جمعه 7 اردیبهشت 1403

عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی اثر می‌کند / پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی اثر می‌کند / پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل

نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقدند پذیرفته‌شدن ایران به‌عنوان یک عضو رسمی و کامل در سازمان همکاری شانگهای در بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان در پایتخت تاجیکستان در بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه و شکوفائی اقتصادی ایران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران 8 کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به‌عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه ای با کشورهای عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.

در همین رابطه نمایندگان مجلس و همچنین کارشناسان بر نقش موثر این عضویت در بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه و شکوفائی اقتصادی ایران تاکید کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بلوک شرق، بازار ویژه صادرات نفت و گاز ایران در زمان تحریم است / عضویت در سازمان شانگهای؛ موازنه قدرت برای مقابله با نفوذ آمریکا و ناتو در خاورمیانه

به گزارش گروه سیاسی تیتریک، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: عضویت رسمی ایران در این مجموعه قطعا منافع بزرگی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت. محمود احمدی بیغش افزود: وجود ایران در سازمان همکاری شانگهای منجر به یک حرکت دو طرفه و جمعی با دیگر خواهد شد، همچنین خاورمیانه در زمینه های امنیتی، سیاسی، نظامی و جغرافیایی از این پیمان سود می برد. چرا که اعضا ی این سازمان قریب به نیمی از جمعیت و جغرافیای خاکی دنیا را دارند. وی با اشاره به اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک پیمان ژئوپلیتیکی و ارزشمند برای منطقه و خاورمیانه خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در چند سال اخیر تحت یک فشار مضاعف سیاسی، اقتصادی و بین المللی از سوی آمریکا و هم پیمانان آن در اروپا بوده است. بیغش تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشورهای خارج از اروپا هم به تبعیت از آمریکا و به واسطه ترس از عواقب آن، رفتار اقتصادی مناسبی با ایران نداشته و در زمان تحریم نتوانستند با کشورمان ارتباط بگیرند، در 8 سال گذشته هم توجه دولت به بلوک غرب خسران بزرگی بود و ایران از توجه به پتانسیل بلوک شرق بازماند. وی گفت: ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای می تواند از ظرفیت همسایگان و بلوک شرق استفاده کند، بازار شانگهای می تواند برای صادرات و واردات پتانسیلی ویژه برای کشورمان باشد، امروز بخش اعظم کشورهای عضو شانگهای و ناظرین آن نیاز مبرمی به صادرات ایران به ویژه در زمینه انرژی دارند. بیغش افزود: نفت و گاز ایران، یکی از نیازمندی های اعضای سازمان همکاری شانگهای بوده و ایران می تواند بازار خوبی را در این کشورها به دور از ترس از تحریم ها داشته باشد، ایران به استفاده از توانمندی های منطقه و همسایگان برای امنیت خاورمیانه به دور از وجود قدرت های بزرگ و کشورهای اروپایی در منطقه به بهانه نظم و امنیت، پایبند است. وی با اشاره به اینکه هم پیمانی با کشورهای همسایه و عضویت در سازمان شانگهای نقش ویژه ای در امنیت خاورمیانه دارد، اظهار داشت: این موضوع می تواند پیامی برای دیگر کشورها باشد مبنی بر اینکه با تکیه بر قدرت منطقه ای از تکیه بر قدرت های فرامنطقه ای بی نیاز می شوند. بیغش تصریح کرد: غالب کشورهایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند از نظر فرهنگی و سیاسی قرابت خاصی با ایران دارند که نکته ای موثر برای ارتباط گیری جمهوری اسلامی خواهد بود، البته انصاف حکم می کند از تمام کسانی که از سال های گذشته تا کنون در تلاش برای متقاعد کردن اعضا بودند، تشکر کرد. وی گفت: کشورهای عضو سازمان شانگهای با مشاهده وضعیت ایران، تحولات منطقه در سوریه، فلسطین، لبنان و فعالیت های آمریکا در عراق و افغانستان از عضویت دائمی ایران استقبال کردند. به واسطه پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آمریکا بخش هایی از اطراف ایران را در سیطره خود دارند. بیغش افزود: با توجه به حضور اسرائیل، آمریکا و اروپا در خلیج فارس و منطقه آذربایجان و رفتارهای ناشایست ترکیه و مواضع تلخ و دور از عرف آن علیه ایران، پیمان شانگهای می تواند پشتوانه محکمی برای کشورمان باشد و یک برد بزرگ خواهد بود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خاتمه اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان ما تلاش می کنند ایران را از نظر سیاسی در دنیا منزوی جلوه داده و در سخت ترین شرایط تحریمی قرار دهند، ورود به سازمان همکاری های شانگهای، امیتازی بزرگ بوده و می تواند خلا کشورهایی که پیش از این با مراودات سیاسی و اقتصادی داشتند را مرتفع کند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

