه می‌دهیم. در مصوبات امروزمان می‌گوییم که از لحاظ اداری و از لحاظ بازگشایی داریم یک قدم به پیش می‌رویم و این معنایش این است که نباید اضطراب وجود داشته باشد؛ هراسی نباید وجود داشته باشد، اما مراقبت بهداشتی فردی و جمعی طبق دستوراتی که داده می‌شود، باید ادامه پیدا کند. به هر حال این موضوع یعنی موضوع ویروس، هم نوپدید و هم عالمگیر است و این دو ویژگی را دارد. نوپدید است یعنی با چنین شرایطی در این 100 سال اخیر چنین ویروسی با این تحرک و موزی‌گری ندیده بودیم؛ عالمگیر هم هست برای اینکه ما هیچ ویروسی اینگونه ندیده بودیم؛ حالا منطقه‌ای می‌آمد 4تا، 5تا، 10تا کشور را فرا می‌گرفت اما اینکه تمام جهان را دربربگیرد و این همه مشکلات ایجاد کند، نبوده است؛ پس این یک واقعیت است که در برابر یک موضوع نوپدید و عالمگیر مواجه شدیم اما در عین حال باید برنامه‌ریزی کنیم؛ همانطوری که برنامه ریزی کردیم و باید به خوبی از این مراحل انشاءالله عبور کنیم.

رئیس‌دولت درباره اقدامات دولت نیز گفت: گزارشی که آغاز جلسه داده شد هم گزارش خوبی بود و هم هشدارهای لازم را برای ما داشت؛ اولا میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا خوشبختانه روند نزولی را دارد و این خبر خوشی است؛ دوران مدت بستری هم به تدریج روند نزولی را آغاز و شروع کرده و این هم خبر خوش است؛ فعالیت وزارت بهداشت و درمان هم برای کشف موارد جدید و کیس‌ها و موارد ابتلا بیشتر شده و این هم خبر خوشی هست که ما می‌توانیم افراد مبتلا را از غیرمبتلا جدا کنیم. اما یک نکته هشداردهنده هم در گزارش امروز بود و آن اینکه مرگ و میرها عمدتا نسبت به افرادی اتفاق افتاده که بیماری زمینه‌ای داشتند و این یک هشداری است برای همه آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند؛ چون در میان بیماری‌هایی هم که اعلام شد بیماری قلبی - عروقی و دیابت در راس بود؛ آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند باید بیشتر مراقبت کنند و بیشتر در خانه بمانند؛ و اگر به مرحله چهار هم که رسیدیم آنها باید خودشان را هنوز در مرحله دوم ببینند؛ چه آنهایی که از لحاظ ضعف جسمی و سن و غیره توان مقابله آنها کمتر هست و چه آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند که کمک می‌کند به ویروس برای اینکه طرف را از پا دربیاورد و آماری که امروز در جلسه اعلام شد اینکه 88 درصد افرادی که در این کشور به خاطر این ویروس فوت کردند، آنهایی بودند که یک بیماری زمینه‌ای یا چند بیماری زمینه‌ای داشتند و حدود 12 درصد آنهایی بودند که بیماری زمینه‌ای نداشتند و فوت کردند؛ پس معلوم است این بخش جامعه بیشتر در خطر هستند و باید بیشتر مراقبت کنند.

مصوبات جدید برای مقابله با بیماری کرونا 

دکتر روحانی در تاریخ 3 خرداد ماه ضمن تشریح تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: تصمیماتی که در جلسه امروز اتخاذ شد؛ یک بخش مربوط می‌شود به بخش فرهنگی جامعه و بازگشایی اماکن مقدس و صحن‌ها که البته در جلسه پیش هم این مورد را اعلام کرده بودیم، منتها مصوبه جلسه قبلی این بود که حرم‌ها صبح باز شود، نزدیک ظهر بسته شود و دوباره بعدازظهر باز شود؛ اجرای مصوبه برای تولیت این آستان‌های مقدس سخت بود؛ این دوبخشی برای این بود که ظهر نماز جماعت و اجتماعات برقرار نشود و دلیل دیگری نداشت و چون فلسفه این را می‌دانستند که به چه دلیل این دو بخش شده،. آنها گفتند ما می‌توانیم این را به عهده بگیریم که نماز جماعت در ظهر نباشد؛ بنابراین صبح بعد از طلوع آفتاب مثلا یک ساعت بعد از طلوع آفتاب صحن‌ها را باز می‌کنیم و یک ساعت به غروب آفتاب مانده صحن‌ها را می‌بندیم و در این مدتی هم که باز هست افرادی که آنجا به عنوان خدام هستند، مردم را هدایت خواهند کرد که هم توقف آنها طولانی نباشد و هم آن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ها را کاملا مراعات کنند.

وی تاکید کرد: این یک تصمیم نسبت به صحن‌ها؛ بنابراین آن بخش بین روز و وسط روز که در جلسه قبل گفتیم بسته شود با هماهنگی‌که با وزارت بهداشت و درمان به عمل آمد دیگر به این صورت است که ان شاءالله از فردا که عید فطر است صحن‌ها همزمان با همین دستورالعمل‌ها گشایش پیدا می‌کند. امیدواریم که مردم با توجه به پروتکل‌های بهداشتی از این اماکن متبرک حداکثر استفاده را ببرند و ان شاءالله خداوند بزرگ شفای واقعی را در سایه توسل به ارواح پاک این عزیزان و بزرگواران زودتر برای ما و همه مردم جهان نازل کند.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: موضوع دوم موضوع بازگشایی موزه و اماکن تاریخی است که این هم از فردا با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی که با ستاد ملی هماهنگ می‌شود، می‌تواند گشایش پیدا کند؛ البته درباره فعالیت آژانس‌ها برای مسافرت هم بنا شد که وزارت کشور جلسه‌ای با مسوولین بهداشت و درمان و مسوولین گردشگری بگذارد و آن بخش هم با آن چارچوب فعالیت خودشان را در هفته آینده شروع کنند؛ هر وقت که این جلسه را گذاشتند بعد آن شروع کنند و انجام بدهند. البته نسبت به بازگشایی کل مساجد کشور و همچنین پایان محدودیت برای فعالیت پاساژها، انشالله ظرف هفته جاری بررسی‌های آن انجام می‌گیرد و برای شنبه آینده که جلسه خواهیم داشت تصمیم‌گیری خواهیم کرد؛ ممکن است تا آن وقت موارد دیگری هم به عنوان موارد جدیدی که فعالیت‌ها می‌تواند شروع شود و مردم در فشار کمتری باشند و در عین حال سلامت مردم هم حفظ شود هم اضافه گردد؛ همواره این سیاست را از قبل هم اعلام کردیم؛ سلامت و معیشت هر دو مدنظر ماست و همزمان با هم و در کنار هم باید پیش برود. مساله بعدی که در این جلسه مشخص شد از هفته آینده یعنی از دهم خرداد، همه کارمندان اداری ادارات در محل خدمت خود حضور خواهند یافت و آن درصدی که قبلا گفته شده بود که کمتر بیایند به خاطر مشکلاتی که در بعضی از جاها برای خدمات مشاهده کردیم بنابراین این محدودیت برداشته می‌شود و همه کارمندان از 10 خرداد سر کار خواهند آمد البته با مراعات همه دستورالعمل‌ها و در ابلاغی هم که می‌شود نکات ریز این مساله به کارمندان عزیز گوشزد می‌شود.

