سه‌شنبه 3 مهر 1403

گردشگران چینی کرونا یا ارز آور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور

تهران - ایرنا - ترکش اتفاقات و بحران‌های روزهای گذشته گردشگری همچنان ادامه دارد، هنوز اخبار تهدید رئیس جمهور آمریکا به مراکز فرهنگی ایران فراموش نشده که ویروس کرونا از چین با سرو صدایی که به راه انداخته همه چیز از جمله صنعت گردشگری را نیز تحت شعاع قرارداده و تبعات منفی نیز به همراه داشته که از آن جمله لغو تورهای اروپایی به ایران را شاهد بودیم.

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است بطوریکه در سال 2018 نزدیک به 150 میلیون چینی به خارج از مرزهای این کشور سفر کردند. وزارت فرهنگ و گردشگری چین پیش‌بینی کرده است با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال 2022 میلادی به 178 میلیون نفر در سال برسد همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود 1.2 تریلیون «یوان» هزینه کنند.

ایران از سال 2011 به فهرست مقاصد گردشگری چین وارد شد و از سال 1395 نیز سیاست جذب گردشگران چینی را در دستور کار قرار داد در این راستا هیات وزیران اوایل تیرماه سال 1398 مصوبه لغو یک طرفه روادید با چین را صادر کرد و از 25 تیرماه به اجرا در آمد بر اساس این مصوبه چینی ها به مدت 21 روز بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند...

سال گذشته میلادی 52 هزار و 800 گردشگر از چین به ایران سفر کردند پیش بینی تهران این است که با لغو روادید شمار این گردشگران بسرعت افزایش یافته و در آینده ای نه چندان دور به بیش از یک میلیون نفر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به منظور توسعه گردشگری ایران در آذرماه سال جاری به چین سفر کرد. علی اصغر مونسان در این سفر، گفت که جمهوری اسلامی ایران برای جذب سالانه یک و نیم میلیون گردشگر چینی هدفگذاری کرده است.

حالا با شیوع کرونا در سطح جهان، ایران نیز تدابیر امنیتی را برای جلوگیری از ورود این بیماری به ایران در پیش گرفته است.

چینی‌ها برای ورود به ایران باید کارت سلامت داشته باشند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شهروندان چین برای ورود به ایران باید کارت سلامت داشته باشند البته هنوز به مرحله اضطرار این بیماری نرسیده‌ایم و جای نگرانی نیست اما جای هوشیاری هست.

علی رضا رئیسی، گفت: کنترل های مرزی بر اساس اصول علمی برای جلوگیری از ورود این بیماری در حال انجام است و ماموران وزارت بهداشت در فرودگاهها با ماسک و تجهیزات لازم کار دیده وری و غربالگری را انجام می دهند و اکنون نیازی به لباس مخصوص مانند آدم فضایی نیست و دلیلی ندارد مردم را بیش از حد نگران کنیم. وی گفت: تاکنون این بیماری در چین دو هزار و 783 مبتلا و 81 مرگ داشته و در کشورهای دیگری از جمله آمریکا، کانادا، فرانسه، عربستان و پاکستان مشاهده شده و پیش بینی می شود تا 100 هزار مبتلا در چین داشته باشد. رئیسی افزود: در هر پرواز از چین 220 تا270 مسافر وجود دارد و افراد مشکوک با آمبولانس به بیمارستان برده و ایزوله می شوند. ورود مواد غذایی همراه چینی ها نیز ممنوع شده زیرا گفته می شود اولین موارد این بیماری بعد خوردن گوشت خفاش بوده است.

برای نخستین بار نمایشگاه گردشگری با صنایع دستی

سیزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران از 23 تا 26 بهمن‌ماه برگزار می‌شود. تا کنون پنج کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی نیز در این رویداد ادغام شود.

