دوشنبه 2 مهر 1403

24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استانها - ایرنا - سویه امیکرون در حالی در سراسر کشور می تازد که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بهداشتی بر تزریق دز سوم و در صورت بروز علائم به قرنطینه شدن افراد تاکید دارند زیرا بر این باورند که مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و سویه امیکرون تزرق دز یادآور سوم است.

محققان آفریقای جنوبی آذرماه گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.1.1.529 شناخته شد که دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است. در حال حاضر این اومیکرون در بسیاری از کشورها از جمله در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسکاتلند، دانمارک، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید -19 می‌شود. حدود 30 تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که 2 برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود. جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد. حداقل سه جهش در اومیکرون به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود. با این حساب تمام متخصصان براین باورند با وجود شیوع این ویروس و نحوه انتقال آن بهترین راه واکسیناسیون است.

افزایش روزانه شناسایی مبتلایان به کرونا و میزان بستری ها گواه بر این مطلب است که واکسیناسیون بهترین گزینه برای مقابله با سویه امیکرون و کرونا است، همان طور که سید محمد جزایری رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: تا زمانی که همه جمعیت دنیا علیه ویروس کرونا واکسن تزریق نکنند و به عبارتی کانون‌های پراکنده غیر واکسینه وجود داشته باشد، احتمال بروز سویه‌های جدید این ویروس همچنان وجود دارد. مجامع علمی بین المللی و داخلی همچنان توصیه می کنند که مردم در اسرع وقت دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. وقتی داروی موثری ساخته نشده و تزریق واکسن هم پوشش کاملی ندارد، ویروس به حیات خود ادامه می دهد، تا زمانی که تمام جمعیت دنیا واکسن خود را دریافت نکنند احتمال بروز واریانت های جدید وجود دارد.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: سویه جدید اومیکرن در حال حاضر بیش از 95 درصد ویروس در گردش بیشتر کشورهای دنیا است به هموطنان توصیه اکید کرد که زمان را به هیچ وجه از دست ندهند و دز یادآور واکسن را تزریق کنند تا دچار عوارض کمتری شوند.

براین اساس چنانچه تزریق 2 دز واکسن کرونا در ایران و بیشتر کشورها انجام نمی شد، در سویه اومیکرون که سرایت پذیری به مراتب بیشتری از سایر سویه های قبلی دارد، قطعا آمار مرگ و میر بسیار بیشتر می بود؛ بررسی گزارش های کشورهایی که چند مدتی است که درگیر این سویه جدید هستند، نشان می دهد تعداد موارد ابتلا بیشتر شده اما مرگ و میر در حد سویه دلتا نیست این موضوع تاثیر واکسن را نشان می دهد و به عبارتی کاهش مرگ و میر و کاهش ابتلا به نوع شدید فقط یک ادعا نیست. نتایج مطالعات بین المللی هم این مورد را تایید می کنند.

کارشناسان می گویند، ممکن است با بروز سویه های جدید ضرورت تزریق مجدد واکسن احساس شود این موضوع در حال حاضر یک پیش بینی است و به معنی این موضوع نیست که حتما به وقوع می پیوندد. اما دست اندرکان حوزه سلامت باید آمادگی کامل برای دزهای بعدی تزریق واکسن را به مردم فراهم کنند.

دکتر ایلاد علوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز قرنطینه را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و سویه امیکرون دانسته و معتقد است، هر فردی که علایم بیماری را دارد یا مواجه پرخطر داشته باید خود را قرنطینه کند. هرچند قرنطینه براساس زمان بروز علایم یا دوره کمون بیماری است، اما افرادی که علایم سویه جدید امیکرون دارند، حداقل حدود پنج روز (در صورت امکان 10 روز) از بروز علایم خود را قرنطینه کنند. مبتلایان در این مدت باید از حضور در مجامع و مکان های شلوغ و پر ازدحام به شدت خودداری کنند. مبتلایان پس از گذشت قرنطینه پنج روزه اگر مجبور به حضور در محل کار هستند، باید توصیه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک مناسب را به دقت رعایت کنند.