دکتر روحانی درباره ساعت کاری اداری نیز گفت: ساعت کار اداری هم تا اطلاع ثانوی هفت و نیم صبح تا دو و نیم بعدازظهر خواهد بود؛ بنابراین از 10 خرداد چنین برنامه‌ای است که سازمان اداری استخدامی در همین هفته این دستورالعمل را به همه بخش‌های اداری ابلاغ می‌کند و نکات ریز بهداشتی هم هست که در ضمن آن اعلام خواهد شد.

کادر درمانی جان‌باخته شهید خدمت محسوب می‌شوند

دکتر روحانی در تاریخ 3 خردادماه اعلام کرد که کادردرمانی جان باخته در راه مقابله با ویروس کرونا، شهید خدمت محسوب می‌شود. وی گفت: ز ابتدا مدنظر بود اینکه عزیزانی که در بیمارستان‌ها، اعم از پزشک و پرستار با همه شجاعت در آن روزهای سخت، یعنی در ماه اسفند و اوایل فروردین (در آن 30، 40 روز اول که روزهای سختی بود و هنوز همه تجهیزات و امکانات و همه اطلاعات هم کنار هم جمع نبود) فداکاری کردند و به میدان آمدند و عده‌ای به خاطر این فداکاری برای نجات جان مردم و برای درمان آن عزیزان جان خودشان را فدا کردند؛ اعلام شد که این عزیزان به عنوان شهید خدمت نامگذاری می‌شوند. اما اینکه این شهید خدمت دارای چه مزایایی است و چگونه اجرا می‌شود و چه کسانی هستند و محدوده آن نسبت به اینکه از چه مزایایی استفاده می‌کنند چه مقدار و چگونه است، مقرراتی داریم تحت عنوان مقررات در حکم شهید که همه آن مقررات نسبت به این عزیزان اجرا و پیاده می‌شود؛ دستورالعمل‌های آن نوشته شده و از پیش مشخص است. در دولت و در کمیته بحث شد و اینجا هم این آیین‌نامه شهید خدمت مصوب می‌شود. اما اینکه چه افرادی جزو شهدای خدمت هستند را یک کمیته‌ای تایید می‌کند؛ اول کمیته استانی در هر استانی در چارچوب‌هایی که مشخص شده بررسی می‌کند و برای کمیته ملی در تهران می‌فرستد و کمیته ملی تهران که در این آیین‌نامه مشخص شده که متشکل از بنیاد شهید، وزارت بهداشت و درمان، سازمان اداری - استخدامی و سازمان برنامه و بودجه است، در نهایت مشخص می‌کنند که این عنوان پرافتخار نصیب چه افرادی شده و به آنها ابلاغ خواهد شد. مدتی بود که راجع به شهید خدمت بحث شده بود، اما چارچوب آن مشخص نبود و امروز بحمدالله این چارچوب مشخص است و ابلاغ می‌شود و طبق این ابلاغ عمل خواهد شد

کمک‌های دریافتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد

دکتر روحانی در تاریخ 3 خردادماه، ضمن اشاره به کمک‌های دریافتی نهادهای مختلف دولتی، تاکید کرد که هلال احمر کمک‌هایی را از کشورهای مختلف یا از مردم در رابطه با کووید 19دریافت می‌کند و اینها را قاعدتا باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها قرار دهد؛ از لحاظ مقررات قانونی شاید لازم بود اینجا تصویب کنیم هلال احمر هر آنچه کمک خارجی و داخلی در رابطه با این بیماری به دست می‌آورد را در اختیار وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها قرار می‌دهد که ان‌شاء الله این کار انجام خواهد شد.

آموزش الکترونیک در دوران بحران کرونا نقشی حیاتی داشت

رئیس‌جمهوری در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه و در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه آموزش فراگیر مجازی، نقشی اثر گذار در این بحران داشت، گفت: خوشبختانه اکنون یکی از ثمرات آن را در آموزش فراگیر مجازی در آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور مشاهده می کنیم. اگر این امکان در کشور نبود، آموزش باید بطور مطلق تعطیل می شد، در حالی که اکنون مدارس و دانشگاه ها گرچه تعطیل هستند اما آموزش تعطیل نشده و فقط تغییر شکل داده است.

دکتر روحانی در روز 1 خردادماه نیز یادآور شد: کمیته آموزش ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی برنامه‌ها و طرح‌هایی را در نظر گرفته‌اند که ضمن تداوم آموزش آنلاین در فضای مجازی، سلامت کادر آموزشی، دانشجویان و دانش‌آموزان هنگام حضور در کلاس‌ها و رشته‌هایی که الزام به آموزش حضوری دارند نیز تأمین و تضمین شود.

رئیس جمهور ادامه داد: کمیته آموزش نیز موظف شد تا اوایل تیر ماه برنامه مورد نیاز برای آموزش و پرورش و آموزش عالی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه نماید که چگونه عقب‌ماندگی‌های آموزشی را جبران خواهند کرد و در عین حال سال تحصیلی جدید چگونه برگزار خواهد شد.

دولت و مجلس با هم همراه خواهند بود

رئیس‌جمهوری در تاریخ 31 اردیبهشت ماه، ضمن تشکر از نقش مجلس دهم، یادآور شد: امروز مراسم اختتامیه این مجلس است. 4 سال با این مجلس بودیم و با این مجلس کار کردیم و در روزهایی کاملا در کنار هم بودیم و همدیگر را یاری و کمک کردیم البته بیش از این می‌توانستیم همدیگر را کمک کنیم ولی به هر حال دولت‌مان را در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی دادیم و توانستیم رأی اعتماد نمایندگان را جلب کنیم تا دولت بتواند کار و فعالیت خودش را انجام دهد.

