شنبه 14 مهر 1403

چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا - پس از گذشت چهار روز از اعمال محدودیت‌های کرونایی 2 هفته‌ای در کشور، مشاهدات عینی بیانگر همراهی مردم و اجرای خوب دستورالعمل ها برای قطع زنجیره شیوع بیماری کووید -19 است، هر چند برخی نواقص و مشکلات نیز در روزهای ابتدایی طرح دیده می شود.

با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور، گزارش خبرنگاران مراکز استان ها حاکی از آن است که اغلب مردم و صنوف با تصمیم ستاد ملی کرونا همگام شده‌اند اما به گفته دست اندرکاران این اقدام تنها گوشه‌ای از مدیریت کرونا بوده و قطع زنجیره انتقال تنها با همراهی مستمر عموم امکانپذیر است.

درکشور برای مبارزه با کرونا با توجه به سیر افزایشی بیماری کووید19 و جان باختن هموطنان، محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در 448 شهر شامل 160 شهر با وضعیت قرمز، 208 شهر با وضعیت نارنجی و 80 شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته آغاز شد و در حال اجرا است.

ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات مختلفی را برای مدیریت بهینه این بیماری البته با همکاری مردم در نظر گرفت و چهار دسته شغل برای اعمال این دوره از محدودیت‌ها تعریف کرد که بر اساس آن فقط فعالان در مشاغل دسته اول می‌توانند در این 2 هفته به کار خود ادامه دهند و بقیه صنوف حق فعالیت در این بازه زمانی را نخواهند داشت.

بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می شوند؛ ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت 21 تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید 19 در شبانه روز گذشته، جان 483 تن از هموطنان را گرفت؛ آماری که نشان می دهد ابتلا به این بیماری حتی نسبت به فصول بهار و تابستان رشد جهشی گرفته و همچنان در نقطه اوج قرار دارد. 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 483 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 45 هزار و 738 نفر رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهارم آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 721 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و دو هزار و 801 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 880 هزار و 542 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون 617 هزار و 715 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 5824 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون نج میلیون و 871 هزار و 98 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نگاهی به شرایط کرونایی استان ها

پیگیری خبری ایرنا از تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها نشان می دهد با وجود اینکه استان چهار محال و بختیاری همچنان در اوج شیوع کرونا قرار دارد اما روند افزایشی شیوع در یک ثبات نسبی قرار دارد.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: این ثبات نسبی چنانچه با مشارکت مردم در اجرای صحیح مصوبات و محدودیت‌های 2 هفته‌ای همراه شود می‌تواند ما را به مهار روند افزایشی و شکست شیب صعودی ویروس کرونا در استان امیدوار کند.

وی با بیان اینکه این استان همچنان در اوج شیوع ویروس کرونا قرار دارد، گفت: با این وجود درصد مرگ و میر در استان کمتر از کشور است به طوری که در استان تنها سه درصد مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در میانگین کشوری 6 درصد است.

از ارومیه نیز خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی اعلام کرده که تعداد فوتی های ناشی از شیوع بیماری کرونا در استان به 2 هزار و 714 نفر رسیده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی 24 ساعت گذشته علاوه بر ثبت 23 فوتی جدید، آزمایش 17 نفر افراد فوت شده روزهای گذشته نیز مثبت اعلام شد. در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به هزار و 418 نفر رسیده که از این تعداد 680 نفر مشکوک و 738 نفر مبتلا به کرونا هستند.

در بوشهر نیز شمار بستری‌های کرونا کاهش یافته و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اعمال برخی محدودیت‌های آبان ماه از جمله کاهش ساعت کار بازاریان و کنترل انجام شده در زمان حاضر شمار بستری‌های بخش کرونا در این استان به 149 نفر کاهش یافته است.

دکتر سعید کشمیری افزود: برای نخستین بار درچهار ماه گذشته است که شمار بستری‌های بخش کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به کمتر از 150 نفر رسیده و این به معنی نتیجه بخش بودن اعمال محدودیت‌ها است.

این درحالی است که شمار بستری‌های بخش کرونا بیمارستان‌های استان بوشهر تا پیش از اعمال محدودیت‌های آبان ماه حتی به 300 نفر نیز رسیده بود.