عضویت دائم ایران در شانگهای پیروزی درخشان و ماندگار است

احمدی بیغش با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، نوشت: این عضویت پیروزی درخشان و ماندگار برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر، با اشاره به پذیرش عضویت ایران در پیمان اقتصادی شانگهای، نوشت: "ره آوردی مطمئن از تاجیکستان عضویت دائم ایران در اتحادیه شانگهای، پیروزی درخشان و ماندگار برای جمهوری اسلامی ایران است.

به دنبال اقدام دولت انجام شد؛

واکنش عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس به پیمان شانگهای

به گزارش گروه استانی تیتریک، نماینده مردم ساوجبلاغ و عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای واکنش نشان داد.

علی حدادی در توئیتر خود نوشت: اتفاقات امیدوارکننده روزهای اخیر، بویژه عضویت دائم در #پیمان_شانگهای، علاوه بر اثبات وجود تخصص، تعهد و شرف در بن مایه دولت سیزدهم، نشان می‌دهد که چقدر به بهانه‌های واهی چون #FATF و تحریم‌ها، فرصت رشد و شکوفایی اقتصاد را از کشور و ملت عزیز دریغ کردند.

شایان ذکر است جمهوری اسلامی ایران روز جمعه 17 سپتامبر با موافقت رهبران 8 کشور به عضویت کامل پیمان همکاری شانگهای در آمد.

واکنش نماینده رشت به پیوستن ایران به «سازمان شانگهای»؛

پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل

به گزارش 8دی، "سیدعلی آقازاده دافساری" نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی نوشت:

پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگهای با وجود فشارهای متعدد نظام‌های بین‌المللی، نشان دهنده پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل، شکل‌گیری نظم جدیدی در جهان و راهبردی تاثیرگذار و مهم بر روند همکاری های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ایران در راستای سیاست های همسایگی و منطقه‌ای است.

بیست‌و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با تأیید سند عضویت ایران به کار خود پایان داد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از پایان این نشست اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسید. مقامات و شرکت‌کنندگان در بیست‌ویکمین نشست سازمان همکاری شانگهای، اسناد همکاری از جمله روند عضویت دائم ایران در این سازمان را امضا کردند.

قائم مقام معاونت بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی:

امیدواریم پیوستن به "شانگهای" زمینه پیوستن به اتحادیه "بریکس" را فراهم کند / تمام منافع برجامی دولت قبل، از کشور چین قابل استحصال بود

مهدی تهرانی قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: می توان دقت را به این نکته جلب کرد که این حضور در این سطح و اولین حضور رئیس جمهور در یک اجلاس و پیمان منطقه ای، آزمون مهم دولت جدید در راستای شعار نگاه به شرق مقام معظم رهبری به حساب می آید.

تهرانی افزود: تکمیل عضویت دائمی ایران در این سازمان نقطه آغازین دکترین نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم خواهد بود و برای دولت جدید که در شعارهای انتخابی خودش در برهه انتخابات بر این موضوع تاکید کرده، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای در سال 2001با عضویت کشورهای چین، تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان تاسیس شد، ابراز کرد: هنگامی که بحث عضویت دائم هند و پاکستان در سال 2015 قطعی شد تکمیل عضویت دائم این دو کشور به مدت 2 سال به طول انجامید.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر این هشت کشور عضویت دائم دارند و ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان پیش از این اجلاس، اعضای ناظر بوده اند و سطح سومی از عضویت نیز تعریف شده که کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه به عنوان شریک گفت و گو برای سازمان به حساب می آیند.

