شنبه 7 مهر 1403

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 25 خرداد + فیلم کامل

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 25 خرداد + فیلم کامل

روز جمعه بیست و پنجم خرداد، هر شش نامزد انتخاباتی در برنامه‌های اختصاصی انتخاباتی تلویزیون حاضر شده و به برنامه‌های پیش‌رو خود پرداختند.

به گزارش مشرق، روز جمعه بیست و پنجم خرداد سعید جلیلی با حضور در برنامه میزگرد سیاسی، قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی و محمدباقر قالیباف در میزگرد اقتصادی به پرسش‌های کارشناسان حوزه پاسخ دادند. مصطفی پورمحمدی در برنامه صف اول و علیرضا زاکانی نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری، به تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود پرداختند. مسعود پزشکیان نیز در برنامه «با مردم» به معضلات اجتماعی پرداخت و برنامه‌های خود در این زمینه را تشریح کرد.

مروری بر برنامه روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی در تلویزیون:

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 21 خرداد + فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 22 خرداد + فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 23 خرداد + فیلم کامل

مشروح برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات در روز 24 خرداد + فیلم کامل

در ادامه مشروح اظهارات نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تلویزیونی 25 خرداد را بخوانید:

سعید جلیلی

معتقدیم در روندهای جهانی یک دریایی از فرصت‌ها وجود دارد / تحولات جهانی در حال گذار است و به نفع ماست + فیلم

فیلم کامل اظهارات سعید جلیل در برنامه «میزگرد سیاسی»

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز جمعه 25 خرداد با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما، برنامه خود در رابطه با اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد و گفت: معتقدم شعار انتخاباتی ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار ما «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است.

دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور وجود دارد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور از پیشرفت‌های علمی و... وجود دارد. در این جلسه به موضوعات سیاست خارجی می‌پردازم. معتقدم فرصت‌های سیاست‌خارجی بیش از تهدیدهاست.

جلیلی گفت: باید دید عرصه بین‌المللی واقعی است و مناسبات آن را در کنار فرصت‌ها و تهدیدها باید در نظر گرفت. نقاط اشتراک با 200 کشور را بررسی کنیم و هنر سیاست خارجی استفاده حداکثری از فرصت‌های شناسایی شده است. حتی در سایه تعامل دیگر کشورها می‌توان فرصت‌ها و تهدیدها را ارزیابی کرد تا برای کشورمان بهترین استفاده را از فرصت‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تحلیل کنیم در چهار سال آینده چه چیزی می‌تواند رقم بخورد و چه نقشی را می‌توان ایفا کرد، من 35 سال در سیاست خارجی فعال هستم به شکل عملی و مطالعات من در این حوزه بوده است و در 11 سال گذشته تحولات جهانی را رصد کردم.

تحولات جهانی در حال گذار است و به نفع ماست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز در عرصه سیاست‌خارجی یک جهان فرصت داریم که با داشتن برنامه‌ریزی می‌توان جهش برای ایران را ایجاد کرد. الان در مقطعی هستیم که تحولات جهانی در حال گذار است و به نفع ماست.

عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد

جلیلی افزود: غربی‌ها اذعان دارند بعد از طوفان الاقصی دیگر آن موقعیت قبل را ندارند و آن نفوذ قبل را ندارند و این برای ما اقتدار ایجاد کرده و عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد. ایران امروز می‌تواند تعیین کننده معادلات باشد و موقعیت ایران ارتقا یافته و باید از آن برای منافع و زندگی مردم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در بزنگاه‌ها کشورهایی با پیشرفت‌های خود جایگاه ایجاد کردند و ما در این بزنگاه دیگر آن عقب‌ماندگی‌ها را نداریم و با استفاده از هوش مصنوعی و کوانتوم می‌توانیم برای ایران فرصت خلق کنیم.

باید از فرصت‌های اقتصادی بسیار دنیا استفاده کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همزمانی کار دولت چهاردهم با برنامه هفتم مورد توجه ما است و امروز باید از فرصت‌های اقتصادی بسیار دنیا استفاده کنیم. دنیا فقط سه یا چهار کشور نیست که با آنها بیشترین اختلاف را داریم و باید هنر این را داشته باشیم که بیشترین تعامل را با کشورها داشته باشیم. تجربه کار با آمریکای لاتین را داشتیم و این منجر به صادرات بسیاری شد از جمله صادرات تراکتور و صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت مسکن و صادرات دیگر هم شکل گرفت و این می‌تواند جهش پیدا کند.

جلیلی بیان کرد: دولت باید برای نقش آفرینی هر ایرانی برنامه داشته باشد و دولت هم خودش باید نقش آفرینی داشته باشد و هم برای شهروندان خود فرصت نقش‌آفرینی در اقتصاد را فراهم کند. در سیاست خارجی هم به همین صورت است و باید نقش آفرینی ایرانیان را فراهم کنیم.

سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست‌های شهید رئیسی در سیاست خارجی است

مهدی صفری کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست‌های دکتر رئیسی در سیاست خارجی است. توانستیم صادرات با کشورهای همسایه را جبران کنیم. در حال حاضر دو سوم گوشت مورد نیاز ما از کشورهای همسایه وارد می‌شود. صادرات نیز افزایش داشته و زیرساخت‌ها را توسعه دادیم.

وی گفت: تا 500 میلیون دلار در برخی داروها تولید داخل داریم و استقلال در موارد ضروری را در دولت شهید رئیسی پیش بردیم. در دولت آینده هم این روند را ادامه می‌دهیم و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دادیم و این مسیر را رشد می‌دهیم و با این سیاست می‌توانیم اقتدار خود را حفظ کنیم.

ابراهیم متقی کارشناس روابط بین‌الملل با طرح این موضوع که مذاکرات هسته‌ای در زمان مسئولیت آقای جلیلی در شورای امنیت ملی، دچار وقفه شده، گفت: آن زمان پیشرفت در امور شکل نگرفت و هر روز شاهد یک قطعنامه بودیم و مذاکرات به وزارت امورخارجه کشیده شده، شما چگونه می‌توانید فرصت‌ها را در فضای تهدید شکل دهید؟ ایران کشوری بزرگ است که متولی اندیشه راهبردی مقاومت در جهان است. وقتی از ما بپرسند نتیجه تئوری مقاومت شما چیست؟ می‌گوئیم نتیجه آن در حوزه میدان برای اعتبار این کشور معنا و عینیت پیدا کند. یک جهان فرصت که به آن اشاره دارید، چه دستاوردی در دوران مسئولیت خود به طور ملموس برای ما ایجاد کردید، می‌خواهید از همان روش سیاست اعلامی قبلی استفاده کنید؟

با افزایش قدرت در معادلات حضور پررنگ‌تری خواهیم داشت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب متقی بیان کرد: با افزایش قدرت در معادلات حضور پررنگ‌تری خواهیم داشت و در همان 6 سال که اشاره کردید شرق و غرب ما در اشغال آمریکا بود و در همان سال‌ها از عراق اخراج شد و نتوانست در افغانستان دوام بیاورد، نتوانست برنامه‌های خود را برای ما اجرا کند و این در نتیجه برنامه‌ریزی بود و کار رئیس جمهور این است که بداند جهت کدام باشد و به موقع تصمیم بگیرد.

جلیلی همچنین بیان کرد: هوشمندی این است که بتوانیم در موقعیت‌های ممکن صادرات و رشد اقتصادی را رقم بزنیم و این نتیجه سیاست‌خارجی است، من نتیجه سیاست‌خارجی را در کاهش تهدید و استفاده حداکثری از فرصت‌ها می‌دانم نه صرفاً سفر و ملاقات‌های خارجی و اگر توانستیم از علم و فناوری کشورمان دفاع کنیم. کاری که در حوزه علمی دانش هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و سانتریفیوژها را به 19 هزار رساندیم.

وی همچنین بیان کرد: می‌توان به طور واقعی دوره‌های توافق را مقایسه کرد که در دوره بعدی تحریم‌ها دو برابر شد. در سه سال شهید رئیسی شاهد بودیم صادرات افزایش یافت. لازم است برای اقتصاد روابط سازنده و گسترده با دنیا داشته باشیم و در دوره شهید رئیسی اتفاق افتاد و الان وزیر امور خارجه آمریکا در سنا باید پاسخ دهد چرا ایران امروز می‌تواند 2 میلیون بشکه نفت بفروشد؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی از سوی فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل که پرسید چرا بر روی شما در سطح بین‌المللی حساس هستند؟ گفت: یک زمان دولتی همانند شهید رئیسی روی کار است که موجب شکست فاحش راهبرد فشار حداکثری می‌شود. اگر ملتی توانایی ملت خود را بشناسد و فرصت‌ها را بشناسد، می‌تواند ایران را جهش دهد و کشور را معطل چند کشور دنیا نگه ندارد.

جلیلی عنوان کرد: باید قدرت را ارتقا دهیم و لازمه شکوفایی اقتصادی تعامل سازنده با جهان است و نباید معطل دو یا سه کشور جهان شویم. فردای انتخابات ریاست جمهوری روز شروع عملیات برنامه است، البته برنامه از سه سال قبل در دولت شهید رئیسی ادامه داشته و ما آن را جهش می‌کنیم.