یک روز بعد از 22 بهمن‌ماه، در آستانه تعطیلات نیمه‌بلند پایان هفته، نمایشگاه گردشگری در تهران افتتاح خواهد شد. محل برگزاری، همان نمایشگاه بین‌المللی تهران است. 12 سالن از این مجموعه به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده است. برای اولین بار است که نمایشگاه گردشگری پس از 12 دوره برپایی با صنایع دستی ادغام می‌شود، هرچند سال گذشته بخش کوچکی از سالن‌های استانی به صنایع دستی اختصاص داده شده بود اما امسال قرار است سی‌وسومین نمایشگاه صنایع دستی که هر سال مستقل در تهران برپا می‌شد در این رویداد ادغام شود.

تاکید نمایشگاه گردشگری امسال همانند چند دوره اخیر بر حضور پررنگ استان‌ها است، برای همین هفت سالن به آن‌ها اختصاص داده شده است.

گروه‌های موسیقی و آیینی که جذاب‌ترین بخش نمایشگاه گردشگری لقب گرفته و عامل جذب بازدیدکننده‌های عمومی است، امسال همچنان حضور پررنگی خواهد داشت، هرچند تاکید شده اجرای آن‌ها فقط باید در فضای باز نمایشگاه باشد تا مزاحم نشست‌ها و مذاکرات تخصصی نباشند.

برخی از متخصصان گردشگری بر این باورند که اضافه شدن بخش‌هایی مثل صنایع دستی و تاکید بر حضور گروه‌های موسیقی و آیینی و تمرکز بر جذب بیشتر بازدیدکننده عمومی، این نمایشگاه را از حالت تخصصی خارج و بیشتر به جشنواره گردشگری و صنایع دستی تبدیل خواهد کرد.

هتل های 3 ستاره و پایین تر از پرداخت مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی ربط از پرداخت عوارض و مالیات معاف می شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بندهای 12 و 13 و 16 ماده 9 لایحه مالیات بر ارزش افزوده در ارتباط با معافیت مالیاتی کالا و خدمات تصویب کردند.

بنابر بند12 این ماده؛ صدور و ابطال و نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

در بند 16 این ماده مصوب شد که خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی ربط از پرداخت عوارض و مالیات معاف شدند.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک ژئوپارک‌های جهانی قشم و پرتغال امضا شد

مدیران ژئو پارک جهانی قشم و ناتورتژو پرتغال روز شنبه در نمایشگاه بین‌المللی فیتور اسپانیا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم نامه در راستای همکاری های بین دو ژئوپارک جهانی و با هدف تبادل اطلاعات، تجربیات و افزایش مشارکت مردم محلی ساکن در محدوده این دو ژئوپارک با حضور «حمیدرضا مؤمنی» رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و «نیکلاس زوروس» رییس شبکه ژئوپارک های جهان امضا شد. تبادل کارشناس و گردشگر میان دو کشور ایران و پرتغال به ویژه در زمینه بازدید از ژئوپارک ها از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

تفاوت آب و هوای فصلی و اقلیمی بین قشم و پرتغال فرصت مناسبی را برای تبادل گردشگر در فصل های خوش آب و هوای دو کشور دارای ژئوپارک‌جهانی ایجاد می‌کند.

امضای این تفاهم نامه، امتیازاتی برای دو ژئوپارک‌جهانی قشم و ناتورتژو پرتغال از جمله در ارزیابی های آینده یونسکو، به همراه خواهد داشت.

ژئوپارک ناتورتژو پرتغال سال 2006 به شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو پیوست و با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت، 90 هزار نفر جمعیت را در محدوده خود جای داده است. این ژئوپارک تا کنون 60 ژئوسایت را در محدوده خود به ثبت رسانده است.

 مزرعه پرورش میگو خطری برای ژئوسایت نمکدان قشم ندارد

رییس اداره شیلات قشم گفت: سایت پرورش میگو که در غرب جزیره قشم در حال احداث است، با ژئوسایت نمکدان 6 کیلومتر فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود.

محمد پرورش دراین باره گفت: برای واگذاری این زمین 20 مجوز از دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی و گردشگری، دامپزشکی، شرکت های آب و برق و و غیر آن اخذ شده و تمام این دستگاه ها مجوزها را برای فعالیت این مزرعه صادر کرده اند.