تهرانی از سطح چهارم تعریف شده در این سازمان جهانی سخن گفت و اظهار کرد: کشورهای مستقل مشترک المنافع، نمایندگانی از سازمان ملل و ترکمنستان به عنوان اعضاء مهمان به این سازمان نیز دعوت شده اند.

وی گفت: برخی از کشورها به عنوان شریک گفتگو درخواست عضویت دادند و بحرین وقطر به صورت رسمی درخواست ملحق شدن به این سازمان را ارائه و آنچه که به ظاهر مشخص است قرار بر این بوده در اجلاس 2021 عربستان و مصر نیز به عنوان سطح شریک گفت و گو پذیرفته شوند، بنا براین ما یک روندی را برای عضویت دائم خواهیم داشت.

حضور ایران در پیمان شانگهای ابعاد مختلفی دارد

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه به اینکه عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای چه پیامدی برای جهان و دستاوردی برای ما خواهد داشت، تشریح کرد: طبیعتا حضور ایران در این پیمان ابعاد مختلفی را دارد و این ابعاد نه تنها اقتصادی بلکه عرصه های امنیتی و سیاسی را شامل خواهد شد.

تهرانی افزود: پس از 14 سال انتظار، اراده محافل سیاسی و نخبگانی و خواست عمومی مردم ایران، تکمیل سریع تر مراحل تشریفات فنی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بوده که این امر شامگاه گذشته محقق شد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس ایران آمادگی کامل خود را برای عضویت دائم اعلام کرد، اظهار داشت: از این پس یک تطابق نسبی بین مواضع ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای در مسائل بین المللی برجسته خواهد شد و با عنایت به این اصل مهم ضرورت اینکه کشورهای عضو این سازمان از این عضویت ایران حمایت کنند امری بسیار مهم است.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای در قدرت مذاکره ای ایران با کشورهای دنیا و آسیایی اهمیت بسیار مهمی خواهد داشت و برای ایران ترتیبات منطقه ای برای حفظ منافع کشورهای در حال توسعه و نو ظهور، موضوع گسترش همکاری ها در مجامع منطقه ای و جهانی برای ترویج چندجانبه گرایی به جای یک جانبه گرایی و حفظ منافع کشورها گزاره هایی بسیار مهم است.

لزوم پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق صرفا به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی

تهرانی بر پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق فقط به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: باید تمام مسائل با همدیگر توازن داشته باشد و تعریف ایران از اضلاع جدید همکاری با قدرت های نوظهور دنیا از آفریقا تا آمریکای لاتین گرفته تا آسیا و اقیانوسیه و تحولاتی که در خود دولت ایران در یک هفته گذشته به صورت دقیقی دیده شده از پیامدهای مهمی هست که برای ایران وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه این اقدام در روابط خارجی ما چقدر تاثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: تغییرات عمده ای که در نگاه دولت سیزدهم وجود دارد، من جمله تغییراتی که در وزارت خارجه کشور ایجاد شد و حضور دکتر صفری به عنوان معاونت اقتصادی وزرات امور خارجه نکته بسیار مهمی است که ابعاد بسیار پیوسته ای دارد و حضور موفق ایشان به عنوان سفیران ایران در کشور چین و روسیه از اهمیت بالایی برخودار می باشد.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی بیش از دو دهه ارتباط حزبی مستقل و بسیار قوی با کشور چین داشته و در جلسات مختلف بین حزبی بر عضویت دائم ایران تاکید داشته است، گفت: مرحوم عسگراولادی به عنوان رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران و چین در تمامی جلسات پیگیر این عضویت بودند که امروز به نتیجه نشسته است.

تهرانی از سوابق درخشان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشور سخن گفت و ابراز کرد: در دیدارهایی که قریب به ده سال پیش آقای دکتر صفری در محل سفارت ایران در پکن اشاره داشتند که منافع اقتصادی که ایران از مذاکرات برجام به دنبال هست و از گفت و گو با چندین و چند کشور اروپایی و غربی دنبال می کند، همه آن تکنولوژی و منافع اقتصادی و فناوری ها بدون برجام و بدون مذاکرات قابل استحصال از چین است.