اقتصاد و سیاست به هم پیوسته‌اند

سیدمحمدکاظم سجادپور سومین کارشناس روابط بین‌الملل در مورد نحوه اجرای سیاست خارجی در دولت پرسش‌هایی جویا شد که جلیلی بیان کرد: در همین مباحثات می‌توان به اجماع رسید؛ دانشگاه‌ها به این مهم کمک شایانی می‌کنند. باید هوشمندانه همه ابعاد را نگاه کرد. لازم است روابط مناسبی با همسایگان داشت تا بتوان از فرصت بازار 15 کشور همسایه استفاده کرد مانند 105 میلیارد دلار بازار محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در کشورهای همسایه که استفاده از این فرصت نیازمند خلاقیت و هوشمندی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اقتصاد و سیاست بهم پیوسته هستند و نتیجه ارتقای ایران را باید مردم ببینند. دولتی که ده‌ها اولویت را مطرح کند، به این معنی است که اولویت ندارد و دولت در برابر مردم مسئول است و باید هر فرصتی را به دست آورد.

منابع داخلی را هدایت و اشتغال ایجاد کنیم

متقی در ادامه با طرح این موضوع که امنیت‌سازی نتیجه مذاکرات برجام نبوده، قدرت آمریکا کاهش یافته و توانستیم فضایی را برای وزارت خارجه فراهم کنیم و حالا نتیجه مساله در سفره ایرانیان چیست؟ آن زمان دلار در حدود 15 هزار تومان بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این موضوع گفت: برخی از نقاط در منطقه فرصت و برخی تهدید محور است. سیاست خارجی باید هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌ها را داشته باشد و فقط در وزارت امور نیست و شهید سلیمانی هم در همین هماهنگی‌ها موفق عمل کرد. امروز باید از فرصت‌های نفت و گاز کشور در سطح تولید محصولات و فرآورده استفاده کنیم و امروز منابع زیادی در اختیار مردم ما است و می‌توان آن را هدایت کنیم تا کشور جهش یابد به جای آنکه مردم یک روز با سمت بازار ارز بروند و یک روز به سمت بازار طلا بروند و با انضباط مالی باید منابع را هدفمند هدایت کرد و اشتغال برای فرزندان این سرزمین ایجاد کرد.

جهش ایران با بروکراسی دستگاه‌ها رخ نمی‌دهد

جلیلی همچنین در رابطه با موارد مطرح شده از سوی فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل که از اولویت‌های دیپلماسی عمومی دولت آینده جویا شد، گفت: باورم این است که برنامه جهش ایران با کمک چند دستگاه در بروکراسی و دیوانسالاری محقق نمی‌شود. دولت نقش آفرین بستر نقش آفرینی هر ایرانی را فراهم کند. هر سفارت ایران باید یک سکوی صادرات شود و باید هر فعال اقتصادی را به سفیر اقتصادی تبدیل کرد؛ اصل قدرت ما قدرت نرم است و این در اولویت است.

دولت به موقع تصمیم نگیرد 40 سال عقب می‌افتد

جلیلی همچنین در مورد پرسش سجادپور از کارشناسان حاضر در برنامه که پرسید مفهوم قدرت در جهان در حال دگرگونی است، چگونه موقعیت ایران را در این تحولات مدیریت می‌کنید؟ بیان کرد: امروز قدرت در مناسبات جدید ظهور پیدا می‌کند. دولت باید هوشمند باشد و فرصت‌ها را شناسایی و استفاده کند و کسینجر در کتاب خود به تحولات قدرت در سایه فناوری اشاره کرده است. اگر در چهار سال آینده در یک اولویت برنامه‌ریزی ریزی نکند و به موقع تصمیم نگیرد چه بسا که چهل سال عقب می‌اُفتد. خوشبختانه امروز در مرزهای دانش هستیم و باید به موقع نقش آفرینی کنیم.

ایران در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی فعال است

مجید کریمی مشاور جلیلی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در این برنامه حضور داشت، بیان کرد: کشورهای متعددی در همسایگی و پیرامون خود داریم. ایران در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی فعال است و زیرساخت‌های پولی و بانکی ایران در 2 دهه به بلوغ رسیدیم و از خیلی از کشورهای دیگر پیشرفته‌تر هستیم و به کشورهای همسایه در بانکداری الکترونیک کمک خواهیم کرد. می‌توانیم نقاط قوت خود را ببینیم و نیاز کشورهای منطقه را پاسخ دهیم.

مصطفی پورمحمدی

فرمان 8 ماده‌ای امام درباره حقوق متهمان با گزارش من صادر شد / شعار من، «خرد، شادی و شادمانی است» + فیلم

ویدیو کامل اظهارات مصطفی پورمحمدی در برنامه اول شبکه خبر

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، با اشاره به بخش‌هایی از سوابق اجرایی خود گفت: در اوایل انقلاب برای توجیه مردم به بندرعباس اعزام شدم تا برای انتخابات آنها را توجیه کنم و در خرداد ماه 58 تحت نظر آیت الله بهشتی کار آموزشی توجیهی و حزبی را در سه هفته پشت سر گذاشتیم و سپس به زنجان و کردستان برای ماموریت‌های حزبی و امنیتی رفتم.

وی‌افزود: از 24 شهریور سال 58 به عنوان کارمند دادستانی انقلاب فعالیت خود را آغاز کردم. چند ماموریت به مازندران و شیراز رفته و برای بازدید از زندان عادل آباد شیراز و بدرفتاری با زندانیان به آنجا رفتم. سپس اول زمستان 58 برای دادستان مسجدسلیمان و چند شهر خوزستان انتخاب شدم.

وی‌تاکید کرد: پس از مدتی جنگ آغاز شد و بنده در خوزستان بودم. در آنجا پیوسته و هر روز بمباران هوایی داشتیم و خرداد سال 61 پس از یک ماه حضور در عملیات فتح المبین، به عنوان دادستان به مشهد رفتم.

حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به چگونگی صدور فرمان هشت ماده‌ای امام، گفت: یک پرونده مهم در سطح ملی داشتیم و چون پرونده مهمی بود به خواست حضرت امام خدمت ایشان رفتیم و در طولانی‌ترین ملاقات خصوصی تا آن زمان با ایشان به مدت 45 دقیقه گزارش‌های لازم را به ایشان ارائه کردیم. صادقانه حتی علیه خودمان اعتراف کردم و مشکلاتی که وجود داشت را خدمت ایشان عرض کردم که پس از آن منجر به نگارش فرمان هشت ماده‌ای مهم حضرت امام شد و امام به شدت به حقوق مردم و متهمین توجه کردند.

وی گفت: شعار من خرد، شادی و شادمانی است، جامعه با خرد و شادمانی پیش خواهد رفت تا در فرهنگ اقتصاد و سیاست شکوفا شود، به همین نام دولت خود را «دولت قرار» گذاشتم، قرارهایی که با مردم می‌گذارم و باید انجام شود. رئیس‌جمهوری آینده باید کشور و ظرفیت‌ها را بشناسد و متعهد به وعده‌ها و برنامه‌ها و قرارهایش با مردم باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید: باید عدالت به عنوان شورای آرمانی انقلاب اسلامی باید محقق شود، مردم باید ثروتمد باشند تا دولت ثروتمند شود یعنی درآمد سرانه باید افزایش یابد. عدالت هم قدرت و ثروت را تضمین می‌کند. کشوری که ثروتمند شد راحت‌تر به اهدافش می‌رسد.

پورمحمدی گفت: عدالت، ثروت و قدرت سه اولویت دولت من خواهد بود، عدالت خواست اصلی همه جوامع و انسان‌ها و گمشده همه آنها است. شعار والای انقلاب و آرمان انقلاب که باید با جدیت دنبال شود

وی افزود: امروز قدرت در داخل و خارج تعیین کننده است، قدرت سخت و نرم، قدرت جامع، قدرت فرهنگی، قدرت ایجاد امنیت داخلی و ملی، مهم است، برای ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد، نه اینکه قدرت علیه مردم، بلکه قدرت برای مردم و برای دفاع از حقوق مردم است. شعارها و اولویت‌های خود را متناسب با مشاغل و تجربیات متنوع گذشته تنظیم کردم که همه آنها نیاز جدی امروز کشور است.

آسانسوری رشد نکردم / ضرورت سامان‌دهی نظام دیوانی کشور

پورمحمدی گفت: 22 سال در قوه مجریه، 16 سال در قوه قضاییه و 5 سال در امور علمی کشور فعال بودم، آسانسوری رشد نکردم، بلکه پله به پله بالا آمدم و با نظام اداری کاملا آشنا هستم.

وی گفت: در کشور تفکیک قوا وجود دارد، اما مرزهای متداخل هم زیاد داریم. هم ریاست جمهوری هم پارلمانی داریم به دلیل ضعف احزاب در کشور، اما هیچکدام کامل نیستند، برای تشکیل مردم سالاری و مجلس قوی نیازمند فعالیت احزاب قوی هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دیوان سالاری کشور پیش از انقلاب معیوب بوده و پس از انقلاب هم از کیفیت لازم برخوردار نیست. نخستین اقدام من سامان‌دهی نظام دیوانی کشور است.

رسانه‌ها آزادند از دولت من انتقاد کنند

پورمحمدی گفت: در دولت من رسانه‌ها آزادند از دولت انتقاد کنند، من با مدیریتی که در مبارزه با فساد دارم مطمئن هستم یکی از راهکارهای مبارزه با فساد شفافیت است و برای شفافیت به دولت الکترونیک نیاز داریم، خبرنگاران و رسانه ها میدان دار شفافیت هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در زمان حضور در وزارت کشور 20 مشاور از استانداران دولت اصلاحات را در کنار خود داشتم، همان‌ها بیشترین خدمت را در آن زمان به من انجام دادند، در زمان حضور در وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری نیز همین رویه را دنبال کردم.