وی افزود: در نقشه هایی که از هفت سال پیش از موزه ژئوپارک و دیگر منابع دریافت شده، حوزه ژئوسایت نمکدان مشخص است و طرح پرورش میگو در آن قرار ندارد. 800 هکتار زمین برای اجرای 20 طرح واگذار شده که تمام سرمایه گذاران بومی قشم هستند.

رییس اداره شیلات قشم تصریح کرد: هم اکنون و با شروع اجرای طرح 20 نفر از مردم روستای کانی مشغول فعالیت شده‌اند که این امر نوید آینده ای بهتر برای مردم غرب جزیره را دارد. علاوه بر آن ایجاد این سایت می‌تواند بر جذابیت گردشگری منطقه بیفزاید و گردشگران با پرورش میگو آشنا و از محصولات آن استفاده کنند.

پرورش خاطرنشان کرد: اگر طرحی میراث فرهنگی قشم و ژئوسایت های گردشگری و یا محیط زیست این جزیره را با خطر مواجه کند، شیلات قشم با اجرای آن مخالفت می‌کند و اجازه فعالیت صادر نمی‌شود.

گنبد نمکی به ارتفاع حدود 280 متر با قطر قاعده ای حدود هفت کیلومتر است؛ این مخروط نمکی به دلیل پدیده دیا پیریسم سر برآورده است. در این گنبد هفت غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک های داخل غار حدود 570 میلیون سال عمر دارند.

همچنین وجود چشمه‌های نمک و سفیدپوش کردن دره‌ها و زمین های اطراف این گنبد چشم اندازی زیبا به منطقه داده است. قلمرو ژئوپارک قشم 260 کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

خانه اقدسیه تهران ارزش تاریخی دارد یا ندارد

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اقدسیه معروف به خانه شهرداران گفت: تبدیل این خانه به پاتوق در حال حاضر امکان پذیر نیست، چون منطقه دارای بافت مسکونی است. این عمارت از نظر تاریخی ارزش چندانی ندارد.

غلامحسین محمدی افزود: امثال این خانه‌ها در شهر زیاد است، به این دلیل باید شهرداری تهران روی املاک سرمایه گذاری کند همچنین این اقدام باید دارای شرایط معلوم باشد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: برخی از هنرمندان پیشکسوت اعتراض کردن که چرا روی خانه برخی از هنرمندان اقدام کردید و چرا روی ملک ما اقدام نمی‌کنید.

به گفته وی، ملکی برای سال 56 دارای ارزش تاریخی نیست و معماری خاصی هم ندارد و همچنین افراد شاخصی هم در این ملک زندگی نکردند که بخواهیم آن را نگه داریم. این ملک دارای 3 تخته فرش واجد ارزش بود که در انبار مرکز ارتباطات شهرداری قرار دارد و هیچ وسیله ارزشی دیگری نداشت.

همچنین پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز در این بازدید گفت: از نظر من به عنوان کارشناس میراث فرهنگی این خانه اصالت تاریخی و قدیمی ندارد اما با تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان شهرداری و میراث فرهنگی ارزشیابی این خانه انجام می شود.

پرهام جانفشان افزود: برای ثبت میراثی یک ملک باید به سه عامل توجه کرد. یکی از این 3 عامل که در ثبت میراثی ملک حائز اهمیت است این است که ملک از لحاظ تاریخی واجد ارزش ثبت باشد و این بدین معنی است که ملک دارای شناسنامه باشد.

جانفشان خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل این تاثیر گذار در ثبت ملک زندگی و حضور افراد سرشناس در آن است و ارزش معماری بنا عامل سومی است که در ثبت یک ملک تاثیر گذار است.

به گفته وی، نظر بدون کار کارشناسی و در یک بازدید کار کارشناسی نیست و به طور حتم نمایندگان شهرداری به همراه سازمان میراث فرهنگی کمیته‌ای برای ارزیابی ویژگی‌های این ملک برای ثبت تشکیل می‌دهند.