وی ادامه داد: امروز اهمیت این نگاه به شرق و اهمیت حضور در پیمان های شرقی برای ما بیش از پیش روشن شده است، اینکه موضع کشورهایی نسبت به امریکا چگونه خواهد بود، قطعا در کم اثر کردن تحریم ها اثر بسیار خوب و مثبتی را خواهد داشت.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه مقاله ای در موسسه واشنگتن به قلم آقای نیکول گرایوفسکی منتشر شد که به بحث عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای پرداخته بود، تصریح کرد: گرایوفسکی معتقد بود که تحقق عضویت دائمی ایران اتفاق بسیار مهمی برای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی است.

تهرانی گفت: همکاری دو نهاد دائمی سازمان همکاری های شانگهای که دبیرخانه آن در پکن وجود دارد و ساختار منطقه ای ضد تروریسم در تاشکند می تواند مواضع بین المللی ایران را تقویت کند و با عضویت ایران در این پیمان، اکنون می تواند در تصمیم گیری های co از جمله تهیه و امضای اسناد مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در گذشته در مواضع بین المللی خودش در بسیاری از مواقع با کشورهای هم مسیر و هم راستا منجمله چین و روسیه اشتراکات و منافع مشترکی را داشته، تاکید کرد: دامنه این ارتباطات در آینده قوی تر هم خواهد شد.

پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای هدفی دیرینه برای تهران بود

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای یک هدف دیرینه برای تهران عنوان کرد و افزود: این عضویت نه به عنوان جنبه ای از رویکرد سیاسی آن در قبال غرب آسیا بلکه به عنوان گسترش تلاش های ایران برای تقویت مشروعیت و روابط بین المللی جمهوری اسلامی با دنیای شرق اهمیت دارد.

عضویت ایران در کم رنگ کردن تحریم ها اثرگذار خواهد بود

تهرانی از رصد دائم کشورهای غربی نسبت به عضویت ایران سخن گفت و خاطرنشان کرد: غربی ها برایشان مهم است و طبیعتا با نگاه جدید در دولت و حضور پر رنگ معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در کم رنگ کردن تحریم ها نقش اثرگذاری را خواهیم داشت.

وی گفت: سازمان همکاری های شانگهای در کنار سازمان هایی مثل آسه‌آن، اکو، سارک و اپیک بخش مهمی از فرآیند همگرایی در آسیا به حساب می آیند که تصمیمات این سازمان پهنه ی وسیعی از کره زمین معادل 23 درصد از کل وسعت این کره خاکی و جمعیتی بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون نفر قریب به 45 درصد مجموع جمعیت جهان را تصمیمات این سازمان در بر می گیرد.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: 25 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در قالب این پیمان همکاری متمرکز شده و امیدواریم پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای زمینه پیوستن به اتحادیه بریکس را برای ما فراهم کند.

تهرانی گفت: اتحادیه بریکس از اهمیت بالایی برخودار است زیرا کشورهایی همچون برزیل، چین روسیه هند و آفریقای جنوبی در آن عضو هستند و قریب به نیمی از جمعیت جهان را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اتفاق خوش یمنی رقم خورده است خاطرنشان کرد: امیدواریم با هم افزایی این فعالیت و ارتباط با کشورهای هم سو، گره‌گشایی شود و ایران بتواند امتیازات خوبی را دریافت کند.

تحلیلگر راهبردهای سیاست خارجه و بین‌الملل:

پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای دستاورد بزرگ دیپلماسی دولت رئیسی / آورده‌های این عضویت چیست؟

مصطفی خوش چشم در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به تایید عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: ابتدا صحبت اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای یک دستاورد بزرگ دیپلماسی برای دولت اقای رئیسی حساب می‌شود که قطعا حضور دولت پس از 8 سال گفتگو با غرب به شرق به مثابه یک شریک در عمل به ان فکر نمی کرد.