در حال حاضر ویروس های کلاسیک که سبب سرما خوردگی افراد می شوند در حداقل ممکن در گردش هستند و سویه ای که هم اکنون در ایران در حال گردش غالب است سویه جدید امیکرون است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند در صورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.

شناسایی 25812 بیمار جدید کووید19 در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای از شناسایی 25812 بیمار جدید کووید19 در کشور در شبانه روز گذشته خبر داد.

براساس این گزارش، تا کنون 61 میلیون و 568 هزار و 128 نفر دُز اول، 54 میلیون و 812 هزار و 67 نفر دُز دوم و 21 میلیون و 279 هزار و 695 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 137 میلیون و 659 هزار و 890 دُز رسید. در شبانه روز گذشته 325 هزار و 588 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از دیروز تا امروز 24 بهمن ماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 25 هزار و 812 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که دو هزار و 543 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید19 در کشور به 6 میلیون و 806 هزار و 265 نفر رسید. در طول 24 ساعت گذشته، 148 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 133 هزار و 718 نفر رسید. تا کنون 6 میلیون 298 هزار و 727 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و 374 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 46 میلیون و 62 هزار و 703 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است. در حال حاضر 247 شهرستان در وضعیت قرمز، 112 شهرستان در وضعیت نارنجی، 89 شهرستان در وضعیت زرد و 0 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در این گزارش به وضعیت ابتلاء و واکسیناسیون استان های سراسر کشور اشاره می شود:

تهران / افزایش آمار مراجعان کرونایی به بیمارستان‌ها

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران با بیان اینکه، پایتخت در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: آمار مراجعان بستری و سرپایی کرونا به بیمارستان‌های تهران همچنان در حال افزایش است. شهر تهران همچنان دارای وضعیت قرمز کرونایی است، دو شهر استان تهران دارای وضعیت نارنجی و مابقی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

البرز / بستری شدن 77 بیمار کووید19 

شهرام صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: 2 بیمار بدحال کووید19 طی 24 ساعت گذشته در استان جان باختند و 77 بیمار دیگر به تخت های بستری منتقل شدند. اکنون 471 بیمار بدحال کووید19 در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. 83 هزار و 120 بیمار کووید19 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که 76 هزارو 101 بیمار آنان بهبود یافته اند. با مرگ 2 بیمار دیگر کووید19 در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به 6 هزارو541 نفر رسیده است.

مازندران / آغاز واکسیناسیون علیه کرونا کودکان 5 تا 9 سال

قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که واکسیناسیون 143 هزار و 452 کودک پنج تا 9 ساله مازندرانی علیه کرونا از امروز دوشنبه 24 بهمن با تامین واکسن مورد نیاز آغاز شده است. برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا ویروس، 2 نوع واکسن سینوفارم و پاستو کووک در نظر گرفته شده که براساس آزمایش‌های بالینی متخصصان وزارت بهداشت این نوع واکسن‌ها ایمنی لازم را برای مقابله با اومیکرون در بدن کودک ایجاد می‌کند. از هفته‌های گذشته واکسیناسیون علیه کرونا برای کودکان 9 تا 11 سال در استان مازندران آغاز شده بود گفت: از مجموع 111 هزار و 548 فرد واجد شرایط برای تزریق این نوع واکسن در استان، تاکنون 20 درصد آنان مایه کوبی واکسن‌های پاستو کووک و یا سینوفارم را انجام دادند. 48 مرکز تجمیعی برای تزریق واکسن کرونا ویژه کودکان پنج تا 11 سال در مناطق شهری در نظر گرفته شده است. از مجموع سر جمع 255 هزار کودک پنج تا 11 سال در مازندران تاکنون 27 هزار نفر از آن ها معادل 10.5 درصد جامعه هدف دز اول واکسن سینوفارم یا پاستو کووک را تزریق کردند.