همچنین خبر خوب دیگری از شهرستان خمین اینکه 86 درصد از مبتلایان به کرونا در خمین بهبود یافته اند و رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفته که 86 درصد از یک‌هزار و 60 بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون بهبود یافته و با دریافت خدمات درمانی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

دکتر مجتبی دیده دار افزود: تاکنون سه هزار و 82 آزمایش تشخیص کووید 19 در خمین انجام شده که در این راستا یک‌هزار و 231 بیمار مبتلا شناسایی شده است.

اما روزهای مرگبار کرونا در استان اردبیل در ادامه وضعیت بحرانی و صعودی شیوع ویروس کرونا ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته 17 نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده و 79 مبتلای جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در 26 آبان ماه با 19 فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در 25 آبان ماه با 113 نفر به ثبت رسید.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، در ادامه روند صعودی شیوع کووید -19 در این استان، طی شبانه‌روز گذشته بستری همزمان مبتلایان به ویروس کرونا در این استان نیز به 483 نفر رسید که 20 نفر کمتر از رکورد تعداد افراد بستری در 2 روز قبل است.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان هم اعلام کرد: 194 مورد قطعی ابتلا به کرونا در استان سمنان طی 24 ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع آمار مبتلایان به کووید 19 در استان از ابتدا تا به امروز به 17 هزار و 141 نفر رسید. ویروس کرونا با احتساب 14 فوتی در 24 ساعت اخیر، از زمان شیوع تا کنون منجربه فوت 712 بیمار در استان سمنان شد. طی 24 ساعت گذشته 431 نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شدند. همچنین سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: بیماران کرونایی بستری در بیمارستان منطقه نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته و در چند روز اخیر تعداد موارد به 30 نفر رسیده که امیدواریم این وضعیت ادامه پیدا کند و آرامش نسبی حاکم شود.

دکتر سیدعلیرضا پورمازار افزود: همکاری مردم با مسوولان در اعمال محدویت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجب کاهش شیوع این بیماری است و باید این روند تا مهار آن ادامه داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: 746 مبتلای جدید کرونا طی 2 روز ابتدای آذر در این استان شناسایی شده است.

مریم کوشکی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا 30 آبان، ابتلای قطعی 53 هزار و 289 شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده که این تعداد تا پایان روز دوم آذر ماه به 54 هزار و 35 نفر رسیده است.

وضعیت اجرای محدودیت‌ها در استانها

پیگیری خبری ایرنا از وضعیت محدودیت های کرونایی استان‌ها حاکی است که مسئولان استان قم با ادامه یافتن شیوع ویروس کرونا و اجرای محدودیت‌های جدید، استفاده از خدمات غیرحضوری را بهترین راهکار برای در امان ماندن از کرونا هنگام انجام کارهای اداری می‌دانند.

از زمان شیوع ویروس کرونا درکشور و استان قم، با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته و اهتمام کادر درمان به مقابله با این ویروس، هنوز سلامت مردم در معرض خطر است و هر روز تعداد قابل توجهی از هموطنان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند تا جایی که محدودیت‌های کرونایی با توجه به این شرایط تشدید و از مردم خواسته شده تا حد امکان در خانه بمانند و برای کمک به قطع زنجیره شیوع بیماری، فعالیت‌های اداری خود را از طریق بسترهای الکترونیکی انجام دهند.

پس از گذشت حدود چهار روز از اجرای محدودیت هایی کرونایی، شاهد رعایت بیشتر مردم آذربایجان غربی از این طرح هستیم و علاوه بر اصناف و بازاریان، شهروندان نیز در ترددهای درون و برون شهری، بیشتر موارد اضطراری را مد نظر دارند و از تردد زیاد خودداری می‌کنند.

از دیشب که شب سوم محدودیت های کرونایی بود، روند اجرای آنها در استان آذربایجان غربی بسیار مطلوب تر شده و حتی بسیاری از شهروندان، پیش از ساعت 21 در منزل مانده و عطای بیرون رفتن را به لقایش می‌بخشند.