این تحلیلگر راهبردهای سیاست خارجه و بین الملل با گرایش آمریکا ادامه داد: پیوستن ایران به این سازمان در حقیقت مزایای گوناگونی در حوزه‌های امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خواهد داشت که از جمله مهم‌ترین ان‌ها در نزدیک‌تر شدن چین و روسیه و ایران و دیگر کشورهای عضو در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در افغانستان، سوریه و عراق خواهد بود، مواضع ایران و روسیه را در سوریه را بیشتر به هم نزدیک خواهدکرد، در حوزه‌های سیاسی قطعا عضویت ایران در این پیمان وزن ایران و مواضع ایران در نهاد‌ها و مراکز بین‌المللی بویژه در مذاکرات وین را محکم‌تر و بیشتر خواهد کرد و ایران با حمایت بیشتری در این مذاکرات حاضر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی قطعا اورده بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت که از چند بعد قابل بررسی است، افزود: اول اینکه بعد آن تبادلات بین ایران و این کشورها تسهیل خواهد شد و حجم این مبادلات و قراردادهای تجاری و اقتصادی بالا خواهد رفت، دوم اینکه بعد آن اینکه با عضویت در این پیمان سرمایه‌گزاری کشورهای عضو در مراکز مختلف مانند کریدور جنوب به شمال، در بندر چابهار و هم چنین بازگشت دو جاده ابریشم و یا کمربندی جاده چین به ایران احتمال بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد، به این وسیله راه برای عملیاتی کردن همکاری‌های 25 ساله ایران و چین هموارتر خواهد شد و امور مربوط به عملیاتی سازی این همکاری استراتژیک تسریع خواهد شد. در حوزه قراردادهای همکاری استراتژیک ایران و روسیه نیز بویژه در بخش‌های اقتصادی گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد.

سردبیر وبسایت انگلیسی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با تکمیل کریدور جنوب به شمال و تمام کردن قطعاتی که در ایران باقی مانده است که به سرعت قابل وصول است و با توجه به عضویت ایران در پیمان‌های اقتصادی اوراسیا، عضویت در این پیمان شانگهای می‌تواند مویدی بر اقدامات قبلی باشد تا هر چه سریع‌تر حجم مبادلات و صادرات ایران و همچنین درامدهای حاصل از ترانزیت برای ایران بسیار بیشتر از گذشته بشود. به این ترتیب قدرت‌های بزرگی مانند چین و روسیه هم در حقیقت محل بیشتری برای کمک به ایران در جهت دور زدن تحریم‌ها خواهند داشت و با بالا رفتن حجم تجارت خطر و ریسک جریمه‌های تحریم‌های آمریکا سهم پایین‌تری را تشکیل خواهد داد.

این قدرت‌ها در این راستا تمایل بیشتری برای کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها خواهند داشت

خوش چشم با اشاره به امکان حذف دلار از مراودات خارجی با کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد: از دیرباز روسیه، چین و ایران بدنبال حذف دلار از مبادلات تجاری دو و چند جانبه خود بوده‌اند. روس‌ها و چینی‌ها اقدامات گوناگونی را در این زمینه انجام داده‌اند و از بسیاری از مبادلات دو جانبه دلار را حذف کردند. همچنین رقیب بانک جهانی که در شانگهای توسط چینی‌ها بوجود آمده است هر روز بیشتر قدرتمند می‌شود و ایران هم تمایل زیادی برای پیوستن به این گونه مراودات اقتصادی و همچنین مبادلات دو جانبه ارزی با این کشورها و بویژه کشورهای عضو پیمان شانگهای از قبل نشان داده است که حال با عضویت در این پیمان قطعا امور مربوط به این گونه اقدامات ایران تسریع خواهد شد، هم چنین اعضا هم راحت‌تر این گونه مراودات با ایران را پذیرا خواهند شد.

وی در ادامه گفت: در وجوه مختلف اقتصادی از سرمایه گذاری خارجی تا تبادل تکنولوژی و تجربیات و تا تبادلات تجاری واردات و صادرات بین ایران و کشورهای عضو تسهیل خواهد شد، در حقیقت ایران در حال حاضر به عنوان یک شریک جدی‌تر در چهارچوب چشم انداز سیاسی اقتصادی کشورهای عضو دیده می‌شود.