وی افزود: باید با بهترین‌ها کارکرد، کسانی که به اسلام، انقلاب، رهبری و امام راحل وفادارند با هر سلیقه و گرایش باید قدردان آنها باشیم و از آنان درخواست و خواهش کنیم و مسئولیتی را به آنها بسپاریم.

هیچ وقت با آدم‌های ضعیف کار نکردم

پورمحمدی اظهار داشت: کشور به این نگاه نیاز دارد و من تجربه موفق و مثبت در حوزه‌های مختلف دارم سعی می‌کنم که دوران جدید را با رویکردی در دیوان سالاری و تغییرات اساسی در نظام اداری و بکارگیری مدیران و کارشناسان دنبال کنم اگر دوستان ستادی من واجد شرایط باشند آنها مقدم هستند، آنهایی که همفکر سیاسی من بوده و به من کمک کردند را به کار خواهم گرفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ وقت با مدیران ضعیف کار نکردم و خود را از لذت کار با افراد مدیران هیچگاه محروم نکردم. کار را باید به کاردان و افراد توانمند سپرد؛ از آنجا که خود کارشناس و مدیری جدی و قاطعی هستم، کار را به افراد کارشناس، مجرب، با دانش، متعهد، مردمی، مردم دوست و کاربلد و جدی با هر سلیقه و گرایشی خواهم سپرد.

وی افزود: در مقام ریاست جمهوری اجازه نخواهم داد یک سلیقه حاکم شود؛ معتقد به یک گرایش و ایده نیستیم بر همین اساس بهترین ها را برای مردم انتخاب خواهم کرد و این قرار ما است.

پورمحمدی اظهار داشت: کشور به این نگاه نیاز دارد و من تجربه موفق و مثبت در حوزه‌های مختلف دارم سعی می‌کنم که دوران جدید را با رویکردی در دیوان سالاری و تغییرات اساسی در نظام اداری و بکارگیری مدیران و کارشناسان دنبال کنم اگر دوستان ستادی من واجد شرایط باشند آنها مقدم هستند، آنهایی که همفکر سیاسی من بوده و به من کمک کردند را به کار خواهم گرفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ وقت با مدیران ضعیف کار نکردم و خود را از لذت کار با افراد مدیران هیچگاه محروم نکردم. کار را باید به کاردان و افراد توانمند سپرد؛ از آنجا که خود کارشناس و مدیری جدی و قاطعی هستم، کار را به افراد کارشناس، مجرب، با دانش، متعهد، مردمی، مردم دوست و کاربلد و جدی با هر سلیقه و گرایشی خواهم سپرد.

وی افزود: در مقام ریاست جمهوری اجازه نخواهم داد یک سلیقه حاکم شود؛ معتقد به یک گرایش و ایده نیستیم بر همین اساس بهترین ها را برای مردم انتخاب خواهم کرد و این قرار ما است.

مشکلات را با دیپلماسی پنهان حل کردم

پورمحمدی گفت: 9 سال رئیس دیپلماسی پنهان کشور بودم، بخش زیادی از مشکلات که از طریق عادی و آشکار نمی‌توانستیم تامین کنیم با دیپلماسی پنهان حل و فصل کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: طولانی‌ترین ملاقات به مدت دو ساعت و 40 دقیقه را با صدام داشتم، مذاکره سنگینی با وی انجام دادم و او را وادار به تسلیم کردم. من ترکیب میدان و دیپلماسی را در آنجا به عینه دیدم.

وی اظهار داشت: در زمینه انتقال فناوری و دانش در بسیاری رشته‌های کشور از جمله نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، صنایع موشکی، صنایع هوایی و صنایع دارویی بسیاری فناوری‌های نرم را با کمک ایرانی‌ها و مسلمانان وارد کردم و در توسعه علمی کشور نقش داشتم، اولین تجربه کارت سوخت را در وزارت کشور با همکاری وزارت نفت اجرایی کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز با مصرف روزانه از 130 میلیون لیتر بحران مصرف سوخت داریم، در حالی که ترکیه در کنار ما کمتر از 20 میلیون لیتر در روز مصرف دارد و ما سوخت را هدر می‌دهیم. با تجربه‌ای که دارم می‌توانم راه چاره‌ای برای آن بیندیشم.

بازگویی ضعف‌ها عیب نیست / حقیقت سر سفره مردم

پورمحمدی تصریح کرد: وقتی به سازمان بازرسی آمدم 2 هزار و 300 دستگاه را به صورت بر خط گزارش‌گیری می‌کردم، در وزارت دادگستری چند طرح بزرگ را در سازمان تعزیرات انجام دادم و در حوزه حقوق کودک نیز طرح بزرگ جمع آوری اطلاعات کودکان زیر 18 سال را انجام دادم، اگر می‌گویم دولت الکترونیک، شعار نمی‌دهم.

وی افزود: در ابتدای دولتم از وضعیت موجود کشور گزارش درحوزه اشتغال، نقدینگی، تورم، گردش مالی، واردات و صادرات، فروش نفت و سایر حوزه‌های آماری خواهم گرفت و منتشر خواهم کرد. گزارش‌هایی در هر فصل، برخی دو فصلی و برخی سالانه به مردم ارائه خواهیم داد.

پورمحمدی خاطر نشان کرد: با مردم صادق بودن، گزارش درست دادن و ضعف‌ها را بازگو کردن عیب نیست؛ بلکه باید به مردم گفت در برخی بخش‌ها اشتباه کردیم و آن را درست خواهیم کرد. مردم حقیقت را سرسفره خود می‌بینند. باید به مردم آمار درست ارائه داد. از مردم، نخبگان و فعالان کمک بگیریم تا امور بهتر پیش رود.

در هوش مصنوعی و دولت الکترونیک مجرب هستم

پورمحمدی با بیان این که نجات کشور، فساد زدایی و شفافیت با اجرای خوب دولت الکترونیک است، گفت: وقتی از هوش مصنوعی و دولت الکترونیک حرف می‌زنم، در این کار مجرب هستم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در صورتی که ملت مرا شایسته این جایگاه بداند، دیپلماسی قدرتمندی را تعقیب خواهم کرد؛ از هیچ حوزه‌ای نخواهم هراسید و از هیچ مذاکره‌ای نگران نبوده و فراری نخواهیم شد، بلکه از قدرت سخت و نرم خود برای پیشرفت در حوزه‌های بین المللی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت فوق العاده ارزشمند انسانی به ویژه جوانان و زنان و انباشت تجربه‌ای که در کشور وجود دارد شاهد دوران جدیدی در مدیریت کشور خواهیم بود.

پورمحمدی تصریح کرد: سجایای شهید رئیسی از جمله خوش اخلاقی، سفرها، پیگیری‌ها و احترام به مردم باید ماندگار شود. بی شک از همه ظرفیت و نقاط مثبت دولت‌ها استفاده خواهم کرد، اگر افرادی شایسته و متعهد در دولت‌های گذشته باشند از آنها مشورت گرفته یا آنان را به کارگیری خواهم کرد و فکر می‌کنم کشور به این نگاه نیاز دارد.

مسعود پزشکیان

با همدلی و بهره‌گیری از نخبگان بخشی از مشکلات را حل می‌کنیم / برای بیرون آمدن از بحران به تجار، تولیدکنندگان و جوانان نیاز داریم

ویدیو کامل اظهارات مسعود پزشکیان در برنامه «با مردم»

برنامه «با مردم» با حضور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 18:30 دقیقه از شبکه یک آغاز شد و به مدت نیم ساعت ادامه دارد.

پزشکیان در این برنامه که سومین برنامه تلویزیونی وی است، به تشریح برنامه‌ها و معرفی خود به مردم می‌پردازد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه گفت: برای انقلاب با تمام وجود کار کردم. هیچ جا سهم و امتیازی در این انقلاب نگرفتم.

پزشکیان عنوان کرد: دوستان من با بچه‌هایمان رفتند ولی من ماندم شاید نتوانم کاری کنم ولی اگر دست به دست هم دهیم می توانیم اقدامی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتار بدی با مردم شود. هر ایرانی به عنوان یک پتانسیل و نیرو می تواند در آینده کشور تاثیرگذار باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما شاید نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم ولی با همدلی و همزبانی و با نخبگان و متخصصان می‌توانیم بخشی ازمشکلات را حل کنیم.

پزشکیان ادامه داد: هر ایرانی می‌تواند در ساختن آینده کشور تاثیرگذار باشد می‌توانیم عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتار بدی با مردم شود که اسلامی، اخلاقی و انسانی نیست.

وی گفت: شاید من نتوانم همه مشکلات را حل کنم اما با حضور مردم به‌خصوص دانشگاهیان، خبرگان و مردمی که می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم به طور قطع می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌توانیم در جایی که اختیار داریم علمی و درست برخورد کنیم و براساس حق عمل کنیم، عادل باشیم و عادلانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم رفتاری را با مردم داشته باشند که انسانی، اسلامی و اخلاقی نیست.

پزشکیان بیان کرد: چهره‌ای که از دین و باورمان در سیستم نشان داده‌اند جز خشونت، بدرفتاری، گرفتن و اخراج کردن چیز دیگری در ذهن مردم به‌وجود نیاورده‌اند در صورتی که اینگونه نیست و هر ایرانی و هر کسی که در این مملکت زندگی می‌کند به عنوان یک پتانسیل و یک نیرو می‌تواند در ساختن آینده کشور تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد:‌ اگر ما صددر صد کار را نتوانیم انجام دهیم در آن مقداری که در اختیار داریم می‌توانیم تاثیرگذار باشیم و ما آمده‌ایم نه برای اینکه بگوییم همه مشکلات را حل خواهیم کرد اما می‌توانیم بگوییم با مشارکت، همدلی، همزبانی و اعتماد به نخبگان و دانشمندانی که توانمند هستند و در صحنه حضور دارند، حتی اگر خیلی از آنها مانند من هم فکر نکنند اما به این مملکت و آب و خاک باور دارند و به همراه کسانی که سرمایه‌گذار، تولیدکننده و تاجر هستند می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.

