یک‌شنبه 15 مهر 1403

همکاری دولت و مجلس، یادگاری دائمی برای مردم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همکاری دولت و مجلس، یادگاری دائمی برای مردم

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهوری هفته گذشته و در آیین گشایش مجلس یازدهم، بر اهمیت همکاری و تعامل میان مجلس و دولت تاکید کرد و گفت که این همکاری می‌تواند تبدیل به یک یادگاری دائمی برای مردم شود.

تعامل میان دولت و مجلس، تاکید بر فاصله‌گذاری دقیق و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دستور برای حل مشکل آب مردم منطقه غیزانیه، تاکید بر مهار هرچه سریعتر آتش‌سوزی در کوه‌های زاگرس، بحث درباره آینده اقتصاد دیجیتال در کشور و جایگاه ایران در اقتصاد دیجیتال و... از مهمترین محورهای اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر بوده است.

این گزارش اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته منتهی به یکشنبه یازدهم خرداد را طبقه‌بندی کرده است.

فاصله‌گذاری دقیق و رعایت پروتکل‌ها تنها راه مقابله با کرونا است

دکتر روحانی چهارم خردادماه در تماس تلفنی با استاندار خوزستان تاکید کرد که تببین درست و دقیق موارد مرتبط با اصول بهداشتی و مصادیق فاصله‌گذاری هوشمند در میان مردم، می‌تواند نقش مهمی در مهار رشد تعداد مبتلایان ایفا کنند. رئیس‌جمهور با دعوت از مردم استان برای همکاری با مسئولان و همچنین متخصصان بهداشت و درمان در زمینه رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، اظهار داشت که تنها با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند است که می‌توان زنجیره شیوع ویروس کرونا را قطع کرد، در غیراینصورت با افزایش تعداد مبتلایان مواجه خواهیم بود که ممکن است به بازگشت برخی محدودیت‌ها در استان منجر شود.

دکتر روحانی در همین روز در تماسی تلفنی با وزیر بهداشت، یادآور شد که در مناطقی که این روزها بدلیل عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی تا حدودی شاهد رشد ابتلا هستیم، ستادهای استانی مقابله با کرونا باید با همکاری استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت خود را برای توقف رشد ویروس تشدید کنند.

دکتر روحانی با اشاره به بازگشایی مراکز پر تجمع، اماکن مقدسه و حرم های شریف و همچنین فعالیت ادارات با ظرفیت کامل از هفته آینده، اظهارداشت که ضروری است که با همکاری و همراهی مسئولین این مراکز، پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود و وزارت بهداشت نظارت دقیق و مستمر بر این امر را در دستور کار خود داشته باشد.

دکتر روحانی همچنین ضمن دریافت گزارش وضعیت مناطق مختلف کشور از وزیر کشور، گفت که مردم این استانها و شهرها باید توجه داشته باشند که اگر اصول و مقررات بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است مجبور به بازگرداندن برخی محدودیت ها شویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رسیدن به مرز کنترل بیماری کووید 19 و مهار ویروس کرونا بدلیل همکاری مردم و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بوده است، گفت: به هیچ وجه نباید این تلقی در افکار عمومی بوجود آید که مراقبت ها و رعایت اصول بهداشتی اهمیت سابق را ندارد و لذا رعایت نکات بهداشتی و مراقبت همچنان باید در دستور کار مردم باشد. رئیس جمهور تصریح کرد که باید مراقبت‌ها، نظارت دقیق و اطلاع رسانی مستمر همچنان ادامه داشته باشد تا با بازگشایی های اخیر در برخی مراکز و اصناف و همچنین ازسرگیری فعالیت مراکز پرتجمع احیانا شاهد توقف روند نزولی ابتلا و رشد بیماری نباشیم.

وی در اظهارات دیگری در تاریخ هشتم خردادماه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا، با بیان اینکه نباید این بیماری موجب ضرر و زیان دائمی به زندگی مردم شود، گفت: باید تلاش کنیم با پروتکل‌های بهداشتی تعریف شده نه تنها محدودیت‌ها به تدریج برداشته شود، بلکه گشایش‌ها به گونه‌ای باشد که به مسیر طبیعی زندگی برگردیم.

رئیس جمهور افزود: این وضعیت بدان معنا است که به مردم آموزش داده خواهد شد که چگونه و با چه شرایطی می‌توانند هم در روند زندگی، شرایط عادی ایجاد کنند و هم سلامت خود را در برابر این بیماری حفظ نمایند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ما باید در آینده مردم را برای زندگی عادی همراه و همزمان مقابله با بیماری کوویید 19 و ویروس کرونا آماده کرده و آموزش دهیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مردم ما باید بدانند رونق و بازگشت به وضعیت روشن اقتصادی و گردش چرخ اقتصاد کشور، ارتباط تام و کاملی با میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد، اظهار داشت: حتی امروز که به شرایط قبلی تبادلات تجاری با کشورها بازگشته‌ایم در سایه تعریف پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آن از طرف ما و کشورهای دیگر است.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز محدودیت‌ها به صورت گام به گام و تدریجی برداشته شده و می‌شود و اصل رعایت دقیق و سخت پروتکل‌های بهداشتی، جایگزین محدودیت‌ها خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده، گفت: خوشبختانه روند مقابله با بیماری در کشور قابل قبول است و این در پرتو تلاش کادر درمانی و سایر مسئولان در کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا و البته همراهی و همکاری مردم با مصوبات و دستورالعمل‌ها بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه تا زمان کشف واکسن کرونا، باید با دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با این بیماری خودمان را واکسینه کنیم، گفت: کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی مردم برنامه‌هایی را آماده کردند که تا زمانی که کرونا برای همیشه از بین برود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس را مهار کنیم.

دکتر روحانی در تاریخ جمعه نهم خردادماه بار دیگر بر رعایت پروتکل‌ها تاکید کرد و گفت که ستادهای استانی مقابله با کرونا به همکاری استانداران و مسئولان شهری و همچنین مشارکت صداوسیما و رسانه‌ها برای اطلاع رسانی به‌موقع، همچنان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا مهار کامل ویروس دعوت کنند. رئیس جمهور در پاسخ به نگرانی وزیر بهداشت درخصوص افزایش رشد تعداد مبتلایان بعد از انجام سفرهای بین‌شهری در تعطیلات عید فطر و نگرانی از این بابت، باتوجه به در پیش بودن تعطیلات تابستانی، تاکید کرد: وزارت بهداشت با همکاری وزارت کشور و صداوسیما برای اطلاع‌رسانی مردم و دادن هشدارهای لازم درخصوص پرهیز از سفرهای غیرضرور که منجر به انتقال ویروس می‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند. دکتر روحانی با قدردانی از کادر بیمارستانی و درمانی کشور که از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز با اقدامات و تلاش‌های شبانه‌روزی خود به درمان بیماران و مقابله با شیوع بیماری پرداخته‌اند، گفت: با افزایش تعداد مبتلایان در برخی استان‌ها و شهرها، شاهد حضور به‌موقع کادر درمان در این مناطق برای کنترل سریع شیوع ویروس بوده‌ایم که موجب قدردانی است. دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی همچنان ناگزیر به زندگی و همزیستی همراه با کرونا هستیم، از همه مردم کشور خواست همچنان رعایت کامل و با دقت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند تا احیانا با اوج‌گیری دوباره بیماری بخاطر عدم اصول بهداشتی، ناچار به بازگرداندن برخی محدودیت‌ها نشویم که آثار و تبعات زیان‌باری برای زندگی اجتماعی و اقتصاد به همراه خواهد داشت.

بازگشایی‌ها باید با احتیاط باشد

رئیس جمهور با قدردانی از مردم بخاطر رعایت نکات و مقررات بهداشتی در برگزاری نماز عید فطر در مساجد، با بیان اینکه فقط با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توان زنجیره شیوع ویروس را قطع کرد، اظهار داشت: با این شرایط و همکاری خوب مردم می توانیم به تداوم روند بازگشایی اماکن و بقاع متبرکه و حرم های شریف امیدوار باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه با بازگشایی های اخیر در برخی مراکز و کسب و کارها، نباید هشدارها درمورد رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم کمرنگ شود، افزود: بخش های اطلاع رسانی بویژه صدا و سیما و فضای مجازی در زمینه آگاهی بخشی به جامعه و اطلاع رسانی مضاعف و فراگیر باید فعالیت خود را افزایش دهند.

وی در تاریخ دهم خردادماه نیز یادآور شد که در جلسه امروز 2 تا 3 تصمیم جدید اتخاذ کردیم که در مسیر بازگشایی‌های جدید است. ما در عین حال باید توجه داشته باشیم که این بازگشایی‌ها به این معنا نیست که خطراتی که وجود داشت، کاهش پیدا کرده است بلکه به این معنا است که باید با احتیاط کارهای روزمره را هم تا جایی که امکان‌پذیر است البته بعضی چیزها ممنوع است و همچنان هم ممنوع است که ممکن است یک گشایش دیگری ایجاد شود و بعضی از موارد ممکن است تا پایان خرداد هم ناچار باشیم، ادامه دهیم و باید ببینیم شرایط ما در تیر به کجا می‌رسد.

آن تصمیمی که امروز گرفتیم، اولین آن درباره مساجد است که مورد درخواست متدینین بود و البته همه مردم ما متدین هستند. می‌خواستند مساجد اگر برای همه امور باز نیست، اما برای نماز یومیه باز شود. صبح، ظهر و شب، برای نماز یومیه مسجد باز شود که مردم فرصت داشته باشند وارد مسجد شوند، نماز بخوانند و اگر هم می‌خواهند نماز جماعت بخوانند، فاصله‌ها و دستورالعمل‌ها را مراعات کنند. اگر فرادا است که فرادا می‌خوانند و از مسجد خارج می‌شوند. این یک موضوع که درب مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه باز می‌شود. مسأله دوم مسأله پاساژها است که محدودیت‌هایی برایشان قایل بودیم که تا ساعت 6 بعد از ظهر باشند و بعد ببندند. این محدودیت‌ها را از لحاظ ساعت کاری برمی‌داریم. ان‌شاء الله خودشان هم همه دستورالعمل‌ها را مراعات می‌کنند که مشکلی نداشته باشیم.

دکتر روحانی همچنین گفت که یک مواردی هم بود که آقای رحمانی فضلی اعلام کردند که مصوبه ستاد ملی نبوده، اما کمیته‌ها از اول فعال بودند، مثل مقرراتی که برای ترافیک تهران مدنظر آنها است. یا مقرراتی که برای استفاده از دریا وضع شده بود. البته آقای رحمانی گفتند که سالم‌سازی دریا، ما که گوش کردیم دیدیم که سالم‌سازی ساحل بود آنچه که شنیدیم به دریا ربطی نداشت به ساحل مربوط بود. مواردی که ایشان بیان کردند و جلسه هم قبول دارد که با همان دستورالعمل‌ها کار پیش برود. یک سری موارد داریم که در این جلسه درباره آنها تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسه آینده یا در فرصت‌های دیگر تصمیم بگیریم. یکی از آنها این بود که در جلسه مطرح شد که صحن‌های مطهر که صبح باز می‌شوند، این بازگشایی ادامه پیدا کند. شب هم باز باشد، مخصوصا حالا که فصل تابستان است. بنا شد این بررسی‌هایش انجام بگیرد و در جلسه بعد این را تصمیم خواهیم گرفت.