همچنین برآیند اعمال محدودیت‌ها در استان سمنان با وضعیت قرمز کرونایی نشان می‌دهد که آحاد جامعه، در بخش‌های مختلف از تعطیلی واحدهای صنفی تا ممنوعیت تردد، با وجود مشقت‌ها، برای مبارزه با کرونا پایبند محدودیت‌ها و همراه مدافعان سلامت هستند.

با اعمال محدودیت های شدید کرونایی در گچساران شهروندان به خود آمدند و اوضاع تا حدودی بهتر شد و حالا این شهرستان در وضعیت نارنجی ویروس کرونا قرار دارد. بیش از 70 نفر بر اثر بیماری کووید 19 در گچساران جان خود را از دست داده اند و در صورت پایبند نبودن شهروندان به رعایت مراقبت های بهداشتی احتمال افزایش قربانیان این ویروس کشنده وجود دارد.

خبر دیگر از رشت اینکه متخلفان بی توجه به محدودیت تردد شبانه درگیلان اعمال قانون می شوند و سردار عزیز الله ملکی فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به دستورالعمل ستاد کرونا در محدودیت تردد شبانه ازساعت 21 تا 4 بامداد گفت: برای اجرای این محدودیتها دوربین های کنترلی از ابتدای مبادی ورودی فعال هستند و همان جا پلاک های غیر بومی اعمال قانون می شوند.

به گفته جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا در گیلان از ابتدای اجرای طرح یعنی طی سه روز گذشته همکاری خیلی خوبی بین اقشار مختلف مردم، اعم از بازاریان، اصناف و کسبه با مجریان طرح در سراسر استان وجود داشته ضمن آنکه تیم های نظارتی که در 16 شهرستان توسط فرمانداران این طرح را اجرا می کنند، افزایش یافته است.

از ساری خبر رسیده که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفته که حدود 95 درصد از واحدهای صنفی استان که مشمول ممنوعیت فعالیت در اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی شدند تاکنون این محدودیت ها را اجرا کرده‌اند.

حسینعلی قوانلو ادامه داد: بررسی های میدانی نشان می دهد که اجرای محدودیت و ممنوعیت کرونایی در نقاط مرکزی و پرتردد شهرهای استان بیش از این میزان است و بخشی از تخلفات نیز مربوط به مشاغل مشمول در حاشیه شهرهاست. وی گفت: با اجرای طرح محدودیت کرونایی از اول آذر ماه سال جاری تاکنون به طور میانگین روزانه حدود 50 واحد صنفی متخلف که بیش از 90 درصد از این واحدها نیز در حواشی شهر فعالیت داشتند، به دلیل عدم رعایت محدودیت و ممنوعیت کرونایی پلمب شدند.

همچنین فرماندار بیجاراعلام کرد که ورود و خروج خودروهای شخصی به این شهرستان تابع قوانین ستاد کروناست و انتظار داریم مردم در اجرای محدودیت‌ها، همکاری کنند.

علی اکبر ورمقانی افزود: پلیس راهور و پلیس انتظامی شهرستان بیجار در ورودی شهرستان از سمت استان زنجان مستقر خواهد بود و طبق دستور عمل، فقط پلاک های بومی استان که برای رسیدن به شهر خود باید از بیجار عبور کنند اجازه خواهند داشت و سایر پلاک های غیر بومی، ممنوعیت دارند.

به گفته فرماندار شهرستان رباط کریم 204 راننده متخلف در دو روز گذشته در طرح محدودیت تردد خروج خودروهای با پلاک بومی و ورود خودروهای با پلاک غیر بومی در راستای مقابله با ویروس کرونا در این شهرستان جریمه 500 هزار تومانی شده اند.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین اکنون 97 درصد اصناف و واحدهای عرضه کالا در استان محدودیت‌های کرونایی اعمال شده را رعایت کرده‌اند.

هوشنگ محمدی افزود: اصناف قزوین همکاری مناسبی را با ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا و تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از دستگاه های عضو این ستاد داشته اند.

شهرداری همداندر راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فعالیت دستفروشان در سطح شهر به ویژه محدوده پیاده راه بوعلی را برای مدت 2 هفته و تا پایان طرح اعمال محدودیت ها، ممنوع کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که میزان رعایت پروتکل ها و الزامات مربوط به محدودیت های اجتماعی در این استان به 80 درصد رسیده است.

