یک‌شنبه 27 خرداد 1403

پاسخ طحان نظیف به شائبه پایان ریاست مجلس قالیباف / واکنش سردار کوثری به ادعای وضعیت مبهم محافظ رئیس جمهور

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
پاسخ طحان نظیف به شائبه پایان ریاست مجلس قالیباف / واکنش سردار کوثری به ادعای وضعیت مبهم محافظ رئیس جمهور

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

وداع باشکوه مردم تهران با رئیسی 

به گزارش ایسنا، پیکر شهیدان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگردی که یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد، پس از تشییع باشکوه در تبریز و قم امروز با وداع فذاموش‌نشدنی مردم تهران بدرقه شد.

این مراسم که ساعت‌ها پیش از آغاز رسمی با حضور گسترده مردم و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شده بود، از ساعت 7 و نیم با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت (ع)، شکل رسمی به خود گرفت.

رئیس دفتر سیاسی حماس و معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان برای شرکت در مراسم تشییع شهدای خدمت در دانشگاه تهران حضور یافتند.

اسماعیل هنیه در سخنرانی که در این مراسم داشت، گفت: مطمئنم جمهوری اسلامی ایران به راه خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد، تا پرچم توحید و پیروزی را بر فراز قدس شریف برافراشته سازیم.

ساعت 9 صبح رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز خواندند. و پس از آن پیکرهای پاک شهدا بر دوش خیل جمعیت سوگوار تشییع شد.

برگزاری مراسم ادای احترام سران کشورهای خارجی به پیکر شهدای خدمت

به گزارش ایسنا، همزمان با پایان مراسم تشییع مردمی پیکر شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی و همراهانش توسط مردم تهران، تابوت حامل پیکر رییس جمهور شهید کشورمان، امیر عبداللهیان و سرتیپ موسوی بر روی دستان یگان دژبان ارتش در سالن اجلاس سران تشییع و در محل در نظر گرفته شده جهت ادای احترام مقام های خارجی قرار گرفت.

رییس جمهور تاجیکستان اولین مقامی بود که با هیات همراه به رییس جمهور فقید ایران و وزیر خارجه کشورمان که در سانحه هوایی شهید شدند، ادای احترام کرد.

در ادامه نخست وزیر کشورهای پاکستان و عراق، رهبر ملی کشور ترکمنستان، نخست وزیر جمهوری آذربایجان، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، نماینده ویژه پادشاهی عمان، فرستاده ویژه اردن و وزیر و معاون نخست وزیر صربستان به پیکر رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان ادای احترام کردند.

امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس و تاجیکستان، نخست وزیر عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، و روسای مجالس عراق، روسیه، الجزایر، ازبکستان، قزاقستان و لبنان از جمله سران و مقامات ارشدی هستند که برای حضور در مراسم ادای احترام بر پیکر شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش به کشورمان سفر کرده‌اند.

پیکر شهید رئیسی فردا در حرم رضوی به خاک سپرده می‌شود

به گزارش مهر، «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی گفت: امروز میزبان 60 هیئت عالی‌رتبه از کشورهای مختلف خواهیم بود.

وی ادامه داد: فردا صبح به استان خراسان جنوبی سفر می‌کنیم و از 7:30 صبح برنامه‌ها آغاز می‌شود.

منصوری افزود: علت انتخاب خراسان جنوبی برای تشییع پیکر شهدای خدمت این است که شهید آیت‌الله رئیسی تعلق خاطر به این استان داشتند و عضو منتخب مجلس خبرگان رهبری از این حوزه بودند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: پیش از ظهر فردا به مشهد حرکت می‌کنیم و پس از اقامه نماز ظهر، مراسم تشییع از میدان 15 خرداد مشهد به سمت حرم رضوی انجام می‌شود. ان‌شاءالله پیش از اذان مغرب فردا (پنج‌شنبه، 3 خرداد) پیکر پاک و مطهر حضرت آیت‌الله رئیسی در جوار مولا و مقتدای خودشان امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود.

***

پاسخ طحان نظیف به شائبه پایان مدت زمان ریاست مجلس

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، تأکید کرد: هفتم خرداد افتتاحیه مجلس دوازدهم خواهد بود و بر اساس اصل 63 قانون اساسی مجلس فعلی تا قبل از آغاز فرایند تشکیل مجلس دوازدهم به کار خود ادامه می‌دهد لذا ریاست آن نیز پابرجاست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به شائبه‌های ایجاد شده از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص پایان مدت زمان ریاست مجلس شورای اسلامی با برگزاری آخرین جلسه صحن علنی مجلس یازدهم گفت: براساس قانون اساسی، نمایندگان مجلس یازدهم تا 6 خرداد نماینده مردم هستند و لذا رئیس مجلس یازدهم نیز تا 6 خرداد مسئولیت ریاست مجلس را بر عهده دارد.

علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با خبرآنلاین درباره نحوه جایگزینی رئیس سابق و جدید مجلس در شورای 3 نفره بعد از فوت رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه یکی از اعضای شورای 3 نفره بعد از فوت رئیس جمهور، رئیس مجلس است در فرآیند زمانی انتقال مجلس سابق و فعلی موضوع این است که روز پایان مجلس فعلی می‌شود روز آغاز مجلس جدید (7 خرداد)، بنابراین هیچ‌وقت دوره فترت مجلس را نداریم.

وی گفت: در اصل 63 قانون اساسی جمهوری اسلامی به این نکته اشاره شده که انتخابات هر دوره مجلس باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به نحوی که کشور هیچ زمان بدون مجلس نباشد، بنابراین هیچ وقت بدون مجلس نیستیم و هر وقت مجلس وجود داشته طبیعتاً جایگاهی به عنوان رئیس مجلس وجود دارد.

وی افزود: در نتیجه تا پایان مجلس فعلی که رئیس آن مشخص است و از نظر حقوقی در آن شورای 3 نفره عضویت دارد. بعد از پایان مجلس فعلی و آغاز مجلس جدید 2 مدل رئیس مجلس وجود دارد. به این ترتیب که یک رئیس مجلس سنی وجود دارد که براساس ماده 10 آئین‌نامه داخلی مجلس تعیین می‌شود و طبق آن مسن‌ترین نماینده به عنوان رئیس سنی انتخاب می‌شود. این هیئت رئیسه سنی در بازه زمانی بسیار کوتاه ریاست مجلس را برعهده دارد و وظایف بسیار محدودی دارد، کما اینکه بحث اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین شعب تحقیقی که وظیفه تطبیق اعتبارنامه نمایندگان را برعهده دارند و پیگیری امور مجلس تا زمان انتخاب هیئت رئیسه دائم مجلس از جمله وظایف هیئت رئیسه سنی مجلس است که از نظر زمانی، مدت ریاست هیئت رئیسه سنی مجلس نباید بیش از یک روز باشد.

فتاحی در پاسخ به اینکه رئیس مجلس سنی در شورای 3 نفره اصل 131 جایگاهی ندارد؟ یادآور شد: نکته این است که برای بازه زمانی یک روزه از نظر عملی اتفاق خاصی نمی‌افتد و از نظر حقوقی هم خلأ خاصی درباره جایگاه رئیس مجلس در شورای 3 نفره اصل 131 نداریم چراکه مجلس هیچ‌گاه بدون رئیس اداره نمی‌شود، گاهی رئیس سنی ریاست مجلس را برعهده دارد و بعد رئیس منتخب مجلس را اداره می‌کند. طبیعتاً از نظر عملی اتفاق خاصی نمی‌افتد چراکه کل دوره ریاست رئیس سنی مجلس بیش از یک روز نبوده اما از نظر حقوقی مجلس همان یک روز هم مجلس رئیس دارد که آن رئیس به عنوان عضو شورای 3 نفره خواهد بود.

***

اطلاعیه ستاد کل نیرهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه

به گزارش ایسنا، مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه وقوع حادثه از یک سو و حضور پهپاد های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار (پهپاد هایی که قادر به تشخیص و کنترل نقاط در زیر ابرهای فشرده هستند) برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن ها با محله سقوط بالگرد از سوی دیگر، باعث گردید نیروهای امدادی اعم از نیروهای مسلح، هلال احمر، نیروهای مردمی و محلی ناگزیر از راه های زمینی عملیات جستجو را بلافاصله آغاز نمایند که به دلیل شرایط سخت جوی و جغرافیایی این عملیات به شب کشیده شد. در چنین شرایطی پس از اعلام همکاری کشورهای همسایه و دوست با همکاری نزدیک ترین کشور یعنی ترکیه موافقت گردید.

این کشور پهپاد مجهز به دوربین های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام نمود لیکن با وجود تلاش مداوم به دلیل نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل نقاط زیرابر موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نگردید (نقاط با فاصله چند کیلومتری از محل سانحه اعلام می شد) که در نهایت این پهپاد به کشور ترکیه بازگشت.

در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح، بازگردانده شده از شمال اقیانوس هند کشف گردید.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح بر خود لازم می‌داند مجددا از همه تلاش ها و همکاری ها و همدردی کلیه کشورها علی الخصوص از اهتمام کشور های روسیه، چین و به ویژه کشور دوست ترکیه تشکر و قدردانی نماید.

***

واکنش سردار کوثری به ادعای وضعیت مبهم محافظ رئیس جمهور

سردار اسماعیل کوثری در خصوص برخی شایعات مبنی بر «وضعیت مبهم یکی دیگر از محافظین رئیس جمهور» گفت: برخی رسانه‌ها حرف‌های بی‌ربطی را می‌سازند. محافظ نفر دوم در بالگرد دیگری بوده، زیرا در یک بالگرد به چند نفر محافظ احتیاجی نبوده و تمام این حرف‌ها بی‌اساس است. ما مسأله پنهان شده‌ای نداریم.

وی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ابعاد مختلف سقوط پرواز رئیس جمهور و همراهان گفت: با توجه به شرایط جوی و جغرافیایی و نیز ارتفاعات سربه فلک کشیده ارسباران که منطقه بسیار پیچیده‌ای است، در حال حاضر تیمی از طرف ستاد کل نیروهای مسلح به سرپرستی سردار علی عبداللهی مشخص شده است که به بررسی جامع و کامل این اتفاق به اطلاع مردم خواهد رسید.