وی در این اظهارات افزود: لوایح مهمی که داشتیم به مجلس شورای اسلامی دادیم و این لوایح عبور کرده است، لوایح مربوط به بودجه سالانه و هر سال با کم و زیاد تصویب شده است و مجلس نقش بسیار مهمی دارد و برای مردم ما بسیار حائز اهمیت است. اولا جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از روز اول تاکنون هیچ وقت دوره فطرت نداشتیم. قبلا در تاریخ از مشروطه به این ور همیشه دوران‌های فطرت داشتیم یک مجلس می‌آمد بعد منحل می‌شد بعد از یک یا دو سال مجلس نبود و دولت لوایح قانونی برای خودش تصویب می‌کرد و دو مرتبه مجلس بعدی روی کار می‌آمد. اینکه ما از اسفند سال 58 اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم و در خرداد 1359 که روز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی بود، همینگونه 4 سال به 4 سال پشت سر هم این 10 دوره، یعنی از سال 59 تا الان 99 درست در این 40 سال، 10 مجلس آمدند و رفتند و دوره دهم آن امروز تمام می‌شود.

وی در این اظهارات افزود: شرایط مجالس فرق می‌کرد. مجلس اول و دوم در یک شرایطی بود، 5 مجلسی که عضو بودم و حضور داشتم تحولات خاص خودش را داشت و بعد هم همین‌طور در 5 دوره بعد فراز و نشیب زیاد داشتیم و شرایط کشور و مجلس فرق کرده است. در اینجا باید از مجلس دهم بخاطر حمایت‌هایی که کردند و به خاطر همکاری و تفاهماتی که با هم داشتیم، تشکر و سپاسگزاری کنم و می‌توانستیم تفاهم بیشتری داشته باشیم و این امیدواری را برای مجلس بعدی می‌گذارم. اگر در مجلس دهم بیش از حدی که شاهد بودیم می‌توانستیم با هم نزدیک‌تر باشیم و تفاهم بیشتر داشته باشیم، کارها را سریع‌تر پیش ببریم. به هر حال یک چیزی که برای کشور لازم می‌دانستیم، لایحه دو فوریت می‌دادیم که یک دو فوریت ما در این مجلس از اول دولت ماند و به جایی هم نرسید و می‌توانستیم اینها را با هماهنگی نزدیک‌تر انجام دهیم. ولی به هر حال ما تسلیم قانون اساسی هستیم و مجلس شورای اسلامی اختیاراتی دارد و در برابر اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی دارد، کاملا مجری قانون اساسی خواهیم بود. قبلا هم بودیم و باز هم خواهیم بود اما همه ما چه دولت و چه مجلس باید در اجرای قانون اساسی دقیق باشیم و با دقت آن را اجرا و عمل کنیم.

دکتر روحانی به نقش مجلس پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: آرزوی من این است که روابط ما با مجلس آینده‌ای که از هفته بعد و از هفتم خرداد شروع می‌شود، روابط نزدیک‌تری باشد و این به نفع مردم است و موجب خوشحالی مردم می‌شود. امسال سال سختی است و هم تحریم و هم کرونا است. مردم دلشان می‌خواهد همه آنهایی که منتخب مردم هستند که ما دولت غیرمنتخب نداریم و دولت ما منتخب مردم است و مجلس شورای اسلامی هم منتخب مردم است پس منبع مشروعیت ما یک جا است و آن رأی مردم و آراء مردم است و همه ما وکیل مردم هستیم یعنی دولت و نمایندگان مردم هم وکیل مردم هستند.

روحانی یادآور شد: همه اختیارات برای مردم است و این مردم هستند که برای یک دوره محدودی قدرت را در اختیار افراد می‌گذارند. قدرتی که برای خودشان است در اختیار افراد قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب تعهد و قولی که آنها نسبت به مردم دادند و قسمی که یاد می‌کنند، ادا بکنند. پس در اینجا هیچ تفاوتی بین دولت و مجلس نیست، همه به عنوان خادمان مردم هستیم، همه به عنوان وکیل مردم هستیم و در کنار یکدیگر هستیم و ان‌شاء الله در مجلس آینده که هفته آینده کار خودش را آغاز و شروع می‌کند همکاری نزدیک تری را آرزو می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری درباره نقش مجلس در دولت آینده نیز چنین گفت: اینکه حالا در ذهن مردم است که این مجلس از کدام جناح است و این دولت از کدام جناح است، اینها فرعیات مسأله است و اینها مسأله خیلی مهمی نیست یعنی به نظر من همه این جناح‌بندی‌ها وقتی که نماینده می‌آید و در صندلی خودش قرار می‌گیرد و احساس می‌کند بار مسئولیت ملی بر دوش وی است، آن بار سنگین همه آن چیزها را می‌زداید؛ آن شرایطی که به عنوان شرایط حزبی و جناحی و اینها بوده است و دولت هم همین‌طور است. دولت هم وقتی در این صندلی مسئولیت قرار می‌گیرد آن بار آنقدر سنگین است که باید از یاد ببرد و فراموش کند. ما کار و فعالیت مجلس شورای اسلامی جدید بعد از ماه مقدس و مبارک رمضان و در ماه شوال را به فال نیک می‌گیریم و از همین‌جا اعلام می‌کنیم که ما در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس شورای اسلامی خواهیم بود و معتقدیم باید دست به دست هم بدهیم و مردم این را از ما می‌خواهند.

وی درباره همدلی دولت و مجلس نیز گفت: اگر ما وکیل مردم هستیم، مردم هم از دولت و هم از مجلس می‌خواهند که در کنار یکدیگر و با همدلی و همکاری معضلات مردم را حل کنند و ان‌شاء الله اینچنین خواهد بود و امیدوارم در ماه‌های آینده این حرف‌هایی که امروز می‌زنم شاهد عمل به آن هم از طرف دولت و هم از طرف مجلس باشیم. ان‌شاء الله مردم بتوانند شاهد رشد مسئولین خودشان در اجرای قانون اساسی باشند و شاهد فعالیت همه مسئولین برای حل مشکلات خودشان باشند و با کمک همدیگر ان‌شاء الله بتوانیم ایرانی سرافرازتر را شاهد و گواه باشیم. ان‌شاء الله

دولت از بورس حمایت می‌کند

دکتر روحانی در اظهارات خود در هفته گذشته، بار دیگر حمایت دولت از بورس را اعلام کرد و گفت: اگرچه بورس از فراز و نشیب برخوردار است اما مدیریت هم می‌شود و با عرضه‌هایی که انجام خواهد شد تحول بزرگی در بورس ایجاد خواهد شد و بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهوری در تاریخ 2 خردادماه نیز در تماس تلفنی با وزیر اقتصاد تاکید کرد که: «باید تلاش کنیم بازار بورس و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد تا مردم با خیالی آسوده برای سرمایه گذاری در این عرصه اطمینان کامل داشته باشند. باید از طریق فروش اوراق مالی اسلامی برای تامین مالی طرح های عمرانی کشور برنام ریزی و اقدام کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا همواره امکان عرضه سهام شرکت های سودده در بورس فراهم باشد، اظهار داشت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق از بازار سرمایه به مردم و استفاده صحیح و مطمئن آنها از این بازار بسیار حائز اهمیت است و می تواند موجب توسعه کشور و افزایش سرمایه مردم شود.