دکتر مهرداد بابایی گفت: میزان رعایت پروتکل ها و الزامات محدودیت های کرونا تا روز دوم اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در استان 76 درصد بود که به 80 درصد رسیده است.

در زنجان نیز با اجرای محدودیت‌های کرونایی و ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های مختلف از اول آذرماه جاری، 92 درصد اصناف استان مقررات وضع شده را رعایت کردند.

به گفته فرماندار رضوانشهر برای حفظ جان مردم و در امان ماندن از خطر کرونا، تمامی مراکز تجمع در این شهرستان تعطیل اعلام می شود.

محمود قاسمی با اشاره به اجرای طرح ملی غربال گری جمعیت بصورت خانه به خانه افزود: برای تأمین ملزومات اولیه اکیپ های این طرح، باید از تمامی ظرفیت های موجود استفاده شود و همکاری لازم با آن سلامت ما را بدنبال خواهد داشت.

در کرمانشاه نیز فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه اعلام کرد که طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها به خوبی در این شهرستان با همکاری حداکثری مردم در حال اجرا است.

به گفته وی در این طرح که از روز شنبه اول آذر در سراسر کشور آغاز شده است، بخش اعظمی از بازاریان همکاری خوبی برای اجرای طرح دارند. با این حال در برخی از شهرک‌ها مثل مسکن، الهیه، جعفرآباد و شریعتی گزارش‌هایی از فعالیت کسبه به دست رسیده است که تذکرات لازم با همکاری نیروی انتظامی به آنها داده شده است.

همکاری بیش از 90 درصدی کسبه و بازاریان شهرستان‌های کلاله با وضعیت قرمز و گنبدکاووس با وضعیت نارنجی شیوع بیماری کووید19 با طرح محدودیت کرونایی نوید بخش کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در روزهای آینده است.

آغاز طرح تشدید محدودیت کرونایی از اول آذرماه اگرچه بخش عمده‌ای از اصناف و بازاریان را خانه نشین کرد اما خلوتی خیابان‌ها به خصوص مراکز پرتجمع، امید به قطع زنجیره ابتلا به کرونا در استان گلستان بویژه در شهرستان با وضعیت قرمز کلاله را افزایش داده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام گفت: بر اساس مشاهدات میدانی و در پی اجرای محدودیت‌های تردد کرونا، 90 درصد ترافیک استان در ساعات مقرر ممنوعیت کاهش یافت.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی اظهار داشت: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حدود 30 درصد ترافیک صبحگاهی در ایلام کاهش یافته است.

همچنین جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری با بیان اینکه همکاری خوبی از ناحیه مردم به خصوص صاحبان مشاغل و اصناف شاهد بودیم گفت: همانند مدت 9 ماه گذشته که اصناف و عموم مردم استان در رعایت پروتکل های بهداشتی و در خود مراقبتی و مراقبت از خانواده و اطرافیان و نزدیکان و افرادی که با آن ها در ارتباط هستند، واقعا سنگ تمام گذاشتند، در چهار روز گذشته نیز انصافا همکاری و همراهی بسیار خوبی داشتند.

کرونا از دریچه گزارش های استانی

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین گزارش های خبرنگاران ایرنا قرار بگیرید:

بجنورد در گزارشی با عنوان "شهر کرونا زده آرام گرفت " مطلب خود را با این مقدمه شروع کرده است که "سه شبانه روز است که بجنورد، مرکز کرونا زده، شلوغ و پرهیاهوی خراسان شمالی روی آرامشی کم سابقه را دیده است و خدا کند محدودیت های جدید و کاهش رفت و آمدها بعد از 2 هفته، به نتایجی که مورد انتظار است، یعنی کمرنگ شدن قرمزی شیوع و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میرها بینجامد."

"مرگ پشت دیوار است" عنوان دیگر گزارش امروز از همدان که به داستان جان‌باختگان کرونا و غم جانکاه بازماندگان آنان پرداخته است.

مرکز قم نیز گزارشی با عنوان "عزم دوباره قمی‌ها برای مقابله با کرونا" منتشر کرده و نوشته است که مردم قم بار دیگر با تشدید رعایت توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و پایبندی به پروتکل‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی عزم خود را برای مبارزه جدی و ریشه‌کنی ویروس منحوس کرونا جزم کرده‌اند.

"اینجا حاصل هر جمعی کم می‌شود" عنوان یکی دیگر از گزارش های کرونایی از مرکز زنجان است که به اعمال محدودیت‌های کرونایی و نظارت‌های جدی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف استان پرداخته است.

مرکز ساری نیز گزارشی تحت عنوان "میزبانی خانوادگی از کرونا" منتشر کرده و در بخشی از آن نوشته که با گذشت بیش از یک ماه از شیوع موج سوم در کشور، وارد این موج نشده است، ولی افزایش ملایم آمار بیماران بستری طی روزهای اخیر آن هم پس از دو هفته روند کاهشی، زنگ خطر ورود استان به موج سوم را به صدا درآورده است.

همچنین امروز گزارشی دیگر از این مرکز با عنوان "رفیق ناباب کرونایی در مازندران" انتشار یافته و به وضعیت رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در استان پرداخته است.

گزارشی دیگر از مرکز خرم آباد با عنوان "سنگ قبری برای جبران بی‌توجهی به کرونا" منتشر شده که حرف‌های یک سنگ‌تراش راسته گورستان خرم‌آباد در دوران کرونا را بازگو کرده است.

کرمان نیز گزارشی با عنوان "نفس تنگ کرونا در کرمان" را منتشر و نوشته است: با گذشت سه روز از آغاز اجرای محدودیت های جدید ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19، با اقدامات قاطع مسئولان و همکاری خوب شهروندان در استان کرمان بزودی شاهد تنگ شدن عرصه بر این بیماری در این استان خواهیم بود.

""شفا" انتخاب هرمزگانی‌ها برای شکست کرونا" عنوان دیگر گزارش استان ها از مرکز بندر عباس است با این مقدمه ""آری شفا، پروتکلی ساده اما نجات بخش در برابر کرونا است که شامل شست و شوی دست‌ها و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می باشد، که هرمزگانی ها تلاش بسیاری برای رعایت هر چه بیشتر آن دارند."گ

تهران نیز گزارشی با عنوان "تهرانی‌ها در روزهای محدودیت‌های کرونایی" نوشته و در آن به محدودیت های پایتخت و به نظرات موافق و مخالف شهروندان تهرانی اشاره کرده است.

"رقص کرونا در سفره عروسی و دورهمی‌های خانوادگی" عنوان گزارشی از مرکز زاهدان است که تاکید کرده شرکت در مراسم عروسی و دورهمی‌های خانوادگی در سیستان و بلوچستان زمینه را برای تاخت و تاز ویروس کرونا فراهم کرده بطوریکه 80 درصد موارد ابتلا به کرونا از شرکت در این قبیل اجتماعات گزارش شده است.

بیرجند نیز گزارشی با عنوان "کرونا و دو راهی تعطیلی و مشکلات اقتصادی اصناف" منتشر کرده و در بخشی از آن آورده است: مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای تعطیلی اصناف و بازاریان هرچند با همراهی حدود 98 درصد کسبه خراسان جنوبی مواجه شده است اما آنها معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه می‌شود.

در ادامه به خبرهای مهم دیگری از مراکز استان ها اشاره می شود:

کاهش بیماران بیمارستان امام رضای تبریز به دلیل محدودیت‌های کرونایی

رییس بیمارستان امام رضای تبریز از کاهش پنج درصدی بیماران این مرکز آموزشی درمانی به دنبال اعمال محدودیت‌های هوشمند کرونایی، خبر داد.

مسعود فقیه دینه‌وری اظهار کرد: ماندگاری بیماران در اورژانس طی چند روز گذشته کاهش یافته، اما تعداد تخت‌های اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کرونا هنوز پر است.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر اعمال محدودیت‌های کرونایی در کاهش مبتلایان به بیماری کووید 19 زمان می‌برد، گفت: دورهمی‌های خانوادگی و تجمع در جاهایی که محل‌های ارایه خدمات هستند، به طور قطع اثر محدودیت‌ها را کم‌تر می‌کند.