قشم / تزلزل وضعیت نارنجی کرونا

یاسر مرادی مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: وضعیت کرونا در قشم از قرمز به نارنجی تغییر رنگ داد اما این وضعیت متزلزل است و پیش بینی می‌شود که در 2 هفته آتی رنگ کرونای این شهرستان قرمز شود. مردم وضعیت کرونا را جدی بگیرند و از عادی انگاری شرایط بپرهیزند. متأسفانه هنوز در قشم کسانی هستند که هیچگونه واکسنی دریافت نکرده‌اند و مقاومت‌ها برای دریافت دُز دوم و سوم نیز بیش از دُز اول است. فردی که 2 روز پیش در قشم بر اثر بیماری کرونا فوت کرد، اگرچه اهل قشم نبود، اما هیچگونه تزریق واکسنی برای وی ثبت نشده بود.

سیستان و بلوچستان / شمار مبتلایان کرونا از مرز 152 هزار نفر گذشت

دکتر علی خواجه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با ابتلای 592 نفر دیگر به کرونا طی 24 ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به 152 هزار و 42 نفر رسید. در شبانه روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد. اکنون 181 بیمار حاد تنفسی و 84 فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، از شهروندان درخواست کرد هنگام خروج از خانه با استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ابتلای خود و دیگران به کرونا جلوگیری کنند.

کیش / پوشش دُز سوم واکسن کرونا به 49 درصد رسید

محمدرضا رضانیا رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش گفت: بیش از 49 درصد از کیشوندان تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا را به منظور ارتقای سطح ایمنی جامعه برابر همه گیری این ویروس دریافت کردند. تا کنون بیش از 24 هزار 717 نفر از جمعیت بومی و ساکن این جزیره دُز سوم خود را دریافت کردند و بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون تمام افراد بالای 9 سال واجد شرایط دریافت دُز سوم هستند. جمعیت ساکن و بومی جزیره بر اساس برنامه واکسیناسیون عمومی حدود 49 هزار نفر پیش بینی شده است با تلاش های انجام گرفته تا کنون بیش از این تعداد از این جمعیت شامل 51 هزار نفر دُز دوم خود را دریافت کردند. بیش از 85 درصد افرادی که دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند در مواجه با کرونای امیکرون از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

قزوین / نیمی از بیماران بستری واکسن نزده‌ها هستند

منوچهر حبیبی جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای قزوین با بیان اینکه هنوز 60 هزار نفر در استان حتی یک دُز واکسن علیه کرونا تزریق نکرده اند، گفت: نیمی از بیماران بستری در بیمارستان ها را این افراد تشکیل می دهند که نقش واکسن در کاهش ابتلا و شدت درگیری به این ویروس را نشان می‌دهد. حدود 97 درصد از جمعیت بالای 12 سال استان قزوین تاکنون یک دُز و 87 درصد نیز تاکنون 2 دُز واکسن علیه کرونا دریافت کرده اند و 36 درصد نیز هر سه دُز واکسن را تزریق کرده اند. واکسیناسیون سنین 5 تا 12 سال علیه کرونا نیز از ماه جاری آغاز شده و تاکنون چهار درصد از کودکان و نونهالان استان که در این سنین هستند، واکسن دریافت کرده اند. در حال حاضر بیش از 400 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که این تعداد در 2 هفته قبل کمتر از 100 نفر بود.

خراسان رضوی / زنگ خطر افزایش آسانسوری بستری‌شدگان اومیکرون 

طبق آخرین اطلاعات رنگ بندی کرونایی هم اکنون تعداد شهرستانهای قرمز کرونایی در خراسان رضوی با افزایشی 2 برابری به 20 شهرستان رسیده که مشهد نیز در این زمره قرار دارد و 13 شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و 15 شهرستان دیگر خراسان رضوی، اینک 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 800 هزار نفری استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات به سایر شهرستان های خراسان رضوی بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

دکتر علیرضا صداقت عضو کمیته علمی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی گفت: یک فرد می‌تواند حدود 10 نفر را مبتلا کند و البته این در مواردی است که اجتماع و تجمعی نباشد و در شرایطی که بیمار در اماکن تجمعی همچون سالن های ورزشی یا هواپیما، حضور یابد، به طور حتم این بیماری به تعداد بیشتری سرایت می‌کند.