حاکمیت در بحران کرونا واحد بود

رئیس‌جمهوری در ارتباط با بیماری کرونا، در هفته گذشته تاکید کرد که ما در سه ماه گذشته حاکمیت واحد در زمینه مقابله با این ویروس را تجربه کردیم. پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله نیز بخاطر وجود حاکمیت واحد بود و این تجربه موفق را در مورد مبارزه با ویروس کرونا نیز شاهد بودیم و معتقدم که تجربه حاکمیت واحد، کشور را به افق روشنی خواهد رساند.

برای آینده کشور باید به دنبال حزب بود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی در روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه، بر نقش احزاب در سیاست کشور تاکید کرد و گفت: معتقدم که برای آینده کشور باید به دنبال حزب باشیم و اگر بخواهیم نظام پایدار بماند و تقویت شود، باید دو سه حزب اصلی در کشور ایجاد شود تا به تناوب کشور را اداره کنند.

باید بر قیمت‌ها نظارت داشت

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در تاریخ 30 اردیبهشت 1399 رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کنترل قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ آن، دقت عمل و هماهنگی دستگاه های اقتصادی و نظام بانکی در این زمینه را ضروری خواند.

مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد

بحث عدم هرگونه کمبود در تامین کالاهای اساسی، موضوع اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهوری بود. وی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه یادآور شد که نچه که در فضای مجازی گاهی بعضی‌ها شایع می‌کنند و ایجاد تردید می‌کنند، نباید هیچ نگرانی برای کالای اساسی داشته باشند و ما ارز لازم برای تأمین کالای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. وضع کشاورزی ما وضع مناسبی بوده و ان‌شاء الله مناسب خواهد بود و در همان قدم کشاورزان عزیز اول گندم را به اندازه نیازمان ما تولید کردند و دولت آنها را خریداری می‌کند و مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی خودشان نباید داشته باشند.

مشکلات ارزی کمتر خواهد شد

رئیس‌جمهوری در تاریخ 31 اردیبهشت ماه و ضمن تاکید بر حل بحران کرونا، وعده داد که به زودی مشکلات ارزی کشور حل خواهند شد. وی در این تاریخ گفت: ما در روز گذشته بحث مفصلی برای صادرات غیرنفتی کردیم که شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است البته این یکی دو ماه بخاطر کرونا که مرزهای ما با همسایگان‌مان دچار مشکل بود، بعضی‌ها کامل بسته بود و بعضی‌ها نیمه بسته بود، این مرزها گشایش پیدا می‌کند و یکی بعد از دیگری مرزها باز می‌شود و صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا خواهد کرد. ارز به بخش نیما سرازیر خواهد شد و شرایط ارزی ما که هم در دیروز در جلسه اقتصادی تأکید کردم و هم امروز به رئیس محترم بانک مرکزی تأکید می‌کنم که باید به شرایط تعادل برگردد و این کار را خواهیم کرد.

اوراق خزانه به زودی منتشر خواهد شد

دکتر روحانی در هفته گذشته، وعده انتشار اوراق خزانه را داد و در 31 اردیبهشت ماه گفت: در هفته گذشته در زمینه بودجه مصوبات بسیار خوبی در شورای عالی هماهنگی سه قوه داشتیم، تصویب کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان تأیید کردند. امسال تا پایان سال مشکلی برای اجرای بودجه نخواهیم داشت و همه پیش‌بینی‌ها را کردیم و به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود که در بازار سرمایه مشاهده خواهند کرد که این اوراق، اوراق بدون ریسکی برای مردم خواهد بود و یک تحرکی هم در بازار بوجود خواهد آورد.

تصمیمات جدیدی برای سهام عدالت گرفته شده است

دکتر روحانی هفته گذشته از تصمیمات جدید برای سهام عدالت سخن به میان آورد و در 31 اردیبهشت ماه گفت: تصمیماتی که برای رفاه مردم در بخش سهام عدالت گرفتیم قدم به قدم اجرا می‌شود و امیدوارم 30 درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به شعبات بانک‌ها بتوانند سهام خودشان را عرضه کنند و بانک‌ها با فعالیت خودشان در بازار بورس اوراق مردم را به فروش برسانند و پولشان را به خودشان برگردانند و خودشان هم حق ندارند این سهام را خریداری کنند که بانکها کمک می‌کنند یا حق العمل کاری را انجام می‌دهند ولی حق اینکه این سهام بخرند را ندارند. مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند، یک گشایش و روزنه‌ای برایشان خواهد بود و در این زمینه هم شورای عالی بورس و هم وزیر محترم اقتصاد توان و تلاش خودش را انجام خواهد داد که مردم در یک شرایط بهتری در سال جاری باشند.

آمریکا گرفتار شده است

دکتر روحانی در اظهاراتی در 31 اردیبهشت ماه ضمن یادآوری مشکلاتی که گریبان‌گیر دولت آمریکا شده است، گفت: سال مشکل و سختی داریم، اما در عین حال آنچه گفته می‌شود در برخی از فضاها نادرست است و با همکاری و کمک همدیگر از این فضا عبور می‌کنیم. آنهایی هم که علیه ما در این سال‌های اخیر توطئه چیدند و این همه فشار به ملت ما آوردند، امروز گرفتارترین حکومت در دنیا هستند. کاخ‌نشینان کاخ سفید بدترین شرایط سیاسی و بدترین شرایط برای اداره کشور و بیشترین اختلافات داخلی دارند و بدترین اداره را برای مبارزه با ویروس کرونا به دنیا عرضه کردند. در این رقابت مبارزه با ویروس کرونا، آمریکایی‌ها نشان دادند چقدر ناتوان هستند.

نباید پروتکل‌های بهداشتی را نادیده گرفت

رئیس‌جمهوری همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد. وی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه تاکید کرد: اگر مردم تصور کنند که شرایط کاملا عادی شده و هیچ خطری سلامت ما را تهدید نمی کند، مطمئنا شاهد اوج گیری این ویروس مخرب و به خطر افتادن دوباره سلامت و معیشت مردم خواهیم بود.