 شورای شهر مخالف فروش این ملک است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این بازدید به خبرنگاران گفت: شورای شهر مخالف فروش این خانه است چرا که وقتی که این ملک به شخص خاصی فروخته شود شاهد ساخت برج در این مکان خواهیم بود. باید اصالت این ملک حفظ شود چرا که آیینه کاری این ملک بسیار نادر است.

حجت نظری تاکید کرد: مواردی از املاک که دارای ارزش است باید برای نسل‌های بعدی حفظ شود و در حال حاضر سازمان میراث نظر خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: نظرهای متفاوتی مطرح می‌شود در این باب که به عنوان مثال میراث فرهنگی بر یک ملک ارزش تاریخی می‌گذارد، اما شهرداری آن را قبول نکرده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می دهد: کمتر ملکی را دیدم که به این وسعت آیینه کاری داشته باشد و این شکل آیینه کاری را ما در بناهای سلطنتی بیشتر می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عمارت معروف اقدسیه مدتی است خالی از سکنه شده و گفته می شود این عمارت در لیست فروش املاک شهرداری تهران قرار دارد.

معماری این ملک به پهلوی دوم بر می گردد و شهرداری تهران تلاش می کند با فروش این ملک خانه های تاریخی شهر را بازسازی کند. اختلاف نظر برای فروش یا عدم فروش آن بین شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد و باید دید که آیا این ملک آخر بفروش می رسد یا خیر.

 تهدید و تخریب میراث فرهنگی جراحت روح بشر است

رییس کمیسیون ملی یونسکو در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث جهانی، اظهار داشت: در این نشست جواد ظریف وزیر امور خارجه حضور دارد که نماد حکمت ایرانی است و پرچم بهار را در این زمستان سخت در دست دارد و قدم به قدم پیش می‌رود و پرچم دار بهار است.

حجت الله ایوبی، گفت: این خوب است که در جهانی که عده‌ای بر طبل جنگ می‌کوبند برای گفت وگو و صلح دور هم جمع شده‌ایم که قطعا بی‌تاثیر نیست.

ایوبی با بیان اینکه هفتاد سال پیش بعد از جنگ جهانی دوم اندیشه‌ای زیبا رویید، خاطرنشان کرد: در آن زمان بشر به دنبال آرمان شهر صلح و گفت و گو می‌گشت و با توجه به اینکه می‌دانست جنگ از ذهن بشر آغاز می‌شود، قصد داشت آیینه ذهن بشر پاک کند.

وی افزود: به همین دلیل در یونسکو گردهم آمدند تا ضمیر انسان را از خشونت پاک کند و اصالت‌ها، آیین‌ها و خویشتن آنها را به خودشان نشان دهند. این سازمان با ثبت میراث ملموس و غیر ملموس قصد دارند یاد آوری کنند بشر خانواده ای بزرگ در جهان است و این آثار فرهنگی میراث همه بشر است.

ایوبی با بیان اینکه زر و زور، ثروت و سرمایه نیست، تصریح کرد: داشته‌های فرهنگی، آیین‌ها و رنگ ها ثروت است که باید قدر این داشته ها را بدانیم.

وی افزود: زور در بازو و زر در ترازو چالش بر انگیز است و برای جهان تکثر و رقابت مورد بهره برداری قرار می گیرد اما جهان فرهنگ جهان جان، معنا و یگانگی است؛ در معانی اعداد جایگاهی ندارند زیرا جهان فرهنگ جهان جان و روح است اما تفرقه روی حیوانی است.

رئیس اسبق سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه تخریب و تهدید بناهای فرهنگی میراث جراحت بر روح خانواده بشر است، اظهار داشت: به همین دلیل است زمانی که ارگ بم فرو می ریزد یا بغداد غارت می شود همه جهان عزادار می‌شود زیرا پر سیمرغ فرهنگ و هنر بر سرزمینی می‌افتد جوشش شور و عشق و میعادگاه همه انسان‌ها می‌شود.

غار علیصدر؛ عزمی برای جهانی شدن

غلام‌رضا تقوی مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به چالش‌های پیش روی ثبت جهانی مجموعه غار آبی علیصدر گفت: پیشنهاد خرید و ایجاد اصلاحات در هتلی که مانع از ثبت جهانی این مجموعه بی‌نظیر شده را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارایه کرده و آمادگی داریم تمامی هزینه‌های این طرح را تامین کنیم.