برای بیرون آمدن از بحران به تجار، تولیدکنندگان و جوانان نیاز داریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مملکت از این بحران بیرون بیاید به تجاری نیاز است که صادق و درستکار هستند و به تولیدکننده‌هایی نیاز است که به مملکت خودشان عشق می‌ورزند و جوانان و دانشجویانی که دلشان برای آب و خاکشان می‌تپد، در این صورت است که ما می‌توانیم کاری انجام دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه ما در ترکی یک ضرب‌المثل داریم می‌گوییم وقتی یک جمعیتی با هم بیایند مانند سیلی است که هر چه در مقابلش باشد می‌شوید و می‌بَرد، اضافه کرد: مردم هم اگر در صحنه باشند هیچ مشکلی نمی‌تواند جلوی اینها را در رفتن به طرف هدف بگیرد.

وی تصریح کرد: مشکل ما هستیم وقتی ما آدم‌های غیرکارشناس و کم‌سواد را بر باسوادها حاکم می‌کنیم وقتی کاری می‌کنیم که به کسانی که عالم و نخبه هستند بی احترامی می‌شود، وقتی به قهرمانان خودمان را که در دنیا برای ما در دنیا افتخار خلق کرده‌اند بی‌احترامی می‌کنیم وقتی به کسانی که در این مملکت شغل ایجاد و تولید می‌کنند با آنها با یک زبان دیگر حرف می‌زنیم و آنها را طور دیگری به جامعه معرفی می‌کنیم مشخص است که بقیه گرفتاری‌ها زاییده همین رفتاری است که ما داریم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر می‌آییم کشور را به یک عده محدود می‌کنیم و یک عده خاصی؛ تصور می‌کنند فقط مملکت برای آنهاست و نتیجه این می‌شود که بقیه نسبت به آنچه که در مقابلشان قرار دارد، احساس نارضایتی می‌کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من در حدی که در اختیارم است می‌توانم آنچه را که می‌گویم و در طول عمرم هم با همین‌ها زندگی کرده‌ام این قول را بدهم که حرف‌هایی که بیان می‌کنم هیچ وقت دروغ نگفته‌ام و هیچ وقت هم نخواهم گفت.

وی ادامه داد: آدمی که 60، 70 سال از عمرش گذشته است و یک طوری عادت کرده دیگر نمی‌تواند تغییر پیدا کند. در قرآن دو آیه است که می‌فرماید از پیامبران پیمان گرفتیم و دوباره می‌فرماید پیمان غلیظ گرفتیم. عذاب دردناکی است برای کسانی که با مردم صادق نیستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم از ما صداقت می‌خواهند ممکن است ما نتوانیم کاری انجام دهیم اما اگر صادقانه با آنها باشیم مردم با ما مشکل نخواهند داشت.

پزشکیان عنوان کرد: مشکل این است که ما برای خودمان یک سفره پهن می‌کنیم برای مردم که می‌رسیم می‌گوییم نداریم اگر نداریم برای تو هم نباشد و برای من و فرزند من هم نباشد آن وقت می‌توانیم کنار هم بنشینیم و با هم زندگی کنیم در این صورت مردم ناراضی نمی‌شوند، نارضایتی از تبعیض و بی‌عدالتی می‌آید.

وی اظهار کرد: حضرت علی (ع) در یک عبارتی می‌فرمایند جامعه بدون حضور حاکمان مصلح نمی‌توانند به صلاح برسد و روی خوشبختی نخواهند دید اما این حاکمان صالح اگر در مقابلشان مطالبه‌گران اجتماعی نباشند، آن حاکم راه صلاح را نخواهد رفت.

جامعه برای شکل گیری حق و عدالت به اصلاحات نیاز دارد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: جامعه باید در صحنه باشد تا ما قدم از قدم خلاف در مسیر غلط نتوانیم برداریم برای اینکه حق و عدالت در جامعه شکل بگیرد لاجرم نیاز به اصلاحات است من نمی‌توانم اصلاحات نکرده از حق و عدالت دفاع کنم برای اینکه حق و عدالت در جامعه گمشده است و خیلی جاها نه تنها عمل نمی‌کنند بلکه ضد آن عمل می‌کنند.

پزشکیان عنوان کرد: چرا مردم در تهران و در حاشیه‌ها می‌مانند اما در شهرهای خودشان نمی‌مانند برای اینکه امکانات، بیمارستان، آموزش، پست و مقام همه چیز را در اینجا جمع کرده‌ایم این بی‌عدالتی باعث می‌شود که ما جامعه‌ای داشته باشیم که می‌تواند آینده تاریک برای ما داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تهران با این وضعیتی که رشد می‌کند به طور قطع یک روز با مشکل شدید آب مواجه خواهد شد، گفت: برای اینکه بتوانیم حق و عدالت را در جامعه پیاده کنیم هر روز و هر لحظه باید در فکر این باشیم که خودمان، رفتارمان و علم‌مان را تغییر بدهیم و به طرف حق برویم و این چیزی است که بدون اصلاحات و بدون تغییر امکان‌پذیر نیست و همین روند باعث شده است که دختران و پسران و جامعه نسبت به ما مشکل پیدا کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این روندی که دختران و پسران مشکل پیدا کرده‌اند و سرمایه اجتماعی ضعیف شده، سوال این است که در شرایطی که معلم این جوان ما بوده‌ایم، آموزش، مسجد، تلویزیون، مهد کودک، حتی اداره این جوان دست ما بوده، چرا اینگونه شده‌اند؟ چه کردیم که اینها اینطور شدند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند" اگر با علم و با بصیرت می‌خواهی کاری را انجام دهی، اول ارزیابی کن ببین اگر مداخله‌ای که می‌کنید اوضاع را بهتر می‌کند، مداخله کنید، اگر بدتر می‌کند، ادامه ندهید.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اینها که حجاب ندارند، تا وقتی مداخله نکردیم با ما مشکل ندارد، وقتی مداخله کردیم متلک می‌پراند و با ما مشکل پیدا می‌کنند. هرچقدر تندتر برویم از هدفی که داریم دورتر می‌شویم، علت اینکه مردم و جوانان از ما بریده‌اند، این است که با آنها صادق نبوده‌ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رسول خدا (ص) وقتی مکه را فتح کرد از حقوق زنان می گوید و این که زنان را باید احترام گذاشت. چرا که آن زمان زن ارزش نداشت و به عنوان یک کالا بود. ایشان فرمودند که مردم از زمان آدم تا الان مانند دندانه های یک شانه هستند و برتری بین عرب و عجم و قرمز و سیاه وجود ندارد مگر با تقوا.

پزشکیان ادامه داد: تقوا از نگاه من دانشگاهی و من که قرآن را با نگاه زندگی توجه کردم یعنی حرکت بدون خطا، تقوا هم یعنی طوری حرکت کنی که مرتکب خطا نشوی معنی آن برای من که پزشکم یعنی مریض را عمل می کنم مریض را بدون عارضه بیرون بدهم و خوب به آن برسم. اگر کشاورزی می کنم با بهترین کیفیت و بهره وری مناسب باشد.

قاضی‌زاده هاشمی

نگاه ما به حوزه فرهنگ نگاه تمدنی است / خط مقدم خود مردم هستند کار دولت تسهیل‌گری و تنظیم‌گری است + فیلم

فیلم کامل حضور قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه -25 خرداد - به مدت 90 دقیقه مهمان برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود در حوزه مسائل فرهنگی را تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، لاله فرهنگ متین و داوود رحیمی سجاسی مشاوران قاضی‌زاده هاشمی هستند همچنین شهاب اسفندیاری، حسین انتظامی و الهام یاوری سه کارشناس حوزه فرهنگ در این میزگرد حضور دارند.

قاضی زاده هاشمی در این میزگرد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و شهادت امام محمد باقر (ع)، گفت: نگاه ما به حوزه فرهنگ نگاه تمدنی است، عنصر سازنده اصلی تمدنی فرهنگی ما در مقابل هجوم فرهنگی که در جامعه ماست مفهوم کلان است. در فرهنگ غرب مبنا فرد و پاسخ به نیازهای فرد است اما در فرهنگ ایرانی اسلامی فرهنگ جمع گرا و تبلور آن در خانواده است.

وی با اشاره به نامگذاری دولت خود با عنوان «دولت خانواده» اظهار داشت: توجه ویژه به موضوع خانواده دارم و اسم دولت خود را دولت مردم و خانواده نام نهادم زیرا پدر و مادر خود را فدای سعادت فرزندان می کنند، فرزندان در این بستر خانواده رشد می کنند و آن را به جامعه تسریع می دهند.

قاضی زاده هاشمی افزود: در عصر تهاجم فرهنگی اتفاقاتی در جامعه رخ داده است از جمله اینکه سن ازدواج افزایش یافته و اکنون 11 تا 13 میلیون نفر از افراد جامعه مجرد هستند همچنین و در دهه 90 آمار ازدواج 33 درصد کاهش یافت و آمار طلاق 21 درصد افزایش داشت.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اکنون میزان مصرف اعتیاد در زنان بیشتر شده و باید درون خانواده تقویت شود، سیاست گذاری برای تقویت خانواده، آموزش و پرورش، نظام مالیاتی و گردشگری طراحی شده است و در دولت خانواده برنامه‌ریزی کردیم هویت اسلامی ایرانی با تمرکز بر خانواده رشد پیدا کند.