وی در تاریخ 1 خرداد، در اظهاراتی دیگر یادآور شد که: در چند استانی که به علت رعایت نکردن کامل دستورالعمل‌ها شیوع بیماری رشد یافته است، مسوولین باید نظارت‌های خود را تقویت کنند و هشدارها و آگاهی‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌ها به مردم داده شود. با توجه به هشدارهایی که مسوولان وزارت بهداشت و درمان بر اساس برخی مطالعات و تحقیقات درباره شیوع مجدد این ویروس در فصل پاییز می‌دهند، می‌بایست با آگاهی‌بخشی و هشدارهای لازم و تداوم رعایت دستورالعمل‌ها نگرانی‌ها در این زمینه را برطرف کنیم.

رئیس جمهور افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های کمیته‌های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته امیدواریم که فعالیت‌ها در کشور و امور مردم نیز مجدد دچار محدودیت‌های سخت نشده و در عین حال سلامت جامعه و مردم نیز تأمین شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت دقت در نظارت‌ها، اظهار داشت: اگرچه گزارش‌ها حکایت از رعایت دستورالعمل‌ها به میزان بالایی از سوی مردم دارد، اما دستگاه‌های ذیربط نیز می‌بایست بر اجرای این دستورالعمل‌ها و مراقبت‌ها از سوی اصناف، کسب و کارها و مکان‌های پر رفت و آمد، همچنان اهتمام داشته باشند.

نقش دکتر لاریجانی در مجلس تاثیر گذار بود

دکتر روحانی در اظهاراتی در هفته گذشته، از نقش دکتر علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی، تشکر و قدردانی کرد. وی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه گفت: ایشان در مسائل مهم کشور و منافع ملی همراه دولت بود و با مدیریت مدبرانه و اعتدالی و توجه ویژه به مصالح عمومی کشور به دور از جهت گیری های سیاسی، در دوران مسئولیت خود نقش آفرینی کرد. ایشان طی سه دوره ریاست بر مجلس شورای اسلامی نقش بسیار ماندگار و تعیین کننده ای در موضوعات سیاسی و قانونگذاری کشور داشت و قطعا فعالیت ها و اقدامات مؤثرشان از یاد نخواهد رفت.

دکتر روحانی در تاریخ 3 خرداد نیز ضمن تقدیر از رئیس پیشین مجلس خطاب به وی نوشت: توفیق خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سنگرهای خطیر و مهمی چون سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی برای آن برادر فرهیخته و پرتلاش، افتخاری بزرگ و برای همه خادمان نظام و ملت، الهام‌بخش است. اینجانب با تجلیل از سال‌ها تلاش ارزشمند و خدمات خالصانه جنابعالی به انقلاب و نظام اسلامی از همراهی‌ها و همدلی‌ها با دولت تدبیر و امید صمیمانه سپاسگزارم. بی‌شک خاطرات همکاری و احساس مشترکمان طی سالیان متمادی و بخصوص در مقاطع حساس و سرنوشت ساز ماندگار خواهد ماند. امید دارم حضور مؤثر و همت والای شما توأم با تجربیات گران‌بها، در دیگر سنگرهای خدمتگزاری نیز برای کشور و نظام، منشأ خیر و برکات باشد. سعادت، سلامت و توفیقات روزافزونتان را در پیشبرد اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی ایران از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

وی در همین روز و در جلسه شورای عالی سران قوا، درباره نقش دکتر لاریجانی گفت: در جایگاه‌های گوناگون از جمله صدا و سیما، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و بعدها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و این جلسه که برای همکاری و تعامل سه قوه در مباحث اقتصادی تشکیل شد و طی 50 جلسه 230 مصوبه داشته، از وجود ایشان بهره‌مند بودیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دکتر لاریجانی انسانی صاحب‌نظر، اهل مطالعه، خوشفکر و فعال در عرصه‌های گوناگون است، خاطرنشان کرد: حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و ریاست 3 دوره مجلس کاری سخت و دشوار است که ایشان به خوبی از عهده آن برآمده و جلسات مجلس را به خوبی اداره کردند. قطعا دکتر لاریجانی همچون گذشته در دیگر عرصه‌های نظام فعال خواهد بود و نظام از وجود ایشان استفاده خواهد کرد.

تبریک به مردم ایران و سران دیگر کشورها به مناسبت فرا رسیدن عید فطر

رئیس‌جمهوری ایران در تاریخ 3 خرداد، به مناسبت فرارسیدن عید فطر، در پیام‌هایی به مردم ایران و سران کشورهای اسلامی، تبریک گفت. وی در پیام خود خطاب به سران کشورهای اسلامی گفت: عید فطر، لحظه جشن و سرور حقیقی برای گذر از آزمون الهی و موسم شادمانی بندگان صالحی است که از هیچ تلاشی برای رسیدن به وصال معبود فروگذار نکرده و از صراط مستقیم غافل نشده‌اند. دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که به یمن و برکت این عید عزیز و به واسطه تلاش و اهتمام دانشمندان و متخصصین، بتوانیم با غلبه بر چالش‌ها، ناملایمات و معضلات گریبان‌گیر بشر امروز و به خصوص ویروس کرونا، موجبات برقراری سلامتی، امنیت، صلح و آرامش روزافزون ملت‌هایمان در کشورهای اسلامی و مردم سراسر جهان را فراهم کنیم. رئیس جمهور در بخش پایانی این پیام از خداوند متعال، عزت و سعادت تمامی مسلمانان جهان را مسألت کرده است.

وی در همین تاریخ در پیامی به مردم ایران نیز گفت: عید فطر در واقع پایان یک ماه پر برکت با دستاوردهای سازنده و نجات بخش و آغاز یک راه پرامید با بازگشت به اصل و فطرت خویش و فصلی جدید برای عبودیت و بندگی خداوند است که بی‌شک بهره‌گیری از برکات این ایام سرشار از پاداش، بشارت و آمرزش الهی است. خدا را شاکریم که امسال با وجود شرایط خاص و نگرانی‌هایی که در مورد سلامتی مردم وجود داشت، بر عظمت و حظ درک این ایام مبارک خللی وارد نشد و در طول روزها و شب‌های این بهار قرآنی، مردم شریف و روزه‌دار ما با اجرای دستورات الهی و پیوند با معارف و مناسک نورانی به‌ویژه در شب‌های قدر، تجربه جدیدی از عبادت در شرایط سخت‌تر و اشتیاق خالصانه خود را به ارزش‌های دینی و معنوی و معارف الهی به شکلی زیباتر و تأثیرگذارتر از پیش، آشکار ساختند. اکنون که کشور ما در برابر فشارهای ظالمانه و هدفمند دشمنان قرار دارد، بیش از هر زمان دیگری به پیام‌های سازنده و روشنگر ماه رمضان نیاز است. بی‌تردید در سایه رهنمودهای راه‌گشای رهبر فرهیخته و اتحاد و همدلی بیشتر قوا، می‌توان به‌خوبی از این بحران‌های تحمیلی عبور کرد و عزت و سربلندی ملت بزرگ ایران را به نمایش گذاشت. اینجانب ضمن تقدیر از همه خدمتگزاران دلسوز و فداکاری که در ماه مبارک رمضان نیز با عزم راسخ و ایمان قوی، در عرصه‌های گوناگون بهداشتی، درمانی، خدماتی، امدادی و دیگر زمینه‌ها با زبان روزه به هموطنان خود یاری رساندند، امیدوارم همگان با توجه به ارزش‌ها و عظمت این ماه مبارک، بتوانیم بیش از پیش شاهد نزدیکی دل‌ها و تحکیم پیوندهای دینی و رعایت ارزش‌های والای اخلاقی در رفتارهای فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی خود باشیم.