مصطفی خوش چشم در پایان تاکید کرد: ایران به عنوان یک صادر کننده انرژی همواره مورد نظر کشورهای آسیایی بویژه دو کشور هند و چین که عضویت در این پیمان دارند که البته هندی‌ها عضو ناظر هستند اما هر دو از خریداران بزرگ انرژی ایران بودند، اگر چه هندی‌ها هنوز هم با تحریم‌های آمریکا روبرو هستند ولی چینی‌ها حال با توجه به رشد و گسترش میزان تبادلات تجاری و مراودات مالی و هم چنین عضویت ایران در این پیمان هم دلایل بیشتری برای گسترش همکاری‌ها و واردات انرژی از ایران دارند و هم اینکه اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به آینده روابط‌ها دارند، همسویی اهداف راهبردی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی هم عامل دیگری است که مشوق گسترش همکاری‌های تجاری خواهد شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا:

عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند / عضویت دائم رونق اقتصادی را به دنبال دارد

امیر علی حیدر امیری در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای اظهار داشت: پیمان شانگهای از حدود 15 سال پیش با حضور چند کشور تشکیل شد که ایران در این سالها به عنوان ناظر در جلسات شرکت می کرد اما امسال ایران به عضویت دائمی این سازمان درآمده است.

وی افزود: سازمان شانگهای، جمعیتی حدود سه میلیارد نفر را که تقریبا 45 درصد جمعیت جهان می شوند را در برمی گیرد و از لحاظ اقتصادی گردش مالی این سازمان 330 میلیارد دلار است که رونق اقتصادی در چین، روسیه و هند شامل این گردش مالی می باشد.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا، ایران را تحت فشار قرار داده لذا به عضویت درآمدن جمهوری اسلامی ایران در این سازمان می تواند بخشی از تحریم ها را بی اثر کند و ایران بتواند با توجه به سیاست دولت رئیسی، ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای همجوار و مخصوصا آسیای میانه را تحقق ببخشد.

امیری بیان کرد: ورود ایران به این سازمان موجب رونق اقتصادی در ایران و تسهیل کننده روابط با کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه و هند می شود، همچنین حضور ایران برای این سازمان فواید زیادی دارد چرا که ایران تقریبا مرکزیت کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بوده و در میانه کمربند راه ابریشم قرار دارد و حضور ایران به عنوان غربی ترین عضو از نظر موقعیت جغرافیایی و ارتباط صمیمانه با عراق و سوریه می تواند پای این سازمان را به دریای مدیترانه و از آن طریق به مرکز و جنوب اروپا نزدیک نماید.

وی خاطرنشان کرد: حضور ایران با 84 میلیون نفر جمعیت و وسعتی که دارد و با توجه به موقعیت مرکزیت، برای این سازمان مهم است، همچنین با توجه به ضعف غرب و آغاز جدایی آمریکا و اروپا می تواند ایران را به جایگاه خود در صحنه بین الملل برساند.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا گفت: افول آمریکا سبب شده که چین، روسیه و ایران به عنوان کشورهای تاثیرگذار در جهان، جای خود را در معاملات آتی باز نمایند و با قدرت گیری پیمان شانگهای، کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان و فرانسه، نیم نگاهی به کشورهای شرقی داشته باشند و این قدرت گیری سازمان شانگهای به نفع ایران در شکستن تحریم ها می باشد.

استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد یزد:

منافع اقتصادی پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را کمتر از یک‌سال دیگر احساس می‌کنیم

عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه عده‌ای معتقد بودند که ایران برای پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز دارد تا بحث برجام و FATF را به نتیجه برساند تا هشت عضو سازمان شانگهای متقاعد به عضویت ایران در این سازمان شوند، اظهار داشت: این عده، همچنان هم شانس ایران را برای عضویت در این سازمان ضعیف می‌دانستند.

وی ادامه داد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نشان دادن که حجت الاسلام رئیسی، رایزنی‌های بسیار خوبی با تصمیم‌گیران اصلی این سازمان یعنی کشورهای چین و روسیه داشته و به‌رغم مشکلاتی که وجود داشت، متقاعد به عضویت ایران در این سازمان شدند.

علوی راد با اشاره به اینکه اکنون ایران عضو نهم و اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای است، افزود: به نظر من مردم ایران کمتر از یک سال آینده، نتایج و منافع پیوستن ایران به این سازمان را به طور ملموس احساس خواهد کرد.

استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با اشاره به دستاوردهای این عضویت بیان کرد: به لحاظ اقتصادی، وقتی ایران وارد هر کدام از پیمان‌های منطقه‌ای شود، از آنجا که منافع اعضا در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، ذات این پیوستن مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع با نگاهی به دهه 90 که ایران با تحریم شدید مواجه بود، قابل لمس است زیرا در این دوران کمک‌های چین و روسیه به ایران قطع نشد و آنها ایران را تنها نگذاشتند بنابراین عناصر موجود در سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای، می‌توانند منافع ما را تامین کنند.

علوی راد تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان‌های منطقه ای به ویژه سازمان همکاری‌های شانگهای، از ابعاد مختلف حائز اهمیت است به عنوان نمونه، یکی از مشکلاتی که کشورها در دوران کرونا با آن مواجه شدند، بلوکه شدن مرزها و وارد آمدن ضربات اقتصادی مهلک به کشورهای مختلف بود اما در پساکرونا می‌توان با انعقاد موافقت‌نامه‌های چند جانبه، این ضربات را کنترل کرد.

وی ادامه داد: کشورهای عضو و هم‌پیمان در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌توانند در شرایط بحران یا بحران‌های زیستی بعدی که ممکن است به وقوع بپیوندد، طوری برنامه ریزی کنند که بحران‌های زیستی به بسته شدن مرزها نیانجامد.

علوی راد تصریح کرد: با این توافق‌نامه‌ها، قابلیت، مقاومت و انعطاف پذیری در مقابل بحران‌های زیستی بعدی به شدت افزایش می‌یابد به همین دلیل موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای از ابعاد مختلف می‌تاند بسیار مفید باشد و عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز بیشترین منافع را از بعد اقتصادی برای ایران دارد که اطمینان دارم کمتر از یک سال دیگر این منافع را لمس خواهیم کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان:

بازشدن پنجره بزرگ اقتصادی در منطقه با عضویت ثابت ایران در سازمان شانگهای

دکتر احسان کامرانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی هرمز با اشاره به عضویت دائم ایران اسلامی در سازمان همکاری های شانگهای اظهار کرد: اهداف این سازمان با آن مطلوبیت های استراتژیک که کشور ما دنبال می کند و همچنین با دکترین نظامی ایران، و احترام به حق حاکمیت کشورهای عضو، تقویت همکاریهای راهبردی و امنیتی و مشارکت کشورهای منطقه در جهت گسترش امنیت منطقه ای همخوانی دارد.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای یا همانs.c.o در آوریل 1996براساس نشست 5کشور چین روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، و تاجیکسان تشکیل شده و این همکاری به جهت اعتمادسازی و جلوگیری از حمله و یا درگیری در مناطق مرزی این کشورها بوده و از برگزاری رزمایش های نظامی که تهدیدی علیه یکدیگر است را دنبال می کند.

کامرانی بیان کرد: این توافق بعدها به نام شانگهای گروه پنج معروف شد و در سال 2001 با تغییر نام و ساختار و با پذیرش ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای کار خودش را ادامه داد.

ایشان اضافه کرد: اهدافی که معمولا این سازمان دنبال می کند عبارتند از امنیت منطقه ای، احترام به قراردادموشک ضد بالستیک و تقویت همکاری با محورهای امور سیاسی اقتصادی تجاری و نظامی و همچنین ضدیت با فعالیت های غیرقانونی مبارزه مشترک با تروریست وبر ضد جدایی طلبی و مهاجرتهای غیرقانونی و در نهایت احترام به اصل حاکمیت براساس منشور ملل متحد می باشد.

رییس دانشگاه های آزاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: ارگان های دایمی این سازمان عبارتند از شورای سرای کشورها، شورای سران دولت ها، شورای وزیران امورخارجه، همایش روسای آژانس های ملی و همچنین شورای هماهنگ کننده ملی که هر سال در سه نوبت تشکیل جلسه می دهند و همچنین دبیرخانه سازمان که در شهر پکن واقع شده و در نهایت مرکز مبارزه با تروریسم منطقه ای که از ژانویه 2004 در تاشکند ازبکستان مستقر شده است.