قاضی‌زاده هاشمی با ببیان اینکه در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت، اظهار داشت: باید مردمی‌سازی در بخش‌های مختلف فرهنگ نیز پیاده‌سازی شود و اکنون 80 هزار مسجد، 110 هزار مدرس، هشت هزار امامزاده و 200 هزار موقوفه داریم که باید با طرح واحد خانواده و محله پیوند بخورند و اداره تمام آنها به دست مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در بخش اقتصادی معتقدیم که شرکت‌های دولتی باید به مردم واگذار شود، در تعلیم و تربیت یا مالکیت و یا مدیریت بخش‌ها، بنا به اقتضائات حقوقی و فقهی باید در اختیار مردم قرار گیرد.

زنان فرصت هستند نه مسئله

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان فرصت هستند نه مسئله، افزود: در جامعه سنتی ما نیز زنان نقش چند وجهی داشتند؛ بخشی از هزینه های خانواده را تامین می کردند و در رشد شهرنشینی زندگی سنتی تغییر یافت ولی ساز و کار باید اساسی شود و باید همسان سازی اجتماعی پیش بینی کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در حالی که 50 درصد جامعه ما بانوان هستند به طور کلی نظامات اجتماعی و اداری را برای زنان نیز باید طراحی کنیم همچنین باید اقتضائات تعلیم و تربیت متفاوت برای آنها در نظر گرفته شود اما این کار اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: اگر همه در میدان باشند، قطعا مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. زمانی نگرانی وجود دارد که یک گروه خاص مملکت را مال خود می‌دانند و بقیه را بیگانه یعنی یک عده خودی هستند و روز به روز این حلقه خودی‌ها تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: اگر مردم همه با هم برای کشور تلاش کنند، عالمان، دانشمندان، توانمندان، صنعتگران و تولیدکنندگان در میدان باشند و برای آنها احترام قائل باشیم همه مشکلات کشور را قطعا می‌توانیم حل کنیم.

در ادامه لاله فرهنگ متین مشاور نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور با وجود اینکه جایگاه بانوان در خانواده و نقش آفرینی با رویکرد مثبت بوده و توفیقات زیاد حاصل شده ولی از ظرفیت آنها به خوبی استفاده نشده است؛ اکنون از هر 100 نفر 15 نفر جویای کار هستند و از مباحث مهم نظام مسائل زنان، اشتغال آنان است که باید در نظام حکمرانی دیده شوند.

وی افزود: نظام مسائل بانوان در ساحت های مختلف متفاوت است و بسته های حمایتی برای رشد و شکوفایی آنها نیز متفاوت است؛ از اینرو لازم است در 85 درصد موارد از ظرفیت های خاص آنان استفاده شود. به عنوان نمنه جایگاه بانوان در حوزه تعلیم و تربیت و معلمی با خلایی که وجود دارد به عنوان معلم یار یا سلامت یار در خانه بهداشت به دور از نگاه اقتصادی، نگاه ارزشی و ارزشمند بودن و حضور اجتماعی دیده شود.

فرهنگ متین تصریح کرد: رشد خوبی در بانوان فرهیخته داریم اما نسبت قابل قبولی از ظرفیت بانوان در عرصه های مختلف از جمله مدیریتی دیده نمی شود در حالیکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تاکید داشتند.

مشاور قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم خانواده شاد و با امید داشته باشیم نیاز است از بانوان در مهارت در حوزه سواد رسانه، ورزش و دیگر عرصه ها استفاده شود.

همچنین داود رحیمی سجاسی یکی دیگر از مشاوران قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: نقش خانواده در پیشرفت جامعه بسیار موثر است و فروپاشی خانواده به افول یک جامعه می انجامد.

وی افزود: در کشورما نظام خانواده را در قالب یک محله تعریف می کنیم یعنی اینکه افراد در آن محله تربیت می شوند و به بلوغ فکری و فرهنگی می رسند و به نوعی خانواده در یک بستر عمومی پاسخ می گیرد در حالی که در رویکردهای غربی قالب های فردی ابعاد حیوانی دارد.

افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال خواهیم کرد

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال شهاب اسفندیاری یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی بر ارزیابی وی از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ اظهار داشت: برنامه های دولت شهید رییسی به 2 بخش آرمان ها و اقدامات قابل تقسیم است که یکی از برنامه های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تعلیم و تربیت تدوین شد که این برنامه ها جز به جز در حوزه فرهنگی دنبال می شد که البته این برنامه ها منطبق با سیاست های کلی برنامه تحولی مقام معظم رهبری بود.

وی اضافه کرد: در حوزه تعلیم و تربیت چهار تا پنج دستگاه و وزارتخانه در این حوزه نقش دارند که در این زمینه اقدامات بر اساس شاخص های تعریف شده از سوی دولت ارزیابی شد و برخی از وزارتخانه ها نتوانستند این اقدامات را انجام دهند و حتی چند وزیر در این حوزه در دولت آیت‌الله رئیسی تغییر پیدا کردند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه فرهنگ و هنر اقدامات زیادی در حوزه فیلم و ایجاد سالن های سینمایی و همچنین حمایت های یارانه ای صورت گرفته است؛ گرچه عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در اعتبار بخشی به هنرمندان نسبت به آن چه که باید باشد فاصله زیادی داشته اما در زمینه کمیت اتفاقات خوبی در این وزارتخانه افتاد.

وی افزود: افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال خواهیم کرد و کسانی که به من کمک می‌کنند افرادی هستند که در ستاد تحول دولت حضور داشتند که اصلی ترین وزارتخانه ها در دولت من وزارتخانه‌هایی هستند که از عنصر خانواده پشتیبانی می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: بسیاری از وزارت خانه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون جامعه تحت پوشش درگیر حجم عظیمی از مسائل معیشتی کارمندان شده گرچه این موضوع مهم است اما باید برنامه های تحولی نیز اجرا کنیم و باید گفت در حوزه سیاست های کلی نظام فاصله زیادی داریم.

وی در حوزه ارزیابی در شاخص ها نیز گفت: به نظر می رسد شاخص های ارزیابی باید تغییر پیدا کند اینکه چقدر یادواره برگزار می کنیم مهم نیست بلکه باید شاخص اثر گذاری را مدنظر قرار دهیم و شاخص ها نباید بر اساس گزارش ها و اقدامات باشد بلکه باید بر اساس شاخص اثر گذاری ارزیابی شود.

قصد کنارکشیدن از انتخابات را ندارم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال حسین انتظامی یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی بر اینکه شایعه شده که قرار است از ادامه رقابت ها انصراف دهید، گفت: من جزو آدم‌های بدسابقه در انصراف هستم، یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه روشن دارم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه عناصر خانواده در حال فداکاری برای هم هستند، افزود: عنصر کانونی فرهنگ ایرانی ایثار است ولی آدم برای هرچیزی ایثار نمی‌کند، آدم برای مکتب خود ایثار می‌کند. گاهی وظیفه در ماندن است گاهی هم در رفتن؛ نیامدم که بروم به هیچ عنوان قصد کنارکشیدن ندارم اما آماده فداکاری برای جامعه هستم.

وزیر فرهنگ را با مشورت اهالی فرهنگ و هنر انتخاب می‌کنم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقد به نظریه مردم رشید هستم؛ مردمی که رشد پیدا کردند و قابلیت اعتماد دارند، نه مردمی که نیاز به بزرگتر دارند. دولت و حاکمیت در مورد اقشار مختلف، دولت وظیفه ارتباط مستمر و کرامت‌بخشی دارد. افراد هنگامی که عزت‌نفس داشته باشند خودشان مراقبت می‌کنند.

وی ادامه داد: به این قائل نیستم که غیرهنرمندان از هنرمندان مراقبت کنند، پزشکان، معلمان، خبرنگاران و هر جریانی نیز به همین ترتیب. وقتی می‌گویم کار را به مردم می‌سپارم، یعنی سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت را به مردم می‌سپاریم.

قاضی زاده هاشمی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با مشورت جامعه فرهنگ و هنر و کسی که مقبول آنان باشد انتخاب می‌کنم چون قرار است در تعامل با آن جامعه باشد همچنین وزیر آموزش و پرورش را با نظر معلمان انتخاب خواهم کرد.

قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گام اول انقلاب ظرفیت‌های بسیار بزرگی ایجاد شد اما نیاز به دگردیسی داریم. اسم این دوره را فصل پروانگی گذاشتم، پیله باید شکافته شود و موجودی جدید خلق شود و آغاز آن از تحول در نظام آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با نظام آموزش و پرورش فعلی، انسان‌های شبیه به هم تربیت می‌کنیم. بیشترین تربیت‌پذیری فرزندان ما 3 تا هشت سالگی است که ما آنها را رها کرده‌ایم، در حالی که دنیا به این سمت رفته است و فاصله بین سن بلوغ و سن تشکیل خانواده نباید خیلی زیاد باشد. با تحصیلات دانشگاهی، این فاصله بیش از یک دهه است و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی وارد می‌کند. این مساله باید حل شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه جدی ترین برنامه من در وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، تاکید کرد: قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد و در یک بازه زمانی چهار تا هشت ساله 30 درصد بودجه کشور باید به آموزش‌وپرورش تخصیص داده شود.

زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی می‌دانم

در ادامه این میزگرد؛ قاضی زاده هاشمی در پاسخ به اسفندیاری با طرح این سوال که در سال 1401 کشور ما با چالش های اجتماعی بوده و فضای ناآرامی داشتیم اعتراضاتی بود که به خشونت کشیده شد و شهدایی را در جهت امنیت کشور از دست دادیم؛ با توجه به شناخت از سوابق سیاسی و تبیینی که از شما داریم حضور فعالی در آن تیم در جهت تبیین روشنگری و حضور در بین جوانان و دانشجویان از شما ندیدیم، علت این سکوت چند ماه چه بود، تحلیل آن وقایع چیست؟، گفت: یا جستجوی حضرتعالی کامل نبوده است و یا در فضای مجازی به خوبی انعکاس داده نشده است واگرنه قبل از برنامه دولت برای حضور در دانشگاه‌ها، در بیش از 10 دانشگاه تهران و استان‌های زنجان، قم، سیستان، خراسان رضوی و خوزستان حضور یافتم.

وی ادامه داد: در طول دو سال ونیم گذشته بیش از 70 سفر استانی داشتم به ویژه در دوره اغتشاشات برای تبیین مسائل برنامه دانشجویی داشتم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: زیرساخت اغتشاشات 1401 را فرهنگی می‌دانم؛ برخلاف فتنه‌های قبلی که جنبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشت و مواضع صریحی داشتم که برخی رسانه‌ها هم بر روی مواضع من کار کردند.

بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند

پس از آن، انتظامی نیز با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر رئیس دولت شوید با توجه به اینکه رئیس شورای فضای مجازی هستید با فیلترینگ چه می کنید؟، نظر قاضی زاده هاشمی در این زمینه را جویا شد و وی درباره فیلترینگ گفت: این موضوع در دو سطح قابل بحث است؛ یکی‌قوانین موجود است که رئیس جمهور مجری قانون است و باید پیشنهادات خود را به قانون گذار جهت اصلاح ارائه دهد و سطح دیگر بحث ایده من است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در چهارچوب اختیارات باید قول بدهد و معتقدم همانطور که جامعه هنری را هنرمندان می توانند مدیریت کنند، بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دسترسی به فضای مجازی در لیبرال ترین کشور دنیا اینگونه است که پدر خانواده می تواند بعضی سایت‌ها را بر روی فرزندش ببندد. طبع جامعه ما عفیف است اگر این کار را به مردم بسپاریم بهتر است. حتما ترکیبی از فعالان فضای مجازی و ترکیبی از مردم را به عنوان نمایندگان دولت برای کنترل فضای مجازی خواهم گذاشت و یک آزادی هم باید به خانواده بدهیم.

اینترنت جزو کالاهای اساسی است و از این موضع تدافعی باید بیرون آییم و باید حکمرانی اینترنت جهانی را بدست گیریم

قاضی زاده هاشمی، اینترنت را جزو کالاهای اساسی دانست و گفت: از این موضع تدافعی باید بیرون آییم و باید حکمرانی اینترنت جهانی را بدست گیریم، زیرا دانش فنی و ابزار این حوزه را در اختیار داریم و می‌توانیم در 10 سال آینده حکمرانی اینترنت در جهان را داشته باشیم؛ در این زمینه سازوکارها باید اصلاح شود و به اینترنت سریع، سالم و آسان در دسترس نیاز داریم.

وی تاکید کرد: کاهش اختلال اینترنت و توسعه اینترنت بیسیم و فیبر نوری اولویت جدی ما خواهد بود. باید این برنامه را تمام کنیم و به همه شهروندان این مزیت را برسانیم همچنین در زمینه اینترنت سیار هم باید به موازات آن، با سرعت و اولویت پیش برویم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید نهضت مردمی سازی محصولات فرهنگی ایجاد کنیم که لازمه آن حقوق مالکیت آنها را تضمین کنیم؛ بحثی داشتیم در زمینه پیوستن به کنوانسیون پالرمو؛ اگر به این سمت هم نخواهیم برویم، می توانیم قانون داخلی برای حفظ حقوق مالکانه فعالان این بخش ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: تعداد زیادی اماکن فرهنگی مانند فرهنگسراها متعلق به دولت داریم که باید دولت آنها را اهرم کند تا خانواده بزرگ فرهنگ و هنر برای اینکه رشد کنندامکانات دولت را رایگان در اختیار آنها قرار دهیم و با تسهیلات به صادرات محصولات صادراتی، کاری کنیم که وارد رقابت های جهانی شوند و در نتیجه کیفیت محصولات افزایش یابد.

وی با بیان اینکه فرهنگ غنی ایرانی بسیار قابلیت قابل عرضه بیشتری نسبت به کره جنوبی دارد، افزود: این کشور اکنون از تولید محصولات فرهنگی 71 میلیارد دلار درآمد دارد؛ درحالی که از صادرات خودرو 3.5 تا 4 میلیارد دلار درآمد دارد.

در ادامه، حسین انتظامی کارشناس این میزگرد فرهنگی گفت: در حال حاضر در حوزه فرهنگ هنر و رسانه ممیزی بسیار بالاست که توسط اشخاص غیر مسئول مداخله می شود؛ در قانون مطبوعات آمده هیچ مقام دولتی و غیردولتی نه می تواند سانسور کند نه اینکه به آنها بگوید چه بنویسند فقط مصوبات شورای عالی امنیت ملی مستثناست ولی اکنون مرتب به رسانه ها امر و نهی می شود؛ همین سبب شده است بسیاری از فعالان فرهنگ و هنر گوشه گیر شوند برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

نظر قاضی زاده هاشمی درباره اعمال ممیزی‌ها

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال این کارشناس فرهنگی در زمینه اعمال ممیزی‌ها گفت: در طول تاریخ آن بخشی از تمدن ما شکوفا بوده که امرای آن زمان با فرهیختگان و هنرمندان و شعرا هم نشینی داشتند؛ خصوصیتی که مقام معظم رهبری به خوبی نشان داده؛ در مستند غیر رسمی می بینید که حتی برخی افراد تعجب می کنند که رهبر معظم انقلاب با چنین افرادی یا نویسندگانی گفت وگو کرده و نظرش را دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: قوه هاضمه جامعه اسلامی بسیار قوی است؛ ارزش های اسلامی فطری هستند و نباید از اینکه اینها دچار خدشه شوند، بترسیم بلکه باید به مردم اعتماد کنیم؛ تبلور مردم در جامعه فرهنگ و هنر، روزنامه نگاران و نویسندگان هستند؛ اگر این اقشار کرامت و احساس تعلق دینی و ملی داشته باشند که در احترام به آنها و رسیدگی به مشکلاتشان اتفاق می افتد، آنها هم وطنخواه تر و متدین تر از ما خواهند بود و مراقبت جدی تری خواهند داشت.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: من 14 سال نماینده مجلس بودم و مرد قانون هستم؛ به حوزه اجرا آمدم تا قوانین را اجرا کنم؛ از اینرو با قاطعیت جلوی هر اقدام غیر قانونی را می گیرم و حقوق قانونی مردم باید حتما رعایت شود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: عدم استفاده از اهالی فرهنگ منجر به واگرایی و کاهش سرمایه اجتماعی شده است و در تمام ساحت‌ها به ویژه فرهنگ، مساله نوع حکمرانی است.

وی ادامه داد: خرده فرهنگ‌ها، باورها، ارزش‌های ملی میهنی و اسلامی که متبلور در سرزمین پهناور ما است را نادیده گرفتیم و تحت قالب مشترک، سعی کردیم همسان‌سازی ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از اهالی فرهنگ، صاحبنظران و افراد موثر جامعه استفاده نکردیم که نتیجه آن واگرایی اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: براساس شاخص‌های جهانی، وضعیت رفاه عمومی نسبت به سال 57 افزایش یافته اما شاخص سرمایه اجتماعی کاهش یافته است، زیرا نظام ارزشی حاکم بر تفکر ما و شهروندان تغییر پیدا کرده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه و نیم میلیون ورزشکار در کشور داریم که 41 درصد آن بانوان هستیم. متاسفانه به علت کمبود امکانات ورزشی برای بانوان شاهد عدم موفقیت‌های چشمگیر آنان هستیم که در دولت آینده این موضوع حل خواهد شد.

وی درباره گردشگری به ضرورت توسعه این مقوله اشاره کرد و افزود: بیشترین گردشگر کشور، قشر مذهبی هستند. باید گردشگری مذهبی و خانوادگی را به مردم جهان عرضه کنیم. 450 میلیون شیعه در کشورهای همسایه داریم و باید حداقل 10 درصد از شیعیان جهان را جذب گردشگری کشور کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: بسیاری از دانشجویان کشور به دلیل عدم راستگویی مسئولین از ارزش‌های نظام رو برگردانده‌اند؛ بنابراین لازم است تا روابط مردم با مسئولان احیا شود. با پشتیبانی مردم می‌توان تا عملیات‌هایی مانند وعده صادق را انجام داد؛ بنابراین باید اعتماد مردم را جلب کرد. بزرگترین وظیفه دولت مردم و خانواده به دست آوردن اعتماد مردم و حفظ سرمایه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم موضوع اقتصاد، امنیت، آسیب های اجتماعی و... را حل کنیم، عنصر اساسی آن در فرهنگ است که تمدنی ترین نقطه آن خانواده است و با برنامه های روزمره و تکرار نسخه های قبلی راه به جایی نمی بریم باید نسخه ها عوض شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: 100 سال است در این مسیر حرکت می‌کنیم و از زمانی که نظام برنامه و بودجه در کشور حاکم شد و دولت به متمرکز صرف تبدیل شد ولی دعواهای بخشی شکل گرفت، روند کاهنده داشته ایم؛ از اینرو برنامه های 5 ساله قبل و بعد از انقلاب موفق نبود که هر کدام 20 تا 30 درصد بیشتر نتوانست به موفقیت برسد چون جریان برنامه ریزی دچار اشکال است.