زنجان / 40 درصد افراد بالای 18 سال دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

دکتر حسن بختیاری - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق آمارها 93 درصد افراد بالای 18 سال دُز اول، 85 درصد دُز دوم و 40 درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. به لحاظ میزان بیماران سرپایی میزان سویه جدید "اُمیکرون" در استان افزایش واضح چند برابری رخ داده بطوری تعداد که بستری‌ها 2 تا سه برابر شده است. در مورد واکسیناسیون گروه 9 تا 12 ساله ها نیز 54 هزار نفر، جمعیت این رده سنی هستند که میزان واکسن های تزریقی تاکنون به 20 درصد رسیده است.

آذربایجان غربی / افزایش بستری‌های بخش آی‌سی‌یو کرونا 

محمدامین ولی زاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: هم اینک 131 نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت ویژه قرار دارند که حدود 40 نفر بیشتر از حدود یک ماه گذشته است. این آمار نشان دهنده روند افزایشی ایجاد شده در شیوع کروناست که امیدواریم با همراهی مردم، افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی این روند تغییر یابد. همچنین در حال حاضر، 29 نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار داشته و با کمک این دستگاه تنفس می کنند.

قصر شیرین / تزریق بیش از 151 دُز واکسن در سرپل‌ذهاب 

نورالدین فرزادی پور فرماندار سرپل‌ذهاب از تزریق 151 هزار و 721 دُز واکسن در این شهرستان خبر داد و گفت: این تعداد واکسن از زمان شروع واکسیناسیون جمعیت هدف تاکنون طی سه مرحله برای اقشار مختلف مردم تزریق شده است. از مجموع واکسن‌های تزریق شده، 69 هزار و 448 دُز مربوط به نوبت اول، 60 هزار و 97 دُز در نوبت دوم و 22 هزار و 176 دُز در نوبت سوم است. هم اکنون وضعیت این شهرستان از نظر ابتلای به کرونا از لحاظ رنگبندی در وضعیت قرمز است که نیاز است مردم دستورالعمل های بهداشتی را جدی گرفته و بیش از پیش نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی توجه کنند. تاکنون از مجموع 9 هزار و 499 مورد نمونه گیری انجام شده ویروس کرونا در سرپل‌ذهاب چهار هزار و 10 نفر مثبت بوده که از مجموع افراد مبتلا به ویروس کرونا، یک هزار و 757 نفر بستری و 2 هزار و 253 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. تاکنون 170 نفر در این شهرستان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند.

اردبیل / افزایش شمار بستری مبتلایان کرونا به 231 نفر

علی محمدیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند صعودی شیوع کرونا در سطح استان، شمار مبتلایان بستری کووید. 19 در مراکز درمانی این استان به 231 نفر افزایش یافت. بررسی آمار شیوع کرونا در استان اردبیل نشان می دهد که شمار بستری مبتلایان طی شبانه روز گذشته نسبت به یک هفته قبل بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش بیش از چهار برابری شمار بستری مبتلایان روزانه کرونا در استان نسبت به 2 هفته قبل بیان کرد: طی شبانه روز گذشته 61 فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری شدند. آمار مراجعان به مراکز درمانی نشان دهنده شدت شیوع کرونا در سطح استان است. با صفر شدن آمار فوتی‌ها، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید. 19 در استان اردبیل طی 2 سال گذشته در رقم 2 هزار و 646 نفر باقی ماند.

وی از بستری شدن 35 نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: در شبانه‌روز گذشته 37 نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

بجنورد / تزریق دُز سوم واکسن کرونا در شیروان به 39 درصد رسید

دکتر سیده معصومه هاشمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: تاکنون 39 درصد از جامعه هدف در این شهرستان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که نسبت به هفته گذشته 10 درصد افزایش را نشان می دهد. با وجود روند افزایشی تزریق دُز سوم در شیروان، اما همچنان این شهرستان در پوشش تزریق این مرحله نسبت به دیگر شهرستان ها پایین تر است به گونه ای که از شهروندان می خواهیم برای ایمنی بیشتر جامعه هر چه سریعتر برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند.