کوثری در پایان اشاره کرد: رسانه‌های خارج از کشور به دنبال جوسازی هستند تا مورد توجه مخاطبین داخلی و خارجی قرار بگیرند. آنها به خیال اینکه حرف نو و جدیدی زده‌اند که باید گفت، نه این چنین نیست. تعداد شهدا، اسامی، رده، رسته و جایگاه آنان مشخص است.

***

کهنسالی ناوگان هوایی ایران محصول تحریم آمریکا

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: در حالی که بالگردی با عمری چند دهه‌ای که هزاران ساعت پرواز را پشت سر گذاشته بود، در مه غلیط عازم سفری بر فراز یک منطقه جغرافیایی ناهموار و کوهستانی شد، شرایط دشوارتر از این نمی‌توانست باشد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: هنوز مشخص نیست که چرا بالگرد آمریکایی بل 212 که حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران بود روز یکشنبه در منطقه‌ای کوهستانی در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان سقوط کرده است.

اما تحلیلگران و مقام‌های سابق دولتی می‌گویند، با توجه به اینکه بخش عمده ناوگان حمل و نقل هوایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و سایر کشور‌های غربی قادر به خرید پرنده‌های جدید و تامین قطعات یدکی نیست، به احتمال بسیار زیاد باید مشکلات فنی را عامل این سقوط دانست.

تهران هنوز توضیح رسمی‌ای درباره علت سانحه منتشر نکرده است. مقام‌های اسرائیلی این سیگنال را ارسال کرده اند که دخالتی در این حادثه نداشته اند. در عین حال چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا گفته، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به وی گفته اند که هیچ گونه شواهدی از اقدام خرابکارانه وجود ندارد.

در عوض مقصر محتمل تر، سالخورده بودن ناوگان هوایی است که در نتیجه دهه‌ها استفاده مستعمل و فرسوده گشته است. تحریم‌های چندین ساله غربی علیه شرکت‌های ایرانی و کنترل صادرات محصولات هوافضا سبب شده تا ایران نتواند ناوگان خود را نوسازی کند یا به قطعات یدکی و قرارداد‌های تعمیر و نگهداری دسترسی یابد.

***

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست‌جمهوری در چند کلانشهر محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 8 تیرماه 1403، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است. قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی تصریح داشت.

وی اضافه کرد: اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری این تصریح را نداریم. البته به جهت تجربه مثبتی که توامان و در تعامل با شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داشتیم، پیشنهاد دادیم که از ناحیه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی، آمادگی وجود دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و... می‌توان انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کرد؛ اما منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم که هنوز نهایی نشده است. اگر شورا موافقت کند، این فرایند را در شهرها و کلانشهرهای مذکور محقق خواهیم کرد. برنامه‌ریزی ما این بود که در ادامه، طی گفت‌وگو با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی اصلاحیه‌ها انجام شود. اما در این برهه زمانی که متاسفانه با اصل 131 قانون اساسی مواجه شدیم، محدودیت زمان داریم و باید تمام فرآیندهای انتخابات را طی 50 روز عملی کنیم. لذا در این بازه محدود، با ملاحظاتی روبرو هستیم که باید به خوبی از آنها عبور کنیم.

***

جدی‌ترین گزینه اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری کیست؟

نامه نیوز نوشت: «گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های ریاست جمهوری از همین حالا شروع شده است. جریان اصولگرا خاصه گروهی که در انتخابات این دوره مجلس کرسی‌های بیشتری را تصاحب کرده، دولت را نیز از حالا مال خود می‌داند. از طرف دیگر طیف میانه‌رو اصولگرا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از میدان به در نشده و بازی را به تندروها نبازد.

سیاست ورزی اصلاح‌طلبان اما در این میان دیدن دارد. این جریان سیاسی که در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و در انتخابات مجلس نیز کم فروغ تر از ادوار گذشته حاضر شده و سهم کمتری از کرسی های مجلس گرفته است، یک بار دیگر روزنه امیدی مقابل خود می‌بیند. بدیهی است که اصلاح طلبان خاصه گروه روزنه‌گشایان می‌خواهند که از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را کنند. اما برای این اقدام چقدر توان و ظرفیت دارند؟ مشخصا گزینه‌های آنان چه کسانی هستند.

از دیروز تا کنون نام‌های متعددی از اسحاق جهانگیری گرفته تا همتی مطرح شده اند. برخی از مجید انصاری نام می‌برند. چرا که از نگاه اردوگاهِ اصلاح‌طلبان، او را تنها فردی است که ذاتاً «چپ» است، در نظام مسئولیت دارد و هم، مورد تایید حلقه‌ی تصمیم‌گیرِ نظام است.

با این حال از احتمال حضور برخی چهره‌های دیگر مثل محسن هاشمی، محمدرضا عارف یا حتی سیدحسن خمینی نیز نباید غافل شد.