وی افزود که مراکزی که اجتماعات است و سالن اجتماعات و خیلی از موارد دیگری که هنوز ممنوع است، فکر می‌کنم باید یک مقدار با دقت و با سرعت کمتر به سمت گشایش برویم که ان‌شاء الله مشکلی پیش نیاید. در پایان بار دیگر به مردم بسیار عزیزمان که در این روزها به سفر رفتند یا در تابستان به سفر می‌روند تأکید می‌کنم، حتما باید دستورالعمل‌های پزشکی را به طور کامل مراعات بفرمایند و الا ممکن است دچار موج جدید در برخی از شهرستان‌ها شویم و بعدش هم ممکن است مجبور شویم در بعضی از شهرستان‌ها یک مقررات سخت و ویژه‌ای را مورد نظر قرار دهیم که مشکلاتی هم برای مردم درست می‌کند.

در روند ارائه برخی لوایح تسریع شود

دکتر روحانی در روز شنبه دهم خرداد ماه تاکید کرد که باید در بررسی برخی لوایح تسریع گردد. وی در دستور به معاونت حقوقی، گفت که این معاونت با همکاری معاونت امور زنان و وزارت دادگستری، ایرادات مطروحه توسط جامعه حقوقی و متخصصان مطالعات زنان در خصوص تغییرات اعمال شده در قوه قضاییه نسبت به لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را به دقت بررسی و با رفع نواقص و کاستی‌های این لایحه، شرایط تصویب یک قانون موثر و کارآمد در تأمین امنیت زنان و منع خشونت را فراهم سازد.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مسئولیت خود در زمینه اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی، از معاونت حقوقی خواست که تاپایان سال گزارش پایش اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی را تهیه کند.

وی در گفت‌وگو با معاون حقوقی رئیس جمهور، بر ضرورت پیشبرد لوایح اولویت‌دار دولت، رفع موانع احتمالی در مسیر تصویب و اجرایی شدن این لوایح را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به آغاز فعالیت مجلس جدید، باید با تلاش بیشتر و سرعت عمل لوایح مهم و اولویت‌دار که به مجلس ارسال شده با همکاری و تعامل با مجلس، تصویب و تبدیل به قانون و اجرا شود و مواردی که هنوز در دولت در حال بررسی است نیز با تسریع در فرایند کمیسیون‌های دولت برای تصویب به هیأت دولت ارسال شود.

دکتر روحانی همچنین از معاون حقوقی خود خواست با انجام بررسی‌های دقیق و کارشناسانه و تأمین نظر حقوقدانان صاحبنظر، موانع موجود در مورد لوایح مهمی که در دولت در حال بررسی است از جمله لایحه تأمین امنیت زنان، تغییراتی که مورد ایراد حقوقدانان قرار گرفته را برطرف و فرایند کار نهایی گردد. در مورد لوایح ارسالی به مجلس نیز با انجام رایزنی‌های لازم و جلب نظر و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری معاونت پارلمانی، زمینه تصویب هرچه سریعتر این لوایح مهم و ضروری برای جامعه فراهم شود.

رئیس جمهور همچنین بر هماهنگی بیشترو نظارت دقیق‌تر جهت پیشرفت دعاوی مهم بین‌المللی و داخلی تأکید کرد و گفت معاونت حقوقی با هماهنگ نمودن و همکاری کلیه دستگاه‌های مرتبط فرایند رسیدگی‌ها را رصد و اقدامات حقوقی لازم را اتخاذ کند.

برای اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس اقدام شود

دولت در دستوری برای اطفای آتش در جنگل‌ها زاگرس، بر مهار هرچه سریعتر آتش تاکید کرد و گفت لازم است سریعا تمام اقدامات لازم و ضروری با بکار گیری تمامی امکانات و ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد و استان های همجوار برای جلوگیری از دامنه آتش سوزی و نیز اطفاء حریق بکار گرفته شود و از ضرر و زیان های بیشتر و تخریب محیط زیست جلوگیری گردد.

رییس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز آتش سوزی های مشابه بایستی پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم اتخاذ گردد تا از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

ضرورت توسعه دولت الکترونیک 

رئیس‌جمهوری در روز دوشنبه پنجم خرداد ماه در تماسی تلفنی با وزیر ارتباطات بر توسعه دولت الکترونیک در کشور تاکید و گفت: مردم در شرایطی که کشور با بیماری کرونا مواجه بود، به خوبی از مزیت ها و امکانات مرتبط با دولت الکترونیک و توسعه فضای مجازی در امورات خود مطلع شده و از آن استفاده کردند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه فضای مجازی کمک شایانی به انجام فعالیت های بخش های مختلف بویژه حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در ماه های اخیر داشته است بر ضرورت تلاش در راستای توسعه بیش از پیش این بخش در همه نقاط کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری در تاریخ هفتم خردادماه و در صحن مجلس شورای اسلامی، بار دیگر به همین موضوع اشاره کرد و گفت که ر زمینه تقویت فضای مجازی، شرایطی را پیدا کردیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق فضای مجازی حل و فصل کنیم که نمونه آن گفته شد و کار مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات فضای مجازی انجام شد.

وی افزود: امروز گسترش دولت الکترونیک و بودن این فضا در اختیار مردم، آنان را از میلیون‌ها مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی بی‌نیاز کرده است؛ 77 میلیون نفر از بانک‌ها، وام دریافت کردند بدون اینکه یک نفر نیاز باشد به بانکی مراجعه کند و این بیانگر توانمندی کشور در زمینه فضای مجازی است. همچنین موبایل هوشمند در کشور در سال 92، 300 هزار بوده و امروز بالای 70 میلیون؛ این به معنای امکانات کشور در زمینه فضای مجازی است.

دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت و در تاریخ هفتم خردادماه نیز گفت که امروز در فضای مجازی تحول بسیار خوبی بوجود آمده و یک فضای مجازی قدرتمندی را در کشور بوجود آورده که به راحتی بوسیله آن می‌توانیم بدون خروج از منزل امورات خود را از جمله کارهای بانکی و خرید اجناس انجام دهیم. کار تعلیم و تعلم دانش‌آموزان و دانشجویان به راحتی با استفاده فضای مجازی در این ایام ادامه پیدا کرد و امیدواریم این فضای مجازی بیش از پیش توسعه یافته و قدرتمند شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دولت تا پایان سال تکمیل دولت الکترونیک است، گفت: خوشبختانه قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده و فردا بخش‌هایی مرتبط با توسعه فضای مجازی در کشور افتتاح خواهد شد و امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. رئیس جمهور با اشاره به تأثیر توسعه فضای مجازی و پرونده سلامت الکترونیک در زمینه درمان و غربالگری، اظهار داشت: این روند در آینده نیز می‌تواند به ما در کنترل و مهار بیماری کمک کند.

وی در اظهارات دیگری در تاریخ پنجشنبه هشتم خردادماه نیز گفت که در این ایام کرونا که روزهای سختی برای مردم بود، فرصت فناوری اطلاعات و نمود و بروز آن برای مردم بیشتر شد. اینکه توانستیم به 77 میلیون نفر از طریق بانک‌ها وام دهیم، بدون اینکه نیاز باشد کسی به بانک مراجعه کند، همه اینها از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال انجام می‌گرفت و در واقع این فناوری اطلاعات و موبایل‌های هوشمند بود که کمک کرد و همه دست به دست هم داد تا مردم خیلی راحت توانستند خدماتی که می‌خواهند دریافت کنند. یا در ایام کرونا، ایامی بود که توصیه می‌شد مردم کمتر به فروشگاه مراجعه کنند و کمتر برای خرید به خیابان بروند و می‌توانستند از طریق همین فضای مجازی جنسی که می‌خواهند سفارش دهند و آن جنس از طریق پست در اختیار آنها قرار بگیرد و این مسأله مهمی است و تحرک پست کشور و همچنین شرکت‌های دیجیتالی می‌تواند یک حرکت بسیار بزرگی را در جامعه بوجود بیاورد و این حرکت بزرگ را در همه زمینه‌ها می‌بینیم.

دکتر روحانی افزود: الان در بخش سلامت که این بخش تا حد زیادی الکترونیک شده و الان پرونده‌های الکترونیکی سلامت داریم، در همین غربالگری توانست کمک زیادی را انجام دهد. نیازی نبود به خانه افراد مراجعه کنند و به جای آن به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می‌کردند و بر مبنای آن با مردم تماس تلفنی و یا تماس اینترنتی برقرار می‌کردند و شاهد این بودیم که در موضوع مقابله با کرونا این فناوری چقدر دولت و نظام درمانی کشور را یاری و کمک کرد. یا در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، بسیاری از تحصیلات نوجوان‌ها و جوان‌ها بخاطر کرونا متوقف شد اما یک بخش بزرگی از همین طریق جبران شد. اگر این زیرساخت‌ها نبود و اگر این لایه‌های مختلف خدمات نبود، چگونه می‌توانستیم این کار را انجام دهیم. همین کاری که الان انجام می‌دهیم، صحبت می‌کنیم و بسیاری از عزیزان از طریق همین فضای مجزای با جلسه‌ای که در اینجا داریم در تماس‌اند و یا مطالب را گوش می‌کنند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از این اظهارات یادآور شد که خوشبختانه از دولت یازدهم یک کار بسیار بزرگی انجام شد، یعنی زیرساخت‌ها آماده شد، باندها و پهن‌باندها آماده شد، شرایط برای استفاده از موبایل‌های هوشمند مهیا شد و دیدیم در این مدت بر اساس همین رقمی که الان اعلام شد، ضریب نفوذ اینترنت در این چند سال به حدود 4 برابر رسیده است. یعنی مثلا 27 درصد بوده و الان نود و خرده‌ای درصد است. از 4 برابر یک مقدار کمتر است، اما این تحول مهمی است. همان نکته‌ای که در آغاز جلسه اعلام شد که اساسا چه مقدار از جی‌دی‌پی کشور در اختیار اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد دیجیتالی امروز قرار دارد. دیدیم در بعضی از کشورها مثلا 14 درصد جی‌دی‌پی آنها از اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دییجیتال بود. در کشورمان الان رسیدیم به 6.5 درصد و این رقم خوبی است و در فعالیت‌های زیربنایی، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال هم مثلا از 1.5 درصد الان به 4 و خرده‌ای درصد رسیده است. بنابراین زیربناها در این مدت 7 سال به سرعت آماده شده، به اضافه اینکه فضای اینترنت تا روستاهای کشور هم توسعه یافته است. قبلا این فضا در شهرهای بزرگ و کوچک بود، اما امروز بحمدالله این فضا در سراسر کشور امتداد پیدا کرده است و چقدر از روستاها در گردشگری از این فضا برای بوم‌گردی استفاده می‌کردند. چقدر از کارها و صنایع دستی از این فضا استفاده و بهره‌برداری می‌کردند. حتی امروز برای اینکه بتوانند فعالیت‌های خودشان را در شهرهای کوچک و در روستاها انجام دهند، این ابزار و این امکانات در اختیار آنهاست.

وی در بخش دیگری از این اظهارات، بار دیگر یادآور شد که یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم این بود که دولت الکترونیک بتواند قدم‌های کامل تری را بردارد و تکمیل شود و مردم بتوانند خدمات خودشان را راحت از این طریق بگیرند، بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند و بدون اینکه نیاز به مراجعه داشته باشند. مثلا فردی اگر می‌خواهد جواز ساخت ساختمان بگیرد، باید وقتی وارد اینترنت و فضای مجازی شد، همه مراحل کار خودش را انجام دهد. باید بتواند از این طریق، زمینی را که نیاز دارد خریداری کند، سند به نام او در همین فضا منتقل شود، از همین طریق بتواند از شهرداری درخواست مجوز کند و آنچه نیاز است در اختیار آنها بگذارد و از همین‌جا بتواند به سراغ شرکت‌هایی برود که کار معماری انجام می‌دهند.