خراسان جنوبی / افزایش سه برابری بستری بیماران کرونایی

غلامرضا شریف‌زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: موارد بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به هفته اول بهمن امسال بیش از سه برابر شده است. متوسط موارد بستری کرونا مثبت در هفته اول بهمن ماه 22 نفر بوده که با افزایش 322 درصدی به 93 نفر رسیده است. متوسط روزانه موارد مثبت ابتلا به کرونا در هفته اول بهمن 257 نفر بود که هفته گذشته به 901 نفر رسید و رشد 2 و نیم برابری دارد. متوسط روزانه بستری بیماران با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان نیز از 75 نفر در هفته اول بهمن با افزایش 159 درصدی به حدود 200 نفر رسیده است.

هرمزگان / ابتلاء 14 هزار و 345 نفر مبتلا به کرونا هستند

فاطمه نورویان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر 14 هزار و 345 نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار 13 هزار و 978 نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند. در شبانه روز گذشته 90 نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و شمار بستری های کرونا در استان به 367 نفر رسید که از این شمار 51 نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر بوده و حال 11 نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است. متأسفانه در شبانه روز گذشته سه نفر دیگر شامل 2 زن و یک مرد 53 تا 87 سال در شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند و آمار قربانیان این ویروس در هرمزگان به 2 هزار و 495 نفر رسید. تاکنون در هرمزگان 3 میلیون و 176 هزار و 371 دز واکسن کرونا تزریق شده که از این میزان یک میلیون و 412 هزار و 646 دز در نوبت اول، یک میلیون و 254 هزارو 320 دز برای نوبت دوم، 509 هزار و 405 دز در نوبت سوم تزریق شده است.

استان مرکزی / 10 تا 15 درصد موارد بستری کرونا مربوط به کودکان است

دکتر بهمن صادقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 10 تا 15 درصد موارد بستری کرونایی در استان مرکزی مربوط به کودکان است که روند افزایش ابتلا این گروه سنی، جای نگرانی دارد. پنج تخت بستری picu برای پوشش خدمات مربوطه به کودکان در استان مرکزی موجود است که با پیگیری‌های انجام شده، پنج تخت بستری جدید با تجهیزات مورد نیاز با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان پیش بین شده است که تا پایان هفته در بیمارستان مستقر می‌شود. با راه‌اندازی این تخت‌ها به حداقل شاخص‌های کشوری نزدیک‌تر می‌شویم اما همچنان نیاز است که مردم به خصوص والدین پروتکل‌های بهداشتی را همچون گذشته رعایت کنند و اجازه ندهند که میزان مراجعه به مراکز درمانی افزایش یابد. تا کنون فوتی در رده سنی اطفال در استان گزارش نشده اما اگر روند افزایش موارد بستری به همین ترتیب باشد شاهد افزایش موارد بستری و به دنبال آن نیاز به خدمات مراقبت‌های ویژه خواهیم بود.

همدان / تعطیلی فضاهای ورزشی مناطق با وضعیت قرمز کرونا 

علیرضا صفی زاده سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به تعطیلی فضاهای ورزشی در مناطق قرمز کرونایی، گفت: این تصمیم با توجه به تغییر رنگ چهار شهرستان استان از نارنجی به قرمز اتخاذ شده است. بر این اساس فعالیت ورزشی گروه 2 و 3 از جمله استخرهای سرپوشیده، بدنسازی‌ها، فعالیت‌های سالنی و رشته رزمی و گروهی با دستور العمل ستاد ملی کرونا تا اطلاع ثانوی در شهرستان‌های قرمز ممنوع است.

کردستان / بیش از 13 درصد کودکان زیر 12 سال واکسینه شدند

بهروز اخوان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تاکنون 6 هزار و 500 کودک 6 تا 12 سال معادل 13 درصد کودکان استان واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. حدود یک هفته از واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال در استان می‌گذرد، در حال حاضر 84 درصد مردم استان دُز اول، 71 درصد دُز دوم و 305 هزار نفر یعنی 26 درصد هم دُز سوم واکسن را تزریق کرده اند.

برچسب‌ها

24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 2
24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 3
24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 4
24 بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 5