استان سیستان و بلوچستان برای ایران اهمیتی راهبردی دارد

دکتر روحانی در تاریخ 1 خرداد ماه، ضمن افتتاح چند طرح عمرانی در استان سیستان و بلوچستان گفت: پایان روزهای رمضانی هستیم و به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم که نعمت آب را برای مردم کشور ما در این دو سال اخیر با رحمت بیشتری نازل کرد و الحمدالله این رحمت خداوند باعث یک حرکت و توسعه بسیار مناسب در سطح کشور و مخصوصا دشت سیستان خواهد بود؛ دشتی بوده که از دیرباز تامین کننده نیازمندی‌های مواد غذایی نه تنها آن منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بوده است. این سه پروژه بسیار برای ما اهمیت دارد بویژه اینکه آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین 930 روستای منطقه را تامین می کند و از این نظر، طرحی مهم و بزرگ برای ما است.

وی یادآور شد: گفته شد 60 درصد آب کشاورزی 46هزار هکتار اراضی استان در چاه‌نیمه چهارم تامین می‌شود و این طرح هم خیلی مهم است و طرح سوم نیز هم طرح امنیتی و هم طرح توسعه‌ای است برای اینکه لایروبی این مسیل‌ها و رودخانه‌ها باعث می‌شود که مردم ما هنگام وقوع سیلاب ها در خطر نباشند و از سوی دیگر از این سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری شود.

دکتر روحانی در تاریخ 1 خردادماه نیز ضمن افتتاح برخی طرح‌های عمرانی در این استان، گفت: امروز بسیار خوشحالم که دو اقدام بسیار مهم در دو استان انجام گرفت، استان سیستان و بلوچستان که طرح‌های مهمی وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی داشتند و مردم ما شاهد بودند که آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف و همچنین آب مورد نیاز 46هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان از طریق آبیاری مدرن تامین می شود و شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود. تقریبا این اراضی960 هزار نزدیک به یک میلیون تن مواد غذایی را در اختیار مردم ما قرار می‌دهد و موجب یک حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهد بود. البته مشابه این طرح‌ها برای منطقه بلوچستان هم هست و استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است.

وی در اظهارات خود افزود: دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در سیستان و بلوچستان داشت که یکی از آنها همین طرح 46هزار هکتاری در منطقه سیستان و زابل هست، یک طرح بسیار مهمی که در سیستان و بلوچستان داشتیم احیا و فعال کردن بندر مهم ما در چابهار بود که مرتب در حال توسعه است و هنوز هم ادامه دارد و برخی از فازهای مهم آن در دولت یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده، راه آهن چابهار به زاهدان است که طرح بسیار مهم است و گازرسانی در منطقه سیستان و بلوچستان که الحمدالله این گاز به زاهدان رسید در دولت یازدهم و بعد هم به زابل و بقیه شهرها ان شاءالله ادامه پیدا می‌کند و بخش معادن، در سیستان و بلوچستان که برای ما مهم بود، چابهار برای ما مهم بود، راه آهن، گاز و همچنین طرح‌های مهم آب و خاک و این 46هزار هکتار، جزو آن طرح‌های بسیار مهم بود. سیستان و بلوچستان یک استان بسیار مهم برای کشور ماست. از لحاظ امنیت ملی یکی از استان‌های بسیار حساس ماست، معروف است که چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است و این درست و جای خودش حرف کاملا بجایی است.

دکتر روحانی به جایگاه ژئوپلتیک این استان نیز اشاره کرد و گفت: سیستان و بلوچستان استانی هست که در واقع با دو همسایه بسیار خوب ما، پاکستان و افغانستان هم مرز هست، سیستان و بلوچستان دارای معادن بسیار ذی قیمتی است که باید در زمینه معادن کار بزرگی انجام بگیرد و یک بخشی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته، باز هم باید ادامه پیدا کند. سیستان و بلوچستان همچنین مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است همان کریدور ترانزیتی جنوب به شمال از این چابهار و از سیستان و بلوچستان باید عبور کند و البته الان بخشی از این طرح از هرمزگان و از بندر عباس عبور می‌کند ولی طرح اصلی آن این است. در نهایت در واقع بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است این تنها بندر اقیانوسی ماست و بسیار اهمیت دارد و از این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و منطقه افریقا را به آسیای مرکزی و به منطقه سی. آی. اس متصل کنیم. قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده و خیلی آرزو دارم که بخش بزرگ راه آهن چابهار به زاهدان لااقل تا ایرانشهر را در این دولت افتتاح کنیم، البته همه تلاش ما این است که این طرح به پیش برود و جزو طرح‌هایی است که به طور منظم و مداوم آن را دنبال می‌کنم و از طرح‌های بسیار مهم ماست.

رئیس‌جمهوری به اظهارات خود افزود: برای مردم سیستان و بلوچستان آرزوی توفیق می‌کنم، برای امنیت سیستان و بلوچستان مردم تلاش بسیار خوبی کردند. ما در این دولت هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم شاهد یک امنیت مناسب در مرزهای ما در سیستان و بلوچستان بودیم و این امنیت عمدتا توسط خود مردم تامین و اجرا شد و الان هم تامین می‌شود، وحدت شیعه و سنی برای ما بسیار مهم است، از همه علمای اهل سنت و شیعه و فرهیختگان و از مقامات استانی تشکر می‌کنم به خاطر وحدت و برادری و اتحادی که در این استان شاهد هستیم.