تقوی درباره ثبت جهانی غارعلیصدر بیان کرد: ساخت هتل در کنار غار ثبت جهانی آن را با مشکل مواجه کرده است و اگر میراث فرهنگی حاضر باشد هتل را به قیمت کارشناسی به علیصدر بفروشد، طبقات اضافی آن را حذف می کنیم.

تقوی افزود: ساخت و سازهای غیراصولی در دهه های گذشته در محوطه غار علیصدر، شانس ثبت این پدیده طبیعی را در فهرست جهانی یونسکو پایین آورده است.

وی با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر برای ثبت جهانی این جاذبه بی نظیر پیشگام است اظهار داشت: غار علیصدر دروازه گردشگری و برند صنعت توریسم همدان تلقی می شود.

تقوی خاطرنشان کرد: علیصدر همانند نگینی در بین جاذبه های گردشگری ایران زمین می درخشد و گردشگران داخلی و خارجی، محققان و غارشناسان دنیا را مجذوب زیبایی منحصر به فرد خود کرده است.

وی با بیان اینکه این غار به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است، افزود: غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایق رانی جهان است.

وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری‌های جدید در همدان، افزود: همه باید تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاران مشکلات کمتری داشته باشند.

کشورهای عضو اکو روادید مشترک صادر کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی گسترده بین ایران و تاجیکستان، روابط گردشگری بین دو کشور باید در بالاترین سطح باشد.

علی اصغر مونسان در دیدار با نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران با بیان این که اشتراکات فرهنگی بسیار گسترده بین ایران و تاجیکستان وجود دارد، گفت: با تلاش‌های رؤسای جمهور دو کشور در حال حاضر سطح روابط ایران و تاجیکستان روبه به ارتقاست و با توجه به مشترکات فرهنگی بسیار زیاد بین ایران و تاجیکستان روابط گردشگری دو کشور باید در بالاترین سطح باشد؛ اعتقاد دارم باید روادید بین دو کشور لغو شود و شرایط راحت‌تری برای سفر گردشگران این دو کشور فراهم شود.

سه شهر و یک روستای صنایع‌دستی ایران جهانی شدند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: با ثبت شهرهای شیراز، زنجان، ملایر و روستای قاسم آباد در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی، تعداد شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایران به 14 رسید.

علی اصغر مونسان، اظهار کرد: شورای جهانی صنایع‌دستی به تازگی 3 شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت کرده است. با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از 10 به 14 رسید تا همچنان ایران رتبه اول جهان را از این لحاظ دارا باشد.

مونسان با اشاره به عناوین شهرها و روستاهای ثبت شده از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی افزود: شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک به شهرها و روستاهای پذیرفته شده در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار جهانی تا کنون 48 شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که 40 شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، 6 شهر در آمریکای لاتین و 2 شهر در اروپا بوده‌اند.

مونسان با اشاره به حفظ رتبه برتر ایران از لحاظ تعداد شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: ایران با ثبت 11 شهر و 3 روستای جهانی، با مجموع 14 عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی، مقام نخست را در میان کشورهای جهان دارد. کشور چین با ثبت 6 شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

پیش از این، تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع‌دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش‌بافی (گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در رشته زیلوبافی و روستاهای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله‌بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری 7 هزار ساله در فهرست شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند. این برای اولین بار است که شورای جهانی صنایع‌دستی 4 پرونده از ایران را به طور هم‌زمان مورد بررسی قرار داده است.