دکتر کامرانی گفت: کشور مغولستان در سال 2004 و کشورهای ایران، پاکستان و هند در سال 2005 بعنوان اعضای ناظر این سازمان پذیرفته شده اند و در سال 2007 هم اجلاس سران در بیشکک قرقیزستان برگزار و مقامات ترکمنستان و افغانستان هم بعنوان مهمان در این جلسه حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه ارتباطات سازمان همکاری های شانگهای عنوان کرد: ایجاد منطقه مبارزه با موادمخدر، که در سال 2005 از طریق یک گروه ارتباطی ویژه بین سازمان شانگهای و افغانستان، وهمچنین هفت گروه ویژه و تخصصی از کارشناسان در امور مشترک گمرک، حمل و نقل، انرژی، مخابرات و ارتباطات تشکیل شده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان یادآور شد: آزاد سازی تمامی تبادلات کالا خدمات، پول، سرمایه و فناوری در میان کشورهای عضو می توان از مهمترین همکارهای اقتصادی بین اعضا اشاره کرد که از سال 2006 شروع شده و تا سال2020 ادامه داشته است.

مقابله با یکجانبه گرایی غرب و آمریکا از مهمترین اهداف این سازمان است

پروفسور کامرانی با اشاره به اینکه دو عضو اصلی سازمان یعنی چین و روسیه، عضو دائم شورای امنیت هم می باشند اظهار کرد: دو کشور چین و روسیه از کشورهای مهم سازمان هستند و تداوم و بهره برداری سازمان همکارهای شانگهای را استمرار می بخشند که مقابله با یکجانبه گرایی غرب و آمریکا از مهمترین اهداف این سازمان است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس تصریح کرد: با توجه به موضع گیری های سیاسی این سازمان در مقابل زیادی خواهی آمریکا وغرب، بعنوان "ناتوی شرق "شناخته شده است و از نظرژئواکونومیک و یا بحث اقتصادی می توانیم بگوییم سازمان همکارهای شانگهای صرفا پیمان نامه امنیتی نظامی نیست بلکه به تدریج موضوعات اقتصادی را در خودشان دنبال می کنند.

وی افزود: 35 درصد از خشکی های جهان، 43 درصد از جمعیت جهان و 25درصد از تولید ناخالص جهان متعلق به سازمان همکاری های شانگهای می باشد و دو غول اقتصادی آسیا یعنی چین و هند که در حال قدرت گیری و تبدیل شدن به قدرت تاثیرگزار در منطقه و جهان هستند فاقد منابع انرژی هستند و ناگزیرند بخش بزرگی از انرژی مصرفی خود را از خارج وارد کنند.

کامرانی ادامه داد: ایران و روسیه دو عضو سازمان شانگهای، بزرگترین تولید کننده انرژی نفت هستند که از ذخایر عظیم گاز نیز برخوردارند و با توجه به جمعیت منطقه ای سازمان، بازار بزرگی برای تولیدات صنعتی و کشاورزی منطقه بحساب می آید.

رییس دانشگاه های آزاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: با توجه به عضویت دائم ایران در تاریخ 26شهریورماه 1400 از طرف سازمان همکاری های شانگهای در بیست ویکمین نشست سازمان می توانیم بگوییم یک پنجره بزرگی به روی این سازمان و اقتصاد این منطقه بازخواهد شد.

وی همچنین گفت: با عنایت به مسئله همه گیری کرونا که در جهان وجود دارد و کم اثر شدن جهانی سازی (Golobalization) با محوریت غرب و همچنین انتقال قدرت ازغرب به شرق، می تواند این سازمان نقش محوری و اساسی در جهان داشته باشد و در واقع کانون اصلی تغییرات جهانی قرار بگیرد.

کامرانی خاطرنشان کرد: عضویت دائم ایران در سازمان همکارهای شانگهای، کمک خوبی به عملیاتی شدن سند 25 ساله ایران و چین در جهت رسیدن به اقتصاد منطقه و جهانی است و وجود ایران در این سازمان کمک بسیار بزرگی به ارتباط بین شمال و جنوب و شرق و غرب و به نوعی زنده کننده جاده باستانی ابریشم درشکوفایی اقتصاد و تجارت اعضا خواهد بود.

انتهای پیام /

عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی اثر می‌کند / پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل 2
عضویت ایران در سازمان شانگهای، بخشی از تحریم‌های ظالمانه را بی اثر می‌کند / پایان عصر یکجانبه‌گرایی در روابط بین الملل 3