*مشاوران فرهنگی قاضی‌زاده هاشمی چه کسانی هستند؟

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حالی در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما حاضر شد که دکتر داود رحیمی سجاسی و دکتر لاله فرهنگ متین به عنوان مشاور او را همراهی کردند.

رحیمی سجاسی دکترای فرهنگ و ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد را دارد.

دکتر فرهنگ متین، معاون اسبق برنامه ریزی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دارای دکتری فیزیک، فارغ التحصیل مدیریت حکمرانی دانشگاه دفاع ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه است.

علیرضا زاکانی

به برنامه هفتم توسعه پایبند هستم / تولید در راس امور است

" type="video/mp4" />

فیلم کامل اظهارات علیرضا زاکانی در برنامه "گفت‌وگوی ویژه خبری"

زاکانی با اشاره به تدوین برنامه‌های 5 ساله در کشور، اظهار داشت: بنده چهار دوره نماینده مجلس بودم. در یک دوره از اواسط به شهرداری رفتم. با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم. در مجلس هفتم دیدیم برنامه‌ای را که در مجلس ششم تصویب شده بود، ایراداتی داشت.

وی ادامه داد: دولت روحانی برنامه ششم را به مجلس نیاوردند. بند الف ماده 3 شرایط را به سمتی می‌برد که دلاری کردن نرخ انرژی را ایجاد می‌کرد و یک عمل بدون بی‌هوشی اقتصاد کشور بود.

وی افزود: در مجلس یازدهم در مرکز پژوهش‌ها بودم. هم به برنامه‌های قبل اشراف دارم هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم.

زاکانی در مورد اجرای قانون هفتم، تصریح کرد: قانون برای اجراست و اگر کسی قانون را قبول ندارد نباید کسی خود را برای مسئولیتی پیشنهاد دهد. مهم‌ترین اقدامی که انجام می‌دهیم عملیاتی کردن این برنامه در بسته‌ها و بودجه‌های سالانه است. پایبندی به برنامه برای ما یک اصل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت بنده دولت خدمت است و رفع مشکلات معیشتی مردم را دنبال می‌کنیم.

زاکانی در مورد راهکار دولت متبوع خود برای هدف برنامه هفتم جهت پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت، افزود: برنامه اگر با استفاده از توانمندی‌های موجود کشور (مردم و نخبگان) انجام شود، به راحتی این برنامه قابل اجراست. هدف 8 درصد هدف خوبی است.

وی گفت: معتقدم با بسیج همه امکانات کشور به راحتی می‌توان با تکیه به مردم این برنامه را اجرا کرد. نیازمند پیشران‌هایی هستیم تا تولید را در مدار خود ایجاد کند. در کشور فرصت‌ها و تهدیداتی وجود دارد.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری گفت: در تهران در چند مورد با دولت شهید رئیسی چند حرکت شد و توانستیم خدمات خود را توسعه دهیم. دو هفته گذشته با حضور آقای مخبر 203 هزار واحد مسکونی را آغاز کردیم. این به تولید کشور، اقتصاد و اشتغال کمک می‌کند.

وی افزود: تولید در رأس امور است و برای آن می‌توان بسیج همگانی تشکیل داد.

وی ادامه داد: زمانی که شهید رئیسی دولت را تحویل گرفتند، بالغ بر 39 صدم درصد ضریب جینی بود. این حکایت از این داشت که با توجه به اقشار محروم جامعه می‌توانیم ضریب جینی را کاهش دهیم. لذا بسته رفاه را برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم. هدف اول ناظر بر سلامت مردم است. تا مردم به غیر از درد بیماری رنج دیگری نداشته باشند.

وی گفت: هدف بعدی بسته اقتصادی برای مردم است.

زاکانی هدف سوم را افزایش توان خرید مردم دانست و تصریح کرد: هدف چهارم، مسکن است. تجربه خوبی که در شهرداری تهران داشتم.

وی گفت: هدف پنجم بحث یارانه‌ها در حوزه انرژی است که توزیع عادلانه آن می‌تواند مؤثر باشد.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه‌های دولت متبوع خود در حوزه مسکن، افزود: 26 میلیون خانوار داریم که یک چهارم اینها مسکن ندارند. اما جمعیت این یک چهارم 37 درصد جمعیت است.

وی ادامه داد: معتقدم با تجاربی که داشتم، ظرف چهار سال دغدغه مردم را از مسکن برخواهم داشت. در کشور بیش از 1400 شهر و بافت فرسوده و پلاک‌های ناپاک وجود دارد. اگر دولت مشوقی برای این‌ها دهد، مردم خودشان مسکن خواهند ساخت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام راحل فرمودند جایی که مردم می‌توانند کار کنند، دولت نباید کار کند. هفت درصد مردم تهران بافت فرسوده است و 17 درصد مردم در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

زاکانی بیان کرد: عده‌ای می‌خواستند کشور را گران کنند. ما در مسیر ارزان سازی اقداماتی را شروع کردیم.

وی عنوان کرد: ظرف چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد.

زاکانی در مورد اقدامات دولتش برای تحقق قیمت اقلام اساسی، تصریح کرد: امروز در کشور ما خلأ اطلاعات‌های جامع نسبت به 84 میلیون نفر بیداد می‌کند. یک روزی پیاز زیاد می‌کارند و روی دست کشور می‌ماند و یک روز کم می‌کارند و دست مردم خالی می‌ماند. مهم‌ترین بخش ماجرا موضوع برنامه‌ریزی دقیق است.

وی ادامه داد: ایجاد زمینه پشتیبانی صحیح مبتنی بر هوشمندسازی در بخش مولد جامعه (کشاورزی و دامداری) است.

وی گفت: شب عید امسال میوه قراردادی مستقیماً از کشاورز خریداری کردیم و واسطه‌ها و دلال‌ها را حذف کردیم.

زاکانی گفت: در دولت رئیسی تفاهمنامه‌ای با وزارت کشاورزی نوشتیم که ماحصل آن این شد که در مدیریت شهری بتوانیم ظرفیت‌های تهران را در موضوع معیشت مردم در دست بگیریم. در میادین میوه 30 تا 70 درصد ارزان‌تر از بازار بیرون است. می‌توان هماهنگ کرد که مردم بتوانند باکیفیت‌ترین میوه‌ها را با قیمت پایین دریافت کنند.

وی بیان کرد: در شهرداری الگوهایی را دنبال کردیم که قابل اجرا در دورترین نقاط کشور است که فقط اجرای آن اراده می‌خواهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد نسبت‌های مالیاتی در کشور، تصریح کرد: مالیات یک ابزار تنظیم‌گری است تا ابزار درآمد دولت. مالیات باید در خدمت تولید قرار گیرد. در مورد بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض رفتار کرد اما در خصوص گردن کلفت‌هایی که کمتر به مالیات توجه دارند، نیازمند هوشمند سازی و دقت است.

وی ادامه داد: صحنه باید شفاف شود و مشخص شود چه کسی چه کاری را در کشور انجام می‌دهد.

زاکانی در مورد تحول اداری و اصلاح ساختار اداری، تصریح کرد: ابزارهای ویژه‌ای وجود دارد که به راحتی می‌توان هوشمند سازی را انجام داد. مثلاً در مورد انرژی اگر به سمت برقی‌سازی برویم، ظرفیت‌ها را به سمتی می‌بریم که می‌توانیم ظرفیت‌ها را کنترل کنیم.

وی گفت: بروکراسی مشخصی که مانع کار است را باید شکست و مسئولین را پاسخگو کرد. دولت به دولت چالاک تبدیل شود و امکانی فراهم شود که بهترین خدمت ارائه شود.

وی افزود: مدیریت محلی، فدرالیسم‌نیست. اگر مدیریت محلی بتواند مکمل دولت مرکزی شود، به سرعت می‌توان کارها را پیش برد.

زاکانی در مورد اقدامات دولت متبوع خود در زمینه اقتصاد دریا محور افزود: 5800 کیلومتر ساحل داریم. هر کشوری ساحل دارد، ثروت اندوزی می‌کند. وجود سه هزار ساحل در جنوب کشور، بزرگترین فرصت برای کشور است. صنایع را باید به کنار سواحل برد. ترانزیت بین‌الملل و استفاده از بنادر دریایی می‌تواند امکاناتی دهد که سواحل مکران قطب بزرگ اقتصادی کشور قرار گیرد. به عنوان یک امر قطعی در این مسیر حرکت خواهم کرد.

محمدباقر قالیباف

دوره آزمون خطا در اقتصاد کشور باید تمام شود / حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند / در مساله خودرو نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم + فیلم

ویدیو کامل اظهارات محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد اقتصادی /1

ویدیو کامل اظهارات محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد اقتصادی /2

محمدباقر قالیباف امشب در برنامه میزگرد اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی افتخارات زیادی آفریده و در حوزه دفاعی و علم و دانش و تحقیق و قدرت نرم و مردم سالاری دینی افتخاراتی داشته‌ایم، اما نباید از چالش‌های خود فاصله بگیریم.

قالیباف تاکید کرد: رشد سالانه اقتصادی ما در یک دهه اخیر کمتر از یک درصد بوده اما تورم بسیار شدید است و همین باعث شده که دخل و خرج برخی از اقشار ما با هم همخوانی نداشته باشد و باید مسائلی مانند سلامت و اوقات فراغت خود را از دست دهند.