درون کاخ‌مرمر چه خبر است؟

کاخ مرمر برای اولین‌بار به‌روی خبرنگاران باز شد، تلفیقی از هنر ایرانی به کار رفته در یک ساختمان همراه با نمایش آثار هنری گنجینه موزه‌های بنیاد مستضعفان است. کاخ مرمر که چندروز پیش پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خبر بازپس‌گیری آن را از مجمع تشخیص مصلحت نظام داده بود

حمیدرضا قنبری مدیر امور توسعه موزه‌ای مؤسسه فرهنگی بنیاد مستضعفان در ابتدای بازدید خبرنگاران از مجموعه کاخ مرمر گفت: 400 اثر از یک میلیون و 200 هزار اثر گنجینه بنیاد مستضعفان در این ساختمان به نمایش در آمده که آثاری از سه‌هزار سال پیش، تا امروز را به نمایش می‌گذارند.

وی گفت: مرمت و تجهیز این ساختمان و موزه هنوز تکمیل نشده اما قصد داریم آن را در دهه فجر افتتاح کنیم. فاز اول مرمت این بنا انجام شده است اما فاز دوم اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

همراه با دیگر اخبار حوزه میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت

هتل های 3 ستاره و پایین تر از پرداخت مالیات معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی ربط از پرداخت عوارض و مالیات معاف می شوند.

16 اثر تاریخی تهران ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: 16 اثر فرهنگی و تاریخی تهران در شورای ثبت آثار منقول واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شده و در فهرست ملی جای گرفت.

ثبت ملی 24 اثر فرهنگی‌تاریخی فارس ابلاغ شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار فارس مراتب ثبت ملی 6 خانه تاریخی، سه قلعه، سه قبرستان، سه مسجد، یک کارخانه، یک قنات، یک مدرسه و یک تپه این استان را ابلاغ کرد.

ساعت بازدید از موزه سینما افزایش یافت

همزمان با جشن پیروزی انقلاب و در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، موزه سینمای ایران ساعت بازدید از تالارهای این مجموعه فرهنگی را افزایش داد.

خانه 2.5 میلیون دلاری که به هتل بوتیک تبدیل می‌شود

در انتهای یکی از کوچه‌های خیابان بهارستان منطقه «شاه گولی» تبریز، عمارت زیبایی قد برافراشته است که معماری ترکیبی اش، جلوه‌گری می‌کند و مالکش می‌گوید قصد دارد این بنای 2.5 میلیون دلاری را که در اصل برای سکونت خود و خانواده‌اش ساخته بود، به هتل بوتیک تبدیل کند.

سه هزار گردشگر خارجی وارد کرمان شدند

مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار گردشگر چینی وارد این استان شده و این آمار در سال گذشته یک هزار و 653 نفر بود که در این زمینه شاهد رشد 50 درصدی هستیم.

تورهای رایگان ری گردی به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: تورهای رایگان ری گردی با هدف شناساندن ظرفیت‌های تاریخی و مذهبی این شهرستان باستانی در دهه فجر برگزار می‌شود.

کوچه هلند در تهران ثبت‌ملی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کوچه هلند در منطقه 8 پایتخت ثبت‌ملی می‌شود.

ختم هنر در " خاتم" چهارمحال و بختیاری

"خاتم‌کاری" چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی این استان است که بیشتر در روستای "شیخ‌شبان" از توابع شهرستان بن تولید می‌شود و برخی کارشناسان به دلیل تولید با کیفیت، آن را ختم هنرهای صنایع دستی می‌دانند.

زیورآلات سنتی اصفهان در بازار روسیه با استقبال مواجه شد

مسوول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به جایگاه خاص صنایع دستی اصفهان در عرصه صادرات گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در 2 ماه گذشته زیورآلات سنتی صادراتی اصفهان در روسیه با استقبال مواجه شده و بازخورد مثبتی داشته است.

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله حوزه هایی است که همچنان پر خبر و پرحاشیه است. هفته گذشته نیز این حوزه روزهای پر خبری را طی کرد که برخی از آنها در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارای حاشیه هایی بود که بصورت مختصر در این گزارش و مفصل در اخبار و گزارش های منتشر در فته جاری در خروجی ایرنا به آنه ا پرداخته شد. اما به دلیل کمبود وقت و حجم بالای اخبار و مطالب به نمونه هایی از آنها پرداخته شد.

*س_برچسب‌ها_س*
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 2
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 3
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 4
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 5
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 6
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 7
گردشگران چینی کرونا یا ارز آور 8