پارس جنوبی برای کشور اهمیتی کلیدی دارد

دکتر روحانی در تاریخ 1 خردادماه، بر نقش کلیدی تاسیسات پارس جنوبی تاکید کرد و گفت: اولا پارس جنوبی برای ما بسیار مهم بود، یک مخزن بسیار عظیم و بزرگی بود که همسایه ما قطر از این مخزن استفاده می‌کرد با اینکه این مخزن مشترک بود از طرف ایران استفاده و بهره‌برداری نمی‌شد، این از دولت آقای خاتمی شروع شد بعد هم در دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد. 10 فاز در مجموع در این منطقه افتتاح شد یعنی در پارس جنوبی و خیلی خوشحالم که در این دولت یعنی دولت یازدهم و دوازدهم 17 فاز تکمیل شده و به افتتاح رسید. یک فاز در واقع الان برای ما باقی مانده و آن فاز 11 است. در واقع می‌توانیم بگوییم که در پارس جنوبی کاری که بنا بود انجام دهیم انجام دادیم و فقط این فاز 11 باقیمانده که یک مقداری معطل شده ایم به خاطر اینکه با حضور شرکت‌های خارجی این کار انجام بگیرد. دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها انجام دهیم یک هدف خیلی مهم داشتیم. الان خودمان شروع کردیم فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند و ما خودمان ادامه می‌دهیم منتها یک طرحی داشتیم و آن طرح فشارافزایی بود در چاههای پارس جنوبی، چارچوب آن طرحی بود که با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم این جزو طرح‌های مهم ما در این منطقه است، ما باید در چاههای گاز در این منطقه حفظ فشار کنیم والا افت فشار و افت تولید، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای فشار افزایی جزو طرح‌های مهمی است که ما باید دنبال کنیم برای همین در اینجا به آقای مهندس زنگنه عرض می‌کنم که جزو مواردی که تا پایان دولت باید با همه توان خود تلاش کنیم اینکه این طرح را هم بتوانیم لااقل گام‌های اولیه آن را به ثمر و نتیجه برسانیم.

وی افزود: آغاز دولت ما در سال 92 پارس جنوبی کلا 280میلیون مترمکعب در روز به ما گاز تحویل می‌داده و امروز این 280میلیون به 700میلیون مترمکعب رسیده و ان شاءالله امیدواریم تا سال آینده 56میلیون یا 50 میلیون مترمکعب دیگر هم به آن اضافه شود و 750 میلیون بشود. 700 میلیون مترمکعب با 280میلیون یعنی در این مدت بیش از دو برابر شده است. اینجا باید از مهندسین، از همه شرکت‌های دانش‌بنیان، از کارگران و از مدیریت وزارت نفت ما تشکر کنیم. یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است و با آمار و ارقام می‌توانیم به آن اشاره کنیم از اکتشاف عظیم و بزرگی که انجام گرفت 53میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که در سال گذشته به مردم اعلام شد.

رئیس‌جمهورب یادآور شد: کارهای عظیم نفتی در غرب کارون انجام گرفته و ادامه پیدا می‌کند، کارهای عظیمی برای یک بندر جدید برای صادرات نفت به جای خلیج فارس در دریای عمان یعنی هم خلیج فارس و هم دریای عمان، این کار بزرگی است که دارد صورت می‌گیرد و پارس جنوبی جزو آن طرح‌های بسیار عظیم و بزرگی بوده که انجام گرفته و دیگر در شرف تکمیل و قدم‌های نهایی هستیم که باید این قدم‌ها را هم برداریم.

تسلیم نخواهیم شد

دکتر روحانی در هفته گذشته به فشارهای فزاینده دولت آمریکا اشاره کرد و ضمن تاکید بر مقاومت در برابر این فشارها، گفت: لت عزیز ما بدانند تحریم و فشار شدید و بی‌سابقه بر حرکت ملت ما نمی‌تواند تاثیر بگذارد. آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو دربیاورد، دلیلش این طرح‌هایی است که در سال 99 بعد از دو سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا و پیاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری افزود: کرونا و مشکلاتی از قبیل اینها هم نمی‌تواند تولید ما را متوقف کند. البته هر یک از اینها ممکن است تاثیرگذار باشد هم ویروس آمریکایی هم ویروس کرونا هر دو ویروس بی تاثیر نیستند ولی هیچ یک از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهد کرد، ما به تولید خود ادامه می‌دهیم، با تمام توان خود تلاش می‌کنیم آن هدفی که مقام معظم رهبری امسال برای جهش تولید تعریف کردند اجرایی و عملیاتی کنیم و تلاش می‌کنیم ان شاءالله هر هفته بتوانیم افتتاح‌های بزرگ تا پایان سال در کشورمان داشته باشیم. هدف و آرزوی ما این است و امیدواریم محقق شود. من خدمت ملت بزرگ عزیز و بزرگ ایران عرض می‌کنم که در این روزهای پایان ماه رمضان با دعای خیر مردم، با حضور و کمک و ایثار مردم، الحمدالله قدم‌های خوبی برای مقابله با ویروس کرونا برداشته شده، قدم‌های خوبی برای تولید برداشته شده و ان شاءالله با کمک مردم این راه را ادامه می‌دهیم و نمی‌گذاریم لبخندی بر روی صورت مستبدین کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم آنها همیشه در مسیر غلط سیاسی خود شاهد غم و اندوه باشند.

در بخش دیگری از این اظهارات آمده است: ملت ما سرافراز است و سرافرازتر خواهد بود و ما از این مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد و انشاءالله دیگران را هم یاری و کمک می‌کنیم. ما همیشه یار مظلومان هستیم، یار ملت فلسطین هستیم و خداوند عید آینده سعید فطر را که در آستانه آن هستیم، برای همه ما مقبول و مبارک قرار دهد و عبادات ما مورد قبول حق باشد. ان شاءالله.

باید برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کرد

رئیس‌جمهوری در تاریخ 1 خردادماه، بر تحقق شعار جهش تولید در سال جاری تاکید کرد و خطاب به نیروهای فعال در صنعت نفت گفت: از اینکه در این شرایط سخت تحریم و کرونا دست از تلاش برنداشتید از شما تشکر می کنم. تلاش و کوشش خود را برای تحقق این شعار در هر شرایط سختی ادامه می‌دهیم.