اماکن اقامتی دستگاه‌های اجرایی کردستان نقاهتگاه می‌شود

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به لزوم ایجاد نقاهتگاه ویژه قرنطینه کرونایی گفت: اماکن اقامتی و دیگر امکانات دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و نظامی این استان، نقاهتگاه می‌شود.

محمدابراهیم زارعی اظهار داشت: با توجه به رشد شیوع ویروس کرونا، مقرر شده با مشارکت و همکاری یگان‌های نظامی و انتظامی از جمله سپاه بیت المقدس کردستان، قرارگاه عملیاتی لشگر 28 پیاده ارتش، فرماندهی انتظامی و مرزبانی، میراث فرهنگی و گردشگری، از ظرفیت نقاهتگاه‌های پیش بینی شده ماه‌های قبل، مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها، استفاده شود.

موردی از ابتلا به کرونا در بین زندانیان هرمزگان مشاهده نشده است

مدیرکل زندان هالی هرمزگان گفت: با اقدام‌های انجام شده در زندان‌های استان، تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در بین زندانیان مشاهده نشده است.

مصطفی کیشانی افزود: ضدعفونی کردن تمامی اماکن و خوابگاه ها، ارائه آموزش‌های پیشگیرانه، نصب پوسترهای آموزشی، محدودسازی برنامه‌های گروهی، توزیع ماسک و محلول های ضدعفونی از اقدام‌های پیشگیری از ویروس کرونا در زندان‌های استان است.

امکان اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کووید 19 در بوشهر فراهم شد

واحد اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کووید 19 به منظور کمک به درمان مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر راه‌اندازی شد.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان بوشهر گفت: از امروز همه افرادی که بیش از 28 روز گذشته به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و اکنون در شرایط بهبودی و سلامت کامل هستند در صورتی که بدن آنها توانایی لازم را داشته باشد می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون خود به پایگاه انتقال خون شهرستان بوشهر مراجعه کنند.

نرگس عبیدی افزود: در زمان حاضر این امکان تنها در پایگاه انتقال خون مرکز این استان فراهم شده‌است اما شرایط پایگاه‌های اقماری بررسی در صورت راه‌اندازی، به هم استانی‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

بزرگترین واحد تولید ماسک مرکز کشور در محلات بهره‌برداری شد

بزرگترین خط تولید صنعتی انواع ماسک‌های تنفسی و ملت بلون (ماده اصلی و اولیه تولید ماسک) روز سه‌شنبه با حضور مدیرعامل بانک توسعه تعاون استان مرکزی و جمعی از مسئولان محلی بهره‌برداری شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت محلات در این آئین گفت: این واحد تولیدی با مشارکت بانک توسعه و تعاون و با سرمایه ای بالغ بر80 میلیارد ریال ایجاد شده و 35 فرصت شغلی فراهم کرده است.

«رضا ملکی» افزود: ظرفیت تولید روزانه این واحد 150 هزار ماسک تنفسی سه لایه و 50 هزار ماسک N95 است.

تدابیر مسجد مقدس جمکران براساس محدودیت های جدید کرونایی اعلام شد

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران از تشدید محدودیت ها در این مکان مقدس بر اساس شیوه نامه های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

ابراهیم صدوقی با اشاره به اجرایی شدن دور جدید محدودیت های کرونایی در کشور بیان کرد: مسجد مقدس جمکران همراه با ستاد مقابله با کرونای استان قم همواره در اجرای تدابیر اتخاذ شده در خصوص ایمنی، بهداشت و مراقبت های لازم در پیشگیری از شیوع کرونا پیشگام بوده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید 19 بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از 54 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

*س_برچسب‌ها_س*
  • بسته خبری
  • ویروس کرونا
  • رژیم کرونایی
  • فاصله گذاری اجتماعی
  • بهداشت و سلامت
*س_پرونده خبری_س*
  • کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها
چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها 2
چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها 3
چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها 4
چهارم آذرماه و اخبار کرونایی استان‌ها 5