دکتر روحانی یادآور شد که تمام رده‌هایی که باید انجام شود، از تمام وسایل ساختمان، نیازمندی‌های ساختمانی، به کارخانه بتواند مراجعه کند سفارش دهد. یعنی همین‌طور که نشسته با یک کامپیوتر یا موبایل، باید تمام خدمات را دریافت کند. در پزشکی هم همین است؛ از پزشک‌اش بتواند نسخه بگیرد، نسخه به داروخانه منتقل شود و این دارو در اختیار او قرار بگیرد. بنابراین دولت الکترونیک و فضای باز ارتباطات و فضای مجازی ارزان و امن و قابل اعتماد برای مردم بسیار مهم است. امروز مردم ارتباطات، سخن گفتن، سفارش دادن، صله رحم، انفاق‌شان، پرداخت قبوض آب و برق، دریافت حساب‌های بانکی‌شان، همه آمده در این فضا؛ یعنی این فضا، فضای بزرگی است که می‌تواند خدمات را انجام دهد و در این شرایط ویروسی و کرونایی خیلی می‌تواند به کشور کمک کند. هر چه فضا بازتر باشد، بیشتر یاری و کمک می‌کند.

وی تاکید کرد که درخواستم از وزیر محترم ارتباطات این است که امسال بتوانیم تا پایان سال قدم‌های بسیار مهمی در دولت الکترونیک برداریم و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و قوای دیگر و بخش های خصوصی که آنها هم باید کمک کنند. این مرکز داده‌ای که الان مطرح می‌شد، یک مرکز داده عظیم و بزرگی نیاز داریم برای این تعاملات و یک خدمات ابری بسیار حجیمی را نیاز داریم، برای اینکه این خدمت‌ها را بتوانیم انجام دهیم. البته روز به روز در دنیای امروز این فناوری در حال پیشرفت و تحول است و می‌بینیم که از این طرف این فضا باید در درون با هم ارتباط داشته باشد و از یک طرف این فضا با بیرون کشور در ارتباط باشد و از طرف دیگر با آسمان در ارتباط باشد؛ بسیاری از اطلاعات فضاپایه است. همه اینها در کنار هم قرار بگیرد و بعدا اطلاعات زیر زمین هم به این منتقل می‌شود. یعنی خیلی از تحولات معادن و حرکت‌های زیرزمین و آبی که در زیر زمین وجود دارد، می‌تواند بیاید. یعنی زمین و آسمان و اعماق زمین و اعماق آسمان و کشورهای همسایه و همه کشور می‌تواند در این فضای عظیم قرار بگیرد. خوشبختانه در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است و مقام معظم رهبری در این چند سال دستورات خوبی صادر کردند.

نباید بخاطر سوءاستفاده عده‌ای کل فضای مجازی را تعطیل کرد

دکتر روحانی در هفته گذشته، بر اهمیت فضای مجازی تاکید کرد و گفت که اساسا این فضای اینترنتی و فضای مجازی، شرایط کشور را متحول کرده است. یعنی سبک زندگی و رابطه زندگی را تغییر داده است. نحوه ارتباط دوست با دوست، مقدار وقتی که می‌گذاریم برای داخل و بیرون خانه، خود این موبایل هوشمند وقت بزرگی از وقت این طرف را می‌گیرد یا مثبت یا منفی، نمی توان به بهانه سواستفاده این فضا را محدود و این روند را در کشور متوقف کنیم. یعنی نمی‌توانیم بگوییم در کشور چون از این فضا ممکن است یک کسی سوء استفاده کند پس کلا این فضا را تعطیل یا محدود کنیم.

فناوری‌های دیجیتال می‌تواند شرایط انتخاباتی را تغییر دهد

دکتر روحانی درباره ارتباط فناوری ارتباطات با شرایط انتخابات در کشور نیز گفت که در سیاست به غیر از بحث کرونا و نیازمندی‌ها، فناوری اطلاعات در روند سیاسی کشور نقش‌آفرین است. در تبلیغات انتخاباتی کم کم دیوارها از چسباندن عکس‌ها و کارگرهایی که بیایند شب تا صبح پوستر بچسبانند و یک عده هم بکنند و یک عده دیگر بچسبانند، اینها خلاص شدند و همه تبلیغات به فضای مجازی و اینترنتی منتقل شد. این هم به نظافت و سلامت شهر و هم به سرعت کار کمک کرد و هم این فضا در انتخاب مردم تأثیرگذار است. همه اپلیکشن‌ها و شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی کمک می‌کنند برای اینکه مردم راحت‌تر بتوانند از طریق موبایل هوشمندی که در اختیار دارند، برگزینند و انتخاب کنند و تبلیغات و اطلاعیه‌ها را ببینند و حتی سخنرانی‌ها را گوش کنند؛ همه اینها را در اختیار دارند.

وی افزود: در این انتخابات هماهنگی نهایی و لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار نشد، اما دولت همه امکانات را برای اینکه این انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار شود، آماده کرده بود. حتی در فضایی مثل فضای کرونا که ممکن است در آینده هم این فضا، با همین ویروس یا ویروس دیگری وجود داشته باشد، باید شرایط کشور به گونه‌ای باشد که هر کسی راحت و حتی بدون مراجعه حضوری بتواند هم هویت خودش را مشخص کند و هم با مراکز رأی گیری ارتباط برقرار کند و هم بتواند فرد مورد نظر خودش را انتخاب کند و حتی معتقدم امکانی فراهم شود که مردم بتوانند فرآیند را آنلاین ببینند. رأی دهنده که رأی اش مخفی است، لازم نیست ببینند، اما نوع رأی را روی کاندیداها آنلاین ببینند. مثلا در ریاست جمهوری 5 کاندیدا داریم، آنلاین و لحظه‌ای ببینند که این 5 تا چند رآی آوردند. ممکن است این را از لحاظ قانونی ایراد بگیرند و بگویند خود این تبلیغ می‌شود. یعنی آن کسی که رأی زیاد می‌آورد و مردم می‌بینند، ساعت‌های بعد بیشتر به او رأی می‌دهند.

دکتر روحانی همچنین یادآور شد که اگر از این اشکال صرف‌نظر کنیم و بگوییم این اشکال نباشد، مردم می‌توانند آنلاین ببینند و تمام مسائلی که اینجا اشتباه شد و آنجا دخالت شد و آنجا تقلب شد، همه اینها از بین می‌رود و مردم می‌بینند که هیچ دستی هم دخالت ندارد؛ مردم رأی می‌دهند و رأی‌شان هم مشخص است.

دولت الکترونیک بر شفافیت اثر می‌گذارد

دکتر روحانی در اظهارنظرهایی در هفته گذشته، بر نقش دولت الکترونیک بر ایجاد شفافیت و سلامت نظام اداری تاکید کرد و گفت که وضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسایل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می‌توانیم حریف آن شویم و الا چگونه امکان‌پذیر است که بتوانیم با شیوه‌های سنتی با فساد مبارزه کنیم. امروز یک فضای بسیار مناسب و خوبی برای کشور ایجاد شده است، ضمن اینکه اگر می‌خواهیم با کشورهای دیگر در اقتصاد رقابت کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه این فضا را توسعه دهیم. همین الان هم تمام کشتی‌ها و هواپیماهایی که حرکت می‌کنند، اطلاعات فضاپایه آنلاین در اختیار همه اینها هست که حرکت می‌کنند؛ تمام حرکت‌ها بر این مبناست. حتی در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در این زمینه که در مصرف گازوییل فسادی رخ ندهد و قاچاقی رخ ندهد، با جی‌پی‌اس همین کار را می‌کردیم. یعنی از اطلاعات فضاپایه استفاده و کنترل می‌کردیم. پس این تحول، تحول اساسی و بسیار مهمی است.

اقتصاد دیجیتال و فرصت‌های آن

دکتر روحانی در روز پنجشنبه هشتم خردادماه و در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ ارتباطی بر حرکت کشور به سمت اقتصاد دیجیتال تاکید کرد و گفت که بخش بزرگی از اقتصاد کشور به نحوی دیجیتال است، اما اقتصاد دیجیتال به آن مفهومی که امروز در دنیا مطرح است، فضا و فرصت بسیار مهمی برای مردم عزیز کشورمان است. اقتصاد سنتی اینجا به اقتصاد نفتی تعبیر شد. می‌خواهم فراتر بگویم، اصولا اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است. یعنی کشاورزی هم تحولی بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت. اگر بخشی از خدماتی را که در اختیار مردم قرار می‌دهیم، خدمات فضا پایه در نظر بگیریم، اینکه شرایط آب سدها و رودخانه‌های کشور چگونه است، خشکسالی چه وضعی دارد، حوادث غیرمترقبه چگونه است، اینها می‌تواند به شکل دیجیتال در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در این اظهارات افزود: یک کشاورز می‌تواند از خانه خودش با موبایل در هر کجا، شرایط محیطی کسب و کار خودش را ببیند، برنامه‌ریزی کند، اصلا ببیند اگر بخواهد از محل خانه تا مزرعه‌اش که 5 الی 10 کیلومتر است، حرکت کند، چه شرایط و وضعیتی دارد؟ همانطوری که مردم عزیز ایران می‌دانند امروز در مسأله دامداری آزاد که دام‌ها در صحرا و مراتع حرکت می‌کنند، بخش بزرگی از این حرکت از طریق دیجیتال کنترل می‌شود. طرف با امکاناتی که در اختیار دارد، نشسته هم گوسفندها و گاوهای خودش را می‌بیند کجا هستند، کجا می‌چرند، جای مناسبی است یا جای غیرمناسب و چگونه به آنها هشدار بدهد. پس اساسا تحول کشورمان و همه جهان به سمت اقتصاد دیجیتال است.

در بخش دیگری از این اظهارات، دکتر روحانی به بیان خاطره‌ای پرداخته و گفت که در یکی از کشورهای پیشرفته به بازدید از یک کارخانه ماشین‌سازی رفته بودم. این سالن بسیار عظیم و بزرگی که این همه ماشین در طول روز تولید می‌کرد 3، 4 طبقه بود و در همه طبقات هم کار می‌کرد. در این سالن فردی وجود نداشت، یک تعداد مهندس در اتاقکی بودند و هدایت می‌کردند. هدایت اینترنتی و دیجیتالی در اختیار آنها بود و ربات‌ها همه کار می‌کردند، یعنی با هوش مصنوعی ساخت ماشین اداره می‌شد. اینجا، هم خودرو ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سریع‌تر و هم دقیق‌تر ساخته می‌شود. یعنی ربات مثل کارگر نیست که خسته شود یک جا جوش کمتر بزند، یک جا جوش بیشتر بزند، یک جا یادش برود پیچ‌اش را محکم کند. اینها یک مدلی است که اطمینان‌بخش‌تر است برای اینکه کار دقیق‌تر انجام بگیرد. در صنعت و کشاورزی هم خدمات به طریق اولی اینچنین است.

دکتر روحانی همچنین افزود که امیدوارم شاهد تحرکات نو در کشور هم برای اشتغال مردم و هم برای پیشرفت اقتصاد باشیم. همچنین همانطور که اشاره شد در مقاطعی که تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) کشور رشد کافی ندارد این بخش، بخشی است که رشد قابل ملاحظه‌ای دارد. در همین ایام هم گرچه برخی از بخش‌ها دچار خسارت بودند، اما بخش‌هایی مثل این بخش هم بود که شرایط‌شان، شرایط بهتری بود و توانستند خدمات بهتری را ارایه کنند. ان شاالله شاهد یک شرایط مناسب اقتصادی و علمی و فناوری و رفاه مردم در کشور در سایه اقتصاد دیجیتال باشیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد تحولی اساسی بوده‌اند

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید و موفقیت آنان را نتیجه تحولی اساسی در این عرصه دانست. وی در تاریخ هفتم خردادماه در صحن مجلس شورای اسلامی گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول بزرگ و اساسی بود؛ ما از 52 شرکت دانش‌بنیان امروز به 5 هزار شرکت دانش‌بنیان رسیدیم؛ درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98، 120 هزار میلیارد تومان بوده است. یک تحول بزرگ هم در اشتغال و هم در زمینه فناوری نوین از طریق دانشمندان جوان ما و بویژه تحول در آی‌سی‌تی و موضوع ارتباطات و فناوری ارتباطات؛ در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت‌های قابل ملاحظه به دست بیاوریم.

دکتر روحانی همچنین در تاریخ هشتم خردادماه نیز بر همین موضوع تاکید کرد و گفت که الان 5 هزار شرکت دانش‌بنیان رسمی و شناسنامه‌دار فعال و هزاران استارت‌آپ در کشور فعالیت و کار می‌کنند که همه اینها در سایه همین فضا است و همین امکانات و زیرساخت‌ها است. از طرف دیگر این همه دانشجویی که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اشتغال اینها را چه کار کنیم؟ ایجاد اشتغال برای اینها در اقتصاد دیجیتال راحت‌تر می‌شود. در اقتصاد دیجیتال راحت تر می شود افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی را جذب کرد و از آنها استفاده کرد و کشور به این مساله نیاز دارد. امروز بخشی از بیکاری کشور برای افرادی است که تحصیل‌کرده‌اند و از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. به نظرم امروز گام بسیار خوبی برداشته شد. 3 گام مثبتی که امروز اعلام شد، 2 گام آن کمک برای فعالیت‌های دیجیتال بود و خدمات ابری در اختیار آنها می‌گذاشت و در زمینه خودکفایی مهم بود و در شرایط تحریمی که تحت فشار هستیم، این می‌تواند شرکت‌ها را در خدمات ابری مستغنی کند تا به خدمات ابری که ایجاد می‌شود، اتکاء کنند. یا دیتا سنتری که افتتاح شد و یا دیتا سنترهای دیگری که در آینده افتتاح خواهد شد، اینها همه فعالیت‌های کسب و کار را در زمینه مشاغل جدیدی که باید ایجاد شود، تسهیل می‌کند. همچنین به کسب و کارهای اینترنتی که در این ایام به خاطر کرونا و بخاطر اینکه از کسب و کارشان فاصله گرفته بودند، صدمه دیده بودند کمک و یاری رسانده شد. بسته 50 میلیون تومانی که برای 5 هزار شرکت مدنظر قرار داده شد، این هم قدمی بود که در افتتاح امروز با آن مواجه شدیم. افتتاح آخر مربوط به یک بخش فرهنگی بود. یعنی بخشی که مردم بتوانند به راحتی از فضای فرهنگی استفاده و بهره‌برداری کنند. گفتم که اینترنت‌های ثابت برای یک ماه هم خدمات مجانی داده می‌شود و امیدواریم این فضا گسترده شود. هم آنهایی که اهل تهیه محتوا هستند، بتوانند محتوای جدید تولید کنند و هم مردم بتوانند از تنوع لازم در این زمینه برخوردار شوند.

دکتر روحانی در ادامه افزود که امیدوارم بتوانیم در ماه‌های آینده و تا پایان سال شاهد افتتاح‌های مهم در این فضا باشیم و جوان‌ها و همه استارت‌آپ‌ها و همه شرکت‌های دانش‌بنیان و همه کارخانه‌های نوآوری، یکی پس از دیگری ان‌شاء الله افتتاح شود و خدماتی که مردم عادی و معمولی در زندگی روزمره‌خودشان می‌خواهند بتوانند ارزان‌تر، ساده‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر دریافت کنند. شاید یکی از آثار افتتاح‌های امروز هم این بود که سرعت کار در بعضی از زمینه‌ها بیشتر می‌شود و همانطور که اشاره شد برخی از مراکزی که فعالیت می‌کنند و یک مرکز داده بزرگ برای زمان کوتاه نیاز دارند، نیازی ندارد که بیایند یک حجم بسیار وسیع را مد نظر قرار دهند و پول زیادی برای سرمایه‌گذاری صرف کنند، برای اینکه در سال می‌خواهند یک ماه استفاده کنند. این را می‌توانیم به مرکز دهیم و بنابراین صرفه‌جویی خوبی هم در این کار انجام خواهد گرفت.

در زمینه فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌کند

دکتر روحانی در ارتباط با نحوه تصمیم‌گیری در زمینه فضای مجازی نیز گفت که سیاست‌گذاری‌های عام، اصولی و منظمی توسط شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی انجام می‌گیرد، جلساتی هم برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی تشکیل می شود. یک شورای اجرایی که در رده دوم تشکیل می‌شود، می‌تواند سریع‌تر برای رسیدن به خدمات مورد نظر یاری و کمک کند و هم اقداماتی که خود وزارت ارتباطات هم برای زیرساخت و هم برای لایه‌های دیگر انجام می‌دهد. کمک‌هایی که وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و هم همه دستگاه‌های دیگر، بخش خصوصی و غیرخصوصی که آنها باید وارد شوند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از همین اظهارات افزود که شورای عالی فضای مجازی تصمیمات بسیار مهمی گرفته است. شبکه ملی اطلاعات به آن مفهومی که بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، بسیار اهمیت دارد که روز به روز و فاز به فاز در حال تکمیل شدن است و به پیش می‌رود و این خودکفایی هم بسیار مهم است

جایگاه ایران در زمینه‌های مختلف در سطح جهانی بهبود یافته‌است

رئیس‌جمهوری در گزارشی به نمایندگان مجلس جدید و در تاریخ هفتم خردادماه اشاره کرد و گفت شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول بزرگ و اساسی بود؛ ما از 52 شرکت دانش‌بنیان امروز به 5 هزار شرکت دانش‌بنیان رسیدیم؛ درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98، 120 هزار میلیارد تومان بوده است. یک تحول بزرگ هم در اشتغال و هم در زمینه فناوری نوین از طریق دانشمندان جوان ما و بویژه تحول در آی‌سی‌تی و موضوع ارتباطات و فناوری ارتباطات؛ در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت‌های قابل ملاحظه به دست بیاوریم.

طرح‌های پتروشیمی سریعتر تکمیل شوند

رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با وزیر نفت در روز دوشنبه پنجم خرداد بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه‌های نفتی تاکید کرد و گفت که باید تلاش کنیم تا تمامی پروژه های نفتی بویژه در حوزه پتروشیمی با استفاده از توان و ظرفیت های متخصصان کشورمان هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه های مختلف فعالیت مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با کمترین آسیب از لحاظ ابتلا به کرونا مواجه بوده‌ایم، از تمامی کارکنان و مهندسان و کارگران این بخش که در ماه‌های اخیر علی رغم شرایط سخت شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حوزه های کاری خود حاضر بوده و با تمام توان در مسیر خدمت به کشور و مردم تلاش کرده‌اند، صمیمانه قدردانی و تشکر کرد.

در مورد بازگشایی کسب و کارها و مراکز مختلف باید محتاط بود

دکتر روحانی در تاریخ هشتم خردادماه در ارتباط با بازگشایی مراکز و امکان مختلف و نحوه مقابله با ویروس کرونا گفت که این آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی و نهادینه کردن رعایت دستورالعمل‌ها تا فصل پاییز که براساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی و متخصصان داخلی حکایت از یک شرایط خاص برای توأم شدن آنفلوآنزا و کرونا دارد باید ادامه داشته باشد و مردم آمادگی لازم را پیدا کنند که ان‌شاء الله درگیر شرایط سخت و ایجاد و اعمال محدودیت‌های دوباره نشویم.

رئیس جمهور تأکید کرد: ضروری است که کمیته‌های تخصصی برای همزیستی مردم با کرونا با حفظ اولویت‌ها و در نظر گرفتن گروه‌های هدف، اقدامات مؤثر و نظارت دقیق برای رعایت پروتکل‌ها و خدمات اجرایی و برای جریان و مسیر طبیعی زندگی مردم بدون مشکل خاص و محدودیت‌ها، برنامه‌ریزی کنند.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد: موضوع رفت و آمد و حمل و نقل درون‌شهری و رعایت طرح ترافیک در شهرهای بزرگ بویژه تهران با هماهنگی‌هایی که میان شهرداری تهران و مسئولان درمانی کشور انجام گرفته مقرر شد با تصویب مصوبه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا طرح ترافیک با تجهیز ناوگان شهری به امکانات بهداشتی و الزام رعایت دستورالعمل‌ها اجرا شود.

رئیس جمهور ادامه داد: کمیته امنیتی و اجتماعی نیز با بررسی‌های انجام شده در خصوص بازگشایی مساجد با توجه به تجربه موفق برگزاری شب‌های قدر و نماز عید فطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوبه افزایش ساعت کار پاساژها آماده کرده است که پس از بررسی در جلسه روز شنبه ستاد ملی تصویب و اعلام خواهد شد.

مشکل آب غیزانیه حل شود

رئیس‌جمهوری در تاریخ پنجم خردادماه در تماس تلفنی با وزیر نیرو و استاندار خوزستان، بر تسریع هرچه سریعتر آب‌رسانی به منطقه غیزانیه تاکید کرد و گفت که باید استاندار، مسوولان استانی و تمام دستگاه های مرتبط برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم.

دکتر روحانی در تاریخ نهم خردادماه بار دیگر پیگیر مشکلات مردم این منطقه شد و با اشاره به دستورات قبلی که از لحظه بروز مشکل آب برای مردم منطقه غیزانیه اهواز وزیر نیرو و استاندار خوزستان داده شده بود بار دیگر به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را شخصا به صورت مستمر پیگیری کند تا نهایتا تا انتهای خرداد ماه به حل قطعی مشکل منجرشود و برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی در زمینه تامین آب آشامیدنی در هیچ نقطه ای از کشور بویژه خوزستان نباشیم.

آموزش تعطیل نخواهد شد

دکتر روحانی در تاریخ نهم خردادماه، ضمن گفتگو با وزیر آموزش و پرورش بر عدم تعطیلی آموزش در کشور تاکید کرد و گفت که استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور برای تداوم روند آموزش دانش آموزان بسیار مهم است.

رئیس جمهور همچنین بهره گیری از نجربیات چند ماه گذشته در زمینه آموزش از راه دور و اطمینان از اثر بخشی برنامه ها و رفع کاستی های آموزش غیر حضوری و مبتنی بر فضای مجازی را برای کسب آمادگی ها برای شروع سال تحصیلی آینده و مراقبت از استمرار کیفی آموزش را ضروری دانست.

دکتر روحانی اظهار داشت: مراکز آموزشی و معلمان باید دسترسی همه دانش آموزان به آموزش کیفی و کامل را فراهم آورند و برنامه ریزی ها با دقت انجام شود تا از اختلال در آموزش دانش آموزان و تضییع فرصت تحصیل آنان جلوگیری گردد.

رئیس جمهور مشارکت بیشتر خانواده ها در پیگیری آموزش فرزندان و مشارکت فعال دانش آموزان در فرایند یادگیری را از اتفاقات مثبت آموزش در دوره کرونا ذکر کرد و از معلمان و کادر آموزشی مدارس که در هفته های گذشته برای رفع اشکالات و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در مدارس حاضر شده و برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان و بالارفتن کیفیت آموزش تلاش کردند، قدردانی کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده و ما باید همچنان برای زندگی همراه با این بیماری در آینده آماده باشیم، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید برای سال تحصیلی آینده و انجام فعالیت های آموزشی همراه با کرونا برنامه ریزی های لازم را انجام دهد و با بررسی شرایط با همکاری وزارت بهداشت پروتکل های لازم را طراحی و برای تصویب در ستاد ملی کرونا ارائه کند.

پاسداشت پانزدهم خرداد

دکتر روحانی در تاریخ شنبه دهم خردادماه، بر گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پانزدهم خردادماه تاکید کرد و گفت که هفته جاری را باید به نام امام راحل (رضوان‌الله تعالی علیه) بنامیم؛ هفته‌ای که در آن هم روز رحلت آن بزرگوار یعنی چهاردهم خرداد، قرار دارد و هم 15 خرداد، روزی که مردم برای حفظ جان امام فداکاری کردند، در آن قرار دارد. در پانزده خرداد مردم در شهرهای مختلف قم، تهران، ورامین و در شهرهای دیگر هم قیام و فداکاری کردند و هم شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. شاید اگر آن حرکت مردمی نبود، احتمالا جان امام هم در خطر قرار می‌گرفت و یا برای مدت‌های طولانی ممکن بود امام را در حبس و حصر نگه دارند.

امام راحل (ره) کشور را از استبداد نجات دادند

دکتر روحانی در تاریخ دهم خردادماه، بر نقش تاریخی امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت که امام عزیز و بزرگوار ما شانزده سال رهبری یک نهضت و انقلاب مردمی بزرگ را از سال 41 تا سال 57 به عهده گرفت و در این رهبری، انقلاب را به پیروزی نهایی رساند. این یک کار مهم امام است که نهضتی را پرچمداری و رهبری کرده و با همه فراز و نشیب و مشکلاتی که بوده این انقلاب و این نهضت را پیروز کرده که کمتر در تاریخ ایران چنین چیزی را سراغ داریم؛ نهضت‌ها و انقلاب‌هایی بوده ولی اینکه یک نهضت و انقلاب به طور کامل به پیروزی نهایی برسد، خیلی کم در تاریخ می‌بینیم، یا لااقل در سده‌های اخیر کمتر مشاهده می‌کنیم، ولی امام (ره) این کار را کرد. کار دوم امام (ره) این بود که در برابر یک تجاوزی که به کشور انجام گرفته بود و تمامیت ارضی و استقلال ایران در خطر بود، یعنی 8 سال دفاع مقدس، امام یک دفاع پیچیده سخت 8 ساله را آن هم نه در برابر عراق، بلکه تقریبا در برابر همه قدرت‌های جهانی رهبری کرد و به پیروزی رساند؛ این هم مسأله دوم بود.

وی افزود که مسأله سوم اینکه امام حکومت اسلامی را تشکیل داد؛ همه نهادهای حکومت اسلامی را در همان سال‌های اولیه و شاید بشود اینگونه تعبیر کرد که امام (ره) در سال 58 این کار را کرد؛ از 10 فروردین 58 که حضور مردم پای صندوق آراء و برای همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و مردم به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند، تا اسفند همان سال که انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد. یعنی هم خبرگان قانون اساسی، هم همه‌پرسی قانون اساسی، هم اصل نظام، هم ریاست جمهوری، هم مجلس و تمام نهادهای مهم و اصلی نظام را امام (ره) در همان سال اول با اتکاء به آراء مردم، تشکیل دادند. پس امام برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند و برای نجات کشور از اشغال و تجاوز دفاع ملی و دفاع 8 ساله مقدس را به پیروزی رساند.

در بخش دیگری از این اظهارات آمده است که امام (ره) برای تشکیل نظام اسلامی، همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید؛ اگر بخواهیم زندگی امام (ره) را در سه کلمه خلاصه کنیم، می‌توانیم در این 3 جمله خلاصه کنیم. چهارشنبه این هفته، 31 سال از رحلت امام (ره) می‌گذرد و الحمدالله مردم ما همان عشق به امام (ره) و پیروی از راه و مسیر امام را ادامه دادند و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری همان پرچم را با همان صلابت بردوش نگاه داشته و ملت ایران در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کردند و بحمدالله به پیروزی رسیدند.

مبارزه با ویروس کرونا دشوار است

دکتر روحانی در تاریخ شنبه دهم خرداد ماه بر دشواری مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت که مسأله کوویید 19 و ویروس کرونا همچنان به عنوان مسأله اصلی و مهم در کشور ما ظهور و بروز دارد. این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسایل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی در مسایل فرهنگی شد و یک کار عظیم و بزرگی را در دوران کرونا و پساکرونا مشاهده می‌کنیم که بسیاری از قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همه روی قواعد جهانی تأکید کرده بودند و جهانی شدند را به یک نحوی زیر علامت سوال قرار داد. مسأله مرزها که در دنیا بسیار کم‌رنگ شده بود و بسیاری از اتحادیه‌ها اصلا مرزشان را برداشته بودند و مرزی نداشتند، دو مرتبه پررنگ کرد و مسأله مهاجرت که امر ساده‌ای شده بود و مسأله سفر که یک امر بسیار طبیعی، معمولی و آسانی بود را تغییر داد و امروز با یک شرایط جدیدی در دوران کرونا مواجه هستیم.

وی افزود که شاید پس از کرونا این روند برای سال‌ها هم ادامه پیدا کند و زندگی ما محدودتر شده و بخشی از زندگی ما مجازی شده است و باید این را مردم عزیز کشورمان باور کنند که به این زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم؛ یعنی اگر مردم فکر می‌کنند 15 روز الی 2 ماه دیگر به شرایط دی‌ماه و اوایل بهمن سال گذشته برمی‌گردیم، اینچنین نیست؛ ممکن است برای مدت طولانی سبک زندگی‌مان را عوض کنیم و محدودیت‌ها را باید بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود و از فضای حقیقی ناچاریم خارج شویم. دیگر به این زودی‌ها نمی‌توانیم وقتی به هم می‌رسیم، دست بدهیم و اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار نگرانی می‌کند که در بعضی از جاهای کشور برمی‌گردند و فکر می‌کنند آداب و رسوم گذشته به زودی می‌تواند حاکم شود، این یک اشتباهی است که می‌تواند سرنوشت سلامت کشور را خدای ناکرده در معرض خطر قرار دهد.

در بخش دیگری از این اظهارات آمده است مثل گذشته 10 تا 20 نفر بنشینیم و تعریف کنیم و گل بگوییم و گل بشنویم را باید برای یک مدتی و ماه‌ها ترک کنیم، اجتماعات باید کوچک و با فاصله باشد و این فاصله را باید مراعات کنیم. اگر کسی به این ویروس مبتلا شد، باید به او بگوییم خودش را در خانه یا در نقاهتگاه و بیمارستان قرنطینه کند و اتفاقا این دوران سخت‌تری از دوران اسفند و فروردین است؛ چراکه در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که دارای علائم ظاهری بودند، مواجه می‌شدیم؛ همه علائم ظاهری کرونا با همان تنگی نفس و سرفه را داشتند و اصلا اعلام می‌کرد که من کرونا دارم.

دکتر روحانی یادآور شد که الان شکل عوض شده است. اولا تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم، بالا می‌رود چون برخی از مبتلایان را با علائم بالینی می بینیم و یا اصلا در علائم ظاهری علامتی نداشته باشد که بگوییم این کرونا دارد ولی به محض اینکه تست را انجام می‌دهیم، مثبت می‌شود و می‌گوییم باید قرنطینه شود. وقتی این تست می‌شود، خودش هم باورش نمی‌شود و وقتی به او می‌گویند مثبت هستی، می‌گوید نکند این دستگاه اشتباه کرده و یا این فردی که نمونه‌برداری کرده است، دقیق نمونه‌برداری نکرده است. بنابراین کار سخت‌تر شده است؛ یعنی شما باید از یک دوست‌تان یا یکی از اقوام‌تان که به ظاهر هم علامتی ندارد، علامت همان تست است که این دارای یک ویروس است، باید فاصله بگیریم. بنابراین امروز کار یک مقداری سخت‌تر از گذشته شده است. در عین حال خیلی چیزها در جامعه در حال تغییر و تحول است، این هم طبیعی است. مثلا در قهرمان داشتن در یک اقشاری از جامعه؛ همواره یک قشری از جامعه به مناسبت‌ها و حوادثی که پیش می‌آمد، قهرمان‌ساز بودند و این قهرمانی الان به کادر پزشکی و درمانی چرخش کرده است.

رئیس‌جمهوری افزود که امروز قهرمانان جامعه در قدم اول آنهایی هستند که در بیمارستان‌ها فداکاری و ایثار می‌کنند؛ معلوم است خیلی چیزها در روند تغییر و تحول است؛ هیچ وقت در جامعه اینگونه نبوده که چند ماه دبستان، دبیرستان و دانشگاه به طور کامل تعطیل باشد. طبیعی است که مردم برای تحصیل و علم و دانش و آینده بچه‌هایشان نگران باشند. بنابراین ناچاریم و ممکن است در امر تحصیل یک بخش‌اش را مجازی و یک بخشی را حقیقی کنیم. دقت بیشتری کنیم؛ شرایط کاملا متفاوت شده است. اما در عین حال با همه این اوضاع، القاء ترس، اضطراب، عدم قطعیت نسبت به آینده زندگی و اینها به نظرم مفید نیست. یعنی باید تصمیم را بر این بگیریم که بناست با یک ویروسی، ماه‌ها زندگی کنیم؛ یک زندگی توأم با احتیاط کامل.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از این اظهارات گفت که این ویروس است و نمی‌توانیم بگوییم 3 روز یا 2 هفته دیگر آن را از بین می‌بریم؛ این می‌چرخد، چون واکسنی نیست، چون یک داروی قطعی برای این ویروس وجود ندارد. این ویروس در حال چرخش است. در این استان می‌رود و از این استان خسته می‌شود، می‌رود استان بغلی، از آن استان بغلی دو مرتبه دوره سفر و اقامت‌اش به سر می‌آید و به استان بعدی‌اش می‌رود. می‌بینید که نوع شیوع و حرکت این ویروس هم در داخل کشور و هم در سطح جهان یک حرکت خاص و ویژه‌ای است. در عین حال در این شرایط سامان دادن به زندگی و اقتصاد مردم از مسایل بسیار مهم است. الان همین آماری که در جلسه امروز اعلام شد، دیدیم که در بخش تولید، دچار یک تفاوت فاحش در اسفند و فروردین نیستیم. بخش تولید فعال بوده؛ اما در عین حال در بخش خدمات این فاصله را داریم مشاهده می‌کنیم. متأسفانه یا خوشبختانه این ایامی که با آن مواجه شدیم روزهای خاصی بود، یک دوره‌اش شب عید بود، یک دوره‌اش در ماه مبارک رمضان بود که یک شرایط ویژه است. الان هم در شرایط تابستانیم. تابستان به طور معمول سفر همیشه شروع می‌شده است. یا برای زیارت، یا اماکن طبیعی می‌رفتند و اینها شرایط را سخت‌تر می‌کند. نمی‌خواهیم بگوییم سفر ممنوع شود، همین را می‌خواهم بگویم که با کرونا با احتیاط کامل زندگی کنیم. باید استراتژی این باشد با احتیاط کامل، احتیاط کامل یعنی همان فاصله‌ها، همان دستورالعمل‌ها، همان مراقبت‌ها و مواظبت‌ها، یعنی همان دست شستن‌ها، یعنی در اجتماع بزرگ شرکت نکنیم. همه این دستورالعمل‌ها را باید در این شرایط مراعات کنیم. البته خدمت مردم عزیزمان عرض کنم نه تنها هفتگی، بلکه روزانه در حال تصمیم‌گیری و پایش هستیم. روزانه در حال پایشیم که کجا هستیم. این بیماری کجاست. شرایط این ویروس چیست و شرایط سلامت جامعه چگونه است.

دکتر روحانی درباره معیاریهای وضعیت سلامت در کشور نیز گفت معیارهایی داریم؛ البته دنیا هم شبه همین معیارها را ممکن است داشته باشد. با این معیارها پیش می‌رویم. تعداد مبتلا یکی از معیارهای ماست که روزانه اعلام می‌شود که چقدر مبتلا داشته‌ایم، اما خدمت مردم‌مان می‌گویم که این تعداد مبتلا نگران‌کننده برای مردم نباشد، برای اینکه تعداد مبتلایان جدید، عمدتا بر مبنای تست است و این همانی است که طرف ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، جوان و سر حال باشد، اما در عین حال باید در قرنطینه خانگی قرار بگیرد، بخاطر اینکه این ویروس را دارد منتقل می‌کند و مبتلا است. پس نگران نشویم، این ابتلا و این آماری که اعلام می‌شود چون بر مبنای تست است به نفع آینده کشور است. یعنی این فردی که مبتلا است، هدایت می‌کنیم و نمی‌گذاریم دیگری را آلوده کند. خودش ممکن است چیزی نشود ولی بغل دستی خود، پدر بزرگوارش و پدر بزرگ خود را دچار مشکل می‌کند یا یک بیماری از اقوامش است که بیمار زمینه‌ای او را دچار خطر می‌کند؛ بنابراین تعداد مبتلا مهم نیست، اما در عین حال باید مراقبت کامل و سخت انجام دهیم.

معیار دیگری که داریم معیاری است که معروف به «آر - زیرو» است؛ یعنی شدت این اپیدمی در چه حال است و وقتی بالای یک است، باید کاملا ما را نگران کند و اگر زیر یک است، یک ذره راحت‌تر می‌توانیم با این بیماری مواجه شویم و به طور کلی در کشور ما زیر 1 است اما بعضی از استان‌ها در شرایط حاد قرار می‌گیرند و بالای یک می‌روند که در آنجایی که ما بالای یک قرار می‌گیریم همه باید مراقبت شدید کنند و همه باید کمک کنیم. حتی اگر لازم باشد ممکن است برخی از محدودیت‌ها را اعمال کنیم و چاره‌ای نداریم. این معیار «آر زیرو» یا «آرنات» برای ما بسیار مهم است که چگونه با این ویروس مواجه هستیم و کجا هستیم که یکی از معیارهای خوب است.

سوئیس در برابر اقدامات غیرقانونی آمریکا، فعال‌تر عمل کند

رئیس‌جمهوری در تاریخ سه شنبه ششم خردادماه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری سوئیس که مسوولیت دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران را عهده دارد، خواست تا نقش موثرتری را در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران صورت دهد. وی در این تماس گفت که در شرایط سخت و حساس امروز که همه کشورها با شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، تحریم های غیر قانونی آمریکا و افزایش فشار اقتصادی شرایط را برای مردم ایران سخت تر کرده است.

دکتر روحانی با استقبال از اقدام سوئیس در راه اندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعال تر شدن این سازوکار مالی تاکید کرد و افزود: ایجاد این سازو کار می تواند در این شرایط سخت تاثیر گذار باشد و انتظار داریم با فعال تر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اهمیت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی، اظهار داشت که ضرورت دارد که اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی در قبال حفظ برجام اقدامات لازم را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات برجامی انجام دهند و سوئیس هم می تواند کمک کند تا پایه های برجام استحکام یابد. دکتر روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط با سوئیس در زمینه های اقتصادی، علمی و بهداشتی، به اشتراک گذاشتن تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی، علمی و بهداشتی با سوئیس آمادگی کامل داریم و امیدواریم تلاش های دو کشور در مسیر صلح و ثبات و انسان دوستی ادامه داشته باشد.

شرایط تخت‌های بیمارستانی کشور مطلوب است

دکتر روحانی ضمن تشریح وضعیت کشور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، گفت که اشغال تخت بیمارستانی یکی از آن معیارها است؛ یعنی همیشه از آقای وزیر محترم سوال می‌کنم که وضع تخت و آی‌سی‌یو ما چگونه است که ایشان می‌گویند مثلا شرایط ما خوب نیست و می‌گویم تخت چی که می‌گویند الحمدالله تخت خالی داریم. آی‌سی‌یو چه که می‌گوید ما داریم و این برای ما معیار است. اگر خدای ناکرده اشغال تخت‌های ما به سمت 90 و بالاتر برود، آن وقت یک شرایط بسیار هشدار است و باید کاملا مراقبت کنیم؛ البته امنیت جمعی و اینکه بیشتر مردم آنتی‌بادی گرفته باشند هم می‌تواند از معیارهای ما باشد که متأسفانه جز در برخی از شهرستان‌ها، وضع خیلی خوبی نداریم؛ یعنی اگر آنتی‌بادی 40 جمعیت ما دارای آنتی‌بادی باشند و با همین تست سرولوژی یک مقدار خیالمان راحت می‌شود که این زنجیره متصل نیست و زنجیره کامل شکسته شده است. یکی از سوالات من از آقای وزیر این است که آنتی‌بادیهای ما در فلان شهرستان و استان چه وضعی دارد. بنابراین باید هنوز خیلی احتیاط کنیم چون به آن نقطه نرسیدم و الحمدالله آن چیزی که باید خدا را شکر کنیم، نشاط کادر درمانی ما است که علی القائده کادر درمانی ما باید خسته شده باشند چون تمام اسفند، فروردین، اردیبهشت و الان که وارد خرداد شدیم، شبانه‌روز با آن روحیه بلند، قدرت روحی، ایثار و فداکاری فعالیت می‌کنند که اینجا از آنها باید تشکر و سپاسگزاری کنیم که این راه را ادامه می‌دهند و مشکلی در این رابطه نداریم.

وی افزود که مشکل تجهیزات هم الحمدالله نداریم. مردم ما بدانند الحمدالله در تجهیزاتی که پرستار و پزشک ما می‌خواهد همانند ماسک N95، گانی که پرستار ما می‌خواهد، تمام وسایلی که برای تجهیز بیمارستان نیاز داریم و ونتیلاتوری که نیاز داریم، مشکلی نداریم. الحمدالله یکی روحیه و پزشک و پرستار بالا است و یکی هم تجهیزات ما است که الحمدالله خوب است. آن چیزی که از مردم عزیزمان می‌خواهیم، همراهی بیشتر و اجرای بهتر دستورالعمل‌ها است. اگر مردم مراعات کنند، ما حتما از این مشکل به سلامت، با حداقل تلفات و با بهترین شکل عبور می کنیم که امیدوارم پایان این داستان هر روزی که خداوند مقرر کرد، داستان پرافتخاری باشد شبیه آن چیزی که در دفاع مقدس ایثار و فداکاری کردیم و پایان خوشی رقم زدیم، پایان خوشی را هم را در این داستان رقم بزنیم.

مجلس شورای اسلامی، نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است

رئیس‌جمهوری در تاریخ هفتم خردادماه و در جلسه افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و در سخنرانی خود بر نکات مهمی در ارتباط با نقش مجلس در کشور تاکید کرد و گفت که شورای اسلامی، نماد دمکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است. اولین رکن دمکراسی در تاریخ ایران، 114 سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی تا امام راحل (رضوان الله تعالی علیهم) نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است. در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند. از شهید آیت‌الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهیدانی همچون شهید رجایی، شهید باهنر و شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانون‌گذاری پرداختند.

همکاری دولت و مجلس، یادگاری دائمی است

رئیس‌جمهوری در روز هفتم خردادماه و در افتتاحیه دور جدید مجلس شورای اسلامی، بر همکاری دولت و مجلس تاکید کرد و گفت که هم دوران دولت 4 ساله و پایان‌پذیر و کوتاه و هم دوران مجلس 4 ساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

مجلس‌ها آمدند و رفتند، دولت‌ها هم آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است. دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری، لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است و والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا وخیر أملا. ان‌شاء الله امیدوارم در یک سال باقیمانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی افزود: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم. آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید. همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح بدهیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از این اظهارات، یادآور شد که امروز در مرحله سوم قرار گرفتیم و خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است؛ اما با پیوند با یکدیگر و حمایت یکدیگر و هم‌افزایی کنار هم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید. بدون کم و کاست به دنبال مجلس قوی، صالح و کارآمد و همین مجلسی که مقام معظم رهبری در پیام امروزشان تأکید کردند، مجلسی که برای مردم امید و برای دولت تکیه‌گاه باشد، دنبال این هستیم که رابطه دولت و رابطه مجلس به گونه‌ای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم دشمن و تحریک دشمن مواجه هستیم، هم با ویروس خطرناک کرونا، در این شرایط بتوانیم کشور را اداره کنیم. بتوانیم در مقابله با کرونا به موفقیت نهایی برسیم.

وی در بخش دیگری از همین اظهارات، اضافه کرد که بی‌تردید کار مجلس شورای اسلامی، اجرا و مسئولیت‌های اجرایی و قضایی نیست. استقلال قوا در قانون اساسی ما تأکید شده است اما استقلال قوا به معنای تنازع قوا و در برابر یکدیگر ایستادن نیست. می‌توانیم با حفظ استقلال قوا، تعامل قوای ما به گونه‌ای باشد که به هدف اصلی دست یابیم. مجلس، دولت، قوه قضائیه و نیروهای مسلح همه برای رفاه، آسایش، نظم عمومی، عدالت و استقلال و حفظ تأمین منافع ملی کشور است و بنابراین آن هدف را در ضمن اجرای وظایفمان نباید از یاد ببریم. دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس "اخوت" را می‌خواهیم همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان "ابوت" را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد. دولت 10 لایحه مهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی دهم کرده بود که فرصت رسیدگی به آنها نشد، همه آنها را به زودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد در راستای اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‌گری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است.

وی در پایان این اظهارات نیز برای همکاری با مجلس جدید اعلام آمادگی کرد و گفت: خدمت همه نمایندگان محترم عرض می‌کنم که با همه وجود آماده‌ایم تا در کنار مجلس به اهداف بلند مورد نظر نظام، رهبری معظم انقلاب، همکاری و هم‌افزایی خود را آغاز و شروع کنیم.

دکتر روحانی در همین تاریخ و در جلسه هیئت دولت نیز گفت که نمایندگان مجلس از هر جناح و تفکر سیاسی که باشند به خوبی می‌دانند که امروز کشور در چه شرایطی قرار دارد و وظیفه ما به عنوان دولت این است که با مجلس برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشیم.

وی در بخش دیگری از این اظهارات افزود: همانطور که در مراسم افتتاح مجلس یازدهم گفتم پیشنهاد ما برای این یکسال پیوند و پیروزی است و می‌خواهیم با مجلس پیوند بسیار مستحکم و تعامل و تعاون با هم داشته باشیم و مطمئنم اگر همه قوا دست به دست هم دهیم، خداوند پیروزی را نصیب ما کرده و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی در پیام خود به دکتر قالیباف، رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با تلاش مشترک و تعامل سازنده بین دولت و مجلس، شاهد هم افزایی بیشتر در ساماندهی امور کشور برای رفع مشکلات مردم، افزایش امید در جامعه و خدمت بیشتر به ملت بزرگ ایران باشیم.

برای قضاوت درباره مجلس جدید، هنوز زود است

دکتر روحانی در روز هفتم خردادماه و در جلسه هیئت دولت در ارتباط با مجلس جدید گفت که مدل انتخابات در کشور به گونه‌ای است که ما تقریبا دائم‌الانتخابات هستیم و همواره با انتخابات گوناگون مواجه ایم که این مقداری کار را سخت کرده و جناح‌ها و احزاب ناچار به رقابت هستند که اگر این رقابت سالم باشد خود ثبات و استواری حاکمیت و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دکتر روحانی خاطر نشان کرد که مجلس به دلیل انتخابات و مسایل سیاسی کشور بخشی سیال بشمار می‌رود؛ عده‌ای در مجلس منفرد، عده‌ای مستقل، عده‌ای تمایلی به جناحی خاص دارند و پس از چند وقت به جناحی دیگر متمایل می‌شوند و از این رو الان هیچ قضاوتی نسبت به نحوه نگاه مجلس به مسایل سیاسی کشور نداریم.

با وجود مشکلات، طرح‌های فراوانی افتتاح خواهد شد

دکتر روحانی در هفته گذشته تاکید کرد که با وجود مشکلات فراوان، طرح‌های متعددی در کشور افتتاح خواهد شد. دکتر روحانی با بیان اینکه می‌خواهیم امسال، سال افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون در کشور باشد و در این راستا تلاش می‌کنیم، گفت: در 2 ماهه اول امسال با وجود سختی‌هایی که داشتیم تلاش کردیم تا هر هفته یک افتتاح مهم به صورت ویدئو کنفرانس داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش آب و برق تصمیم داریم امسال 50 هزار میلیارد تومان در قالب 250 طرح را افتتاح کنیم، اظهار داشت: در مجموع دولت تلاش می‌کند تا در سال جاری 800 طرح و پروژه مهم را در کشور به بهره‌برداری و افتتاح برساند.

هدف‌گذاری برای تورم

دکتر روحانی در اظهارنظر دیگری درباره تصمیم بانک مرکزی برای هدف‌گذاری تورم، با بیان اینکه بانک مرکزی در سال گذشته و ماه‌های اولیه امسال توجه ویژه‌ای برای انجام دقیق نظارت‌ها و وظایف خود داشته است، گفت: اقدام بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی و هدف‌گذاری نسبت به تورم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی جزو بخش‌هایی است که در کنترل تورم و ایجاد انضباط مالی در کشور نقشی اساسی ایفا می‌کند؛ این در حالی است که در سال‌های 93 و 94 موفقیت در زمینه کاهش تورم همراه با امیدی که در مردم ایجاد شده بود به واسطه انضباط مالی بدست آمد.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز تورم برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها در این ماه براساس اعلام مرکز آمار از 30 درصد وارد کانال 20 درصد یعنی حدود 29 درصد شده است و این بسیار خوب است و باید تلاش کنیم تا پایان سال این رقم به 20 درصد برسد.

وضعیت امروز کشور، بسیار ویژه و حساس است

دکتر روحانی در ارتباط با وضعیت امروز کشور و حساسیت آن، در جلسه هیئت دولت و در تاریخ هفتم خردادماه گفت که معتقدم امروز در شرایط فعلی کشور، تحمل جنگ لفظی وجود ندارد؛ این در حالی است که علاوه بر شیوع یک بیماری مسری با تحریم‌های سخت نیز مواجه هستیم؛ آمریکایی‌ها در یک تجارت معمولی میان ایران و یک کشور دوست در حمل یک فرآورده نفتی نیز می‌خواهند دخالت کنند و این چیزی است که اصلا به آنها ارتباطی ندارد و با هیچ قانونی سازگار نیست.

وحدت رمز موفقیت در ارسال بنزین به ونزوئلا بود

رئیس‌جمهوری در ارتباط با موفقیت ایران در ارسال بنزین برای کشور ونزوئلا گفت که اگر در داخل کشور میان دولت، سایر قوا و نیروهای مسلح، وحدت نبود، ممکن بود آمریکایی‌ها در تجاوز خود موفق بوده و یک جبل‌الطارق دیگری را در دریای کارائیب شاهد باشیم اما وحدت و اتحاد، مانع از وقوع چنین اتفاقی شد. در این ماه‌ها در کنار سختی‌هایی که در کنار مردم وجود داشت اما وحدت، تعاون، همراهی مردم، ایثار و فداکاری بخش درمان کشور و حضور نیروهای مسلح برای کمک به مردم آثار مثبت فراوانی داشت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در این شرایط ارتقاء بخشید.

دارایی‌ها و کالاهای اساسی ایران در وضعیت خوبی قرار دارند

دکتر روحانی در جلسه روز هفتم خردادماه هیئت دولت، با تاکید بر وضعیت مساعد دارایی‌ها و کالاهای اساسی در کشور گفت که علیرغم این شرایط براساس گزارش وزیر اقتصاد و دارایی در این دو ماه واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 21 درصد رشد داشته و 1.7 دهم میلیارد دلار ارز برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند مطمئن باشند که بخش اقتصادی دولت تمام تلاش خود را برای صادرات کالا، ورود ارز به کشور و تخصیص عادلانه کالا به بخش‌های هدف به کار خواهد گرفت؛ مردم اطمینان داشته باشند که دولت از تمام توان و کوشش برای رفع ضروریات آنها و جلوگیری از ایجاد مشکل در زندگی آنها استفاده خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تأمین بودجه کشور در سال جاری با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، کار آسانی نیست، گفت: با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده بدون اینکه استقراضی از بانک مرکزی داشته باشیم، بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.

مردم را با بورس آشنا کنیم

دکتر روحانی در هفته گذشته تاکید کرد که باید به مردم درباره بورس توضیح داد و آنان را با نحوه سرمایه‌گذاری در این بازار آشنا کرد. وی در تاریخ هفتم خرداد در جلسه هیئت دولت گفت که جدای از بخش مالیات و درآمدهایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بازار بورس برای تقویت نیاز به خون جدید دارد و این سهام جدید و نو است بویژه سهامی که شناسنامه‌دار و سودآور هستند، می‌توانند بورس را به خوبی تقویت کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با بورس آشنا شده و در آن وارد می‌شوند، اظهار امیدواری کرد که شورای عالی بورس به این امید مردم توجه داشته و آن را تقویت کند، چرا که بازار سرمایه یک بازار مهمی است که باید آن را به درستی مدیریت کرده و از آن مراقبت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک بخش از تأمین بودجه و نیازمندی‌های دولت از طریق فروش سهام است، گفت: اگر اجرای بودجه به این اقدام نیاز نداشت هم باز توسعه بورس و فروش سهام از اصول اساسی اقتصادی دولت بشمار می‌رفت، چرا که می‌خواهیم اقتصاد را به مردم واگذار کنیم.

باید اقتصاد به دست مردم سپرده شود

دکتر روحانی در زمینه انتشار اوراق قرضه و سپردن اداره اقتصادی کشور به دست مردم، در تاریخ هفتم خردادماه گفت که باید اقتصاد را از بخش دولت و شبه دولت گرفته و به دست مردم بسپاریم که یک بخشی از آن با فروش سهام و بخشی دیگر از طریق اوراق قرضه انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تصمیم ما این است در خرداد ماه جاری از اوراقی که منتشر می‌شود مبلغ 30 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص پیدا کند که این باعث می‌شود تحرک بسیار خوبی در این بخش بوجود بیاید.

به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم

دکتر روحانی در روز چهارشنبه هفتم خردادماه، در گزارشی به نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی، گفت که بیماری کرونا در کشور به مرز مهار رسیده است و افزود که خوشبختانه خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم. تقریبا در حدود 20 استان به مهار رسیدیم و در 11 استان دیگر هم بسیار امیدواریم که در هفته‌های پیش رو به مهار برسیم. البته بعد از دوران مهار گرچه فعالیت اقتصادی آزادتر می‌شود اما دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باقی می‌ماند.

دکتر روحانی اضافه کرد که به دلیل اینکه ستاد ملی کرونا دولت را موظف کرده که خود را برای موج جدید بیماری در پاییز آماده کند، تمام امکانات لازم را برای آن زمان که به طور احتمالی با موج جدید مواجه شویم، آماده کردیم و ذخایر لازم را در این زمینه آماده نمودیم. بنابراین هم در زمینه مبارزه با کرونا و هم در زمینه مبارزه در برابر جنگ اقتصادی آمریکا، اقدامات تروریستی آمریکا که اقداماتش هم تروریسم اقتصادی است و هم اخیرا تروریسم درمانی، اما می‌توانیم در کنار همدیگر در برابر هم تحریم و هم تحریک آنها و هم این بیماری مقابله کنیم. راهش همکاری و هم‌افزایی است.

وی همچنین یادآور شد که در این 3 ماه و چند روز توانستیم به نقطه ای برسیم که کار دولت در مقابله با این ویروس در جهان قابل ارایه است و بسیاری از کشورهایی که نه تحریم داشتند و دارای بزرگترین منابع مالی و قدرت اقتصادی هستند، شرایط بسیار سخت‌تری را در این ایام در قبال این بیماری پیش روی مردم خود گذاشتند بنابراین تشکر و سپاسگزاری از همه مردم دارم. همچنین از مقام معظم رهبری بخاطر اختیارات ویژه‌ای که به ستاد ملی کرونا عنایت کردند که بدون این اختیارات حل معضلات در این دوران سخت امکان پذیر نبود و همچنین از مجلس شورای اسلامی از دوره دهم، از هیأت رئیسه محترم و از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی سپاسگزارم و تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی در همین روز و در جلسه هیئت دولت نیز گفت که رئیس جمهور با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در 2 ماهه اول امسال بخاطر شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بود، اظهار داشت: خوشبختانه این بیماری مقداری در کشور ما و منطقه کنترل شده و به تدریج مرزها در حال گشایش و صادرات در حال انجام است.

نمایندگان مردم منافع ملی را در اولویت قرار دهند

رئیس‌جمهوری در جلسه افتتاح مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت منافع ملی تاکید کرد و خطاب به نمایندگان گفت که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آن ملت ایران است. ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.

دولت دو مقطع متفاوت را تجربه کرده است

دکتر روحانی در اظهارات خود درباره وضعیت کشور در روز چهارشنبه هفتم خرداد و در مجلس شورای اسلامی، بر تفاوت وضعیت کشور در دو مقطع زمانی مختلف تاکید کرد و گفت که در اینجا به طور بسیار مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان محترم مجلس یازدهم عرض می‌کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع 5 ساله و 3 ساله قرار گرفت. در پنج سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه، هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هم شاهد پیشرفت بودیم.

وی در بخش دیگری از این اظهارات گفت که پایان این دوره اول، شاهد آمار و ارقامی بودیم که از روز اول دولت امید به آن داشتیم؛ رشد اقتصادی کشور در سال 95، بالاترین رشد اقتصادی جهان بود. رشد اقتصادی ایران در سال 95، 12.5 و بزرگترین رشد در سراسر جهان بوده و ما در تورم توانستیم به تورم تک رقمی، 9 درصد و حتی به 7 درصد برسیم. در زمینه صادرات غیرنفتی که روز به روز در تنگنا قرار گرفتیم، در چند سال متناوب صادرات غیرنفتی با واردات غیرنفتی تراز مثبت پیدا کرد و ما شاهد ایجاد 970 هزار شغل جدید در سال 96 بودیم؛ در این دوران، یعنی در دوران گشایش و پیشرفت در 5 سال اول با کمک مجلس، با کمک سایر قوا، با هدایت مقام معظم رهبری به این نقطه قابل قبول دست یافتیم.

دکتر روحانی افزود: اما متأسفانه دشمنان نتوانستند این حرکت سریع و رشد قابل ملاحظه ایران را تحمل کنند و در پایان سال 96 و اوایل سال 97، دوران جدیدی پیش روی دولت قرار گرفت و ناچار شدیم از استراتژی گشایش و پیشرفت به سمت استراتژی ایستادگی و بردباری تمایل پیدا کنیم. شرایطی که از سال 97، سخت‌ترین وضعیت اقتصادی برای ایران بوجود آمد. آمار و ارقام را مطلع هستید که در چه شرایط سختی قرار گرفتیم. در این دوران با حمایت مردم و با هدایت مقام معظم رهبری نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند. آنها می‌خواستند نظام ایران دچار اخلال شود، اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود و با همه تبلیغات روانی و فشار اقتصادی، می‌خواستند شاهد آن باشند که 40 سالگی انقلاب را جشن نگیریم. در برابر اهداف دشمنان‌مان ایستادگی کردیم. دشمن نه نسبت به اصل نظام و نه نسبت به ایجاد بحران در سراسر کشور به هدف خود نرسید و نخواهد رسید. در این دوران استراتژی، اداره کشور با حداقل درآمد بود، اما در عین حال پرداخت حقوق کارمندان حتی یک ماه به تأخیر نیفتاد، یکبار پرداخت مستمری‌بگیران به تأخیر نیفتاد، کمک به اقشار مستمند و فقیر به تأخیر نیفتاد و در این مدت توانستیم کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و کالاهای اساسی را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای مردم تأمین کنیم. دیدید در تمام سال 97 و در تمام سال 98 سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشتیم، اما قفسه‌های مواد غذایی در کشور خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تأمین نیازمندی‌های ضروری خود قرار نگرفتند.

وی ادامه داد که این دوران گرچه دوران بسیار سختی برای کشور بود، اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی که در 5 سال اول جزو هدف‌های دولت بود، در این دوران 3 ساله هم از یاد نبردیم و فراموش نکردیم و همه آن اهداف را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

دکتر روحانی افزود: این دوران گرچه دوران بسیار سختی برای کشور بود، اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی که در 5 سال اول جزو هدف‌های دولت بود، در این دوران 3 ساله هم از یاد نبردیم و فراموش نکردیم و همه آن اهداف را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری فرمانده جنگ اقتصادی است

دکتر روحانی در تاریخ هفتم خرداد و در جلسه افتتاح مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر نقش رئیس دولت در میدان جنگ اقتصادی، یادآور شد که در اینجا باید از هدایت و حمایت مقام معظم رهبری یاد کنم که در آغاز سال 97 در جمع سران سه قوه و عده‌ای از مسئولین فرمودند، اکنون دولت در وسط میدان است و رئیس جمهور به عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظفند به دولت یاری برسانند و کمک کنند و خود ایشان ساختاری را برای حمایت دولت تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل دادند که تاکنون این شورا پنجاه جلسه تشکیل داده و مصوبات فراوانی برای باز کردن گره‌های سخت در جامعه اقتصادی و اجتماعی مردم داشت.

مستحکم شدن پایه‌های درمان در دولت یازدهم و دوازدهم، عاملی برای موفقیت در برابر ویروس کرونا بود

رئیس‌دولت در اظهاراتی در تاریخ هفتم خردادماه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بهبود زیرساخت‌های درمانی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث موفقیت در مقابله با ویروس کرونا شد. وی یادآور شد که اینکه بحمدالله امروز در ماجرای کرونا، ایران در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس خطرناک قرار گرفته، یکی از دلایل آن این است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال 92 در تاریخ ایران بوده است، رسید و این افتخار بزرگی برای ملت ایران و مسئولین نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالمگیر، ما نه دغدغه‌ای از لحاظ تخت بیمارستانی و نه دغدغه‌ای نسبت به تخت‌های ویژه و آی‌سی‌یو و نه برای دستگاه های تنفس مصنوعی داشتیم. این به دلیل استحکام پایه‌های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

وضعیت گندم در خوزستان مطلوب است

دکتر روحانی روز یکشنبه چهارم خرداد در تماس تلفنی با استاندار خوزستان، از وضعیت تولید گندم در این استان ابراز خرسندی کرد و گفت که کشاورزان و گندمکاران خوزستان با سعی و تلاش خود، نقش مهمی در خودکفایی کشور از نظر تولید گندم ایفا کرده‌اند. دکتر روحانی با اشاره به دریافت گزارش از وزارت نیرو در مورد وضعیت منابع آبی کشور تاکید کرد که به وزارت نیرو دستور داده‌ام که با توجه به شرایط خاص امسال کشور از نظر بارش‌ها، موضوع کشت برنج در استان خوزستان برای سال جاری را با نظر مثبت بررسی و برای تصویب در جلسه جاری دولت ارائه کند.

ایران و ترکیه مرزهای خود را هرچه سریعتر بازگشایی کنند

رئیس‌جمهوری در روز یکشنبه چهارم خرداد در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر جهان براثر شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، ضرورت بازگشایی هر چه سریعتر مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی دو کشور مورد تأکید قرار داد. دکتر روحانی و اردوغان همچنین در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کردند با تشکیل کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک و با پایان یافتن بحران کرونا، تحرک تازه و خوبی در روابط اقتصادی دو کشور و همچنین اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی صورت گیرد. دکتر روحانی در این مکالمه افزود که در شرایط امروز، بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از سرگیری تبادلات تجاری و کالایی برای هردو کشور یک ضرورت است.

همکاری ایران و آذربایجان در مهار ویروس کرونا 

دکتر روحانی در تاریخ پنجشنبه هشتم خردادماه در پیامی برای تبریک به دولت و ملت آذربایجان به مناسبت تبریک روز ملی این کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ضمن برخورداری از اشتراکات و علایق تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو ملت، با برخورداری از فرصت همسایگی دارای زمینه‌های فراوان همکاری و سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشند که با عنایت به اراده عالی سیاسی که در دو کشور وجود دارد می‌توانیم با حمایت و کمک یکدیگر و تلاش همه دست‌اندرکاران در جهت رفاه و منافع دو ملت گام‌های بلندی بردارند. امیدوارم با فائق آمدن جهان بر ویروس ناشناخته و بیماری کرونا در جهان و دو کشور، علاوه بر پیگیری مناسبات و توافقات دو جانبه، بتوانیم در ارتباط با موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در چارچوب حمایت متقابل به همکاری‌های مشترک ادامه دهیم.

مدال مقاومت بر سینه مردم لبنان می‌درخشد

رئیس‌جمهوری در روز یکشنبه چهارم خرداد در پیامی به «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان از مقاومت مردم لبنان تقدیر کرد. وی در این پیام نوشت که یروزی تاریخی که با ایستادگی و مقاومت مردان زنان لبنانی تحقق پیدا کرد، مدال افتخاری است که بر سینه همه مردم لبنان می‌درخشد و نشان داد که مبارزه با زورگویی، تجاوز و اشغالگری، نتیجه‌اش پیروزی و تحقق وعده الهی است. بدون شک همدلی و انسجام مردم لبنان در سایه دولت، ارتش و مقاومت، عامل اساسی در استمرار دستاوردهای لبنان در مبارزه با دشمن صهیونیستی و تکفیری و غلبه بر توطئه‌های دشمنان بوده است

وزارت راه، مسکن و شهرسازی اقدامات خوبی را صورت داده است

دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت و در تاریخ هفتم خردادماه تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی در زمینه نوسازی خودروهای سنگین آغاز کرده است و گفت: طرح‌های بسیار خوبی در این راستا در نظر داشتیم که تحریم سنگین سال 97 مانع از اجرای آن شد، اما در این طرح برنامه این است که مجموعا 54 هزار خودروی فرسوده تبدیل شود و این اقدامی بسیار خوب برای بسیاری از رانندگان که مسئولیت سنگینی در توسعه حمل و نقل کشور به عهده دارند، خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که در دیگر بخش‌های مرتبط با حمل و نقل از جمله بخش ریلی نیز نوسازی‌ها انجام شود. دکتر روحانی تأکید کرد: مردم عزیز ایران مطمئن باشند که دولت با همه توان در طرح‌های مختلف به دنبال سکون و آرامش مردم و ثبات در بازار است تا آنان احساس کنند عدالت اجرا شده و نیازمندی‌های اساسی‌شان تأمین می‌شود.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم در سال جاری شاهد بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید در این راستا باشیم.

در جمهوری اسلامی هرگز دوره فترت مجلس نداشته‌ایم

رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت و در تاریخ هفتم خردادماه تاکید کرد که در ایران هرگز مجلس دچار فترت نشده است و گفت که امروز مانند هفتم خرداد سال 1359 که مجلس اول در این روز افتتاح شد، شاهد افتتاح مجلس یازدهم هستیم و با نگاهی به 40 سال گذشته می‌بایست نعمات خداوند بزرگ را قدردان باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ‌وقت مجبور به استفاده از اصل 68 قانون اساسی نشده‌ایم، افزود: این اصل به دولت و مجلس اجازه می‌دهد در شرایط بحران و جنگ انتخابات را به تأخیر انداخته و مجلس قبلی تا زمان برگزاری انتخابات به کار خود ادامه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: در مجلس اول عده‌ای بودند که اصرار داشتند که باید به این اصل قانون اساسی عمل شود و دولت و مجلس تصویب کنند که انتخابات مجلس دوم تا پایان جنگ به تأخیر بیفتد و این موضوع توسط جمعی از نمایندگان به امام (ره) منتقل شد و امام (ره) به شدت با آن مخالفت کردند و فرمودند که باید انتخابات در روز مشخص شده برگزار شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این یکی از نعمت‌های خداوند است که دمکراسی ما پیوسته و مجلسی بلاانقطاع داشته‌ایم که هیچ دوران فترتی میان آنها نبوده است، افزود: این در حالی است که پیش از انقلاب همواره دوران فترتی میان ادوار مختلف مجلس گاهی تا چند ماه وجود داشت و گاهی که مجلس وجود نداشت، دولت مصوباتی را به تصویب می‌رساند که ارزش قانون داشت.

*س_برچسب‌ها_س*