روابط با کشورهای همسایه به حال عادی درخواهد آمد

دکتر روحانی در تاریخ 3 خردادماه، ضمن اشاره به کنترل بیماری کرونا، گفت: سرپرست وزارت صمت در این جلسه به ما اطلاع داد که روابط اقتصادی با کشورهای همسایه کم کم دارد به حالت اول برمی‌گردد؛ تقریبا با بسیاری از رهبران و سران کشورهای همسایه که رابطه اقتصادی با آنان داریم صحبت کردم و با هم چارچوب را توافق کردیم؛ وزارت بهداشت و درمان، راه و شهرسازی و صمت در این زمینه تلاش کرد و وزارت خارجه فعالیت زیادی کرد و همه اینها دست به دست هم دادند. امروز بحمدالله بسیاری از دروازه‌های ما برای صادرات گشوده و باز شده است و ان‌شاء الله وضع اقتصادی و صادرات و تحرک اقتصادی در روزها و هفته‌های آینده به مراتب بهتر خواهد شد. فقط یک خواهش از مردم داریم برای اینکه بتوانیم در بازگشایی‌ها و تحرک اقتصادی سرعت ببخشیم؛ خواهشمندیم دستورالعمل‌ها را مراعات بفرمایند.

تسلیت به دولت و مردم پاکستان

دکتر روحانی در تاریخ 2 خردادماه در پیامی به نخست وزیر پاکستان، حادثه سقوط هواپیما در شهر کراچی را تسلیت گفت و از درگاه خداوند بزرگ سلامتی و موفقیت آن جناب و سربلندی و سعادت مردم کشور دوست پاکستان را آرزو کرد.

روابط ایران و قطر بسیار مهم است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه 3 خردادماه در تماس تلفنی امیر قطر با ایشان با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشوردر همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری، افزود: برغم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا روابط اقتصادی دو کشور در چارچوب پروتکل های بهداشتی و مراقبتی باید مجددا فعال شود. رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور راهگشای سرعت تعاملات تهران - دوحه و رفع موانع باشد و انتقال کالاها از طریق بنادر دو کشور بتدریج فعال و پروازهای خطوط هوایی دو کشور از سر گرفته شود.

دکتر روحانی با اشاره به میزبانی قطر در جام جهانی 2022 فوتبال، برای ارائه هرگونه کمک از سوی ایران به این کشور برای میزبانی هر چه بهتر قطر اعلام آمادگی کرد و افزود: در این زمینه ایران هم آماده است در زیرساخت ها و تامین نیازمندی های مورد نظر حضور داشته باشد.

آمریکا اقدامی کند، مقابله به مثل می‌کنیم

دکتر روحانی در روز شنبه 3 خردادماه، در تماس تلفنی با امیر قطر، به آمریکا هشدار داد که مانع تجارت ایران نشود و گفت: با توجه به برخی اقدامات آمریکا در نقاط مختلف جهان شرایط غیر قابل قبولی بوجود آورده اما به هیچ عنوان ما آغازگر تشدید تنش و درگیری نخواهیم بود.

دکتر روحانی با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی ها در منطقه دریای کارائیب، خاطرنشان کرد: اگر نفتکش های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی ها دچار مشکل شوند متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه آغاز گر درگیری نخواهد بود افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تامین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکاییها دست به خطا نزنند. شرایط امروز جهان را شرایط ویژه همکاری مشترک می بینیم بویژه با شیوع این بیماری اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا تصمیمات ناصحیح و رفتارهای غیر انسانی خود را ادامه می دهد. همچون گذشته تاکید می کنیم که امنیت منطقه ما بویژه امنیت دریایی در منطقه توسط کشورهای منطقه تامین می شود و همیشه اعلام آمادگی کرده ایم که با کشورهای همسایه آماده همکاری بیشتری هستیم و امروز هم بر این نظر تاکید می کنیم.

ایران خواهان همکاری با قزاقستان است

دکتر روحانی در تماس تلفنی با «قاسم توقایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان در تاریخ 31 اردیبهشت ماه، گفت: سیستم تهاتر کالا می تواند روند تجاری دو کشور را تقویت نماید و ایران آماده است این سازوکار بین دو کشور برقرار شود. روابط اقتصادی دو کشور در چارچوب روابط دوجانبه و اتحادیه اوراسیا بسیار خوب بوده و امیدوارم با عبور از کرونا و در شرایط فعلی نیز با رعایت دستور العمل های بهداشتی روابط دو کشور را به خوبی توسعه دهیم.

ایران حامی ثبات در عراق است

دکتر روحانی در گفتگوی تلفنی با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق در روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه، تاکید کرد که بات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است و مطمئنا این روند پیش زمینه بازیابی نقش برجسته عراق در منطقه خواهد بود. وی همچنین در این گفتگو یادآور شد که وسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها میان دولت ها و ملت های دوست میتواند برای عبور از مشکلات راهگشا باشد. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و خواهان حفظ حاکمیت عراق و عدم مداخلات قدرت‌های خارجی در سرنوشت ملت و دولت این کشور است. رئیس‌جمهوری ایران همچنین ضمن درخواست بازگشایی مبادی و مرزهای میان دو کشور، گفت: باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در تمامی مرزهای مشترک به روال قبلی بازگردد؛ ضمن اینکه با برنامه ریزی های دو کشور امیدوارم در آینده سطح روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

رئیس‌جمهوری در تاریخ 31 اردیبهشت ماه نیز به همین موضوع اشاره کرد و گفت: مردم عراق، مردمی بودند که بخاطر شرایط دولت‌شان و تشکیل دولت جدید در سختی و مشکلات بودند و الحمدالله یک توافقی در آنجا بین گروه‌های شیعه، بین شیعه و سنی، بین کرد و عرب انجام گرفت و با این توافق دولتی سر کار آمد که این قدم خوبی برای ثبات عراق و نشاط اقتصادی عراق در این روزهای سخت خواهد بود و ما هم به عنوان برادر و دوست و همسایه همیشه در کنار عراق بودیم و باز هم خواهیم بود. این در مرز غربی ما.

ایران دوست ملت و دولت افغانستان است

رئیس‌جمهوری در اظهاراتی در تاریخ 31 اردیبهشت ماه از ثبات در افغانستان حمایت کرد و گفت: ر مرز شرقی ما الحمدالله اختلافاتی که در افغانستان بود، این اختلافات به یک تفاهم و توافقی منجر شد که امیدواریم موجب استقرار ثبات و امنیت بیشتر در افغانستان شود. ما بیشترین حساسیت را نسبت به مردم افغانستان داریم به دلیل اینکه سهم بزرگی در طول این 42 سال در کمک به مردم افغانستان و در جهاد مجاهدین افغانستان در دوران جهادشان داشتیم و امروز هم به عنوان برادر در کنار آنها هستیم و حتی مهاجرین آنها را در طول این مدت پذیرایی کردیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم ودر اینکه هم در شرق و هم در غرب به برکت ماه مبارک رمضان شاهد ثباتی در این ایام هستیم بسیار خرسند و خوشحالیم.

*س_برچسب‌ها_س*