نیازمند مدیری قوی در دولت هستیم

وی ادامه داد: ما نیازمند مدیری قوی در دولت هستیم که اقتدار زیادی داشته باشد و اجرای قوی داشته باشد و بتواند در طول برنامه هفتم دقیقاً به مردم بگوید چه در زمین و زیرساخت‌ها داریم و چه سر سفره مردم وجود دارد. شکی نیست که باید یکسری اصلاحات اقتصادی انجام شود. بخشی از فشار اقتصادی و تحریم‌ها ناشی از کار دشمن است اما بی تدبیری، بی عرضگی هم آثار سویی دارد و ریشه اصلی حیف کردن سرمایه‌های ماست.

مهار تورم و رشد اقتصادی دو کار مهم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مهار تورم و رشد اقتصادی دو کار مهم است که برای رفع مشکلات اقتصادی مهم است. برای رفع کسری بودجه و ناترازی بانکی باید چاره‌اندیشی شود.

قالیباف اظهار کرد: ما بعد از 50 سال، قانون دائمی بانک مرکزی را تصویب کردیم و قانون برنامه هفتم توسعه را هم در کنار آن داریم. از طریق اجرای دقیق این قوانین از سوی یک مدیر قوی می‌توانیم کسری بودجه و مشکلات مربوط به ناترازی های موجود در بخش اقتصادی را مرتفع کنیم.

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی با هم همخوانی ندارند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز دخل و خرج خانواده‌های ایرانی حتی برای کسانی که درآمد ثابت دارند، با هم همخوانی ندارند. بر این اساس، نباید رئیس دولتی روی کار بیایید که آگاه به مسائل نباشد و اقتدار نداشته باشد. نباید کسی بیاید که توان اجماع‌سازی، کارنامه قوی و تجربه نداشته باشد. برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را محقق کرد.

وی بیان کرد: نمی‌توان آزمون و خطا کرد و نمی‌شود مدیریت در سطح عالی کشور را به کسی سپرد که مدیریت قوی نداشته باشد. اگر نتوان با روش و ابزار مشخص و مدیریت قوی به راه حل درست رسید، یعنی فرصت را از دست دهیم و این ظلم به مجموعه است.

قالیباف متذکر شد: مجلس یازدهم قانون نظام تامین مالی را تصویب کرد و بر این اساس، برای جهش اقتصادی از جهت وجود قانون مشکلی نداریم و برنامه هفتم توسعه هم آماده است. 6 برنامه قبلی توسعه کشور زیر 30 درصد اجرا شده است، لذا احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم.

وی گفت: می‌گویند این کار را می‌کنیم اما در 45 سال گذشته کارنامه‌ای دارید که کاری انجام دادید؟ ما نمی‌توانیم ریسک کرده و آزمون و خطا کنیم. بنده متعهد به ایجاد تحول هستم.

قالیباف در پاسخ به سوال آل اسحاق مبنی بر اینکه عواملی که نمی‌گذارند برنامه‌های 5 ساله توسعه کشور اجرایی شود چه کسانی هستند و برای تحقق برنامه هفتم توسعه چه خواهید کرد، ادامه داد: معتقدم یک مدیر قوی و مسلط می‌تواند این کارها را انجام دهد که ضمانت آن، عملکرد بنده در ادوار گذشته در نیروی انتظامی و شهرداری تهران است.

هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است

وی بیان کرد: هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است و با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد. اگر مدیر ارشد نتواند مشکل را تبدیل به مساله کرده و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند. قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده کنم. درخواست تاخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا مخالفت کردم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر آل اسحاق مبنی بر اینکه آیا در دولتش ما درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می‌کند، گفت: باید سپر حمایتی برای اینها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می‌خواهد ازدواج کند، حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند.

وی ادامه داد: اگر 20 درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم، در سبد حمایتی هم باید مابه التفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و در کنار آن هم باید سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت را هم باید از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال آل اسحاق درباره وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم، در زندگی مردم و اقتصاد آنها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.

وی تاکید کرد: سهم دولت در ایران خودرو و سایپا 7 درصد است اما دولت، مدیرعامل آنان را تعیین کرده و هزینه بالا و قیمت خودرو را دستوری می‌کند و بعد خودرویی می‌دهد که گران‌تر از قیمت خودروهای همسایه و با مصرف سوخت بالاتر است. نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

قالیباف گفت: همه این مشکلات را اصلاح می‌کنم که به ضمانت کارنامه و شناخت و برنامه خود می‌گویم. وقتی برنامه هفتم را می‌نوشتیم می‌گفتیم یعنی فرصت می‌شود مدیری بیاید که برنامه را اجرایی کند که پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال آل اسحاق مبنی بر اینکه آیا الزمات حضور در تجارت جهانی را می‌پذیرید، گفت: حتماً پیشرفت الزاماتی دارد. یکی از مشکلات ما در تحریم، سوئیفت است اما بریکس که ما به آن پیوسته‌ایم خودش سیستم بریکس‌پی را دارد. پس بریکس یک فرصت است.

وی ادامه داد: با برخی از کشورهای دنیا هم می‌توانیم روابط مالی دوجانبه داشته باشیم اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم. در اتحادیه اوراسیا معلوم است که نیازهای طرفین چیست و باید از این فرصت‌ها هم استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکار استقلال بانک مرکزی، گفت: ما قطعاً به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال به بانک مرکزی داده شده است. دخالت دولت در امور بانک مرکزی با این قانون حداقلی شده است.

قالیباف درباره تسهیلات تکلیفی، بیان کرد: گاهی دولت به دلیل تامین هزینه‌های خود، تکلیف مالایطاق به بانک مرکزی و بانک‌های عامل می‌دهد، ما حتماً این کار را نکرده و به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی‌ها را می‌گیریم.

وی درباره راهکارهای خود درباره حقوق و دستمزد، گفت: اکنون نیروهای قراردادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی هستند و گویا آنها شهروند درجه یک نیستند و انگیزه ندارند که ما حتماً این مشکل را حل می‌کنیم.

قالیباف بیان کرد: مطابق با برنامه هفتم توسعه، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است. در واقع، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی را ممنوع کرده که نتیجه آن چابک شدن دولت است. ما حتماً تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم.

وی اظهار کرد: اگر بنای ما سپر حمایتی به انتهای زنجیره است، باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید توجه کنیم و ابتدای زنجیره را مورد توجه قرار دهیم.

تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مسکن نیز، گفت: طبق قانون، تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است، چرا که دولت ساختمان ساز نیست. دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می‌تواند 330 هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود و نباید در این حوزه تصدی گری کند.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه خود برای استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم. همچنین از ایرانیان خارج از کشور دعوت خواهیم کرد و با استفاده از ارتباطات سیاسی مانند بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اولین کارمان این است که به مردم اطمینان داده شود تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه کار ما این شده که بنگاه‌های بزرگی مانند هفت تپه را یکی می‌فروشد و دیگری پس می‌دهد و بعد گفته می‌شود که بخش خصوصی برای چه در این عرصه وارد شود که ما این وضعیت را اصلاح می‌کنیم.

حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند

قالیباف بیان کرد: باید به گونه‌ای درباره حقوق و دستمزد سیاست گذاری و عمل شود که آنها قدرت خرید داشته باشن و حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند. امسال حداقل حقوق حدود 12 میلیون تومان است و بر اساس تورم، مابه‌التفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و مابقی را هم به صورت پلکانی پیش می‌بریم.

به دلیل بی تدبیری، بی عرضگی و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم

قالیباف درباره رویکرد خود برای حضور در اقتصاد جهانی، گفت: یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است، اما ظرفیتی مانند بریکس، بریکس پی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارزهای خودشان کار اقتصادی کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم. این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد که باید مدنظر ما باشد.

وی بیان کرد: در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود، در نتیجه 30 درصد در جابه‌جایی پول‌ها حیف می‌شود. ما عملاً به دلیل بی تدبیری، بی عرضگی و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم.

وی در ادامه، گفت: باید سیستم نهادهایی مثل سلامت، آموزش و پرورش و دفاعی را اصلاح کرد؛ خصوصی سازی در آموزش و پرورش ضرورت ندارد اما می‌توان به سمت مردمی سازی رفت.

قالیباف درباره سوال دانش جعفری مبنی بر راهکارهای ثبات نرخ ارز، گفت: باید بتوان ارز را پیش‌بینی‌پذیر کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود و دولت باید دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود. همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست شما ارز تک نرخی یا چند نرخی است، تاکید کرد: اقتصاد ما، یا این، یا آن نیست و حرف پوپولیستی هم نیست و صحبت‌هایم دقیق و قابل انجام است و دقیق و فنی توضیح می‌دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: ما نرخ ارز نیمایی داریم که این نرخ را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که در کانالی باشد که نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد و بتواند رشد ملایم داشته باشد؛ از سوی دیگر با دخالت در بازار آزاد یابد آن را کنترل کرد.

وی متذکر شد: درباره ارز ترجیحی هم یک مرتبه تصمیم گرفته شد که نرخ آن 28,500 تومان شد و دیدید که رفتار یک شبه باعث چه اتفاقاتی شد و همین را درباره ارز 4,200 تومان هم دیدیدم. پس باید با پیش‌بینی پذیری کار را در حوزه بهبود وضعیت ارز دنبال کرد.

فیلم کامل اظهارات محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد اقتصادی

این نشست با محوریت «اقتصادی» برگزار شد. حجت‌الاسلام حسین حسین زاده بحرینی، داوود دانش جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناسان برنامه و مجید شاکری و سیدامیر سیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند.